Paard met aanstelleritis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LarissaH

Paard met aanstelleritis??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:56

Ruim 6 weken geleden had een van mijn paarden een hele lichte blessure, bijna niet kreupelheid te noemen, zo weinig.
Eergisteren ben ik hem weer gaan rijden, en hij liep (voor mijn gevoel) nog iets gevoelig. Mijn moeder stond langs de bak en zei dat er niets te zien was. Omdat ik het wel voelde, moest ze van mij ook maar ff op hem rijden.. Zij erop. En ja toen voelde zij toch ook iets. Maar, ze vond dat het niet echt kreupel was, en dacht dat hij zich gewoon aanstelde. Hij is namelijk momenteel M1 en dus waren we bezig met meer oprichting en meer op de achterbenen. Hier heeft hij heel erg moeite mee, omdat hij een klein beetje overbouwd is. En omdat hij nogal lui is....... :9 Mijn moeder heeft hem dus gereden en wat aangepakt, en toen kon meneer ineens wel 'normaal' lopen. Ook met hals trekken (dus vrije beweging) niets te zien... Wij denken dus dat hij wat verzonnen heeft om onder het werk uit te komen.....

Kan een (/mijn) paard aanstelleritis hebben??

Dressage4U

Re: Paard met aanstelleritis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:58

Een paard kan zich helemaal niet aanstellen. Hij heeft nml. niet het denkvermogen zoals de mens.
Ik zou het goed in de gaten houden want een paard loopt echt niet zomaar onregelmatig.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:59

Wat een onzin.
Je voelde toch zelf ook dat het nog niet helemaal goed was.
Een paard bedenkt echt niet om kreupel te gaan lopen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:02

Dat is idd wel een beetje simpel gedacht! Alsof een paard denkt ik ga even kreupel lopen want het lukt niet! Hun denken alleen maar aan overleven en eten!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:02

Wij hadden een paard dat een hele tijd met een hoefzweer heeft gelopen. Toen het al lang over liep ze nog voorzichtig omdat ze volgens de hoefsmid nog bang was voor pijn, het zat tussen haar oren. Met rijden moest ze er even doorheen en nu is het allemaal over en loopt ze weer dood normaal.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:05

@LarissaH waarschijnlijk was je paard in het begin nog wat stijf oid en heeft je moeder er door heen gereden op een redelijke fanatieke manier. Hopelijk is het hierdoor niet WEER erger geworden. Het was beter geweest om je paard langzaam los te rijden, op je gemak. Bijv. Ga jij met je licht gekneusde pols handje drukken???

@_aaaschaaa_ paarden denken niet op die manier. Dat zijn MENSEN.
De hoefzweer was er waarschijnlijk nog NET niet helemaal uit, en door de natuurlijke genezing nu WEL. en loopt ze dus goed.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:07

Apple; Zou kunnen, ik geloof er op een bepaalde manier wel in. Heb wel vaker soortgelijks meegemaakt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:09

Door hem op zo'n manier door te pakken, rij je je paard juist door de pijngrens heen en rij je hem eerder kapot. In het vervolg zou ik 'luisteren' naar wat je voelt en gewoon rustig aan doen. Als je straks met een peesblessure zit, kun je minstens een aantal maanden tot een jaar uit de roulatie zijn.
Voorzichtig aan dus!

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 09:11

Hij is niet kreupel ;)
Goed lezen mensen..
Hij probeert zich steeds van voren eruit te trekken, waardoor hij iets anders loopt...

En, mijn vraag was dus of een paard aanstelleritis zou kunnen hebben, of niet...

@apple01: Nou, ik had al ruim 20 minuten, rustig aan los gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:12

Apple01, je redenering klopt niet helemaal. Die zou namelijk ook betekenen dat een paard nooit last meer zou kunnen hebben van volledig hersteld lichamelijk trauma. En hoe vaak komt het bv niet voor dat paarden na een periode met bv een slechtpassend zadel tóch bang geworden zijn voor de pijn van het zadel?

