Wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:20

Er zal vast wel een topic zijn over een soortgelijk onderwerp maar die kon ik niet zo snel vinden. Dit topic maak ik voor een vriendin die het even niet meer ziet zitten. Ze heeft vorige week een merrie gekocht, nog onbeleerd en bij de aankoop heeft ze besloten de merrie niet te laten keuren. Toen ze daar kwam vond ze dat de merrie een beetje gek liep maar de verkoper zei dat dit kwam omdat ze naar de hoefsmid moest. De koper (vriendin) die reed jaren voor die man, dus die vertrouwde hem eigenlijk blindelings.

Wat bleek nou, ná het bekappen liep de merrie geen haar beter (inmiddels gekocht en in haar eigendom) en zij nam dus contact op met de verkoper en die zei dat het wel zal komen omdat ze te kort bekapt is. Vriendin begon nu wel heel erg te twijfelen en riep de raad in van een bekende die al een hele tijd op die stal reed. Zij vertelde dus dat die merrie al veel langer onregelmatig loopt en dat zij er dus vanuit ging dat de verkoper dit wel zou zeggen bij de verkoop. De verkoper wist dus dat er iets fouts was, het was namelijk al meerdere maanden dat ze fout liep.

Nu wil de verkoper de merrie niet terugnemen omdat hij vind dat de koper het paard het moeten laten keuren. Maar in mijn ogen is dit gewoon een verborgen gebrek waar de verkoper van wist en het niet heeft verteld. Dan zit hij toch fout en moet hij het paard toch terugnemen of denk ik nou krom? Natuurlijk had de koper moeten keuren, maarjah, je gaat er vanuit dat als er iets mee aan de hand is (hij was de fokker) dat die dat dan wel zou vertellen na jaren lang voor hem hebben gereden...

Wat zijn haar rechten? vervalt alles omdat ze het paard niet heeft laten keuren of moet de man omdat hij het heeft verzwegen het paard terug nemen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:35

Ik weet niet of dit onder een verborgen gebrek valt gezien de koper wist dat het paard niet lekker liep. Diegene vertrouwde dan wel op de ogen van de verkoper maar in feite is volgens mij geen verborgen gebrek.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:36

Als ik het goed begrijp, liep het paard al niet goed toen je vriendin het paard ging halen?
Ten eerste is het dan heel dom om geen keuring te laten doen.
Ten tweede betwijfel ik of dit als een verborgen gebrek kan aanzien worden omdat de je vriendin het wist dat ze bij aankoop niet goed liep.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:36

De verkoper zei dat dit was doordat ze bekapt moest worden, maar de verkoper wist dat het paard er al maanden last van had en het dus compleet los stond van bekappen. Hij noemde dit meer als een excuus van waarom de merrie zo liep, dan is het toch wel een verborgen gebrek?

dromertje2

Re: Wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:38

Een koper heeft ook zoiets als onderzoeksplicht, als een paard mankt bij aankoop of ophaling en je laat geen keuring doen door een dierenarts, dan is dit in mijn ogen een gebrek aan onderzoeksplicht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:39

lifaya schreef:
De verkoper zei dat dit was doordat ze bekapt moest worden, maar de verkoper wist dat het paard er al maanden last van had en het dus compleet los stond van bekappen. Hij noemde dit meer als een excuus van waarom de merrie zo liep, dan is het toch wel een verborgen gebrek?

Het is zichtbaar dus echt verborgen is volgens mij toch niet hoor, heel vervelend maar eigenlijk had ze op dat moment ook kunnen zeggen dat het paard dan eerst bekapt moest worden en ze dan verder zou kijken.
Verder zou ik hiermee toch naar een juridisch adviseur gaan.
Was er wel iets van een koopcontract?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:41

even een kleine edit: hij heeft gezegt "ah die moet naar de smid, die heeft ze 3 jaar niet gezien"

Ik begrijp inderdaad dat ze echt had moeten laten keuren :j Dat snap ik ook, maar vroeg me daarom af of dit onder verborgen gebrek zou vallen
edit: ze liep niet de hele tijd mank, enkele passen maar

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:42

Als ze zichtbaar kreupelt is er geen sprake van een verborgen gebrek :n

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:43

Heeft hij dit gezegt bij ophaling van het paard?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:45

Als ze daar al tijden op stal reed had ze dat paard toch wel eerder zien lopen? Dan had ze toch al moeten weten dat ie al lang niet zuiver liep? Vind het eerlijk gezegd maar een vaag verhaal.

