Zijn wandelschoenen + chaps een combinatie om mee te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Zijn wandelschoenen + chaps een combinatie om mee te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:42

Hello!

Ik ga bijna op ruitervakantie en aangezien ik in ruiger terrein ga rijden en ook al eens van mijn paard af moet zie ik het niet zo zitten om met mijn standaard rubberen laarzen te gaan.

Maar ik vroeg me af, zijn wandelschoenen met chaps een goede combinatie? Niet alleen of het past zeg maar, maar ook of er geen nadelen zijn omdat er bijvoorbeeld profiel onder de schoenen zit.

Ik was van plan om dit soort schoenen te nemen:
Afbeelding

In ieder geval een redelijk smal model.
Dus, is dit gewoon te doen of niet?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:50

Laatst bijgewerkt door Lipydo op 07-07-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:51

gaat prima ik rijd er altijd mee en ook lekker van chaps is dat je ze af kan doen is veel luchtiger
wel je schoenen mee nemen met passen van chaps moet natuurlijk wel goed aansluiten
en zou kijken naar chaps die van beneden naar boven dicht moeten ivm open schieten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:53

Dat profiel lijkt me wel heel grof en de breedte heb ik ook mijn vraagtekens bij. Het lijkt mij het risico op blijven hangen in de beugel wel substantieel te vergroten.

Dan lijkt me de optie van Lipydo een veel veiligere oplossing.

Eva1975

Re: Zijn wandelschoenen + chaps een combinatie om mee te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:01

Ik heb altijd gereden met legerkisten en chaps... gaat prima ondanks dat deze breed zijn en een redelijk profiel hebben. Zelfs met eraf vallen geen problemen gehad.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:03

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:05

Ik rijdt in de winter altijd met zulke schoenen en chaps.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik er wel voor de zekerheid een paar veiligheidsbeugels aan heb hangen zodat ik niet blijf steken mocht het mis gaan.

Maar heb nooit geen last gehad van de breedte en ook niet van het profiel.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:11

Ik rijd meestal met een jodphur broek en wandelschoenen. Gaat prima en dan kan ik zonder blaren er nog een stuk naast lopen als we weer eens verdwalen :P

Ik heb trouwens wel bonsai voetjes

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:28

Ik heb een hele tijd gereden met wandelschoenen en chaps en ik vond het prima gaan. En er ook nog mee van een paard gevallen maar ik ben niet blijven hangen etc.

edit. typo
Laatst bijgewerkt door dolor op 07-07-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lovekobinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:33

Normaal rijd ik altijd in paardrijlaarzen
Gewone schoenen kunnen opzich ook wel,
als ze maar niet te breed zijn en ze niet makkelijk blijven hangen in je stijgbeugels.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:32

Ik heb een tijdje met mijn bergschoenen gereden.
Nu waren die wel oud en de zool was dus al behoorlijk versleten.
Maar merkte toch, dat ik er makkelijker mee doorschoot met mijn voet.
Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe goed je zelf de beugels onder de bal van je voet kan houden, maar merk wel een groot verschil nu met mijn nieuwe laarzen. Maar goed, mijn laarzen hebben dan ook een antislip zool :)
En ik merk ook verschil in hoe makkelijk ik mijn voet weer uit de beugels kon trekken met mijn bergschoenen aan, en dat ging toch niet heel handig.
En mijn bergschoenen zijn ook niet overdreven breed ;)
Die rijschoenen van die linkjes hierboven zien er wel uit als fijne schoenen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:38

Ik rij al 6 jaar met zo'n schoenen, ooit problemen mee gehad en in de winter heb ik geen koude voeten.
Ik rij met veiligheidsbeugels dus errin blijven hangen doe ik niet al ik zou vallen (wat regelmatig gebeurt)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:55

Ik rij sinds 2 weken met de Ariat Terrain. Dit is een stal cq wandelschoen, maar ook meteen een rijschoen. Ze kosten 99 euro. http://www.onlineshoes.com/womens-ariat ... p_id142319 (ik heb ze ergens anders gekocht, maar dit plaatje is even ter demonstratie.

Ik was leren rijlaarzen gewend, maar die laarzen pasten niet meer goed. Aangezien ik toch geen wedstrijden meer rijd, heb ik besloten om geen geld meer te spenderen aan mijn laarzen, maar gewoon met korte chaps te gaan rijden.

Het viel me de eerste paar keren niet mee. Ik miste echt de stevigheid en stabiliteit van mijn laarzen. Had het gevoel alsof mijn enkel er los bij hing, mijn benen waren echt een stuk onrustiger.
Ik begin er nu meer aan te wennen.

