Het leed dat lange benen heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Het leed dat lange benen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:17

Omdat er voor de korte pootjes al een topic is, hier maar een voor de lange. :D

Nadelen.
- Chaps passen niet standaard.
- Rubberen laarzen pas ik al jaren niet meer doordat ze maar halverwege mijn onderbeen komen. En dat terwijl ik ook een grote schoenmaat heb.
- Altijd lengtemaat nodig in rijbroeken, maar zijn vaak toch nog net niet lang genoeg. (En doordat ze dat niet zijn kruipen ze ook weer eerder wat omhoog.. ) Doe er altijd mijn sokken overheen, maar ideaal is het niet.
- Het zit onhandig in zadels. Qua inchmaat past het dan wel, maar mijn been komt over de kussens heen waar je been normaal zou liggen. Ik kan niet verder naar achter gaan zitten, want dan zit ik achter het zwaartepunt en kom ik ook gelijk in een soort stoelzit terecht. Heb nu zelf ook nog steeds geen passend zadel voor mezelf. :+ Knieën komen vaak op de rand en dat is onstabiel en soms ook pijnlijk.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:20

Ik kan me niet aanmelden maar, je vergeet de voordelen :D Lange benen vind ik zelf juist heel mooi!
Maarja ik heb makkelijk praten, want ik heb ze niet :))

Sees

Re: Het leed dat lange benen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:23

Ik meld me ;). Vooral met broeken heb ik idd problemen. Ik probeer vaak voor lengtematen te shoppen en anders koop ik broeken met een omslag en die haal ik er dan uit ;). Gek genoeg kan ik in Frankrijk wél lengtematen vinden. Deze zomer maar weer flink inslaan dus :D.

Ik ben lang en niet zo zwaar (± 1.80m bij ± 68kg) en ik heb een ruin van 1.65m en een ruintje van ± 1.43m. Bij de laatste is drijven dus echt een vak apart haha.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:26

hier nog 1..........
heb voornamelijk problemen met laarzen..........
moet ze altijd op maat laten maken, wat weer lekker duur uitpakt

rijbroeken zijn idd ook altijd wel te kort, maar dat zit me niet zo in de weg

mn paard is 1.83 hoog, dus dat plaatje klopt wel om te zien, hahahaaa

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:28

Meldt zich! Ik ben rond de 1.78m en ongeveer 70 kg en heb een paar meter landingsgestel :') Ik ben enerzijds heel erg trots op mijn lange benen, maar mijn ene paard van 1.64m is onder mij net een pony en mijn andere van 1.68m zag er met haar vorige ruiter ook wel wat groter uit :')

Voordeel is wel dat, als ze een keer beginnen te bokken, ik gewoon mijn benen er omheen kan vouwen en het zo veel beter en makkelijker uit kan zitten. Maar ik zit wel vaak te goochelen met een goede beenligging, omdat zadels niet gemaakt zijn op lange benen. Met een dressuurzadel bungelen ze gewoon verder onder het paard uit, dus wat dat betreft voel ik me wel veroordeeld tot de VZH zadels. Broeken zijn altijd te kort... O ja, en opstappen is NOOIT een probleem, want je kan altijd bij de beugels :') Het lijkt me wel supergaaf om ooit nog eens een knol van zo'n 1.80 of meer te hebben, dan kan ik me ook eens klein ruitertje voelen :)

Ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:30

zal ook een plaatje neerzetten voor het beeld ;)

Afbeelding

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:37

Mijn paard is ook maar 1.65, maar toont vooral in beweging wel iets groter. :) Dus qua plaatje valt het mee.
Afbeelding
Het is niet heel duidelijk, maar mijn knie ligt hier dus op de rand. :+ Ik ben zelf 1.80 en 75 kg, waardoor mijn benen ook wat forser zijn. :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:43

Ik ben zelf 1,84, mijn paard is 1,77 al zou je dat niet zeggen met mij er op.
Ik zit hier op mijn springzadel :Y) ik heb wel zweetblad wat verder naar voren staat als gemiddeld. Heb in een ander model gezeten en daar kon ik mijn benen ook niet in kwijt. Mijn dressuur zadel is een kn allegro daar kan ik prima in zitten
Broeken zijn bij mij ook altijd te kort. Maar ik heb ook lange armen de mauwen zijn ook altijd te kort.

Afbeelding

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:47

Oh ja dat ook nog! Mijn rij-jasjes zijn uitgezocht op de armlengte, maar waren nog steeds niet lang genoeg. Mijn oma heeft ze nog een stukje uitgelegd, nu gaat het net. :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:48

ik heb ook een jasje gekocht moet ook verlengd worden bij de armen.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:48

Nou zal ik mij dan ook maar even melden? Ik ben 1.80, kilotje of 62 inclusief lange stelten!
Ik zit ook in een springzadel en die heeft het zweetblad ook wel ver naar voren, ideaal :)
Broeken heb ik nooit zo'n probleem meer, koop standaard G-star broeken 26/34. Het is even zoeken welk merk goed zit, maar dan heb je ook wat :D

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:49

Haha bij mij ook het rijjasje! Heb hem een paar maten groter gekocht zodat de armen langer zijn, en verder is ie ingenomen omdat ie anders veel te groot was :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

Ik vind niet dat ik extreem lange benen heb, maar kort zijn ze ook niet. :=

Mijn oplossing? Boomloze zadels zonder wrongen! Heb ik alle ruimte die ik maar wil om mijn benen te laten. :) Geen zere knieën, geen wiebelige ongemakkelijke zit, heerlijk. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:51

Nog een die zich meld. :')
1.77 met lange stelten :+
Wat een drama om een goed passend dressuurzadel te vinden waar mn benen op pastten :+
Ook leuk idd met rijjasjes :+

Boomloze zadels, lekker voor buiten haha, maar ik ga er maar niet mee crossen _O-

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:52

Haha ik zie mezelf al met een boomloos zadel het parcour rond gaan :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:55

@MelanieB: Nee zou ik inderdaad niet doen, ik vind dat er nog te weinig onderzoek is naar de verschillen tussen boomloos en met boom wat springen betrefd. Hoewel een boomzadel ook niet alles is, dat knijpt immers bij de landing de schoft af... Zelf spring ik dus maar gewoon niet, af en toe een huppeltje en dan is het wel weer goed. Maar da's heel erg offtopic.

