Asociaal paardenvolk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Asociaal paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:04

Tsja, ik irriteer me er steeds vaker aan: asociaal paardenvolk. Sommigen lijken te denken dat zij alles zijn. De enige die telt.
Ik snap inmiddels wel dat automobilisten geirriteerd raken van paardenvolk langs/ op de weg. Sommigen verpesten het voor
de rest! Vandaag weer: Ik rijd (met de auto) op een 80 km weg. Deze weg gaat langs een bos. En ineens steken er ruiters
over. Zonder te kijken, of erger nog: Ze kijken wel, maar vinden maar dat de auto`s op hen moeten letten ipv andersom?

Situatieschets: pensionstal, berm, weg, fietspad, bos met ruimte zat (breed pad met aan beiden kanten gras).Waarom zou
een ruiter dan niet kunnen wachten? Desnoods wat verder van de weg af als je paard niet verkeersmak is? Ruimte zat!
Ik heb me wel even afgevraagd of die lui dood wilden ofzo hoor. Tsjongejonge!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:08

Wat ik persoonlijk een beetje asociaal vind, of wat waarschijnlijk gauw als asociaal wordt gevonden..

Ik lees hier op bokt vaak dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..

Alleen denk dat die automobilisten die geen rekening houden met ruiters (of niet weten hoe) dat dus echt niet begrijpen en zich er alleen maar aan ergeren. De volgende keer dat ze weer van die schijtknollen midden op de weg tegenkomen zullen ze misschien gaan toeteteren e.d. omdat die asociale ruiters denken dat de weg van hen is.

Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen? :? En dan daarna even je hand op steken als bedankje.

Denk dat onwetende automobilisten echt niet begrijpen waarom je dat doet en het al gauw asociaal vinden. Waardoor ze in het vervolg misschien nog minder rekening houden met paarden.

quintusgl

Re: Asociaal paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:16

Helaas lijkt het wel of het ook steeds erger wordt. Ik erger mezelf ook vaak dood aan het gedrag van ruiters en de botheid/ondoordachtheid is ook aardig aanwezig.
Rijden op het fietspad terwijl er een zandpad naast ligt
Hard voorbij voetgangers terwijl het zandpad giga stuift
Bij honden gewoon heel hard doorgallperen en dan nog geiiriteerd zijn als hond erachteraan gaat...
Rotzooi achterlaten
Met z'n 2en naast elkaar blijven rijden terwijl er een auto oid voorbij moet.
Langs je heen draven/galopperen als je op het paard bent en als je er iets van zegt een grote b*k terug krijgen.
Paden stuk rijden op plaatsen waar je niet mag komen.
Keihard door een scherpe bocht komen zetten en dan verbaasd staan als je boos wordt.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan......;-)

Het zou zo'n stuk prettiger zijn als mensen wat meer aan en om elkaar denken. De hele maatschappij wordt egoistischer helaas....Ik vertik het om eraan mee te doen. Dan ga ik maar wat vaker op mijn neus....

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:19

Oh, en daarom ben ik zo blij dat ik op een "armoedige" stal rij waar haast alleen leuk volk komt, geen arrogante/asociale mensen zoals je die vaak op maneges ziet...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:30

Ik ben blij dat ik iig niet de enige ben. :)
En Drrrassic: waar je zelf rijdt met je paard maakt niet zoveel uit. Met de auto kom je ook ruiters tegen die niet op dezelfde plek staan als jij zelf ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:05

Skygirl schreef:
Wat ik persoonlijk een beetje asociaal vind, of wat waarschijnlijk gauw als asociaal wordt gevonden..

Ik lees hier op bokt vaak dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..

Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen? :? En dan daarna even je hand op steken als bedankje.

