Hoe gaat een springwedstrijd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySjaan

Hoe gaat een springwedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:28

Hoii!

Ik heb binnenkort mijn eerste springwedstrijd, maar ik heb totaal geen idee hoe het er op zo'n dag aan toe gaat. Zouden jullie jullie verhalen en tips ofzo kunnen geven? :D
Alvast bedankt!

kapiteintje

Re: Hoe gaat een springwedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:31

ik zou eerst een keer gaan kijken, misschien met iemand mee gaan die je kent die gaat springen, dan weet je al heel veel over hoe zo n dag verloopt.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:12

Wat leuk, je eerste springwedstrijd! Toen ik mijn eerste springwedstrijd reed wist ik ook niet goed wat ik moest verwachten.

Kijk van te voren goed op de startlijst wanneer je aan de beurt bent, en wanneer het parcours verkennen is voor jouw klasse.
Op sommige wedstrijden moet je je precies aan de volgorde van de startlijst houden, en bij andere gaat het “op aanmelding”. Dan meld je je bij de ringmeester zodra je los gaat rijden en die zet je dan op een bord op de lijst met deelnemers. Dan kun je vaak nog overleggen of je al snel wilt starten of dat je nog wat langer los wilt rijden. Ga er van te voren maar vanuit dat het op volgorde van de startlijst gaat.
Een half uurtje losrijden is meestal voldoende. Kijk van te voren of je na het parcours verkennen nog een half uur hebt om los te rijden. Anders moet je voor het parcours verkennen al losrijden, dan verkennen en daarna ook nog even rijden.
Het duurt ongeveer 2 minuten voor één deelnemer om een rondje te springen. Dus als er nog 15 voor je zijn moet het lukken.
Bij het parcours verkennen kun je het beste twee keer het hele parcours lopen. Of vaker als je een beetje onzeker bent of je het wel kunt onthouden. En helemaal lopen, dus niet in het midden met je zweepje staan wijzen. ~~}>
Let erop dat je door de start en de finish rijdt, kijk bij het parcours verkennen vast waar die zitten en loop er doorheen bij het verkennen.
Als je het parcours binnenkomt rijd je in een mooie boog naar de jury. Ga in de buurt van de jury stilstaan en groet net als bij de dressuur. Aan het eind hoef je niet meer te groeten, dat is afgeschaft i.v.m. tijdwinst. Wacht tot de jury gebeld heeft (niet eerder starten) en rijd dan door start naar de eerste hindernis.
Bij veel wedstrijden mag je al in de ring stappen als de vorige deelnemer nog bezig is. Dat is een mooie gelegenheid om even langs een enge hindernis of door een smalle doorgang te stappen. Let goed op dat je niet in de weg rijdt.
Bij het losrijden altijd luid en duidelijk “Kruisje vrij!” of “Oxer vrij!” roepen als je gaat springen. Dan kunnen de anderen er rekening mee houden dat je eraan komt. Bij het losrijden niet te veel en niet te hoog springen. Het is tenslotte alleen maar om op te warmen en je paard hoeft daar (hopelijk) niet nog te leren springen. :)
Heb je verder nog vragen?
Veel plezier en succes, en laat je nog even weten hoe het gegaan is?

Simone_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:04

Ja, en natuurlijk even de barage goed uit je hoofd leren!!!!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:02

Vroeger moest ik ook mijn naam en naam vereniging bij de jury noemen.. moet dat ook nog?? Lijkt me niet altijd kunnen :P

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:07

Dat is voornamelijk als je op vrije keuze start, dat je je startnummer en naam moet vermelden

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:14

parcour verkennen
1. Opzadelen
2. Ga naar de springring en rijd los
3. kijk naar de gene voor je hoe die springt
4. rijd je wedstrijd

klaar.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:30

Ik vroeg me nog af, als je bij de jury ben geweest voor te groeten kan je dan daarna gaan galoperen en als de bel gaat beginnen of mag je dan pas beginnen als de bel gaat?

_Sjuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:42

Je mag eerst galoperen, dan wacht je tot de bel gaat en dan kan je beginnen :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:11

Je mag dan al galopperen, maar pas op dat je niet door de start rijdt, dat mag pas nadat de jury gebeld heeft!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:13

Morrie05 schreef:
Ik vroeg me nog af, als je bij de jury ben geweest voor te groeten kan je dan daarna gaan galoperen en als de bel gaat beginnen of mag je dan pas beginnen als de bel gaat?

Het netste is om stil te staan, groeten, wachten op de bel, die komt vaak direct na de teruggroet zegmaar, en dan vanuit stap weg te galloperen. :)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:25

Bij mij gaat het meestal zo haha:
Ik kom ong. 20/30 min aan voor dat ik moet inrijden, ik laat eerst de pony rustig staan in de trailer of ik zet hem aan de trailer vast als er iemand bij is. Ik ga eerst naar het secetariaat om me aan te melden en te betalen. Dan ga ik m'n pony opzadelen en naar de losrijring, dan rijdt ik eerst 10/15 min los en doe ik een paar sprongetjes (of ik doe de sprongetjes daarna als ik pas als 25ste moet ofzo). Dan ga ik het parcours lopen, sommige lijntjes uitmeten, enz. Dan weer op de pony en nog een keer naar mensen voor me kijken of ik het parcours helemaal goed ken, en dan gewoon een rustig rondje springen maar ;). Als je een prijs hebt wordt je omgeroepen en mag je nog een keer de ring in om de prijs te ontvangen en een ererondje te doen. Als ik klaar ben verzorg ik de pony na en doe ik als het warm is de coolboots om en evt. Een zweetdeken op, soms stapt er dan nog iemand mee (als er iemand mee was een vriendinnetje ofzo), dan haal ik de coupons op en dan gaan we weer naar huis ;). Succes!! En je moet gewn rustig zijn dan is je pony ook rustig en komt alles goed :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:51

MelanieB schreef:
Morrie05 schreef:

Het netste is om stil te staan, groeten, wachten op de bel, die komt vaak direct na de teruggroet zegmaar, en dan vanuit stap weg te galloperen. :)

Thnx :D En als de bel gaat heb je nog 45 sec toch??
En als je in de ring mag ga je meteen naar de jury toch??

