Marion71 schreef:Tsja, komt dit ook vaak niet omdat pensionklanten zo goedkoop mogelijk willen staan? Het weinig belangrijk vinden of de pensionhouder paardenmens is of een mens met paarden? Een goede stal heeft een duidelijk stalmanagement en wijkt daar ook niet van af. Als pensionpaard/klant pas je daar of niet. Ik vind het raar dat mensen denken dat je er voor elk paard individueel stalmanagement op na kunt houden. Dat kan in werkelijkheid namelijk niet en dat blijkt wel uit de post van TS.
Als ik zie hoe gemakkelijk veel mensen een beslissing nemen bij het kiezen van een stal, krab ik me achter de oren. Als er maar een mooie zadelkast en goede rijbaan is. Als de paarden maar veel en vaak brok krijgen, dan is het een goede stal. Hoe de aanwezige paarden erbij staan, hoe ze zich gedragen, daar kijkt echt bijna niemand naar. Als ik pensionklant was, zou ik daar als eerste naar kijken, want juist dat geeft je meer informatie dan dat geweldige verhaal dat die pensionhouder ophangt. Ik heb 1 keer van iemand die kwam kijken de vraag gehad om te vertellen hoe een dag voor een paard er bij ons uitziet. En juist die vond ik zo goed. Zij redeneerde vooral vanuit het paard en niet vanuit zichzelf. Zij wilde ook zien wat voor strooisel en ruwvoer we hadden. Schudde het uit, rook eraan. Zij beoordeelde de stal en liet zich niet alleen leiden door mijn mooie stallen. Met kritisch zijn is helemaal niks mis, veel ellende kun je daardoor voorkomen (ik schrik ook wel eens van de paarden die bij mij komen van een vorig adres. Vraag me dan altijd af hoe je er zo slecht voor kunt zorgen en hoe kun je het als eigenaar dan zo ver laten komen).
Grotendeels wel denk ik. Ik heb mijn paarden aan huis staan, moet zelf voer, hooi, strooisel halen, mest wegbrengen, weides en stallen bijhouden, en als ik alleen het strooisel, hooi, voer tel zit ik al aan bijna 150 euro per maand per paard. Dan heb ik de kosten voor stroom, water, benzine voor het halen van het voer etc nog niet meegeteld. En alle uren die er dagelijks inzitten qua voeren, binnen- en buitenzetten, uitmesten.
Zeker als een pensionhouder ook nog een fatsoenlijke (binnen-)rijbak erbij heeft (welke ook onderhoud vergt).
Als je uitgaat van een modaal salaris dat de pensionhouder over moet houden (dus echt niet rijk) dan moet hij toch zo'n 15 euro per uur (bruto) hebben.
Wij hebben deze maand een logeetje ("oude" paard van mijn vader die 6 mnd geleden verkocht is, komt tijdens hun vakantie hier logeren). Stel dat ik €200,- zou vragen (gemiddelde pensionkosten) dan hou ik buiten de echte kosten zo'n 40-50 euro over. Houd in dat ik 30 dagen lang het paard 4-5 keer per dag moet voeren, water geven, binnen- en buitenzetten (tot alles bij elkaar zeker een uur per dag) voor zo'n 1,5 euro per dag.
Nou zal een pensionhouder daar minder lang over doen, maar als je voor een dubbeltje op de 1e rang wilt zitten, kan je ook niet verwachten dat alles top is.