In geval van TS denk ik eerder dat het paard gewoon wat stijf was na de blessure en hersteltijd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:14

Een paard is te dom om zich aan te stellen daar heeft hij niet de juiste manier van denken voor.

Als je een dier met pijn doordrukt dan kunnen ze vaak door de pijn heen lopen. Dit komt omdat het lichaam endorfines aanmaakt waardoor ze tijdelijk de pijn niet voelen.

Luiheid zie je vaak bij paarden met vage klachten aan meerdere benen, ik zou hem eens bij een goede sportgerichte kliniek laten onderzoeken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:14

LarissaH schreef:
En, mijn vraag was dus of een paard aanstelleritis zou kunnen hebben, of niet...

Nou, nee dus!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:15

LarissaH schreef:
Hij is niet kreupel ;)
Goed lezen mensen..
Hij probeert zich steeds van voren eruit te trekken, waardoor hij iets anders loopt...

@apple01: Nou, ik had al ruim 20 minuten, rustig aan los gereden.

Wat bedoel je met? Hij probeert zich steeds van voren eruit te trekken, waardoor hij iets anders loopt...
Dat als jij hem rond vraagt hij er zijn kop uittrekt? Of...

Misschien, of waarschijnlijk was het losrijden niet lang genoeg maar... Je bent EERGISTEREN begonnen met rijden, na 6 weken? En je rijdt 20 min los en dan gaat je moeder nog even met hem rijden? Begrijp je dat dat dan veel te lang is? Je moet rustig aan opbouwen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:17

Het kan ook een spier zijn die wat vast zit, omdat je nu andere spiergroepen aanspreekt in de M1. Heb ik met een springmerrie van mij gehad. Wanneer je al het andere hebt uitgesloten wil (soms) een paardensportmassage door een erkend iemand nog wel eens helpen. Heeft bij ons nl erg goed geholpen en ook bij anderen die ik ken.

En mocht dat het niet zijn dan heeft hij iig lekker al zijn spieren los.

Succes.

Edit: Overigens ben ik het niet eens met dat een paard altijd wat moet hebben. Een andere merrie van mij is dus wel echt een prinses op de erwt. Gaf altijd een trap met haar binnenbeen als je je been aanlegde of als je iets meer vroeg. Door da, ostheopaat laten nakijken> niets. Door paardensportmasseuse laten behandelen: alles was lekker los en ze bleef het doen. Toen toch maar even doorgepakt en is nu een fijn paard, dus zomaar miepen uit weerstand kan echt wel en dat heeft niets met het menselijk brein te maken.

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 09:19

Sonja schreef:
In geval van TS denk ik eerder dat het paard gewoon wat stijf was na de blessure en hersteltijd.

Zo'n vermoeden heb ik ook..

Katja schreef:
Luiheid zie je vaak bij paarden met vage klachten aan meerdere benen, ik zou hem eens bij een goede sportgerichte kliniek laten onderzoeken.

Hij was zijn hele leven al lui :P

apple01 schreef:
Wat bedoel je met? Hij probeert zich steeds van voren eruit te trekken, waardoor hij iets anders loopt...
Dat als jij hem rond vraagt hij er zijn kop uittrekt? Of...

Lang-laag, niets aan de hand, maar zodra ik hem meer op front en op de achterbenen vraag begint hij zich eruit te trekken.. jaa weet niet hoe je het anders moet noemen...

