Hoeveel vragen om paard te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Hoeveel vragen om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:22

Binnenkort ga ik voor iemand op mijn stalling haar paard rijden.
Zij heeft mij dit gevraagd en ik wil dat wel doen, maar dan wel tegen een vergoeding.
Maar dus nu de vraag: wat kan/mag ik hiervoor vragen?

Vienna2007

Re: Hoeveel vragen om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:24

Ligt eraan, ga je het paard op niveau brengen, of geef je hem slechts wat beweging?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:24

Waarvoor ga je hem bijrijden?
Wat is jouw niveau en wat is het niveau van het paard?
Moet er wat gecorrigeerd worden?

Of is het alleen voor beweging?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:32

Mijn nieveau is ergens B denk ik. heb geen wedstrijdervaringen, maar dat is ook niet de bedoeling.
Paard is tevens behoorlijk problematisch tijdens het rijden, waardoor de eigenaresse er niet goed mee kan/durft te rijden.
Ik moet dus het paard beweging en aandacht geven en tevens het rennerige gedrag er uit te rijden.
Zodat zij er later ook weer mee overweg kan.

Het niveau van het paard is onbekend. Ze komt van de dierenbescherming (jaren geleden).
Maar volgens mij zit er best wel wat potentie in.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:35

heb je daar ervaring mee met problematische paarden?
zo nee dan zou ik er vanwege je eigen veiligheid niet aan beginnen.
zo ja dan kun je mischien 50 euro per maand vragen.
ik weet niet hoevaak je het pard moet gaan rijden dan?
is het elke dag dan kun je een vast bedrag afspreken,
rij je het paard echt veel is 100 euro mischien rieel als je het rennerige gedrag er ook echt uit kan krijgen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:38

Ik zou hier geen geld voor vragen.. :) Jij helpt haar, en zij helpt jou!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:39

Heb wel feeling bij moeilijkere paarden.
Mijn eigen pony was ook zo een gevalletje (gered van de slager).

Ik heb het paard vorig jaar eens gereden en aan het einde van het rijden liep ze lekker los en ontspannen.
Dus dat gaat wel lukken, alleen zal ik denk ik de eigenaresse straks ook een beetje moeten begeleiden.

Hoevaak per week weet ik nog niet, dat gaan we binnenkort bespreken.
maar denk dat 2 keer per week wel max is.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:40

Ik heb een tijdje een Fries gereden, hier kreeg ik 5,- per keer voor. Vond ik best een schappelijk bedrag.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:40

elamor: Ik heb zelf 2 eigen paarden en nog een bijrijdpaard, dus heb geen gebrek aan paarden of het rijden ervan. Doe het dus eigenlijk alleen voor haar. en daar mag dan wel wat tegenover staan, toch?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:43

Ik zou eigenlijk gewoon met de eigenaar van de paarden overleggen. Hoeveel zou zij er voor willen geven, en bekijk dan hier in dit topic wat je zou moeten vragen en zit er dan tussen in?

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:44

kan je geen deal sluiten. gratis les ofzo? Dat je 1x in de week op zijn of haar kosten prive les? Zou ik zelf waarderen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:45

furyke schreef:
Mijn nieveau is ergens B denk ik. heb geen wedstrijdervaringen, maar dat is ook niet de bedoeling.
Paard is tevens behoorlijk problematisch tijdens het rijden, waardoor de eigenaresse er niet goed mee kan/durft te rijden.
Ik moet dus het paard beweging en aandacht geven en tevens het rennerige gedrag er uit te rijden.
Zodat zij er later ook weer mee overweg kan.

Het niveau van het paard is onbekend. Ze komt van de dierenbescherming (jaren geleden).
Maar volgens mij zit er best wel wat potentie in.

Dat "rennerige" klinkt niet echt een problematisch gedrag, tenzij er nog veel meer aan de hand is.
Maar dan zul je zelf moeten bekijken of je het dan wel aan wil.

