Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

:(
Waratje schreef:Het lijkt me verstandiger om te leren hoe je het paard onder controle kunt houden dan om te leren hoe je eraf kunt springen als je je paard niet meer onder controle hebt.
Dus meer werk steken in controle tijdens je buitenrit en zolang je denkt die niet te hebben niet galoperen.
Als iemand anders je in galop passeert (is redelijk ongepast gedrag) moet je direct de aandacht van je paard pakken, maakt niet uit hoe je dat doet, als je maar zorgt dat je in beeld bent bij je paard. Dat betekent dus wel dat je niet met losse teugels kunt rijden, maar gewoon met een contactteugel waar je dus direct mee kunt communiceren. Dingen die je van je paard kunt vragen op zo'n moment kunnen bijvoorbeeld zijgangen zijn, een schouderbinnenwaarts is altijd een goede controle of je paard bij jou is of niet.
Als je paard al vertrokken is kun je proberen haar uit balans te brengen door haar te laten slingeren. Aan 2 teugels tegelijk trekken heeft meestal geen nut, maar steeds omstellen met teugel- EN gewichtshulp zal vaak wel effect hebben.

azaro schreef:Nog een vraagje, als je paard het bit echt vastneemt kunt je toch ook niet omstellen? (in het geval ze al weg zijn)
verder kan ik perfect galoperen buiten hoor maar het is enkel als er een ander paard voor me in galop weg is dat ik ze niet kan houden als ik voorrop galopeer gaat alles als een fluitje van een cent zelf met losse teugel alst moet