B rijbewijs paardenwagens, dealers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

B rijbewijs paardenwagens, dealers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:20

Hallo,

Ik ben samen met mijn ouders op zoek naar een leuke paardenwagen, liefst een zijlader.
Wij zijn bekend met dealers zoals anemone en horsetrucks internationaal etc.
Helaas ligt deze prijs erg boven ons budget.
Wij zijn op zoek naar een wagen met een max van 6000 euro, mag evt ook wat duurder maar dan met een soort van betalingsregeling.
Gezien wij een leek zijn met paardenwagens, hebben mijn ouders een prettiger gevoel bij verkoop bij een dealer.
Weten jullie bokkers misschien ook autodealers of andere die in deze prijsklasse ook wagens verkopen?

Groetjes !

Mocht er iemand een wagen, b rijbewijs te koop hebben staan ( met laadvermogen voor liefst 2 normale paarden) dan hoor ik het graag! ;)

BeauNicole

Re: B rijbewijs paardenwagens, dealers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:31

Misschien kun je kijken of ze bij een dealer een mooie 2e hands hebben staan? :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:21

Dat is ook volledig wat ik bedoel haha
Alleen bij de bekende dealer is een 2de handse pas vanaf 20.000 euro.
Dat heb ik niet ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:48

doom schreef:
Dat is ook volledig wat ik bedoel haha
Alleen bij de bekende dealer is een 2de handse pas vanaf 20.000 euro.
Dat heb ik niet ;)

Wat jij zoekt bestaat domweg niet!

Er bestaan geen vrachtwagens met, pak weg, 1500kg laadvermogen, geschikt voor B-rijbewijs.

De wagens waar je aan refereert, hebben een bruto laadvermogen van ongeveer 1200kg en dat is te weinig voor twee "normale" paarden (die gemiddeld zo'n 550 - 600kg wegen).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:52

doom schreef:
Mocht er iemand een wagen, b rijbewijs te koop hebben staan ( met laadvermogen voor liefst 2 normale paarden) dan hoor ik het graag! ;)

Helaas voor jou, maar die bestaan niet. Die wagentjes zijn wel ingericht voor 2 paarden, maar hebben geen LAADVERMOGEN voldoende om 2 paarden te mogen vervoeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:58

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:29

Het merendeel staat er ook gewoon maar 1 paard in.
Zou alleen fijn zijn als ik soms ook iemand mee kon nemen ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:13

hier kom ik altijd langs als ik naar mijn werk rijd. staan regelmatig paardenwagens buiten.
volgens mij staat er heel wat meer buiten op vooraad dan er op de site staat, dus misschien even contact met ze opnemen of ze iets hebben staan binnen je budget/wensen.

http://www.coppenstrucksbv.nl/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:20

doom schreef:
Het merendeel staat er ook gewoon maar 1 paard in.
Zou alleen fijn zijn als ik soms ook iemand mee kon nemen ;)

Dat laatste kan dus niet, tenzij je er een trekhaak aan maakt, waar je dan een tweepaards trailer aan knoopt........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:27

ikke schreef:
Dit is wat jij zoekt:
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2

Maar dit is waar je voor zou moeten gaan:
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2

Dat C-rijbewijs kun je voor het prijsverschil wel halen, al was het alleen de BPM al........

Dat is een gaverd, maar wat zal deze kosten??? Gelijk ook overspuiten? Want zo mag je niet rijden...maar zo een wagentje is ideaal.

Dan voor TS ik heb zo een vrachtwagentje gehad, ook "geschikt" voor 2 paarden. Laadvermogen was 1360 kg, maaar No-way dat ik er 2 paarden op zou willen hebben gehad. Ook nog eens enkellucht en dat alleen al zou ik dus nooit meer willen....ik had gelukkig een niet zo groot en zwaar paard. Verder was het ideaal, persoonlijk fijner dan een trailer..

En wat wij wel niet allemaal met zo een vrachtwagentje hebben vervoerd...volledige verhuizing....dan nog elk jaar hooi...hoefde maar 2 keer te rijden en met de trailer is het toch maar armoe troef. Ook kon ik 2, 5 pellet vlas halen en dat scheelde mooi in de prijs...

maar wel weer veel onderhoud, want die wagentjes zijn vaak al wat ouder en ze rotten onder je weg...

onze is voor de luttele 4700 weggegaan, heb er nog spijt van, werden platgebeld toen hij op marktplaats stond..... ;(