Krijg je niet betaald, dan is de eigenaar aansprakelijk als er wat gebeurd. Krijg je wel betaald, dan wordt je als professioneel gezien en ben je grotendeels zelf verantwoordelijk.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:47

die laatste zin van brainles klopt wel ja.
ik zou ook wat dingen op papier zetten mog er wat gebeuren je weet maar nooit.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:47

Normaal gesproken betaal jij iemand anders om zijn/haar paard bij te rijden en betaal je een professionele ruiter/stal om je paard met problemen te rijden. In ieder geval iemand met een (bewezen) niveau.

Omdat jij zelf aangeeft dat je B niveau bent zonder wedstrijdervaring zou ik je persoonlijk als eigenaar niet inhuren (tenzij je aantoonbare ervaring hebt, feeling is dan niet genoeg). Maargoed dat is mijn mening en dat is bij jou niet het geval ;)

Toch zou ik er geen geld voor vragen. Als je dat wel doet kun je niet veel vragen gezien je niveau. Dan kun je hooguit denken aan 50 euro per maand oid. Maar stel je dondert van het paard af en je breekt iets, dan moet die 50 euro jouw ziektekosten dekken. Jij bent dan namelijk de werknemer die ingehuurd wordt en wordt daarvoor betaald. Je hebt dus een (mondelinge) overeenkomst. En met een probleempaard heb je natuurlijk wel veel kans om eraf te vallen.

Op het moment dat jij geen geld vraagt of zelf geld geeft om het paard te rijden, blijft de eigenaar verantwoordelijk voor wat er gebeurd.

Misschien dat ik bovenstaande niet helemaal juist heb uitgelegd, maar ik wil je wel als tip geven om dit goed uit te zoeken. Erg belangrijk als je 'betaald werk' gaat doen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:51

Wat is eigenlijk de precieze reden waarom de eigenaar vroeg of jij het paard wilde rijden? moet er iets verbeterd worden of heeft ze gewoon weinig tijd op het moment?
Als er iets verbeterd/afgeleerd dergelijke dingen moeten gebeuren, zou je vergoeding kunnen vragen omdat je je hier op moet richten.
Als ze gewoon weinig tijd heeft, dan kan je op je eigen manier rijden en zou ze eigenlijk net zo goed iemand anders kunnen zoeken die dolgraag wilt rijden en er helemaal niks voor hoeft te hebben.

Of is er een andere rede?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:56

ja ik wil sowieso met haar overleggen.
Tis maar dat ik een beetje een idee heb.

Ze heeft zelf geen tijd, maar wilt ook dat haar paard beter gaat lopen zodat ze er zelf weer met vertrouwen op kan.
Dus ga ik haar daarbij helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:58

Maar heb je al eens op dat paard gereden?
En heb je veel ervaring met het corrigeren van "probleem"paarden?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:59

Dat is dan eigenlijk gewoon veel rijden en aandacht geven en verder veel ontspanning. Ik vind het een beetje vreemd dat je iemand anders je paard laat doen zodat je er zelf met meer vertrouwen op kan. Een paard is bij ieder persoon anders dus eigenlijk zou ze als ze weer genoeg tijd heeft hier zelf aan kunnen werken. Of wat jij al eerder in het topic zei, dat je haar moet begeleiden, dan is het geen probleem. Maar ze moet niet denken dat ze straks een mak paardje terug krijgt, terwijl zij er niet naar om kijkt. Zij moet er bovendien straks weer op zitten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:00

furyke schreef:
elamor: Ik heb zelf 2 eigen paarden en nog een bijrijdpaard, dus heb geen gebrek aan paarden of het rijden ervan. Doe het dus eigenlijk alleen voor haar. en daar mag dan wel wat tegenover staan, toch?

