Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
friesiszwart schreef:Als je paard niet alleen naar buiten wil zou ik zo wie zo een ander paard mee nemen. (en ruiter natuurlijk). Waarom problemen opzoeken. Na enkele keren gewoon weer proberen misschien is dan het probleem opgelost. Soms helpt het ook als er iemand met de fiets mee gaat (ipv een ander paard), gewoon proberen.
stienmasjien schreef:Idd duidelijk maken dat jij de leider bent, er is echt wel een verschil tussen angst en geen zin hebben.
Pak hem eens flink aan, dat is misschien zielig, maar het kan zijn dat je het maar een paar keer hoeft te doen en je daarna geen problemen meer hebt.
Alleen naar buiten gaan blijf ik gevaarlijk vinden, zelf doe ik het niet.
Micheline schreef:Mijn ruin heeft precies hetzelfde, moet zeggen dat de omgeving ook nog wat nieuwig is voor hem aangezien ik hem pas sinds eind maart heb, maar ik ben ook gaan oefenen met een ander paard erbij en de buitenritten gaan nu super! Hij is buiten braver dan binnen.
Ik heb het ook uiteindelijk alleen geprobeerd en die van mij stopt gewoon en draait zich om. En no way dat hij verder het bos in gaat, hij wilt alleen maar naar stal..
Denk dat het een kwestie is van oefenen inderdaad en anders voorlopig met een ander paard erbij blijven rijden tot je fjord meer vertrouwen heeft...