Maar jullie denken dat je met een boomloos zadel uberhaupt niet kunt springen? Kun je er volgens jullie niet stevig genoeg in zitten of? Ben benieuwd wat jullie nu bedoelen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:00

Ik heb geen ervaring met boomloos, dus zou het niet weten. Alleen de druk wordt op een andere manier verdeeld, dus weet niet hoe dat dan werkt bij een boomloos zadel met springen.

Ja en stevig genoeg, zo lang er beugels aan zitten moet het wel lukken denk ik. :P Went dan vanzelf.

Alleen ik wil straks wel echt een mooi dressuurzadel waar ik met lange benen echt mooi in kan zitten. <3 Springen houd ik mijn veelzijdigheidszadel wel gewoon voor aan. :D Alleen voor dressuur is het voor het plaatje ook minder mooi dat mijn benen zo liggen en het is vooral met doorzitten erg lastig. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:02

Nou ik heb er niet genoeg stevigheid in bij de cross, gewoon laag springen lukt me wel.
Vriendin reed altijd met dr pony met boomlooszadel in de crosslessen, op hogere sprongen/moeilijke combinaties werd ze nog wel eens bijna gelanceerd. Maar er pastte gewoon niks anders op de pony.
Denk dat ik het met ponylief wel zou kunnen omdat ik haar goed vertrouw, maar met paardlief heb ik toch liever een stel fijne wrongen voor als de rem erop schiet :))

Knijpt de schoft af? Dan heb je toch echt niet de goede boommaat lijkt me zo? :P

Met buitenrijden reed ik wel er vaak op en das wel fijn opzich. :j

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:05

je kan je zadel laten aanpassen met verlengde zweetbladen.......

ik kwam daarachter net nadat ik een nieuw zadel gekocht had.... :+ beetje jammer, hahahaa

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:06

Ik wist toen ik mijn zadel kocht ook sowieso niet dat je benen te lang daarvoor kunnen zijn als de inchmaat goed is en je ook niet te groot bent voor het paard. :o Maar is ook al weer een tijdje geleden inmiddels.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:07

ik meld me!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:07

Hhhm kan ik me voorstellen ja, voor dressuur zweer ik bij de cheyenne, ik vind de wintec issabel werth ook fijn hoor, maar dan zit je zo, tja vast. Ik wil wat ruimte om die benen idd lang te maken en te kunnen bewegen! Ruimte om mijn bekken te draaien etc.

Over springen durf ik zelf verder niks te zeggen, ik heb a een westernmodel, die knop is gewoon niet handig :') en b ik schijt hem al bij 50 cm man. En gelanceerd word ik toch wel whahaha.

Nu bij de landing ga je volle bak in de beugels staan, maar door de manier waarop het paard land komt alle druk gewoon aan de voorkant van het zadel, dat door de vorm de schoft afknijpt. Immers die houd het nog een beetje tegen, dat het niet naar voren glijd. Ik kan het niet goed verwoorden, sorry, er was ergens een bokker die het heel fijn uit kon leggen... Dan is de vraag, wat is slechter, druk op een punt op de rug of rond de schoft?

Maar da's heel erg offtopic. gelanceerd word ik nooit, ondanks de gewoonte van paardlief om met de meest gekke sprongen over plassen te gaan. Maar dan ga ik ook niet in verlichte zit natuurlijk. Ben dan heel blij met mijn bl zadeltje dat mij in staat stelt om soepel mee te gaan in de beweging. :=

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:08

Ik meld me ook!
Alleen al mijn onderbenen zijn langer dan een halve meter :x

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:09

Gypsy schreef:
@MelanieB: Nee zou ik inderdaad niet doen, ik vind dat er nog te weinig onderzoek is naar de verschillen tussen boomloos en met boom wat springen betrefd. Hoewel een boomzadel ook niet alles is, dat knijpt immers bij de landing de schoft af... Zelf spring ik dus maar gewoon niet, af en toe een huppeltje en dan is het wel weer goed. Maar da's heel erg offtopic.

Maar jullie denken dat je met een boomloos zadel uberhaupt niet kunt springen? Kun je er volgens jullie niet stevig genoeg in zitten of? Ben benieuwd wat jullie nu bedoelen.

Ik denk niet dat ik daar goed/netjes in kan zitten. Veel steun aan dit zadel heb ik al niet, maar hier leer je wel van zitten. Daarnaast heb ik ook niet de behoefte om met een boomloos zadel te rijden. Maar als de boom knijpt, heb je zelf dan gewoon niet een verkeerd om maat gemaakt zadel??

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:09

Meld zich, ben ook 1.85 lang en kilo's weet ik echt niet. Rijlaarzen heb je wel in die hoogtematen het is alleen dat je dan ook net in die kuit maat moet passen. Spijkerbroeken van G-star in lengte maat 36 past prima. En de esprit play broeken vallen ook lang uit, zijn ook niet zo duur als g-star.
Dressuur zadel van MSFC heb ik, kost 1795.00 euro maar daar pas ik super in!!! Denk dat je wel kunt slagen maar je moet soms net even de goeie merken weten EN het geld er voor neer willen leggen :)