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:39

Bedankt allemaal!
Ik begreep al op vele sites dat je goed op het laadvermogen moet letten van een wagen.
Echter rijd het merendeel met 2 paarden in zo'n wagen.
Voor mij zo het echt sporadisch zijn als ik iemand mee neem, gezien al mijn vriendinnen eigen vervoer hebben, toch zoek ik dan liever naar het zwaarste laadvermogen wat er bij de b wagentjes bestaat.
Meeste dealers geven toch aan beter particulier te kijken.
We willen zo ie zo iemand mee nemen met verstand van motor etc maar wat kunnen jullie mij als tips geven of verder goed naar te kijken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:54

doom schreef:
Bedankt allemaal!
Ik begreep al op vele sites dat je goed op het laadvermogen moet letten van een wagen.
Echter rijd het merendeel met 2 paarden in zo'n wagen.
Voor mij zo het echt sporadisch zijn als ik iemand mee neem, gezien al mijn vriendinnen eigen vervoer hebben, toch zoek ik dan liever naar het zwaarste laadvermogen wat er bij de b wagentjes bestaat.
Meeste dealers geven toch aan beter particulier te kijken.
We willen zo ie zo iemand mee nemen met verstand van motor etc maar wat kunnen jullie mij als tips geven of verder goed naar te kijken?

Het schijnt mogelijk te zijn om een Renault Master te bouwen met ruim 1300kg laadvermogen.
Er heeft er ooit eentje te koop gestaan op Bokt, maar ze zijn zeldzaam (want enorme roestbakken).
Dat was dit type auto:
http://link.marktplaats.nl/463452421

Let erop dat je een versie neemt die hoog genoeg is. Voor gewone paarden (1,65 - 1,70m) moet je rekenen op 2,30 - 2,40m vrije binnenhoogte.

(advertentie als voorbeeld gebruikt!)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:16

_Sim_ schreef:
doom schreef:

Helaas voor jou, maar die bestaan niet. Die wagentjes zijn wel ingericht voor 2 paarden, maar hebben geen LAADVERMOGEN voldoende om 2 paarden te mogen vervoeren.

Wij hebben namelijk wel een paardenvrachtwagen rijbewijs B die wel voldoende laadvermogen heeft om 2 paarden te laden. Nu zou je denken, dan moet je toch de nieuwste van de nieuwste hebben. nu dat is niet het geval ik denk dat de camion 20 jaar oud is. er staat wel een zo goed als nieuwe bak op in aluminium.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:23

Trueno schreef:
_Sim_ schreef:

Wij hebben namelijk wel een paardenvrachtwagen rijbewijs B die wel voldoende laadvermogen heeft om 2 paarden te laden. Nu zou je denken, dan moet je toch de nieuwste van de nieuwste hebben. nu dat is niet het geval ik denk dat de camion 20 jaar oud is. er staat wel een zo goed als nieuwe bak op in aluminium.

Merk en type graag!
Is ie ook paardenvervoer op kenteken (en dus NA ombouw gewogen)?

Ik heb het al eens vaker geschreven: mijn wagen blijkt ook 400kg meer te wegen dan op kenteken staat!!

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:28

Ik ben ook aan het kijken.
Bij mij gaat er zoiezo maar 1 paardin, maar ik moet ook mijn caravan meenemen.
Ik ga in de weekenden met een circus mee.
Nu moet ik 2x heen en dan 2x terug rijden.
Geen optie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:37

voor het budget dat jij aangeeft TS is het vrij moeilijk om iets te vinden, want je hebt 2 grote categorieën vrachtwagentjes met rijbewijs B

groep 1 de oudere versies; prijsklasse 2000 < x < 6000 euro
dit zijn vnl oudere modellen zowel werkelijk B-rijbewijs voertuigen als "omgekeurde"C-rijbewijs voertuigen. In beide gevallen heb je het probleem dat de opbouw vaak nog geen aluminium of polyester is waardoor de nuttige laadvermogen nagenoeg nihil is. Sommige modellen kunnen wel meer aan, maar mogen het niet omdat je met de 3.5ton limiet zit op een B-rijbewijs...

groep 2 de recentere uitvoeringen; prijsklasse < 15 000 euro (nieuw: > 25 000)
opbouw is tussen de assen, minimale versteviging in de opbouw en veel polyester om het gewicht te beperken. hierdoor heb je weluitvoeringen die 1250kg nuttig laadvermogen hebben. let wel op: hier moet je jezelf en je materiaal ng vanaf trekken, dus voor "normale rijpaarden" lukt het ook al niet, maar een grote pony en ene paard of volbloeds weer wel...

