Ruiterbewijs. Waar en wat kost het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Ruiterbewijs. Waar en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 00:07

Hallo bokkers!

Ik ben al een tijdje opzoek naar meer informatie over het ruiterbewijs. Waar de examens afgelegd worden, en wat de kosten zijn.

Moet je met eigen paard of krijg je een paard van de 'manege'.

Nu hebben wij hier wel een rij-vereniging in de buurt die vroeger wel eens examens afgelegd heeft, maar nu kan ik hier niks op terug vinden op hun site. Vandaar mijn vraag!

Brand los :Y)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:10

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald toen ik 11 jaar was in een weekend op stal 'het reelaer'. Google daar maar eens op. Je rijd dan gewoon op een paard van hun. Vond het erg makkelijk en ik had 0 fouten in mijn theorie en gelijk gehaald. En dan was ik nog de jongste. Dus erg aan te raden! :)

Kosten is voor het weekend (dus in 1 keer) 325,-
Laatst bijgewerkt door Mies op 20-07-11 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:12

Je moet toch 12 zijn????

Relear hebben mijn zusje en mijn lesklanten hem vorig jaar ook gehaald. Ik 8 jaar geleden via mijn vereniging.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:15

Chaos schreef:
Je moet toch 12 zijn????

Relear hebben mijn zusje en mijn lesklanten hem vorig jaar ook gehaald. Ik 8 jaar geleden via mijn vereniging.

Je moet inderdaad 12 jaar zijn. Maar heb hem blijkbaar toch kunnen halen.

Chaos

Re: Ruiterbewijs. Waar en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:19

Ik ben wel begonnen met de praktijk en theorie lessen toen ik 11 was maar mocht toen toch echt geen examen afleggen. Dus dat was zo gepland dat het examen na verjaardag was. :)

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 00:21

Oke dus het is zo, dat als je voor je ruiterbewijs gaat, je meteen een weekend er voor uit moet trekken? Ik dacht namelijk altijd dat het gewoon een paar cursussen waren op een vereniging en dan je examen. En zit er veel verschil tussen een ruiterbewijs en een ruiterpaspoort? (Of stel ik nu een hele domme vraag).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:24

ruiterbewijs kan je op heel veel plekken halen.
maneges, maar ook verenigingen organiseren dat vaak.
Je zou kunnen kijken op de site of even googlen.
Of in de buurt bij maneges en verenigingen vragen of zei dat doen of iets weten.
Evt kun je ook naar een ruiterkamp waar je het kan halen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:25

Mijn zusje en lesklanten hebben het juist voor het gemak in een weekeind gedaan.
Ik heb het moeilijk gedaan. Wekenlang naar verschillende locaties voor de theorie en de praktijklessen met mijn eigen beest. Zusje heeft dus gewoon een huurpony genomen. Lekker easy. :Y)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:29

Daisy01 schreef:
Oke dus het is zo, dat als je voor je ruiterbewijs gaat, je meteen een weekend er voor uit moet trekken? Ik dacht namelijk altijd dat het gewoon een paar cursussen waren op een vereniging en dan je examen. En zit er veel verschil tussen een ruiterbewijs en een ruiterpaspoort? (Of stel ik nu een hele domme vraag).

ruiterpaspoort is iets wat in pricipe iedere debiel krijgt zodra hij/zij zich aanmeld bij de knhs.
Heeft absoluut niets met een ruiterbewijs te maken dus.

Verder lees ik even mee..
Misschien wil ik m ook gaan halen..

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:31

Daisy01 schreef:

Dat hoeft niet, maar dat lijkt mij wel het gemakkelijkst.
Dan moet je CBR1 halen en dan CBR2 en bij CBR3 heb je je bewijs. Ik weet niet precies hoe het zit want ik heb het niet op die manier gedaan.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 00:33

Bedankt voor jullie antwoorden! Nou kijk opzich maakt het voor mij niet uit of ik op een manege pony ga, het zou natuurlijk wel het lekkerst zijn als het bij de vereniging hier in de buurt gedaan werd. Ik kan alleen niet veel vinden op de site's van de betreffende manege's.

Niemand een idee hoeveel het kost? (Dus niet een geheel weekend, maar losse cursussen, examens enz.)
Scheelt het nog in prijs als je manege paard rijd of niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:34

Ruiterpaspoort wordt dus NIET afgegeven door de KNHS maar door de FNRS.
Het fijne weet ik er niet van, maar volgens mij is dat ook voor de F-proeven dat Ruiterpapoort??????

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:37

Chaos schreef:
Het fijne weet ik er niet van, maar volgens mij is dat ook voor de F-proeven dat Ruiterpapoort??????

Klopt inderdaad. Ik heb wel ooit eens gehoord als je dat ding vol hebt dat je dan ook je bewijs hebt ofzo!?