Ik ben dus zo iemand die in sommige gevallen midden op de weg gaat lopen,asociaal? Kan mij eerlijk gezegt niet zoveel schelen,dit is wat ik van de bereden politie toen de tijd heb geleerd en niet zonder reden.
Dit gebeurd dus enkel in heel specifieke situaties waarbij ik inschat dat als ik dat niet doe,ik met mijn paard in een verkeersgevaarlijke situatie terecht kom.
Het is namelijk levens gevaarlijk als je met je paard langs een rij geparkeerde auto's moet lopen of in een smalle straat rijd,en er komt een auto met hoge snelheid aanrijden.Soms zelfs zo erg dat men vlak achter je paard gaat rijden en lekker gas gaat geven.
Ze zoeken het dan maar even uit :o ...zodra ik een geschikte plek zie zal ik met mijn paard daarheen rijden zodat de auto veilig kan passeren.Veiliger voor iedereen.

Het gebaar om snelheid te minderen begrijpt men niet altijd...of wil men niet begrijpen,kon wel eens net op tijd mijn hand terug trekken anders was ik hem kwijt geweest :+ .In sommige situaties neem ik dat risico niet en dwing ze om mij de tijd te geven om ze veilig te laten passeren.

Even bedanken is uiteraard een kleine moeite en vind ook zeker dat dat vaker gedaan moet worden...hoffelijkheid kost niets extra en motiveerd de andere partij om het de volgende keer ook zo aan te pakken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:07

Een situatie waar het niet anders kan is iets anders dan de situatie die ik beschreef...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:04

De situatie die jij schets heb je gewoon gelijk.Als er ruimte is hoef je elkaar niet in de weg te zitten...maar wat jij beschrijft (oversteken alsof je alleen op de wereld bent) kan ik echt niet vatten.
Zie vaak mensen op de fiets die exact hetzelfde doen...laat een ander maar uitkijken...ronduit asociaal :(

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:39

Drrrassic schreef:
Oh, en daarom ben ik zo blij dat ik op een "armoedige" stal rij waar haast alleen leuk volk komt, geen arrogante/asociale mensen zoals je die vaak op maneges ziet...

Dat vind ik nou weer een beetje raar om mensen van maneges over een kam te scheren voor dit onderwerp :? Er zijn echt heel zoveel maneges in NL met zoveel verschillende mensen van verschillende pluimage, en gelukkig ook heel veel normale. En die asociale mensen komen echt niet alleen van maneges hoor.

On topic: ja, de slechten verpesten het voor de goeden. Door dat asociale gedrag krijgen alle ruiters een slechte naam bij de bevolking en ook niet heel onbangrijk....bij de terreinbeheerders. Wij zijn opgevoed (vroeguh) met de 10 gulden regels voor het buitenrijden, maar dat zal wel suf zijn om uit te dragen :list: :
1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen
3. Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars
4. Jonge aanplant moet bos worden; rijd er niet doorheen
5. Laat uw paard niet grazen en ook niet knabbelen aan struik of boom
6. Houd altijd zoveel mogelijk rekening met andere recreanten
7. Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets
8. Ook ruiters en aanspanningen passeert u in stap
9. Een goede ruiter rookt niet: brandgevaar!
10. Wees er voortdurend op attent dat een paard een eigen reactie heeft

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:22

- Geef altijd voorrang;
- Maak ruim baan.
AL-TIJD!
Jíj bent nl verantwoordelijk voor jouw geliefde dier; niemand anders.
Voorkomen is beter dan af moeten laten maken :)* :)*

Oh, en groet gewoon vriendelijk, beleefd. Wederom ALTIJD.
Of een ander eventueel geen manieren of fatsoen kent, verandert niets aan joú :)*

Maarreh, ik vind om een heel andere reden veel ruiters a-sociaal.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een integer invoelend aardig mens standaard van P+ dwangmiddelen gebruik maakt. Dat is als met een hond strak&strak aan de prikband en stalen neuzen op je schoenen voor aansporing...
Behoorlijk aso ja -:(-