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:59

Samen met iemand het parcours doorlopen. Goed onthouden waar de nummers zijn natuurlijk.
Voordat je zelf moet rijden, zou ik even na andere deelnemers kijken. Zodat je kunt zien hoe je het ook ongeveer kunt doen.

Mijn eerste springwedstrijd was zelf een ramp. Ik was door de zenuwen vergeten hoe ik door het parcours heen moest gaan. Dus ik had iemand naast de zijlijn staan die precies riep hoe ik moest rijden.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:17

Zera schreef:
Samen met iemand het parcours doorlopen. Goed onthouden waar de nummers zijn natuurlijk.
Voordat je zelf moet rijden, zou ik even na andere deelnemers kijken. Zodat je kunt zien hoe je het ook ongeveer kunt doen.

Mijn eerste springwedstrijd was zelf een ramp. Ik was door de zenuwen vergeten hoe ik door het parcours heen moest gaan. Dus ik had iemand naast de zijlijn staan die precies riep hoe ik moest rijden.

Mag dat? Dat valt toch gewoon onder hulp van derden... lijkt mij niet toegestaan

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:22

Geen idee of het mag. Heb er toen geen commentaar op gekregen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:42

Mag idd niet dus je kunt ervoor gediskwalificeerd worden.
Bij de pony's (kleintjes) zien ze het vaak wel over het hoofd maar bij paarden word het niet gewaardeerd..

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:30

Samy schreef:
Dat is voornamelijk als je op vrije keuze start, dat je je startnummer en naam moet vermelden

dit is dus niet verplicht, ik heb afgelopen zomer geschreven bij springen en toen viel me ookal op dat de één het wel doet en de ander niet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:59

Eerst aanmelden bij het secretariaat.

Afhankelijk van hoe laat je start en hoe laat je parcours moet lopen
Eerst je paard warm rijden of eerst parcours lopen. Als je als eerst moet na het parcours lopen moet je paard al klaar zijn.

Heel veel succes!

Waar start je?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:09

er mag best iemand met je mee lopen met parcours verkennen... maar niet als je moet springen...

er zijn pas nieuwe regel mbt het groeten...
- binnenkomen in draf (als je al binnen bent gewoon richting jury draven)
- overgang naar de stap en halthouden (enkele passen stappen)
- groeten en wachten op belsignaal
- minimaal 4 passen stap (max. 10 geloof ik)
- aandraven
- aangalopperen

je hebt nu 45 seconden de tijd om door start te rijden, daarna gaat de tijd automatisch lopen.

houd er wel rekening mee dat ze kunnen verplichten om parcours te verkennen in officieel tenue... gebeurt niet vaak maar als je moet verkennen en je jasje/cap/laarzen liggen nog bij de auto (die op zo'n moment nooit dichtbij staat) is het ff zweten.

probeer een paar combinaties te kijken voor je zelf rijd.

en vergeet je *stollen/kalkoenen/proppen niet als je ijzers hebt (* en alle andere benamingen die ik nu vergeet)

succes en laat ons wat weten hoe het gegaan is ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:51

lelijke_heks schreef:
er mag best iemand met je mee lopen met parcours verkennen... maar niet als je moet springen...

er zijn pas nieuwe regel mbt het groeten...
- binnenkomen in draf (als je al binnen bent gewoon richting jury draven)
- overgang naar de stap en halthouden (enkele passen stappen)
- groeten en wachten op belsignaal
- minimaal 4 passen stap (max. 10 geloof ik)
- aandraven
- aangalopperen
je hebt nu 45 seconden de tijd om door start te rijden, daarna gaat de tijd automatisch lopen.

houd er wel rekening mee dat ze kunnen verplichten om parcours te verkennen in officieel tenue... gebeurt niet vaak maar als je moet verkennen en je jasje/cap/laarzen liggen nog bij de auto (die op zo'n moment nooit dichtbij staat) is het ff zweten.

probeer een paar combinaties te kijken voor je zelf rijd.

en vergeet je *stollen/kalkoenen/proppen niet als je ijzers hebt (* en alle andere benamingen die ik nu vergeet)

succes en laat ons wat weten hoe het gegaan is ;)

Dat zijn geen regels. Staat niet in het knhs reglement ;)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:35

hmmm dan werkt het bij ons toch anders want de laatste 2 wedstrijden die ik gereden heb riepen ze dit om bij de B tijdens het parcours lopen... (laatste 2 wedstrijden waren 3/7 en 10/7) :?

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:42

@lelijke_heks

Ik heb nog noooit moeten lopen in tenue verplicht.
En die regels van het groeten, ik doe altijd, rondje galop even parcour doorkijken snel.
Dan naar de jury, goed halthouden(vaak commentaar op bij mij sta niet helemaal stil) naam noemen en soms ook vereniging, en dan gaat de bel, en op naar de eerste sprong binnen die 45 seconden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:48

Verkennen in het tenue staat wel in het reglement, maar soms wordt daar niet op gelet door de jury. Je mag ook een begeleider meenemen en die hoeft uiteraard niet in tenue te zijn. Maar dit kunnen jullie zelf opzoeken www.knhs.nl ;)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:50

dat klopt... maar dat van dat groeten schijnt nieuw te zijn... geen idee of het op de site staat maar dat riepen ze om bij mijn laatste twee wedstrijden....