Nieuwe trailer; mét zadelkamer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Nieuwe trailer; mét zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:37

Hallo Bokkers,

vandaag zijn mijn vriend en ik op pad geweest voor een trailer.
Zijn er helemaal over uit welke en welke optie's, behalve de zadelkamer met voerbak..

In principe is doe ik het al jaren zonder, maar lijkt me toch echt wel handig.
Wordt het wel een iets boven het budget wat we zelf voor ogen hadden (niet dat we het niet
kunnen betalen maar hadden zelf een indicatie gemaakt voor wat we willen uitgeven),
maar al het het waard is, willen we het graag er voor uit geven om het zo te zeggen.

Zoals ik al zei, we doen al jaren zonder, dus ik mis er niets aan in dat opzicht en het neemt
voor in de trailer natuurlijk wel ruimte in (logisch), maar het lijkt me verrekte handig.

Nu mijn vraag, vinden jullie het waard om de optie met zadelkamer-voerbak te nemen,
of is jullie ervaring in de praktijk dat je er eigenlijk toch niet zoveel gebruik van maakt,
bijvoorbeeld omdat je er niet alles in kwijt kunt.

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen.

Dit is een vergelijkbare zadelkamer; 1 zadelsteun en 1 haak waar je onder op bijvoorbeeld
kist kan zetten.
Afbeelding

sashafierce

Re: Nieuwe trailer; mét zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:39

Ja! Wij hadden eerst ook een trailer zonder zadelkamer, en nu we een mét zadelkamer hebben wil ik niet meer zonder! Het is gewoon veel makkelijker en ook beter voor je zadel. :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:39

Als je de mogelijkheid hebt voor een zadelkamer, dan altijd doen!!! Maar dan wel een die van buitenaf open kan. De onze staat echt voorin de trailer, en heeft het deurtje dus ook in de trailer, en dat is niet zo handig.
Ook handig, een zadelsteun die je uit kunt schuiven, dan hoef je niet te "proppen".

Leuk hoor, wij hebben er ook eentje uitgezocht, maar wachten nog heel even, omdat we ook meteen de uitvoering zo willen hebben, als we voor ogen hebben, en dat lag ook even boven het budget. Succes!! en veel plezier met je nieuwe trailer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:40

ik had ook de keuze en heb zadelkamer erin. heeeerlijk altijd mn vaste spulletjes erin zadel enz kan je netjes ophangen en geen rotzooi in je auto. wel heb ik paar nadelen en dat is dat ik 2 paards trailer heb en je bij mij voorin dus niet van ene kant naar andere kant kan. ook heb ik nog een nadeel dat mn zadelsteunen niet uitschuifbaar zijn waardoor je met (ik heb best zwaar zadel) moeilijk moet doen om hem er netjes in te hangen.
maar mn volgende trailer wordt er zeker weer 1 met zadelkamer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:43

Het lijkt mij wel handig, dan heb je ook geen haren meer in je auto van het zadel enz. Maar ik zou wel kijken of je zadel er ook echt inpast. Zelf rijd ik western en dan past mijn zadel vaak niet. Kun je dan trouwens nog wel een hooinet ophangen als de voerbak daar inzit?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:44

Heb nu ook een zadelkamer en ben er heel blij mee. Vooral spullen die gaan stinken (zweetdeken, dekjes die nat zijn) is heel fijn om in de trailer te mikken. Blijft de auto ook lekker ruiken.
Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker voor een zadelkamer gaan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:46

Wij hebben een losse zadelkast die precies voorin de neus van onze trailer past.
Ideaal omdat je hem gewoon binnen in kan pakken en dan in de trailer kunt zetten, je loopt dus veel minder te slepen met je spullen.
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:47

Wat leuk om jullie reactie's te lezen.
Passen al jullie spullen er verder goed in? Want als je alsnog spullen in auto moet leggen is het ook zonde.
Helaas is de optie niet om een uitschuifbare zadelsteun te kiezen.

Texelse, bedoel je dat je zeg maar echt in de trailer waar het paard staat moet om het deurtje te openen? (nooit van gehoord) Die wij
dan nemen is zoals op de foto, dat je de kast van buiten de trailer kunt openen (met slot).

Capopjekop, de hooinet kan inderdaad nog gewoon hangen, het oog voor bevestiging zit namelijk aan de bovenkant (plafond zeg maar)
zodat deze recht naar beneden hangt. (wel gewoon in de voorste ruimte voor de stang, dus ze hangt er niet met haar hoofd in ofzo)
Goede tip om te kijken of mijn zadel er wel goed in past :j

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:49

ik krijg altijd erg veel erin. 2 zadels en 2 hoofdstellen met nog wat dekens en dekjes en poetsspullen gaat erg goed. jha tis even passen en meten maar lukt wel

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:51

ik heb een soortgelijke zadelkamer echter bij mij zit er een draaibeugel in. Hierdoor kan ik twee zadels kwijt en die kan ik naar buiten toe draaien. Dit bevalt mij heel goed. De spullen in de trailer scheelt een heleboel ruimte in de auto, vooral zoals wij die regelmatig met de paarden een weekend of langer op pad gaan.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:52

Okok, en volgens mij mis je de ruimte ook niet voor het uitladen van het paard toch.
(zadelkamer zit aan kant waar paard staat) Mijn paard is heel makkelijk alleen in- en uit te laden, en buk altijd even onder de voorste stang heen. Nu zit daar de zadelkamer dus. Stel dat ik ooit een paard erbij heb, is dit dan nog gewoon goed te doen? Mijn inschatting is van wel, maarja toch iets moeilijk te zien zonder paard in de trailer.