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:35

Vorig jaar reed ik als begeleider mee in het ponykamp.....
15 kids die niet allemaal even handig te paard zijn op zeer brave diertjes.
Dan hou je die kids aan de kant voor de aankomende auto`s........dan kunnen die er normaal langs heen
Vinden die chauffeurs het toch nog nodig met 80 km p.u. langs te komen scheuren :(
Dit jaar ga ik dus weer mee te paard en zal midden op de weg blijven lopen tot ik hoor dat de auto vaart verminderd heeft.
Eerder zal ik ECHT NIET aan de kant gaan.
Ze kunnen met kinderen toch zeker wel even de moeite nemen zich als volwassene te gedragen??
en dan zijn er altijd nog die personen die zich dan niet eventjes aan kunnen passen en flink over de zeik gaan.
Dan is het best leuk om het gas diep in te trappen als ze naast mij rijden (bezig met passeren) in de hoop dat mijn super brave paard schrikt (tevergeefse moeite :D )

sja....dan mogen ze mij best aso vinden....heb ik helemaal geen moeite mee.....ik heb liever de kinds weer heelhuids terug thuis ;)

zo zijn er aan de andere kant ook (gelukkig) nog de mensen die met veel respect wachten tot we gepasseerd zijn.
Ik kan dan ook niet anders dan die mensen duidelijk en hartelijk bedanken :j
Ook bij het gebaar langzamer te rijden, als ze dat dan ook doen, een bedankje is dan een hele kleine moeite.

Als ik alleen op pad ga vind ik het niet meer dan normaal rekening te houden met de overige verkeersgebruikers.
Mensen in galop passeren is gewoon erg aso, buiten is voor iedereen en dat kunnen we best op een leuke manier samen delen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:40

Skygirl schreef:

Alleen denk dat die automobilisten die geen rekening houden met ruiters (of niet weten hoe) dat dus echt niet begrijpen en zich er alleen maar aan ergeren. De volgende keer dat ze weer van die schijtknollen midden op de weg tegenkomen zullen ze misschien gaan toeteteren e.d. omdat die asociale ruiters denken dat de weg van hen is.

Denk dat onwetende automobilisten echt niet begrijpen waarom je dat doet en het al gauw asociaal vinden. Waardoor ze in het vervolg misschien nog minder rekening houden met paarden.

Bij ons in het dorp mag je 50, grootverkeer 30. Het gebeurd echter zo vaak dat deze te hard rijden. Fietspaden hebben we niet, op de stoep hoor je niet. Dus ja voor mijn eigen veiligheid blokkeer ik ook wel eens vrachtwagens/tracktoren op de straat.
Met je hand aangeven om vaart te minderen kunnen ze niet hier.
Er rijden hier veel polen en luxemburgers door de straat.

Kennis van ons heeft vorig jaar een ongevalletje gehad met een vrachtwagen. Hij reed met zijn tracktor netjes 30 en een vrachtwagen wilde hem inhalen om dit te voorkomen (30=30) heeft hij zijn stuur omgegooit en heeft de vrachtwagen een spiegel kapot gereden.
Tracktor had niet de vrachtwagen was zijn spiegel kwijt.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:46

TS, ik had laatst precies hetzelfde: twee ruiters steken over op een drukke 80 km weg. Het ging dan ook echt maar net goed. Je brengt jezelf, je paard, maar vooral ook het verkeer in gevaar. En een stukje verder hadden ze wel veilig kunnen oversteken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:53

quartel schreef:
Dan hou je die kids aan de kant voor de aankomende auto`s........dan kunnen die er normaal langs heen
Vinden die chauffeurs het toch nog nodig met 80 km p.u. langs te komen scheuren :(
Dit jaar ga ik dus weer mee te paard en zal midden op de weg blijven lopen tot ik hoor dat de auto vaart verminderd heeft.

Fijn voor jouw paard; dát breekt een achterpoot als de chauffeur géén vaart mindert of net niet ver genoeg uitwijkt.
Dat is dan JOUW schuld :)*
Stoer van je hoor, met het welzijn van jouw paard eigen rechter spelen.
Jij steekt zeker ook je kinderwagen met baby erin wáts de straat op om autos tot stoppen te ´dwingen´ 8)7

