Mijn paard slaat geheel onverwachts....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dora_

Mijn paard slaat geheel onverwachts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:47

Hoi,

Ik heb sinds december een nieuw en leuk paard (over het algemeen dan)...

Het is een inmiddels 6 jarige ruin en flink aan de maat, denk rond de 1,75 ongeveer. Hij was zadelmak toen wij hem kochten maar heel weinig in de hand geweest verder en kende dan ook weinig. Kwam de stal soms weken niet uit. Het is een heel makkelijk dier met rijden, fijn aan de hulpen en heel braaf. Ook in de omgang is hij heel lief maar.....
Sinds een tijdje trapt hij...gewoon uit het niets, het begon een keer met hoeven uit krabben hij wilde een van zijn achter voetjes heel slecht of niet optillen. Ik ben heel conseqent en rustig gebleven en heb het iedere dag met hem geoefend en hij leek het te gaan snappen. Tot op een dag ik dus weer wilde uit krabben en hem opzij wilde duwen omdat ik er anders niet bij kon, hij werd hier heel onrustig en boos van en ging in het hoekje van zijn stal staan, toen ik naar hem toe wilde lopen om hem gerust te stellen, twijfelde hij geen moment en haalde naar me uit (en raak) niks ergnstigs op een flinke blauwe plek na maar toch wel aangetast in het vertrouwen.

De laatste weken zit hij erg goed in zijn vel en wanneer hij los is in de bak of aan de longeerlijn loopt wil hij nog wel eens bokken (meestal richting mij maar niet raak of echt in de buurt). Hierdoor was ik al wat alerter geworden,maar gisteren heeft hij de vrouw waar hij op stal staat raak getrapt toen zij hem uit de wei ging halen. Zo vanuit het niets en vol raak...Er is geen aanleiding voor te vinden, ze deed het hek open waar hij door moest meer niet...Met gevolgd dat ze de hele avond in het ziekenhuis heeft doorgebracht...Als er nou een reden voor zou zijn, hij voelt zich bedreigd, niet lekker in zijn vel of ik zou te veel van hem vragen dan kun je er wat mee, maar uit de wei halen.........

Nu is mijn vraag, wat kan ik hier mee doen?? Hij staat aan huis waar ook kleine kinderen rond lopen, moet er toch niet aan denken dat hij hen een keer raakt of dat het gisteren erger afgelopen zou zijn dan dat het nu is...
Dus heeft er iemand tips hoe ik dit aan kan pakken, want anders zie ik geen andere optie dan hem weg te moeten doen, hoe leuk paard het ook is....Ik kan gewoon niet voor de veiligheid van anderen mensen staan op dit moment, laat staan van mijzelf...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:50

Ik zou zeggen geef hem eens een goeie trap onder z'n kont.
Als hij dit meerdere keren gepresteerd heeft en nog raak ook. Nou dan moet die bij echt geen poging meer doen om uit te halen want dan zou die echt goed op z'n sodemieter krijgen.

Ragdollcat

Re: Mijn paard slaat geheel onverwachts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:53

Gewoon flink op zijn donder geven, is ie helemaal gek geworden, dat is onbeschoft gedrag ook. Nooit tolereren hoor, maar je bent te lief en te afwachtend waardoor het erger is geworden.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:54

Hmm.. Erg moeilijk.
Je moet in ieder geval eerst op zoek naar de oorzaak voordat je gaat handelen.
Stel het komt voort uit dominantie, dan mag je inderdaad best heftig reageren dat hij iets doet wat niet mag!
Maar als ik de 1e situatie (ineens geen voetje meer willen geven) waarin het gebeurde zo lees, zou het ook kunnen dat hij ergens last van heeft.
Veel succes in ieder geval ermee!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:54

Ik ben toch over het algemeen van de zachte duidelijk aanpak, maar in dit geval zou ik toch niet meer zonder zweepje de stal ingaan of andersinds in de buurt komen. Goed opletten en zodra je het been gericht ziet beginnen uit te halen een flinke tik.
Veiligheid voor alles ook als dat betekent dat je een goed getimede terechte tik moet geven. Gericht schoppen is 1 van de dingen die ik gewoonweg niet accepteer van mijn paard. Hij mag een mening hebben, maar trappen gebeurt niet.

edit: ik zou zoals hierboven gezegd is wel proberen uit te sluiten of er iets medisch aan de hand is, misschien pijn inderdaad. Maar dan nog accepteer ik gericht trappen niet. Er zal een kindje net op die plek staan en een hoef in het gezicht krijgen.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 13-07-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:55

Zoek een parelli juf/meester en werk met hem de 7 games door, ik gok dat je een heel ander paard overhoudt..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:56

troi schreef:
Zoek een parelli juf/meester en werk met hem de 7 games door, ik gok dat je een heel ander paard overhoudt..