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:03

Wij hebben namelijk wel een paardenvrachtwagen rijbewijs B die wel voldoende laadvermogen heeft om 2 paarden te laden. Nu zou je denken, dan moet je toch de nieuwste van de nieuwste hebben. nu dat is niet het geval ik denk dat de camion 20 jaar oud is. er staat wel een zo goed als nieuwe bak op in aluminium.[/quote]
Merk en type graag!
Is ie ook paardenvervoer op kenteken (en dus NA ombouw gewogen)?

Ik heb het al eens vaker geschreven: mijn wagen blijkt ook 400kg meer te wegen dan op kenteken staat!![/quote]

Het is denk ik een citroën C25
het maximum te laden massa staat namelijk op de keuringspapieren.
en de camion is dus dan ook gewogen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:09

Trueno schreef:

Maar in dat maximumlaadvermogen zit niet alleen de paarden, maar ook chauffeur/bijrijder, je brandstof en tuig enz...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:45

Trueno schreef:

Maar is ie gewogen NADAT ie omgebouwd was? En ook (bij mijn wagen gebeurt) is ie daarna nog aangepast?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:18

ikke schreef:
Trueno schreef:

Maar is ie gewogen NADAT ie omgebouwd was? En ook (bij mijn wagen gebeurt) is ie daarna nog aangepast?

Gewogen nadat hij omgebouwd is. Bij de weging tellen ze extra gewicht bij, voor de personen. En ze kunnen je geen boete geven voor als je 100 kg over geladen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:45

Citaat:

Als je maar onder de 3500 kg totaal gewicht blijft. Maar een bak erop moet wel stevig zijn...zeker met 2 paarden erop, dan ook zeker wel stevig zijn in de bodem..hopenlijk wel dubbel lucht! Genoeg bladveren en wat bij de meeste wagentjes voor B kenteken is dat ze zijn omgebouwd en het zwaartepunt te veel naar het midden ligt. Zo is hij weinig stabiel omdat de paarden juist met hun gewicht het meeste achterin staan. Let daarop! Wij hadden een chassis van een Mercedes, maar het onderstel van een andere er onder laten lassen omdat het wagentje niet stabiel was met de as te ver naar het midden toe..

Wees heel kritisch als je 2 paarden gaat vervoeren, het is niet zomaar iets, 2 paarden, die ook nog niet altijd stil staan, het is een heel gewicht. De oude wagentjes heel goed laten nakijken voor je er mee de weg op gaat, zeker het ondertstel door een ervaren lasser laten controleren. Toen wij ons wagentje kochten met APK!, hebben we hem laten nakijken in Schijndel bij een Mercedes sloperij en goede lasser, hij had verschillende zwakke plekken en rotte plekken gevonden...het wagentje was een doodskist..

Dus pas op met oude wagentjes om geld uit te sparen.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:27

russel schreef:
Citaat:

Als je maar onder de 3500 kg totaal gewicht blijft. Maar een bak erop moet wel stevig zijn...zeker met 2 paarden erop, dan ook zeker wel stevig zijn in de bodem..hopenlijk wel dubbel lucht! Genoeg bladveren en wat bij de meeste wagentjes voor B kenteken is dat ze zijn omgebouwd en het zwaartepunt te veel naar het midden ligt. Zo is hij weinig stabiel omdat de paarden juist met hun gewicht het meeste achterin staan. Let daarop! Wij hadden een chassis van een Mercedes, maar het onderstel van een andere er onder laten lassen omdat het wagentje niet stabiel was met de as te ver naar het midden toe..

Wees heel kritisch als je 2 paarden gaat vervoeren, het is niet zomaar iets, 2 paarden, die ook nog niet altijd stil staan, het is een heel gewicht. De oude wagentjes heel goed laten nakijken voor je er mee de weg op gaat, zeker het ondertstel door een ervaren lasser laten controleren. Toen wij ons wagentje kochten met APK!, hebben we hem laten nakijken in Schijndel bij een Mercedes sloperij en goede lasser, hij had verschillende zwakke plekken en rotte plekken gevonden...het wagentje was een doodskist..

Dus pas op met oude wagentjes om geld uit te sparen.

PS denk je dat je zo gemakkelijk door de keuring geraakt als je camion niet in goede staat is?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 08:54

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:20

zo'n lage instap lijkt mij echt ideaal.

verder heb ik er niet veel verstand van om zo iets van de foto te kunnen zeggen. ik zou wel even het gewicht navragen, want dat staat niet in de advertentie vermeld.

ik hoorde trouwens laatst van iemand dat je 10% overbeladen mag zijn voordat je een boete krijgt. weet iemand of dat klopt?

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door loulou op 27-07-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:24

Het laadvermogen van de wagen is 820 kilo, als we gaan kijken wordt dat met iemand die er verstand van heeft :j