Ik denk dat, zeker omdat ze niet heeft laten keuren, het toch een gevalletje van pech gehad is. En een harde leerschool voor je vriendin.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:48

INderdaad, een koper heeft rechten maar ook plichten.
Tegenwoordig kopen mensen een paard, wordt er niet mee gereden voorraf, niet gekeurd, opladen en wegwezen. En dan achteraf als ze met de gebakken peren zitten proberen ze alle schuld op de verkoper te leggen.
Eigen schuld, dikke schuld (is mij gedacht maar hé)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:51

PAARD EN RECHT : ken je rechten en plichten als koper!

Het kopen van een paard kan een hachelijke zaak zijn. Paarden blijken na levering niet zelden kreupel, ontwikkelen een slecht karakter en zijn niet geschikt voor het doel waarvoor je het paard hebt gekocht. Of je denkt op internet hét Friese paard van je dromen gevonden te hebben, met veel manen en behang. Blijkt dit paard na enige tijd staart- en maneneczeem te hebben. Wat te doen?

Non-conformiteit

Zoals altijd in dit soort kwesties is de kernvraag of het afgeleverde paard non-conform is in de zin van artikel 7 : 17 van het Burgerlijk Wetboek. Oftewel, heb je gekregen wat je met de verkoper hebt afgesproken. Belangrijk is dat je als koper duidelijk aangeeft welk doel je voor ogen hebt. Wil je fokken, wil je recreatief met je paard rijden of wil je de hogere dressuur bereiken. Wees duidelijk. Vraag ook vooral naar de achtergrond van het paard en naar zijn eventuele ziektegeschiedenis. Geef duidelijk aan dat je als koper dit wilt vastleggen als het tot een overeenkomst komt. Dikwijls wordt het verhaal van veel verkopers dan al wat genuanceerder. De uitspraak van de verkoper, waarbij hij het paard kerngezond verklaart, kan namelijk bij de rechter als een garantie worden gezien.

De rol van dierenarts

Dierenartsen zijn in de paardenwereld vaker nog belangrijker dan makelaars en bouwkundigen bij de koop van een huis. Een verkoper probeert op ‘safe’ te spelen door het te verkopen paard vooraf aan een klinische en röntgenologische keuring te onderwerpen. De koper wenst het paard uitsluitend te kopen onder de opschortende voorwaarde dat een eigen dierenarts, een (goedkeurend) onderzoek verricht. Beide partijen hebben belang bij zo’n apk. Ook hier geldt weer: geef bij de dierenarts aan voor welk gebruiksdoel het paard wordt gekocht. Als die in opdracht van de verkoper het paard heeft gekeurd en goed bevonden voor de recreatie, houdt dat nog niet automatisch in dat het ook als dressuurpaard is goedgekeurd.

Bewijslastverdeling

Op basis van de algemene bewijsregel dient de koper de door hem gestelde aandoening te bewijzen. Als je als koper merkt dat je paard een aandoening heeft, dan moet worden vastgesteld:
1. was de aandoening aanwezig vóór het moment van aflevering;
2. was de aandoening tijdens het door de koper uit te voeren eenvoudig onderzoek op te merken geweest bij de aflevering (al of niet verborgen);
3. maakt de aandoening het paard ongeschikt of minder geschikt voor het gebruik waartoe het volgens de koopovereenkomst bestemd is.

Als de koper zijn stellingen onderbouwt met een deugdelijke verklaring van een dierenarts, kan het – afhankelijk van de mate van de betwisting door de verkoper – wel eens leiden tot het aannemen van een feitelijk vermoeden van non-conformiteit. Dit houdt in dat de verkoper dan tegenbewijs moet leveren.