Het is wel een stuk makkelijker. De schoenen lopen erg lekker, en je zit niet met het gedoe van laarzen aan en uit.

Zeker de moeite van het proberen waard

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:00

Die ariat's hoor ik wel vaker over, het is natuurlijk wel echt leer, vragen ze dan ook voor veel onderhoud of is eens in de zoveel tijd even erover heen gaan met speciaal spul goed genoeg?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:05

Mijn vorige Ariats heb ik ruim 5 jaar gehad. In het begin was ik er wel zuinig op, maar na 2 jaar heb ik ze ongeveer 1x in de drie maanden gepoetst.
Dit model van Ariat is voor mij nieuw. Is ook een goedkoper model dan de Ariat's die ik eerst had.
Als ik de schoenen bekijk, dan lijkt het een goede kwaliteit leer, en een stevig model.

Met leer en paardenpoep/urine is het natuurlijk altijd een beetje uitkijken. Dus af en toe een reinigsbeurtje zal nodig blijven.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:13

Het type Ariat hierboven heb ik ook gehad, evenals een stalgenoot. Heerlijke schoenen, lopen geweldig. Alleen viel de levensduur erg tegen. Bij alledrie de schoenen ontstonden op dezelfde plek scheuren. De mijne waren na 2 jaar afgedragen, stalgenoot had 2 paar dus dat duurde wat langer. Schoenen zijn onderhouden zoals aanbevolen. De MH schoenen die ik ervoor had heb ik 5 jaar mee gedaan, zelfde prijsklasse. Echter, als je veel loopt zweer ik toch bij de Ariat :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:17

Op welke plek ontstonden deze scheuren Rebeltje? Ga ik ze daar even wat extra goed verzorgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:19

mijn wandelschoenen zijn nu 6 jaar oud en zijn nu aan vervanging toe, alleen zitten ze zo goed dat ik het nog way uitstel.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:20

Aan het eind van je tenen, waar het snelste de gebruikssporen ontstaan. Goed smeren :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:23

Heb heel lang gereden met bergschoenen en chaps. Heerlijk, geen enkel probleem. Tegenwoordig rij ik met rijschoentjes. maar dochter rijdt wel met bergschoenen en chaps omdat ze van rijschoenen zulke zere voeten kreeg bij lange ritten. Die wil niets anders meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:05

Ik rijdt eigenlijk altijd met berg/wandel schoenen. Momenteel moet ik het helaas met de Ariats van een half jaar oud doen die is gescheurd aan de zijkant dus komt vanalles langs binnen(zand en water). Opzich vind ik het zelf wel fijn rijden berg/wandelschoenen al zaten de Ariats ook lekker alleen kwaliteit is dus een stuk minder(nouja waarschijnlijk gewoon pech maar service is ook niets dus).

Ik zelf heb een hele poos gereden met phoe even denken ik ga zo even zoeken op google of ik ze kan vinden.
Helaas hebben die tegenwoordig een stalen neus maar als je daar geen probleem mee hebt zeker een aanrader.

Ik kan niet precies dezelfde vinden met het was iets van GRI Sports.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:31

Het kan zeker wel en is voor sommige ook fijner, vooral als je regelmatig stukken door het ruige terrein moet lopen. Echter zou ik alleen in combi rijden met korfjes, er zijn voor €15 korfjes te koop die je gewoon aan een standaard beugel kan bevestigen. Kan je nooit doorschieten en dat is met zo'n profiel zool wel zo gebeurt.
Dit soort dingen bedoel ik: Afbeelding

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:45

Ik rij met de wandelschoenen van de Scapino. Je moet geluk hebben dat ze aan jouw voeten passen, maar ik ben er supergelukkig mee. Ik rij er niet alleen mee, maar ook wandelen, werken, uitmesten, etcetc. Gemiddeld gaan deze schoenen maar zo'n 2 jaar mee, maar ze kosten..........................ong. €30-35. Dus reken maar om!

edit: en ze zitten goeooed!

Flomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:02

heb vroeger altijd met wandelschoenen gereden, dat is best te doen alleen wel zorgen dat je neit een te brede neus hebt dan kom je vast te zitten in de stijgbeugel

Doyeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:21

het zou wel kunne.
maar je moet wel opletten dat je wandelschoenen niet te breed zijn.
anders kan je voet niet gemakkelijk uit de beugel gaan als je valt