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:21

Een paard stelt zich niet aan. Wel kunnen ze angst over houden als ze hun lijf niet meer helemaal vertrouwen na een blessure.
Misschien kan jouw paard het gevraagde nog niet aan of heeft hij toch nog last van de lichte blessure.
Kijk wel uit, mijn paard liep ook maar een beetje kreupel, alleen met longeren en heeft anderhalf jaar stilgestaan door een peesblessure. (je schreef dat je voelde dat hij niet helemaal goed liep)

Bouw het rustig op, neem de tijd ervoor, forceren werkt meestal averechts. Je paard had zes weken stilgestaan dus moet je eerst weer een paar stapjes terug daarna kan je weer verder waar je was gebleven.
Denk maar aan jezelf, als je een tijdje niet heb gesport moet je ook weer even inkomen. Je spieren zijn dan niet meer zo soepel en hebben weer even tijd nodig omdat te worden. Lijkt me vrij logisch.

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 09:22

Nog vergeten te melden,
Aan de longeerlijn op de straat is er helemaal niets te zien...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:23

LarissaH schreef:
Hij was zijn hele leven al lui
Zo eentje heb ik er nu ook in training. Is al 3 jaar bestempeld als lui (loopt ook 3 jaar onder het zadel) en is al zodanig behandeld en gereden. Na ander beslag en een behandeling in de kliniek heeft dit paard super veel looplust dus ik vind het nogal makkelijk om een paard al lui te bestempelen zonder heel zeker te weten of dat zo is.
Daarbij is het verzet in de training die je aangeeft ook een teken dat een paard het niet lekker heeft in zijn lichaam.

Bij problemen in de weke delen hoef je op het harde niets te zien en veel klachten komen aan de longe sowieso minder naar boven.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:26

Valencia2002 schreef:
Het kan ook een spier zijn die wat vast zit, omdat je nu andere spiergroepen aanspreekt in de M1. Heb ik met een springmerrie van mij gehad. Wanneer je al het andere hebt uitgesloten wil (soms) een paardensportmassage door een erkend iemand nog wel eens helpen. Heeft bij ons nl erg goed geholpen en ook bij anderen die ik ken.

En mocht dat het niet zijn dan heeft hij iig lekker al zijn spieren los.

Succes.

Edit: Overigens ben ik het niet eens met dat een paard altijd wat moet hebben. Een andere merrie van mij is dus wel echt een prinses op de erwt. Gaf altijd een trap met haar binnenbeen als je je been aanlegde of als je iets meer vroeg. Door da, ostheopaat laten nakijken> niets. Door paardensportmasseuse laten behandelen: alles was lekker los en ze bleef het doen. Toen toch maar even doorgepakt en is nu een fijn paard, dus zomaar miepen uit weerstand kan echt wel en dat heeft niets met het menselijk brein te maken.

Helemaal mee eens,
Finn (eigen paardje) heeft zo nu en dan geen zin en gaat dan wat streken uithalen (dit vooral waarneer ze hengstig is).
Over het algemeen valt het mee.

-xXx-

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:28

Citaat:
Je bent EERGISTEREN begonnen met rijden, na 6 weken? En je rijdt 20 min los en dan gaat je moeder nog even met hem rijden? Begrijp je dat dat dan veel te lang is? Je moet rustig aan opbouwen.

Zoals ik al vroeg :)

Ja, ik snap je. Met het 'er uit trekken'. Je kan niet dag 1, na 6 weken je paard in DIE houding rijden. En zeker NIET als ze daar al moeite mee heeft. Dat GAAT gewoon niet.
Je kan beter bijv.:
dag 1: longeren
dag 2: licht rijden: losrijden
dag 3: licht rijden: losrijden, weer wat langer.
dag 4: niks (wei ofzo)
dag 5: licht rijden: losrijden (even kijken hoe die het doet)
dag 6: gister goed? Dan gewoon weer gaan rijden. nog niet zo goed? lichter rijden dan voorheen. (dag 2/3 bijv herhalen)
dag 7: gister goed? Licht rijden, week afsluiten. Volgende week weer echt trainen. Nog steeds niet goed? Licht rijden en morgen niets (wie oid) of licht longeren.

dit is een voorbeeld.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:31

LarissaH schreef:
Nog vergeten te melden,
Aan de longeerlijn op de straat is er helemaal niets te zien...