Goede tip kan ik me alleen maar bij aansluiten.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:00

Bedankt voor jullie antwoorden! Ja reken maar dat hij op zijn mieter heeft gehad, beide keren. Zelfs gisteren nadat die vrouw op de grond lag heeft ze de zweep gepakt en hem een flinke mep verkocht..
En dat heb ik ook gedaan met zijn voetjes toen...Maar het rare is dat je het gewoon niet verwacht op zulke momenten, in de stal ligt er inmiddels een zweep naast, maar uit de wei halen, dat verwacht je toch niet (hij had het ook nog nooit zo onverwacht gedaan)...
Ik vind wel dat je heel goed moet weten wat je doet in de stal om nog meer drama te voorkomen, maar hij hoeft het niet nog eens te proberen want ik haal echt wel uit.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:01

En dat heeft dus geen zin achteraf meppen dat is eerder dierenmishandeling dan nuttig.
Een tik heeft alleen zin als het op het moment van uithalen gebeurd zoda het paard oorzaak en gevolg aan elkaar kan knopen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:02

Mijn merrie heeft ooit eens het lef gehad tegen een andere stal te trappen terwijl ik net die voet aan het krabben was....
Ik draaide me om en heb haar een rotschop onder haar buik gegeven......ze heeft het nooit meer gedaan ;)
Toen ik met haar speelde in de paddock vond ze het steeds een beetje leuker om in mijn richting te bokken........
Uiteindelijk vond ik het niet leuk meer en heb haar echt wel even heeeel erg duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gedient was.
Daarna was het ook klaar en konden we weer op goede voet verder.

Soms moet je gewoon even een duidelijke grens stellen, anders gaat het dier in rang boven je staan en heb je echt een probleem.
Je hoeft natuurlijk niet bij het minste als gelijk boos te worden en te gaan meppen maar er zijn wel grenzen.
Als jij je genzen 1 x overduidelijk aangeeft moet het daarna geen probleem meer zijn.
Ben je niet duidelijk genoeg dan houd je het probleem.

Uiteindelijk zijn paarden in de wei ook niet altijd lief voor elkaar toch?
En een ander paard trapt veel en veel harder dan dat jij dat kan hoor.

Uiteindelijk had ik een geweldige band met mijn merrie en was ik blij dat ik zo veel van haar geleerd had.
Conflicten hadden we dan ook niet meer, alles was duidelijk en dus weer heerlijk rustig

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:05

CrazyCat schreef:
En dat heeft dus geen zin achteraf meppen dat is eerder dierenmishandeling dan nuttig.
Een tik heeft alleen zin als het op het moment van uithalen gebeurd zoda het paard oorzaak en gevolg aan elkaar kan knopen.

paarden zijn écht niet achterlijk en weten heel goed dat ze niet moeten trappen. Ze koppelen die klap echt wel aan hun trap hoor ;)

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:07

Ja ik ben ook zeker van mening dat het aangeven van grenzen bijna het belangrijkste is in een band met een paard. Met het zijn voetjes heeft hij totaal geen problemen, hij tilt ze nu alle 4 zelfs op (nadat ik hem aangepakt heb)
@ CrazyCat, het was ook niet achteraf, de zweep lag om het hoekje toevallig vandaar dat ze er zo bij kon....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:10

Dat doen ze als ze direct gestraft worden en niet 30 sec later want dan leggen ze de verbinding niet meer met het schoppen, als je te laat straft dan bereik je alleen maar dat ze mensen niet meer vertrouwen, ts, misschien een goede africhter zoeken, bv De Balingehof of iets dergelijks. Beter dat het je nu een paar honderd euro kost dan dat hij er één doodmept.

mang schreef:
CrazyCat schreef:

paarden zijn écht niet achterlijk en weten heel goed dat ze niet moeten trappen. Ze koppelen die klap echt wel aan hun trap hoor ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:11

Doe je verder nog iets aan grondwerk? Zo ja hoe reageert die daar op. Buiten dat je hem direct terecht moet wijze is het zo fijn om ook via grondwerk alles even recht te zetten kwa verhoudingen.
Heb je verder nog een instructeur/trice misschien dat die daar ervaring mee heeft en je een aantal keer per week kan helpen.
Want vergeet niet als je het paard wil verkopen dat dat vrij lastig gaat worden als het paard al een paar keer raak getrapt heb zijn niet veel mensen die daar opzitten te wachten. Dus dan zou je hem beter weg kunnen brengen om te corrigeren als je het zelf niet zou kunnen.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:11

mang schreef:
CrazyCat schreef:

Als jij een paard 5 minuten later een klap geeft, weet dat paard echt niet meer dat dat straf is voor die trap die hij gaf..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:12

ik heb het ook niet over 5 minuten ;) ik heb het over dat die vrouw op de grond lag en hem toen een klap verkocht.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:12

_Dora_ schreef:
Ja ik ben ook zeker van mening dat het aangeven van grenzen bijna het belangrijkste is in een band met een paard. Met het zijn voetjes heeft hij totaal geen problemen, hij tilt ze nu alle 4 zelfs op (nadat ik hem aangepakt heb)
@ CrazyCat, het was ook niet achteraf, de zweep lag om het hoekje toevallig vandaar dat ze er zo bij kon....

