Scheren en winterdeken terwijl ze buiten staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meya_

Scheren en winterdeken terwijl ze buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:24

Hallo, geen flauw idee als hier al een topic over bestaat .. :o
Ik rij nu sinds eind 2008 op een fries, en was gewoon recreatief, tot dat we in januari zijn begonnen met wedstrijden en kunnen nu L2 starten.
Afgelopen winter heb ik haar gewoon in de wintervacht laten staan, want dat stond ze altijd. Alleen duurde het lang voordat ze droog was. Na de trainingen deed ik wel een winterdeken om, zodat ze wat sneller droog werd.

Nu heb ik een 'probleem'. Aangezien ze in de winter overdag altijd buiten staat en 's nachts op stal, is het wel slim om haar te scheren en dan een winterdeken op te doen of ?? Want ze gaat niet binnen blijven omdat ik haar wil scheren, ik heb het al overlegd met de eigenaar. Het is logisch dat je niet altijd van poespas houdt, maar aangezien ik in de winter zowiezo L2 start, wil ik eigenlijk niet met een teddybeer de ring in komen :o en het duurt altijd lang voordat ze droog is.

Zijn er nog meer redenen om het te doen? Of juist redenen om het niet te doen? Dat ik haar niet scheer maar gewoon winterdeken op doe, zodat we er wat tussen in zitten?

Want wat is jullie reden om de paarden te scheren ? :o

Alvast dank je wel! :D
Laatst bijgewerkt door Meya_ op 13-07-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

schotkamp

Re: Scheren en winterdeken terwijl ze buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:26

Ik scheer de paarden hier elke winter en ze staan overdag gewoon hele dag buiten. Als het weer erg slecht is met hals . gaat prima hoor als je gewoon dikke deken opdoet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:28

Ook als ze alleen op stal staan en ze zijn geschoren moet er echt een deken op (of het moet binnen 18 graden of warmer zijn :D ).

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:28

Ja weet ik, maar gaat meer om de verhouding: geschoren en buiten :o Want waarom hebben jullie je paarden geschoren?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:40

die van mij heb ik afgelopenw inter voor t eerst geschoren, met hetzelfde idee als jij. gewoon de hele dag naar buiten emt een onderdeken erbij, nergens last van gehad. Daarbij was hij niet of nauwelijks nat en zo droog, dus in de kou ook minder kans op ziek worden... dus kan prima, gwoon even in de gaten houden hoeveel grams je paard dan extra nodig heeft. je doet hetm een jas uit.. dus moet je hem een andere jas aandoen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:05

Hoi Meya,

Geen probleem wat je aangeeft. Wanneer je net geschoren hebt zorg er dan wel voor dat ze een deken heeft die wind- en waterdicht is. Je zou het eventueel kunnen aanvullen met een onderdeken of een hals wanneer het echt guur weer is.

Wel een tip waar ik ook mee te maken had, is de merrie eerder ook al eens eerder geschoren? Want die van mij konden we tot 3 keer toe in de winter scheren. Het was haar eerste jaar dat ze geschoren werd (daarvoor was ze een regelrechte teddybeer) en het haar groeide zo snel weer terug dat scheren dus weer noodzakelijk was.

[edit] Na het rijden zou je eventueel gebruik kunnen maken van een wollen zweetdeken voordat de winterdeken erop gaat. Die zorgt ervoor dat het zweet snel opgenomen en afgevoerd wordt zodat de merrie snel weer droog onder de winterdeken kan.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:07

Nou dit zou dan evt. de eerste keer worden. Maar ben me beetje aan het oriënteren van wat de voor- en nadelen zijn van scheren! Is natuurlijk niet mijn eigen, en heb het laatst al eens voorgelegd, maar wou me er eerst even in verdiepen van hoe en wat :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:09

Je kan er ook voor kiezen om in de nazomer/ herfst al met dekens te beginnen en zo te voorkomen dat haar vacht snel dicht groeit. Een furminator zou hierbij kunnen helpen, maar dat heb ik van horen zeggen.
Tot slot kan je ervoor kiezen om een van onderstaande patronen te scheren, dan is ze niet helemaal kaal, maar kan ze haar warmte wel goed kwijt tijdens de arbeid:

Afbeelding

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:12

Mijn vorige paard had ik 's winters ook geschoren. Ze stond de hele dag buiten, met een deken zonder hals (ze was helemaal geschoren behalve benen/hoofd). Ze heeft het nooit koud gehad. Ze stond wel onder 500 gram.