Ik snap wel wat je bedoeld, maar gezien je ervaring zou ik daar geen geld voor dúrven vragen.
Of wat hier boven genoemd word, dat zij jou les betaald met haar paard. Dat vind ik wel een nette deal! :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:04

xxMaxx schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat je iemand anders je paard laat doen zodat je er zelf met meer vertrouwen op kan.

Hier ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Hoeveel mensen zijn er niet die een 'oud braaf paard' kopen. Ik ben zelf ook zo'n mietje hoor. Tegenwoordig leer ik zelf geen jonge paarden meer op omdat ik het vertrouwen kwijt ben. Ik heb nu geen eigen paard maar zou ik er een kopen dan neem ik er dus een die al door een ander braaf gereden is. Eigenaar van dit paard heeft dus eigenlijk gewoon een verkeerd paard gekocht.

Maargoed, dit wordt een heel ander verhaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:06

Ik zou zeggen 5 euro per keer en dan 2x per week is zo'n 40 euro per maand. Kun je eventueel 50 euro per maand van maken maar meer ook niet vindt ik persoonlijk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:12

duChambre schreef:
xxMaxx schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat je iemand anders je paard laat doen zodat je er zelf met meer vertrouwen op kan.

Hier ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Hoeveel mensen zijn er niet die een 'oud braaf paard' kopen. Ik ben zelf ook zo'n mietje hoor. Tegenwoordig leer ik zelf geen jonge paarden meer op omdat ik het vertrouwen kwijt ben. Ik heb nu geen eigen paard maar zou ik er een kopen dan neem ik er dus een die al door een ander braaf gereden is. Eigenaar van dit paard heeft dus eigenlijk gewoon een verkeerd paard gekocht.

Maargoed, dit wordt een heel ander verhaal.

Ja dat bedoel ik eigenlijk een beetje, als je er niet mee over weg kan waarom het paard dan ooit genomen?
Je neemt toch het paard dat je ligt en wat jij verder kan rijden, niet wat iemand anders moet doen?
Er zijn inderdaad veel mensen die een oud braaf paard kopen, maar dan vind ik dit ook slim.
Als je een jong stevig paard niet kan houden/te groot of zo iets dergelijks dan heb je goed nagedacht
over de koop van je eigen paard. Net zoals 1 die bij mij in de klas zit.
Een fries gekocht van 5 jaar die ze met geen mogelijkheid kan houden en dus ook moet van huilen.
Maar had beter nagedacht bij het aanschaffen, veel mensen kopen meteen het 1e paard waar ze
zijn wezen kijken en dit is de grote fout.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:13

Nee okee, dan begrijpen we mekaar ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:16

Ik zou ook niet veel hoger gaan dan die 50 euro gezien je eigen ervaring en kunnen.

Je moet het zo zien dat het voor jou ook een leerles is.
Idd zou je ook kunnen voorstellen om eens per week met dat paard te lessen en dat de eigenaresse die lessen betaald en verder niets. Zo weet jij ook zeker dat je het goed doet, en niet dalijk met de gebakken peren zit, omdat jij een betaalde dienst hebt verleend, en dat dalijk de eigenaresse nog niets aan het paard heeft. Mensen kunnen heel lastig doen achteraf!

Dus ik zou gewoon voorstellen dat je eens per week bij goede instructie gaat lessen met dat paard, en dat eigenaresse dat betaald. Zo ben je niets verplicht als het gaat om eindresultaat

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:18

Brainless: ja heb dat paard al eens gereden, 1keer.
Zij was daar erg tevreden over, vandaar dat ze me nu al een paar keer gevraagd heeft.

DuChambre: beetje heb je wel gelijk, ze passen niet helemaal goed bijelkaar. Paard is dan wel al ouder, maar te veel meegemaakt.
Denk dat ze medelijden met het dier heeft gehad jaren geleden.

XxMAxx: ja zij zal er later ook aan moeten werken, maar om daaraan te beginnen wil ze gewoon dat t paard netjes loopt.