een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaBokt

een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:56

Hallo mede bokkers

ik heb sinds 1,5 jaar een eigen paard.( de 1ste 2 dagen was hij braaf)Toen ik
hem op haalde had hij totaal geen respect voor niets en niemand. dat was binnen
2 maanden goed. ik had heb consequent aangepakt het ging zelfs zo goed dat
ik hem los alleen kon laten staan.

nu sinds 2 maanden staat hij 24/7 op de wei.
de 1ste maand heb ik hem bij laten komen omdat hij last had van zijn rug. vanwege
zijn hoge schoft was het moeilijk een passend zadel te vinden. inmiddels heb ik 1 die
ligt als een huis. maargoed. zadel besteld duurde 1 maand ik denk bij mezelf mooi kan hij
met rust tot het zadel er is. ik ben hem wel blijven longeren uiteraard. hij was wat lastig
maar goed hij had soms zijn dagen :Y) .

nu inmiddels 2 maanden verder gaat het rijden
super zijn rug en alles gaat prima vol lof over het rijden, maar onhandelbaar
aan de hand. hij heeft inmidels de hoefsmid het mes in zijn duim getrapt 2 mensen
de tanden door de lip geslagen met zijn hoofd. het is niet normaal. ik heb veel manieren
geprobeerd het enige wat nu overblijft is hard handig. ik ben hier geen voorstander van.
ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en hoe ik het het beste kan aanpakken.
op dit moment ben de wanhoop nabij. als ik alleen ben is het niet om te doen. het gekke
is zodra ik opgestapt ben is hij weer super braaf. ik voel me echt een kluns :+
zijn geschatte leeftijd is 22/23

PS. k was wat vergeten
Het is helemmal erg als hij (alleen) is. dit houd zonder paarden. of als hij een paard
weg ziet gaan. daarnaast is hij heel dominant. op de wei is hij alfa.

Ik hoop op goede tips. alvast bedankt om het alleen al te lezen.

aerdenhout1

Re: een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:05

Waarschijnlijkheeft het te maken met de drang om bij zijn kudde te blijven. Helemaal omdat je zegt dat het pas is gekomen nadat hij 24/7 buiten staat.
Hij zal hoogst waarschijnlijk hoog in rang staan in de groep?
Hier moet jij weer even de leider gaan worden. Dus toch even kiezen op elkaar en wat hard handiger optreden. Hengsten ketting en een flinke ruk al hij vervelend doet, wel belonen bij goed gedrag natuurlijk.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 17:34

bedankt voor je reactie. hij is indderdaad alfa. het is een ruin die denkt dat hij nog hengst is ofzo.
we hadden vandaag zo'n speciaal halster van meneer haanstra of zo iets maar het werkt niet. ik
was indderdaad aan het denken om een hengsten ketting te halen. ik beloon alltijd als hij braaf is.
hij is hier heel gevoelig voor. maar dan gaat hij nog harder zijn best om stout te zijn.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:40

ik heb dus een hengsten ketting uit geprobeerd en het werkt niet hij draait dan helemaal door dus ik laat die maar achter wege.

als mensen nog tips hebben alles is welkom

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:50

Flinke draai om zn oren!! Ik had zo'n draak, inmiddels t braafste paardje op aarde, en dat was een kleintje, maar met een grote is het helemaal link als hij dominantie vertoont! Consequent blijven, en aanpakken die draak, anders een pro erbij halen die weet wat ie ermee aan moet.

Succes!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:04

Grondwerk! Jij moet kunnen vertellen waar hij precies zijn voeten neerzet, en waar hij heenloopt, anders blijft hij vertellen waar hij vindt dat jij en de rest van de mensen thuishoren. Dit klinkt als een paard wat zijn hele leven mensen heeft kunnen overbluffen met zijn lompe gedrag (je schrijft dat het enorm erg was toen je hem kocht). En vergeet vooral niet alles wat hij wel goed doet enorm te belonen.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:11

Peppert: nou heb ik nu geprobeert maar daar dan gaat hij helemaal gek echt tot aan het paniekerige toe. dat werkt niet zo maak ik het alleen maar erger.

dianaw33: je zou best eens gelijk kunnen hebben, maar dan snap ik niet hoe hij van zo braaf 360 graden omdraaien en zo ontzettend stout is nu.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:36

Is dit de eerste keer dat je hem op de wei hebt sinds je hem gekocht hebt?

demare_rikja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:39

Aanpakken? dat klinkt niet erg positief. Misschien kun je eens boeken gaan lezen over paardengedrag.
Die staan vol met tips om natuurlijk met je oaard om te gaan.
-X-

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:54

dianaw33: toen ik hem kocht hield ik hem op een stuk wei met nog 4 paarden en dit ging goed ik hem hem maart 2010 opgehaald en sinds november sta ik op een stal waar hij ook iedere buiten komt en sinds 2 maanden 24/7 buiten dit is wel nieuw normaal ging hij het savonds terug op stal.

demare_rikja: zo heb ik het de 1ste keer opgelost en dit heb iik nu ook weer geprobeert maar alles wat ik doe maakt het alleen erger.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:00

zowiezo vol zelfvertrouwen voor hem staan, en hem begeleiden als je ernaast loop. dat hij wel ziet dat je niet bang voor hem bent. das een begin voor zijn respect naar jou.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 07:00

het lopen is hij wel braaf van de wei en naar de wei, maar bv wandelen is niet te doen.
maar mijn grootste probleem is op stal het poetsen en op en af zadelen. het is net of hij
dan helemaal in paniek raakt en helemaal gestrest is. stil staan wil hij absoluut niet. zolang ik loop
is er nikstot weinig aan de hand.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:05