Als er sprake is van een consumentenkoop, waarbij de koper particulier is en de verkoper handelaar, komt de wetgever de consument als zwakkere partij tegemoet. Namelijk bij consumentenkoop wordt vermoed dat het paard bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van wat is overeengekomen zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. Oftewel, ontdek je als consumentenkoper binnen zes maanden dat je paard een aandoening heeft, dan moet de verkoper aantonen dat het paard op het moment dat je het werd geleverd, de aandoening (nog) niet had. Dit om te voorkomen dat hij het paard terug moet nemen.

Klachttermijn

Wat nu als blijkt dat het paard na een aantal maanden lucht zuigt? Uit de diergeneeskundige literatuur blijkt dat de antedateringstermijn van stalondeugden, zoals het lucht zuigen zeer kort zijn, namelijk twee tot drie dagen. De kennisgeving aan de verkoper moet namelijk binnen bekwame tijd, nadat de koper het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, worden gedaan. Let op: deze regel kan dus inbreuk maken op de hierboven geschetste termijn van zes maanden van consumentenkoop! Als koper, zelfs al ben je consument, kun je met dit gebrek na enkele maanden niet meer bij de verkoper aankloppen, tenzij bewezen kan worden dat het lucht zuigen ten tijde van de aflevering bestond. Het is duidelijk dat dit vaak zeer moeilijk te achterhalen is. Kort na aflevering adviseer ik dan ook het paard zorgvuldig te observeren en bij twijfel direct actie te ondernemen. Dit heeft alles te maken met het gegeven dat de koper, op straffe van verval van zijn recht, binnen bekwame tijd de verkoper in kennis dient te stellen. Tevens zijn de antedateringstermijnen van sommige gebreken zeer kort.

Spelregels

Wil de koper bekwame actie kunnen ondernemen, dan zijn er verschillende spelregels. Garanties zijn niet te geven, voorzorgsmaatregelen wel. Het advies is: bouw als koper zoveel mogelijk zekerheid in. Laat naast het uitvoeren van een aankoopkeuring tevens een schriftelijke overeenkomst opstellen, waarin de gemaakte afspraken met de verkoper (onder andere prijs, gebruiksdoel en ziektegeschiedenis) duidelijk zijn vastgelegd. Dit kan een heleboel narigheid voorkomen.

Gepubliceerd in Phryso, Fokkerijspecial 2007, 58e jaargaang / No 3 / Maart 2007

Let hier bij op art 7:17.......als je niet gekregen hebt wat je afgesproken hebt kun je het paard weer in leveren.......verkoper zegt dat het door het bekappen komt,maar als een DA iets vast steld dat niet in de haak is heb je regt op terug gave..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:51

Excuses, paar dingen erbij om het wat duidelijker te maken, ik ben ook maar een tussenpersoon :))

Prrrr schreef:
Als ze zichtbaar kreupelt is er geen sprake van een verborgen gebrek :n

Ging om een paar stappen toen. ze liep een beetje onregelmatig maar het was ook een heel zware bak bij de verkoper.
Ze zei "nou ze loopt in het land niet helemaal lekker zo passen onregelmatig in draf" zegt de verkoper "ben je gek die heeft niks, ze moet alleen naar een hoefsmid toe"

chanel1985 schreef:
Heeft hij dit gezegt bij ophaling van het paard?

Jup

Er is niks vaags aan het verhaal :+ ze heeft er 3/4 jaar voor gereden, maar ze heeft de merrie enkel als jaarling eventjes gezien, die fokker heeft een hele hoop paarden. Nu rijd ze ook al even niet meer voor die man, dus ze heeft haar niet de afgelopen periode meegemaakt. Ze heeft haar nooit zien lopen en hij heeft ook niet alles thuis staan/

Even voor de duidelijkheid, dat er niet mee gereden werd is logisch gezien ze onbeleerd was :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:52

Dan wist ze bij aankoop dat dat het paardje nog nooit bekapt is geweest, de verkoper heeft dit niet verzwegen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:54