Nu wordt mijn paard ook geschoren deze winter. Ik heb allemaal dekens aangeschaft met halve hals, zij staat ook de hele dag buiten. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:17

Ik heb mijn paard ook al 2 winters op rij geschoren en zij gaat ook overdag een 8 uur buiten. Gewoon een goede winterdeken op met hals.
Ik laat ze volledig scheren op hoofd en benen na. Een beetje bescherming tegen wind en vnl regen is wel net zo fijn voor hen denk ik dan...

Waarom ik mijn paard laat scheren? Zelfs met tijdig beginnen met winterdekens om de vachtontwikkeling tegen te gaan, wordt de vacht net dik/lang genoeg om na het rijden nog meer dan een uur nat te blijven zelfs met zweetdeken erop en nog een halfuurtje stapmolen. En ik zet echt geen nat paard weg onder een winterdeken... Moest ik maar 1 of 2x/week rijden had het iets anders geweest, maar 4-5x/week 1.5uur langer blijven om dekens te wisselen, nee dat is voor mij en mijn paard niet fijn. Nu kan ze ook een maandje langer zonder dikke dekens blijven staan, wanneer ze te erg begint te zweten, laat ik haar scheren (november) en dan hoeft ze maar 1x gedaan te worden...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:19

Ik zit er ook wat over na te denken om die van mij oktober/november dan te gaan scheren.
maar die komt overdag gewoon de hele dag buiten te staan & 's nachts binnen.
Dat kan wel gewoon buiten met een winterdeken ( zonder hals ) ?
Het liefst dan ook helemaal geschoren, niet half oid.

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:20

Onze paarden worden altijd geschoren in de winter, ze gaan bijna elk weekend mee op wedstrijd en trainen ook 4x per week. Eer ze droog zijn met zo'n dikke vacht, hadden ze al evengoed 3u meer op de wei kunnen lopen in de winter.
Vergelijk het met een winterjas, als jij gaat joggen in de winter houdt je toch ook je jas niet aan? Zelfde bij paarden...

Zolang je zorgt voor een onderdeken, een waterdicht deken (eventueel met hals), zal je paard weinig ervan ondervinden!
Bij ons lopen ze ook van 9u 's morgens tot half 6 's avonds op de wei, en hebben nog nooit problemen gehad...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:07

Ik ga mijn shetlander helaas deze winter nog niet scheren (Had verwacht dat ik namelijk wel al tweespan zou mennen, alleen nog een tweespan maatje gevonden..), maar had het anders gedaan omdat ik hem door wilde trainen. Er zou dan (hij staat 24/7 buiten) een Rhino pony wug heavy op komen, is een deken van 450 gr met hals, echte winterdeken (voor buiten). Benen blijven dan wel behaard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:20

Je kunt er ook voor kiezen als je paard veel buiten staat, om met de haren mee te laten scheren. Zo blijft er meer staan... (of je kijkt of iemand mesjes heeft die ook een hoop laten staan)
Zo ben je de ergste haren kwijt....maar voor een paard die heel veel buiten staat, en in verhouding maar 4/5 keer per week loopt (a half uur/uur) vind ik helemaal scheren best zonde. Ze moeten toch meer hun best doen om warm te blijven. Halsdeken gaan heel de manen eraan.....en een gewone deken is ook niet altijd een oplossing (Lees: je krijgt tijden dat overdag de zon schijnt, dus dan zou een 100/200 grams deken genoeg zijn, maar als het dan snachts gaat vriezen zou je weer 300 tot 500 grams op moeten doen, doe je dit niet heb je kans dat je na 3 weken weer kunt scheren. Dus dan zit je de hele tijd met dekens wisselen)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:06

Sky_As schreef:
Je kunt er ook voor kiezen als je paard veel buiten staat, om met de haren mee te laten scheren. Zo blijft er meer staan... (of je kijkt of iemand mesjes heeft die ook een hoop laten staan)
Zo ben je de ergste haren kwijt....maar voor een paard die heel veel buiten staat, en in verhouding maar 4/5 keer per week loopt (a half uur/uur) vind ik helemaal scheren best zonde. Ze moeten toch meer hun best doen om warm te blijven. Halsdeken gaan heel de manen eraan.....en een gewone deken is ook niet altijd een oplossing (Lees: je krijgt tijden dat overdag de zon schijnt, dus dan zou een 100/200 grams deken genoeg zijn, maar als het dan snachts gaat vriezen zou je weer 300 tot 500 grams op moeten doen, doe je dit niet heb je kans dat je na 3 weken weer kunt scheren. Dus dan zit je de hele tijd met dekens wisselen)

Bij een goede halsdeken blijven de manen gewoon heel.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 17:52

Sky_As schreef:

Daar heb je gelijk in, maar mijn paardje loopt gem. 6x per week een uur ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:16