Oww, maar dat duidt op een ander probleem: de pijn in zn rug. Dat kan ondanks een nu wel passend zadel nog lang restgedrag opleveren. Bij veel paarden uit zich dit alleen bij het poetsen en opzadelen en niet of niet herkenbaar bij het rijden. En het wandelen zou wel eens heardboundness kunnen zijn. Twee problemen dus...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:09

Klinkt idd als een paard dat bij z'n kudde wil blijven.
Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat 'een tand door de lip slaan' en 'het mes in z'n hand slaan' ongelukjes zijn & geen gerichte acties. Wat wilde hij doen op dat moment, waardoor ging dat niet & hoe reageerde hij?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:14

Maar hoe weet je zeker dat hij nergens meer last van heeft?
Een verkeerd zadel kan meer ellende veroorzaken dan je denkt hoor.
Een paard van die leeftijd veranderd echt niet zonder reden zo ineens.
Heb je hem al eens na laten kijken door een prof? een fisio of masseur of kraker oid?
Die zou dan gelijk even met je mee kunnen kijken naar je huidige zadel.

Ik had ook een goed passend zadel maar doordat mijn paard iets overbouwd is kreeg hij toch nog last in de schouders.
Ik heb hem goed los laten masseren en heb een andere pad onder het zadel gekocht (die de druk beter verdeeld)
Pas daarna ging het beter.

Zoals jij het verteld komt het op mij een beetje over of je paard je wil vertellen niet gereden te willen worden.
En als je er eenmaal op zit hij zo braaf is netjes te luisteren.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:24

Als hij al zo oud is, twijfel ik eraan of je er nog wat aan kan doen...
Maar zoja, da zou ik gewoon als hij wilt duwen of slaan een tik op z'n neus geven of een aan het halstertOuw snokken. Ik weet het, niet echt paardvriendelijk, maar hij is ook niet echt bepaald mensvriendelijk! :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:14

De Ts zegt net dat straffen alleen maar paniek veroorzaakt MarkusHaifa1. Dat is nooit een goede oplossing. Bij zo'n oud paard denkt je al snel aan lichamelijke gebreken, 1 is al duidelijk: zijn rug. Wil je nog zeker weten of je hem nog vol kunt belasten zul je hem toch door de molen moeten laten halen: idd. dingen als rug en zadel, maar ook verder een lichamelijke check zou geen overbodige luxe zijn. Of een stapje terug doen en accepteren dat je paard gewoon oud is...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:20

Je zou het Balingehof om hulp kunnen vragen. Zij weten eigenlijk met de meest ingebakken, vervelende gedragspatronen wel raad. www.balingehof.nl
Echt een aanrader en beter dan zelf maar wat aanklooien ;)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:07

ik had mijn dierenarts dus voor ik dit probleem had gevraagd of hij hem goed wilde nakijken en hij zei een paard op deze leeftijd vind je alltijd wel iets en hij vond het niet nodig om hem na te kijken. ik denk dat ik maar eens een andere da ga zoeken. ik wist niet dat het zo serieus kon zijn omdat toen hij last had van zn rug liet hij dat merken met rijden. maar hij heeft voor mij aan zn schoft te zien ook nooit een passend zadel gehad.en hij heeft singel nijd dit zal wel komen door een niet goed passendzadel denk ik lijkt me wel logisch

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:03

Natuurlijk vind je bij een paard van die leeftijd altijd wel iets. Maar als je hem nog wilt belasten is het wel zo eerlijk naar je paard toe dat je weet in hoeverre dat nog daadwerkelijk mogelijk is. Hij geeft nu al aan dat hij pijn heeft/ of heeft gehad. Ik ga dan als gedragtherapeut altijd eerst kijken of dat de oorzaak is van het ongewenste gedrag en wat er globaal nog meer lichamelijk zou mis kunnen zijn. Je kunt gedrag wat veroorzaakt wordt door pijn geheel of gedeeltelijk wegtrainen, maar ik vind dit moreel niet kunnen: het is de enige manier van je paard om jou duidelijk te maken dat zijn lijf niet kan wat jij vraagt, en daar moet je naar luisteren en je maatregelen nemen.

Veer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:49

Grondwerk is denk ik de beste oplossing. Zoek iemand die hier heel veel ervaring mee heeft. Dit is de vriendelijkste en denk ik de beste methode. Veel succes ng verder :)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 07:40

ik wil uiteraard alleen het beste voor mijn paardje. ik ga hem zeker verder
laten onderzoeken. _/-\o_ bedankt voor jullie advies. ik hou jullie wel op de
hoogte. ik hoop dat het niets ernstigs is.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:29

maar even voor alle duidelijkheid ik overvraag hem niet ik rij 1 tot 2 keer in week ik heb hem al semi pensioen gegeven vanaf januari/februari nog voor HET probleem zeg maar. en dan tijdens het rijden vraag ik ook niet echt veel warmlopen zeker 30 minuten ongeveer 2 rondjes galop per hand en dan uit draven en stappen. ik ga vandaag nog een afspraak maken om hem even na te kijken. nogmaals bedankt iedereen

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:35

Inderdaad hulp zoeken bij iemand die verstand van gedragsproblemen heeft, en uitsluiten dat er geen lichamelijke mankementen zijn.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 10:17

13 augustus komt de osteopaat :j