Ik denk dat dit extra 500,- voor de zadelkamer het dan zeker wel waard is. Zolang ik mijn spullen er in kwijt kan is dat zeker een pluspunt :)

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:55

Ik had een Hotra Jumper 2 paards met een zadelkamer en vond het ideaal. Geen stinkende spullen in je auto en alles kon erin. Het nadeel is alleen dat je ruimte bij het paard wat links staat aan de voorkant bij de stang smaller is. Je kan als je er niet teveel geld voor wilt uitgeven er ook een zadelkamer in laten zetten. Dan heb je geen aparte deur maar dan kan je erbij via je verzorgingsdeur. Dus dan zit de deur onder de voerbak aan de binnenkant.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:59

Doen!

Ik wilde er eerst niet aan maar na aandringen van mijn vader wel gedaan en héérlijk! _/-\o_

Ik heb een humbaur waar ik zeer tevreden mee ben. *\o/*

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:01

KletsKoekje schreef:
Texelse, bedoel je dat je zeg maar echt in de trailer waar het paard staat moet om het deurtje te openen?

Ja, dat bedoel ik, maar deze uitvoering is ook al 11 jaar oud, en sinds die tijd is er heeeeel veel veranderd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:09

Wat voor auto staat er voor? De trailer is leeg nl fors zwaarder dan een trailer zonder zadelkamer. Je MTM zal dus hoger zijn, en het beladen gewicht uiteraard ook, en dat moet je maar aankunnen.
Is dat geen probleem, doen. Is dat wel iets om rekening mee te houden, sla dan eerst even aan het rekenen...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:14

Thanks voor je advies Ibbel, we hebben een Renault Laguna, het is een 1,5 paards trailer, en we mogen het trekken :)

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:43

Mijn 2 paardstrailer was 620 kilo met zadelkamer

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:54

Deze trailer weegt 620kg incl Full-opties, en bruto laadvermogen is 1300 kg.
Auto mag max 650 ledig, en 1350kg geladen :)

Ik ben om, we hebben besloten om de zadelkamer als optie te nemen :)
Bedankt voor jullie reacties!

Bij deze foto's :)
Afbeelding
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:58

Ik rijd ook western, maar in mijn trailer met zadelkamer passen zelfs mijn 2 westernzadels. Tis ideaal geen stinkende zadels in de auto, en imo is het ook beter voor het zadel dat ze hangen ipv liggen. Heb overigens ook een Humbauer :D Ik heb wel bij de aankoop opgelet of de zadelkamer groot genoeg was om westernzadels in te vervoeren. Sommige zadelkamers zijn te klein voor dat soort zadels.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:23

Ik wil absoluut geen trailer meer zonder zadelkamer.
Bij de volgende wil ik wel zadelsteunen die je naar buiten kan draaien omdat je nu al gauw de bovenkant van je zadel tegen het plafond en/off deurtje van de zadelkamer stoot.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:27

bij de blomert is een ruime zadelkamer en ik zou het doen! scheelt zoveel troep in de auto.

Naast zadel en hoofstel liggen er bij mij longeerlijnen in voor het laden, extra halstertouwen en groot blik met stoffer om de mest op te rapen, dat hoeft allemaal niet meer in de auto en is allemaal bij de hand zodra je op pad gaat want het ligt standaard in de trailer klaar. Scheelt enorm veel!

Ik heb jaren zonder gedaan en nu heb ik er een met en ben er erg blij mee.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:29

jury schreef:
Ik wil absoluut geen trailer meer zonder zadelkamer.
Bij de volgende wil ik wel zadelsteunen die je naar buiten kan draaien omdat je nu al gauw de bovenkant van je zadel tegen het plafond en/off deurtje van de zadelkamer stoot.

Die had ik ook in mijn trailer. Echt ideaal !!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:39

Ibbel schreef:
Wat voor auto staat er voor? De trailer is leeg nl fors zwaarder dan een trailer zonder zadelkamer. Je MTM zal dus hoger zijn, en het beladen gewicht uiteraard ook, en dat moet je maar aankunnen.
Is dat geen probleem, doen. Is dat wel iets om rekening mee te houden, sla dan eerst even aan het rekenen...

Ehm, kleine aanvulling:
De inhoud van de zadelkamer komt vrijwel volledig op de kogel. Houdt dus ook rekening met een hogere kogeldruk en daarmee de toegestane gewichten, met name van de auto.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:41

ik had laatst een trailer gehuurd met zadelkamer, nou no way dat mijn zadel daar in paste, daar moet je dus ook op letten ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:49

Albert schreef:
Wij hebben een losse zadelkast die precies voorin de neus van onze trailer past.
Ideaal omdat je hem gewoon binnen in kan pakken en dan in de trailer kunt zetten, je loopt dus veel minder te slepen met je spullen.
Afbeelding

Is dit in NL ook verkrijgbaar en wat kost zoiets?
Op de site kan ik ze niet vinden, hoe is de Engelse benaming? :)

Wij hebben overigens een tweepaards zonder zadelkamer, bewust, om ruimte te behouden in de trailer zelf.
We hebben zelf stangen gemaakt die we in en uit de auto kunnen tillen dus ze hangen altijd goed. :)

Wel moeten de stinkende dekjes etc. in de auto, dan zou zo'n zadelkamer wel fijn zijn.
Ben erg nieuwsgierig naar die kasten!! Kun je ze bevestigen zodat ze niet kunnen omvallen?