paard krabt zich aan mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lecreuset

paard krabt zich aan mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:33

Hallo,

Ik heb een KWPN'er, en ze krabt zich telkens aan mij als ik naar haar toe kom. Ze doet dat bij iedereen!
Ze is af en toe best hardhandig, logisch voor een paard.. Moet ik dat tolereren? En als dat niet zo is, hoe kan ik het stoppen?
Af en toe geef ik haar een tik .. maar ik weet niet of het goed is!
Graag jullie reacties :);)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:43

Bedoel je schuren met het hoofd? Gewoon je elleboog eens goed hard omhoog brengen zodat ze haar hoofd daar tegenaan stoot. Niets zeggen en verder ook niets doen. Ze moet leren om uit jouw persoonlijke ruimte te blijven.

Anoniem

Re: paard krapt zich aan mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:47

Niet toelaten dat je paard dat op eigen initiatief doet nee.
Wat je wel kan doen is je paard leren wanneer schuren wel mag. Mijn pony vind het heerlijk om zijn hoofd te schuren na het rijden, en mag dat aan een handdoek die ik speciaal daarvoor in de kast heb liggen. In plaats van dat hij meteen na het rijden met hoofdstel en al tegen een paal schuurt (wat ik niet wil) wacht hij nu keurig tot ik het hoofdstel uit heb en de handdoek voor hem klaar houd. Hij schuurt zijn hoofd in de handdoek, en als ik de handdoek weghang is het ook klaar. Kan hij tóch even schuren (want zo'n kriebelhoofd lijkt mij ook niet fijn) maar wel op mijn voorwaarden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:57

@ blijheid wat een super idee !
@lecreuset zou dat wat blijheid zegt zeker proberen,
en anders een tik gezen,en verder niks zeggen

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:16

@blijheid: wat goed bedacht ! Dat ga ik bij raya ook maar even proberen :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:29

Goed bedacht inderdaad Blijheid :j
Maar dan wel consequent zijn als hij het wel doet op andere momenten.. Want het is behoorlijk respectloos, je bent toch geen paal? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:34

Inderdaad, wel consequent zijn :j Als m'n pony probeert te schuren zonder handdoek dan krijgt hij er van langs. Gelukkig gebeurt dat eigenlijk nooit, hij weet precies hoe het werkt :j

lecreuset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:03

Oke, dank je wel voor jullie advies, ik ga het uitproberen! ;)
Nog meer ideeen? Elk antwoord is welkom!!! :))
:#

rowene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:07

ben blij met deze topic,jullie ideeen helpen mij ook!
thanks.ga het zo proberen!haha>

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:59

Ik heb mijn haflinger Siem inderdaad ook geleerd om te mogen schuren, zodra zijn hoofdstel af is. Hij doet het alleen niet aan een handdoek maar aan de staldeur :D.
Gewoon consequent zijn, het hielp bij mij altijd als ik zijn naam brulde, dan was het over :D en wachtte hij netjes tot zijn hoofdstel af is.
Soms probeert hij het nog wel eens hoor, ik weet niet of je dat helemaal gestopt krijg

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:42

Die van mij mogen het ook niet, maar proberen het ook nog zo af en toe, ik zet inderdaad mijn ellebogen wat uit en laat ze niet in mijn ruimte komen en negeer verder het gedrag, op zich doen ze het praktisch niet, maar het blijven net kinderen, soms moeten ze het toch even proberen.

@Blijheid: Inderdaad goeie tip!

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:59

daar heeft de mijne ook een handje van. :+
maar ze weet nu, na t rijden, mag ze heel eventjes
dr hoofd aan dr been schuren.
en op stal verder NIET.
als je maar consequent bent. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:43

Af en toe een tik geven helpt niet. Je moet het óf toestaan (met het risico datie een keer iemand ondersteboven schuurt, of je net nieuwe jas stuk schuurt), óf het consequent niet toestaan.

Situaties zoals Blijheid aangeeft, zijn ook mogelijk, maar ook daarin moet je dan consequent zijn.
Mijn pony mag alleen aan de poetspaal schuren als hij geen halster of hoofdstel omheeft. Na het rijden komen we dus terug bij de poetspaal en als het hoofdstel af is, mag hij naar hartelust schuren, tot ik hem zijn halster omdoe. Dat is dus net als bij Blijheid 1 specifieke situatie waarin het mag.
Voor de rest mag het gewoon niet. Wegduwen, ùh roepen, een tik geven, hoe je het bestraft maakt niet uit, als je het maar consequent doet. Niet de ene keer toestaan en de keer erna (omdat jij toevallig nette kleren aan hebt) een tik geven, daar snapt je paard nl helemaal niets van.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:08

Mijn paard mag alleen schuren als z'n hoofdstel af is, en dan niet aan mij, maar aan de box, poetshek of aan z'n been.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:13