Mijn vorige paard had ik ook in de winter helemaal geschoren. Hij werd anders niet alleen super nat, maar ook na 10 minuten rijden al kortademig.. We reden ongeveer een uurtje per dag, en af en toe een wedstrijdje op B niveau. Hij werd van top tot teen geschoren, en kreeg gewoon een dikke winterdeken op (tot 400 gram). Hij stond dag en nacht buiten met een schuilstal, en dat is altijd goed gegaan (hij is nooit ziek geweest en heeft ook nooit staan hoesten). In het najaar eerst met 200 gram, en met meer kou de 400 gram. Bij extreme kou deed ik onder de 400 gram (uiteraard waterdicht) nog wel eens een 100 grams voor de nacht.

Meestal was 1 keer scheren genoeg, 1 jaar heb ik het 2 keer laten doen. Hij kreeg alleen een halsdeken op bij extreme kou. Natuurlijk waren de haren op de hals na verloop van tijd iets langer, maar nog altijd veeeel korter als zonder het scheren.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:01

Ik scheer mijn haflinger nu zo'n 6 jaar omdat hij in juli al zijn wintervacht aanmaakt en dan staat te zweten in de wei :') Ik scheer hem dan ook eind september/ begin oktober en ondanks zijn megavacht hoef ik altijd maar 1x te scheren! Afgelopen winter heeft hij voor het eerst snachts op stal gestaan daarvoor 24/7 buiten wel dekenmodel (nieren en benen niet voor het naar buiten gaan en ik het voor functie doe niet om mooi te zijn :o , maar denk dat je de sokken van je fries ook wil laten staan?) en meneer kwam nooit onder meer dan 340 gr uit!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:10

Bij mijn staan de pony's die wekelijks op wedstrijd moeten 's winters ook geschoren buiten.
Dag EN nacht!
Nooit eentje ziek geweest, geen enkele hoest gegeven :)
3 dekens op, waarvan minstens 1 met hals.
En nee, het is niet zielig ;) ze lopen nog altijd fijn te dollen met z'n allen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:12

Mijn pony staat ook vele buiten en wordt gewoon geschoren. Heb vorige winter de benen en hoofd niet gedaan, maar ik wil dat eigenlijk wel.. Na de eerste keer scheren doe ik er een bucas all-in-one deken op, na de 2e keer ook de hals ervan. Koud heeft ze het niet. :)

Met alleen een deken blijft de vacht niet kort genoeg.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:18

Mijn pony heb ik ook altijd geschoren in de winter. Ze is een kruising haflinger en maakt een megawintervacht aan. Ze staat 24/7 op de wei, dus ik durf haar nooit helemaal te scheren.
Ik doe altijd figuurtje 9, maar dan iets uitgebreider (kont ook nog n stuk mee en de hele hals).
Ik heb haar echt flink dikke dekens op in de winter (gaat tot 700 grams) met flink vriezen.
Ik scheer altijd eind september, maar vorig jaar moest ik nog n keer scheren, ondanks de dikke dekens.

Ik heb 1 jaar niet geschoren, maar wel de dekens op gehad, dat haalde hier helemaal niets uit, de wintervacht was nog steeds veel te dik geworden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:19

Mijn pony word ook geschoren 's winters. Ik scheer alles behalve stukje voor het zadel, benen en hoofd. Dan krijgt ze een gewone deken op zonder hals. Zo gaat ze overdag gewoon naar buiten. Ik ben gezegend met een paardje die geen nieuw haar aanmaakt tot de lente weer aanbreekt dus blijkbaar heeft ze het niet te koud. :D Ik twijfelde vorig jaar of ik de benen ook zou scheren. Het is natuurlijk wel tien keer mooier maar dat vond ik toch net even te koud (pony staat op een weiland waar aardig veel wind staat, zonder beschutting).

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:27

Ik scheer modelletje 11 maar dan de hele hals kaal en vanaf de schouder recht naar beneden totaan het been. Het scheren moet ik doen omdat ze anders te veel en snel zweten met endurance trainen.

Ze staan bij mij 24/7 buiten, weer of geen weer, ze hebben wel met een deken met hals erop.

karunnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:43

Mijn paard scheer ik ook omdat ze ook altijd op een teddybeertje lijkt! :P en zij staat overdag ook altijd buiten en 's nachts binnen. Ik hebhaar dan gewoon een winterdeken opliggen en als het echt koud is dan gooi ik er nog een 0 grams of 200 grams deken onder...geen probleem! ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:18

Toen ik mijn paard had geschoren stond hij met 700gr +hals dag en soms ook snachts buiten :)
gewoon blijven controleren of hij niet koud/warm is :)