Dan heb ik het verkeerd gelezen dan was haar timing dus wel ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:13

mang schreef:
CrazyCat schreef:

Ehhh, dus niet.
1 hoe weet het paard dat het niet mag trappen, hebben de kaboutertjes hem dat ingefluisterd ....
2 een paard koppelt het slaan aan datgene wat hij op dat moment doet. Is dat op vier benen in de wei staan ( ook al heeft hij 5 seconden daarvoor geslagen) dan koppelt hij de klap dus daaraan.

Crazycat heeft dat perfect uitgelegd, maar jouw bizarre post, vrag gewoon om een reactie. Ik wil je echt aanraden om eens een goed cursus te volgen of een boek te lezen.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:13

@ Bigone: Ja daar heb ik zelf ook aan zitten denken, maar ik weet niet zo goed hoe ze dat dan moeten doen, want het is geen dagelijks probleem (er zit zelfs maanden tussen).
Mijn punt is gewoon dat mijn vertrouwen in hem wel even flink kwijt zijn op het moment, en stel DAT hij nog eens zoiets doet....het is zo onvoorspelbaar dat maakt het zo lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:14

CrazyCat schreef:
_Dora_ schreef:

Dan heb ik het verkeerd gelezen dan was haar timing dus wel ok.

Waarschijnlijk niet, het is echt maar een paar seconden dat het nut heeft namelijk ( helaas). Volgens mij is het 4 seconden ,maar moet even nakijken het zou ook 5 of 3 kunnen zijn, in iedergeval niet meer dan dat.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:16

Uitsluiten of ze een medisch probleem heeft lijkt me handig. Al denk ik dat dit niet aan de grond ligt van je probleem.
Het lijkt alsof hij de rangorde wilt verstoren en zich profileert als meerdere en dit moet je direct tegengaan. Je moet heeeeel snel reageren, best geef je hem al een serieuze slag met de zweep voor hij geslagen heeft. Vanaf dat je ziet dat hij uthaalt *BANG* op zijn achterhand zodat hij erg goed de link legt met zijn gedrag want dit kan absoluut niet. Heb zelf ook een erg dominant paard gehad en hij moest regelmatig op zijn plaats gezet worden want het werd soms ook gevaarlijk!
Dus snel handelen is de boodschap.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:16

@ Tigra: Ik heb hem de eerste weken een soort van grondwerk gedaan. Het respecteren van mensen en het luisteren erna. Hij was erg weinig gewend maar pakte het allemaal goed op.
Tja ik sta bij mijn instructrice aan huis en haar heeft hij dus ook geraakt. Ze heeft enorm veel ervaring ook met wat lastigere paarden. Ze kent hem dan ook door en door daarom was het ook zo onverwacht...

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:18

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk ook dat hij een beetje zijn grenzen aan het opzoeken is en probeert dominant te zijn. Hij zit erg goed in zijn vel en voelt zich waarschijnlijk ook heel sterk...Maar dat mag natuurlijk absoluut niet ten kostte gaan van de veiligheid van mensen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:19

weg brengen????
Dat doe je toch alleen als je het zeker weten zelf niet gaat redden???
Ik geloof niet dat dat nu al nodig is hoor.

Ik geloof wel dat TS hier zelf uit kan komen eigenlijk, als ik eerlijk moet zijn.

Wees erg kort tegen hem en vertel andere mensen er even af te blijven tot hij de regels kent.
Zorg dat je zelf zijn billen niet tegen komt en laat hem alleen doen wat jij van hem vraagt.
Doet hij dingen uit zichzelf of werkt hij niet netjes mee......gelijk aanpakken op een manier die bij dat gedrag past.

Als je dat een poosje vol houd ga je echt wel verandering zien hoor.
Jullie moeten elkaar ook nog een beetje beter leren kennen he?
Dat heeft ook even tijd nodig.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:23

@Quartel: Bedankt voor je reactie! Je hebt ook wel gelijk dat we elkaar nog moeten leren kennen en vooral hij moest heel erg wennen, gezien waar hij vandaan kwam. Maar in mijn ogen ben ik de afgelopen maanden juist al zo consequent met hem bezig geweest omdat hij die voetjes zo lastig vond en heel duidelijk moest weten wie de baas was/is en daarom is het misschien nu ook wel zo onverwachts omdat ik juist dacht dat het beter ging en we echt wat bereikt hadden samen.