Dat is niet raar, aangezien hij dan niet belast wordt. Enerzijds kan hij zichzelf op zo'n manier compenseren, anderzijds vraag jij hem dan niet in een bepaalde houding te lopen.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:34

Ik ken een paard wat echt een kreupelheid faked.
De vaste verzorgster kon er zo op weg rijden en ieder die dat paard niet kende daar liep die kreupel bij zo vanuit het niets. Pakte je hem dan aan dan hield ze op.

Paarden kunnen wel degelijk zo denken dat ze leren hoe ze onder het werk uit kunnen komen.

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:37

Ik geloof wel dat een paard soms het e.e.a. wil proberen om onder (nieuwe) zware oefeningen uit te komen, maar mijn ervaring verteld mij dat dit ophoud bij 'vervelend' doen. En dan nog moet je in de gaten houden of het zogenoemd vervelendheid is of dat het paard vermoeid is, spierpijn o.i.d. heeft.
Maar of ze het verstandelijk vermogen hebben om te denken "als ik nu kreupel ga lopen, kom ik onder mijn werk uit" geloof ik niet zo in. Misschien verstandig om goed warm te rijden, rustig aan zonder veel druk. En niet je paard 'er doorheen' drukken ? Zoals het schema van Apple hierboven, goed voorbeeld...

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:43

gwenr86 schreef:
Maar of ze het verstandelijk vermogen hebben om te denken "als ik nu kreupel ga lopen, kom ik onder mijn werk uit" geloof ik niet zo in.

Geloof ik ook niet in, maar wel in geconditioneerd gedrag: ze doen iets, worden beloond op welke wijze dan ook (stoppen, stembeloning, oid) en proberen het de volgende keer weer, want ze zijn de vorige keer toch ook "beloond"?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:44

LarissaH schreef:
Ruim 6 weken geleden had een van mijn paarden een hele lichte blessure, bijna niet kreupelheid te noemen, zo weinig.
Eergisteren ben ik hem weer gaan rijden, en hij liep (voor mijn gevoel) nog iets gevoelig. Mijn moeder stond langs de bak en zei dat er niets te zien was. Omdat ik het wel voelde, moest ze van mij ook maar ff op hem rijden.. Zij erop. En ja toen voelde zij toch ook iets. Maar, ze vond dat het niet echt kreupel was, en dacht dat hij zich gewoon aanstelde. Hij is namelijk momenteel M1 en dus waren we bezig met meer oprichting en meer op de achterbenen. Hier heeft hij heel erg moeite mee, omdat hij een klein beetje overbouwd is. En omdat hij nogal lui is....... :9 Mijn moeder heeft hem dus gereden en wat aangepakt, en toen kon meneer ineens wel 'normaal' lopen. Ook met hals trekken (dus vrije beweging) niets te zien... Wij denken dus dat hij wat verzonnen heeft om onder het werk uit te komen.....

Kan een (/mijn) paard aanstelleritis hebben??

Die zal morgen wel spierpijn hebben :(:) nooit van opbouwen na een blessure gehoord :o dit riekt echt naar onkunde en onwetendheid....
Ik vind dat echt niet oké, 6 weken niets gedaan, 20 losrijden en dan moeder erop om hem aan te pakken 8)7

Als ik mijn paard een week stil zet ivm vakantie, bouw ik hem al langzaam op, 1e dag kwartiertje licht basiswerk, 2e dag 25 licht basiswerk enz.enz.
Laat staan 6 weken stilstaan n.a.v. een blessure.....volgens mij is je paard gewoon stijf en mist spieren die hij een tijd
niet gebruikt heeft, dan is het niet fair om hem aan te pakken en/of zwaardere oefeningen te vragen of hem in een bepaalde houding te dwingen :n

Ik sluit mij aan bij Apple01: zie haar schema.