Even opgezocht:

Verschil tussen ruiterpaspoort en ruiterbewijs
Een ruiterpaspoort is voor ruiters en amazones die bij een FNRS ruitersportcentrum rijden. Hierin worden behaalde niveaus bijgehouden in verschillende takken van de ruitersport. Het FNRS Ruiterbewijs kan via de FNRS ruiteropleidingen behaald worden, wat wordt geregistreerd in het ruiterpaspoort. De verzekeringen van het ruiterpaspoort en het ruiterbewijs zijn wel verschillend. Aan het ruiterpaspoort zit een ongevallenverzekering gekoppeld, aan het ruiterbewijs zit een aansprakelijkheidsverzekering gekoppeld.
Laatst bijgewerkt door Mies op 20-07-11 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:38

Misschien dat gelijk staat aan. Maar het RuiterBEWIJS wordt afgegeven door SRR. En dus niet door FNRS.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:41

Op deze site staat dan weer een hele uitleg over de CBR ruiterbewijs.
http://hallinckveld.nl/sitemanege/ (en dan even naar activiteiten - ruiterbewijs)
Maar dan hebben ze het ook weer over het FNRS ruiterbewijs..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:43

de kosten verschillen ook per plek.
Wij hebben het met de vereniging gedaan, en de kosten die we hadden waren alleen voor het examen.
Als je ergens heen gaat moet je betalen voor de theorie, praktijk lessen, en evt huur van pony/paard.

Meestal worden zulke dingen besloten georganiseerd bij verenigingen, en zul je het moeten vragen.

Misschien heb je hier iets aan?
http://www.srr-nederland.nl/index.php/ruiter/kalender

http://www.srr-nederland.nl/index.php/examens/kosten

http://www.srr-nederland.nl/index.php/contact

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 00:46

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 00:47

HTM schreef:
de kosten verschillen ook per plek.
Wij hebben het met de vereniging gedaan, en de kosten die we hadden waren alleen voor het examen.
Als je ergens heen gaat moet je betalen voor de theorie, praktijk lessen, en evt huur van pony/paard.

Meestal worden zulke dingen besloten georganiseerd bij verenigingen, en zul je het moeten vragen.

Misschien heb je hier iets aan?
http://www.-nederland.nl/index.php/ruiter/kalender

http://www.srr-nederland.nl/index.php/examens/kosten

http://www.srr-nederland.nl/index.php/contact

Haha ja ik had hem net gevonden inderdaad! Bedankt!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:51

Chaos schreef:

Oh sorry dat bedoel ik ook ja. Ben blijkbaar niet zo helder meer op dit tijdstip :p

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 01:01

Woon/rijd je in een gebied waar het ruiterbewijs verplicht is? Dat zijn de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en het Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. (even opgezocht)In andere gebieden is het niet verplicht en in die zin niet nodig. Met een normale verzekering ben je ook verzekert.

Aan de andere kant denk ik dat het, vooral de theorie dan, voor veel mensen wel goed is om op z'n minst een keer te horen. Wat zijn precies de verkeersregels, waar moet je je aan houden en op letten? Met wat nuchter verstand, een beetje nadenken en een paar jaar manege-ervaring is het makkelijk te halen hoor!

Ik heb het ruiterbewijs meer dan 10 jaar geleden gehaald. Prijs kan ik me niet meer herinneren. Ik heb het met mijn eigen jonge paard op vreemd terrein gehaald, wat het allemaal veel moeilijker heeft gemaakt dan had gehoeven :Y)
Ik had toen ook kunnen kiezen voor een manegepaard, kan me niet voorstellen dat dat veranderd is.

Als ik jou was zou ik gewoon even bellen voor informatie!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 01:04

Nuja. Ik ging met mijn eigen pony van op dat moment een jaar of 18. Altijd poepie-braaf. Maar uitgerekend toen steigeren tussen de hekken. En met opstappen steeds bokken zodat ik mijn voet niet in de beugel kreeg. Heb het met mijn hakken over de sloot gehaald. :')

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:22

Ik heb mijn ruiter+koetsiersbewijs via school gehad dus geen idee wat het kost..
Maar zonder ruiterbewijs ben je ook niet verzekerd als je buitenrijd met een pasard :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:26

[LZP] -> [BRT]

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:16

__Elizabeth schreef:
Ik heb mijn ruiter+koetsiersbewijs via school gehad dus geen idee wat het kost..
Maar zonder ruiterbewijs ben je ook niet verzekerd als je buitenrijd met een pasard :)

Volgens mij ben je op zich wel verzekerd, maar of ze ook daadwerkelijk uitkeren is een tweede.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:23

Ik rijd niet in gebieden waar een ruiterbewijs nodig is, maar omdat ik weleens heb horen zeggen dat het wél verplicht gaat worden als je buitenrijd, denk ik dat het geen kwaad kan om het te halen. Ik heb altijd gehoord dat ik wel gewoon verzekerd ben via mijn eigen WA verzekering voor schade aan derden.

Edit: Mits ik een cap draag.