Zonde dat ze niet heeft laten keuren. Volgens mij heeft zij nu niet aan haar plicht voldaan en betekent dat, aangezien het paard al kreupelde vóór aankoop, dat haar rechten ook vervallen. Soortgelijk iets een keer van dichtbij meegemaakt en toen werkte het in ieder geval zo.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:57

Hier kan ze niks mee.
Valt niet onder verborgen gebrek.
Daarnaast heeft zij onderzoeksplicht (en de verkoper meldingsplicht, maar los daar van), dus had zij, zeker als ze zag dat het dier onregelmatig liep, moeten laten uitzoeken door een arts of dit idd geen kwaad kan.
Daar heeft ze niet aan voldaan, dus ben bang dat zij er aan vast zit

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:02

Volgens mij heeft de verkoper aan zijn meldingsplicht voldaan. Het paard is niet naar de DA geweest (wat ik uit jouw verhaal begrijp), dus hij heeft geen informatie achtergehouden. Hij was van mening dat de onregelmatigheid kwam doordat ze tijden niet naar de smid is geweest. Dat is een mening. Maar aangezien koper en verkoper beide hebben gezien en vastgesteld dat het paard onregelmatig was, lijkt me daar niets verborgen aan.

De Koper heeft echter mi niet aan haar onderzoeksplicht voldaan. Zeker in dit geval erg stom als je het mij vraagt. De verkoper denkt zelf dat het een kwestie van bekappen is, maar dat geeft geen zekerheid. Als jouw vriendin dan dat paard koopt zonder een keuring te laten doen (=onderzoeksplicht), gaat ze er dus mee akkoord dat het paard om wat voor reden dan ook die onregelmatigheid heeft.

Het was anders geweest als hij wist dat het door bijv. een peesblessure komt (bij DA geweest) en hij dit verzwegen had. Dit is echter niet het geval. De verkoper heeft de oorzaak nooit laten achterhalen van de onregelmatigheid en de koper wist dat en heeft desondanks zelf geen verder onderzoek gedaan. Lijkt mij dat de verkoper hier in zijn recht staat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:04

Kan ze het paard nu trouwens nog laten keuren? Ze heeft het paard vorige week donderdag opgehaald.

Mylittlejoy, die man wist dat het niet door het niet bekappen kwam, dat was een excuus.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:06

Het grote verschil zit m der in of de verkoper particulier is of niet.....is hij dat niet dan valt dit onder het conformiteids beginsel,en heeft koper recht op teruggave....ze heeft immers niet gekregen wat ze mocht verwachten....verkoper heeft immers verklaart dat er niets aan de hand was.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:07

Je kan dat altijd nog laten doen maar dat is vijgen na pasen.
Hoe weet jij dat? Je hebt dit van een kennis, maar je weet niet of dit waar is hé.
Sta je niet sterk mee als je geen stevig bewijs hebt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:08

lifaya schreef:
Mylittlejoy, die man wist dat het niet door het niet bekappen kwam, dat was een excuus.

Wist? Of gaan jullie ervan uit dat hij het wist? Is hij naar een DA gegaan? Er zijn zat mensen die er simpel genoeg over denken dat een onregelmatigheid met een bekapbeurtje over is (en soms is dat ook zo). Als je niet kan bewijzen dat hij het wist, kan je hier niets mee.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:11

Dames.....zie mijn eerdere posts....dit is wettelijk keurig geregeld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:15

Maar de verkoper heeft toch eigenlijk wel gezegt dat er iets was, ze moet bekapt worden (heeft er zelfs nog bij gezegt dat het paard nog nooit bekapt is geweest in haar 3 jarig leven), dat plus het feit dat het paard mankt, dan kan je toch geen gezond paard verwachten.
Dus de verwachting is dat het paard gezond is, tja dan moet je gewoon dom zijn als je dit wilt geloven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:20

De verkoper fokt 20 veulens per jaar en gaat ook keuringen etc af, lijkt me niet dat het dan een particulier was.

De betreffende verkoper wist wél dat het niet aan het bekappen lag, dit heeft hij later zelf tegen 1 van de meiden gezegt die daar ook reden "het ligt helemaal niet aan de hoeven" .

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:23

Heeft je vriendin er nu al een dierenarts bij gehaald?