Zijn Paarden sociale dieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tom94

Zijn Paarden sociale dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:07

Wat verder van mijn huis staat een wei, waar er al tijden een paard helemaal alleen staat, zonder stal en zonder andere paarden. Wat ik best zielig vind, nu vraag ik mij af is dat normaal voor een paard of is dit slecht? :)

ps: Is niet mijn paard.

furious

Re: Zijn Paarden sociale dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:08

Ja zijn sociale dieren. Leven (in het wild)ook in kuddes.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:10

Is dit een strikvraag?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:11

Snadrem schreef:
Is dit een strikvraag?

Niet iedereen houdt zich bezig met de paardenwereld :)

Misschien rijd ts geen paard of iets..

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:11

Snadrem schreef:
Is dit een strikvraag?

Nee, ik ben een absolute leek op het gebied van paarden, wel vind ik ze prachtig

Hillinglover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:13

een paard alleen laten staan is nooit goed. paarden hebben gezelschap nodig

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:16

Klopt. Neemt niet weg dat er toch heel veel paarden zijn die alleen staan. Daar zijn de meningen wat over verdeeld, anders stonden ze niet alleen.

Maar van nature leeft een paard inderdaad in een kudde. Als je paarden in een groepje op de wei hebt staan, dan zie je ook continu allerlei nonverbale (dus zonder te praten) signalen over en weer gaan. Naar mijn idee zijn ze dus zeer sociaal.

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:20

Snadrem schreef:
Klopt. Neemt niet weg dat er toch heel veel paarden zijn die alleen staan. Daar zijn de meningen wat over verdeeld, anders stonden ze niet alleen.

Maar van nature leeft een paard inderdaad in een kudde. Als je paarden in een groepje op de wei hebt staan, dan zie je ook continu allerlei nonverbale (dus zonder te praten) signalen over en weer gaan. Naar mijn idee zijn ze dus zeer sociaal.

Nu voel ik mij slecht XD

Dat paard staat hier al zo lang, en ik heb geen idee wie de eigenaar is zodat ik kan vragen als ze/hij er een ander paard kan bij steken |o

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:22

Hij zal er ook niet zomaar een ander paard bij zette denk ik. Zeker niet als hij er al een tijdje zo staat. Dan krijg je toch een reactie als "hij doet het prima alleen".

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:46

achja ik kan maar eens proberen :D

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:32

Een paard erbij is het beste. Maar ook een koe, varken zelfs een kat of konijn helpt.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:34

Laaavo schreef:
Een paard erbij is het beste. Maar ook een koe, varken zelfs een kat of konijn helpt.

Ben ik het niet mee eens :n
Een konijn kan niet communiceren met een paard, even als een varken, koe en kat...'
Dat gaat dus niet werken :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:35

mwah zolang er veel gras is vinden sommige paarden het niet erg om alleen te staan..

Tuurlijk is vriendjes leuk maar meschien is het helemaal niet zo sociaal paard wat daar in dat weitje staat..
sommige staan niet voor niks alleen ;)

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:48

Paarden zijn kuddedieren, dus ik zou zeggen over het algemeen hele sociale dieren. Natuurlijk heb je paarden die minder sociaal zijn, maar dat is toch bij elk soort dier?

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:56

het is zelfs verboden volgens mij om een paard alleen te houden, een paard is een kudde dier en hoort niet alleen. dat is een vorm van mishandeling

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:03

stoonen schreef:
het is zelfs verboden volgens mij om een paard alleen te houden, een paard is een kudde dier en hoort niet alleen. dat is een vorm van mishandeling

De dierenbescherming wou hier een wet van maken, maar doet het nu toch niet omdat ze bang zijn dat het andere paard dan verwaarloosd word... :(:)

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:21

Paarden horen nooit alleen te staan, het zijn sociale kuddedieren. Het beste zou zijn om er een ander paard bij te plaatsen en dit inderdaad te melden bij de eigenaar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:41

stoonen schreef:

Je vergeet erbij te zetten in welk land dit geldt ;)
(in NL is het niet verboden om een paard alleen te houden, maar meestal is het beter als ze gezelschap hebben van een soortgenoot)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:11

Ik denk dat een paard toch het beste met een soortgenoot gehouden moet worden. Het kan best alleen, maar het is denk beter als er meer staan.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:28

Ik vind dat een paard nooit allen zou moeten staan. Vind de reactie: "Het kan wel, maar liever niet" ook echt niet kunnen. Een paard is een kudde dier en moet dus minimaal 1 soortgenootje hebben.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:41

Allemaal waar. Hengsten staan vaak alleen, triest maar ik vind het al een verbetering wanneer ze aan andere paarden kunnen snuffelen of communiceren. Mijn verzorgpaard staat ook alleen (hengst), maar die kan wel de andere paarden zien en ermee communiceren. Soms wenste ik ook dat we er een ruin of dergelijke konden bij plaatsen omdat hij soms wel eenzaam lijkt, maar dat kan niet.

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:44

Paarden zijn sociale dieren en horen eigenlijk in een kudde te staan. Als een paard alleen staat zal het onrustiger zijn omdat er bijvoorbeeld geen paard is dat de wacht houd. Het zal alle eigenschappen van de kudde missen en vereenzamen. Het is dus zeker slecht voor het paard (mentaal gezien dan).

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:06

zannem schreef:
Paarden zijn sociale dieren en horen eigenlijk in een kudde te staan. Als een paard alleen staat zal het onrustiger zijn omdat er bijvoorbeeld geen paard is dat de wacht houd. Het zal alle eigenschappen van de kudde missen en vereenzamen. Het is dus zeker slecht voor het paard (mentaal gezien dan).

Ben ik het helemaal mee eens. Een paard is een kuddedier en hoort in eerste instantie soortgenoten om zich heen te hebben, ookal is middels een afrastering, stalling waarbij ze elkaar kunnen horen of zien of snuffelen.

Het is ook helemaal niet verkeerd als een paard in voorkomend geval en ander soort dier als gezelschap heeft, dat kan een geit zijn, een kip, een kat, zelfs een koe. Waarom niet? Direct communiceren hoeft niet, het gaat om een maatje. Als het maar gezelschap is, want een paard alleen verpietert en vind ik dierenmishandeling.

Ik heb een hond en een kat thuis, die als hond en kat verschillende signalen afgeven en natuurtechnisch elkaar niet begrijpen. Maar het zijn de beste maatjes, dat gaat heel goed samen en ze spelen zelfs met elkaar.

Er zijn jammergenoeg nog steeds mensen die hier geen weet van hebben, die in hun onschuld denken dat één paard in de wei zich wel gelukkig voelt. Niet dus.

Je zou de eigenaar eens kunnen achterhalen en een gesprekje aanknopen. Je hebt stof genoeg via je topic om hem/haar te overtuigen.

KarlijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:15

Paarden zijn zeker sociale dieren en hebben wel recht op een maatje
ook tegen mens zijn ze sociaal vind ik, ze zullen nooit zonder reden slaan

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:53

Ik denk toch dat er een verschil is in hoeverre een paard een maatje nodig is op de weide. Het ene paard zal absoluut niet zonder kunnen, maar uit ervaring weet ik dat dit niet voor ieder paard geldt.
We hebben thuis 2 jaar lang een maatje voor mijn paard gehad, als in een andere pony. De eerste maanden was het leuk en ging het aardig goed. Toen de pony volwassen werd sloeg echter de jaloezie toe bij mijn paard. Het was niet alleen trappen en bijten naar de pony toe, maar ook zijn vacht werd dof en hijzelf lusteloos. Toen de pony en hij uit elkaar gingen had ik niet eens zozeer meer tijd voor mijn paard, en toch begon hij weer te stralen en was veel minder lusteloos.

Wel rijd ik eens per week een groepsles mee, en heeft hij wel andere paarden in de buurt. Verder heeft hij mij zo af en toe om hem eens bij de schoft te kriebelen, maar andere paarden in zijn buurt heeft hij nooit gemist.