Elke liefhebber van natural horsemanship roept nu dat je paard in jouw gebied komt. HEt is een teken van dominantie die je niet moet accepteren. Eigenlijk heeft ie op dat punt lak aan je. Laat je dus inderdaad niet onder de voet lopen door de wil van je pony en zorg dat hij leert dat hij dat alleen mag als jij het toestaat. Zo'n handdoek is dan ideaal. De mijne wacht gewoon netjes tot ie is afgestald en laat zich dan nog lekker gaan in de paddock waar hij mag rollen en schuren zo veel als hij wil, maar dan wel zonder mij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:20

Ik laat schuren idd niet toe met hoofdstel in. Ik doe hoofdstel af en dan wacht hij rustig (met hoofd in schuurhouding, dat wil zeggen naar mij toe en ogen al half dicht) tot ik met mijn handen de zweetplekken even lekker masseer en kriebel. Vind ie heerlijk. Maar IK start het dus. Dan mag hij nog even zijn ogen aan mijn bovenarm "schuren" (meer afvegen hij doet het zachtjes) en als ik zeg HO! is het klaar. Heeft even geduurd eer hij dit door had (heb hem nu 2 jaar) en doe veel grondwerk met hem. Hij komt dan ook alleen in mijn ruimte als ik dat toelaat/ hem uitnodig.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:21

Ik zat serieus een minuut te denken wat je zou bedoelen met 'hij krapt'. :=

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:24

Misschien bedoelt de TS iets anders als schuren?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:28

Wildchild: Schuren en krabben is toch hetzelfde? Leef je in...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:35

De TS kan toch ook bedoelen dat het paard jou krapt alsof je een ander paard bent?
Schuren is dan toch wat anders.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:36

Oh jij bedoelt dat bijten in elkaars rug en manen.
Dat zou ik nooit toestaan :n hoe lief het er ook uitziet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:37

Ik kan je vertellen, dat dat heel erg zeer doet! Ik heb zo'n paard gehad die dat liefdevol met mijn rug deed toen ik op concours was en iets wilde oppakken ofzo bij hem in de buurt. Was heel pijnlijk! Daarna heeft hij daar bij mij nooit meer de kans voor gekregen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:42

Vroeguh als pennymeisje op de manege had ik zo'n pony als vast lesdier. Ik had altijd een dikke bodywarmer aan (euhm... draag nu altijd nog graag een bodywarmer) en daar mocht ze me dan graag na de les of tijdens het poetsen op "bijten". ze heeft gelukkig nooit mijn velletje te pakken gehad en ik vond het (toen) erg lief en speciaal omdat ze het (natuurlijk O:) al was dat idd wel echt zo) alleen bij mij deed.

Nu met mijn Fries... hij heeft de neiging gelukkig niet :D Zal ook wel met leiderschap te maken hebben denk ik :7

Door de zin: Paard krabt zich AAN mij denk ik toch dat schuren bedoeld wordt.
Anders zou je eerder zegen: paard krapt mij.

Toch?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:49

Ja, dat bedoel ik, ik weet niet of de TS dit ook bedoelde, maar dat maakte ik op uit de OP. "Ze krapt zich telkens aan mij als ik naar haar toekom. Ze doet dat bij iedereen!" Dan denk ik niet, dat er een hoofdstel aan te pas komt.
Dit doen ze ook wel, als je ze poetst en ze terugkrabben. Ik vind het niet erg, zolang ze hun tanden er niet bij gebruiken :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:41

idefix4 schreef:
Elke liefhebber van natural horsemanship roept nu dat je paard in jouw gebied komt. HEt is een teken van dominantie die je niet moet accepteren. Eigenlijk heeft ie op dat punt lak aan je. Laat je dus inderdaad niet onder de voet lopen door de wil van je pony en zorg dat hij leert dat hij dat alleen mag als jij het toestaat. Zo'n handdoek is dan ideaal. De mijne wacht gewoon netjes tot ie is afgestald en laat zich dan nog lekker gaan in de paddock waar hij mag rollen en schuren zo veel als hij wil, maar dan wel zonder mij.

Het is niet (per definitie) een teken van dominantie, maar het is wel een teken van (veel) te weinig respect als een paard zomaar ongevraagd gaat schuren aan mensen. Ongevraagd schuren moet je zeker direct afkappen.
Of je het kunt toestaan hangt sterk af van je paard en je relatie ermee. Mijn merrie die ik al bijna 20 jaar heb "vraagt" het door even zacht aan te tikken met haar hoofd. Zij kent ook goed de betekenis van "zachtjes" en ook van "nu even niet". M'n jonge merrie is dat nu aan het leren, die is wat minder subtiel :P Zij mag ook niet aan mij schuren, ik schuur hoogstens aan haar :D (met mijn handen)
De oplossing van Blijheid is inderdaad een hele mooie, want het is heel duidelijk wanneer het wel mag en wanneer niet. +:)+