Ik ga gewoon opzij, maak ruim baan, preventief. Groet daar ook nog vrolijk en beleefd bij. Dat is veel veiliger, makkelijker en ik voel me er totáál niet negatief bij :D
Goed ruiterschap is voorkómen van ongevallen/escalaties. Niet anders dan goed ouderschap.
Het is in eerste en laatste instantie JOUW verantwoordelijkheid dat je met jouw paard op de openbare weg rijdt.
Mijn ´recht´ in het verkeer is het welzijnsrecht van mijn paard :)*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:50

Huertecilla schreef:
quartel schreef:

Fijn voor jouw paard; dát breekt een achterpoot als de chauffeur géén vaart mindert of net niet ver genoeg uitwijkt.
Jij steekt zeker ook je kinderwagen met baby erin wáts de straat op om autos tot stoppen te ´dwingen´ 8)7

Ik ga gewoon opzij, maak ruim baan, preventief. Groet daar ook nog vrolijk en beleefd bij. Dat is veel veiliger, makkelijker en ik voel me er totáál niet negatief bij :D
Goed ruiterschap is voorkómen van ongevallen/escalaties. Niet anders dan goed ouderschap.
Het is in eerste en laatste instantie JOUW verantwoordelijkheid dat je met jouw paard op de openbare weg rijdt.

Mijn paard breekt geen achterpoot maar in dit geval zou het om een BEEN gaan????
Je hebt helemaal gelijk hoor........
Je kan beter een kind te paard aan laten rijden :?
Maar dat zal vast moeilijk te snappen zijn ;)
misschien eerst anders even GOED lezen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:28

Poot of been.............maakt het uit in deze discussie??
Denk je er wel eens over na dat er mensen zijn die geen idee hebben wat een paard is.....laat staan wat een paard kan doen als je er hard bij langs gaat?? Niet iedereen heeft kennis van paarden, dus een boze toon aanslaan tegen bestuurders die er zo hard bij langs rijden is dus, in mijn ogen, aso. Heb jij verstand van alles?
Het door de ogen zien van de bestuurder is soms nogal moeilijk....
Ik baal ook als iemand langsscheurt maar denk dan even vanuit de andere kant......
En wat HC zegt over jezelf en je paard in gevaar brengen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 07:37

Huertecilla schreef:
quartel schreef:

_/-\o_
niets aan toe te voegen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 07:55

jullie zijn best comisch ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:12

Jij ook,of eigenlijk,het is maar net wat je komisch vindt...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:17

Huertecilla schreef:
- Geef altijd voorrang;
- Maak ruim baan.
AL-TIJD!
Jíj bent nl verantwoordelijk voor jouw geliefde dier; niemand anders.
Voorkomen is beter dan af moeten laten maken :)* :)*

Oh, en groet gewoon vriendelijk, beleefd. Wederom ALTIJD.
Of een ander eventueel geen manieren of fatsoen kent, verandert niets aan joú :)*

Maarreh, ik vind om een heel andere reden veel ruiters a-sociaal.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een integer invoelend aardig mens standaard van P+ dwangmiddelen gebruik maakt. Dat is als met een hond strak&strak aan de prikband en stalen neuzen op je schoenen voor aansporing...
Behoorlijk aso ja -:(-

Helemaal mee eens. Dat onderste stukje denk ik ook, maar ik weet niet precies wat je bedoelt met P+ dwangmiddelen. Bedoel je dan een slofteugel en sporen, of bepaalde (of alle) bitten? Was gewoon even benieuwd :)
edit: of nog iets anders natuurlijk :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:30

quintusgl schreef:
Helaas lijkt het wel of het ook steeds erger wordt. Ik erger mezelf ook vaak dood aan het gedrag van ruiters en de botheid/ondoordachtheid is ook aardig aanwezig.
Rijden op het fietspad terwijl er een zandpad naast ligt
Hard voorbij voetgangers terwijl het zandpad giga stuift
Bij honden gewoon heel hard doorgallperen en dan nog geiiriteerd zijn als hond erachteraan gaat...
Rotzooi achterlaten
Met z'n 2en naast elkaar blijven rijden terwijl er een auto oid voorbij moet.
Langs je heen draven/galopperen als je op het paard bent en als je er iets van zegt een grote b*k terug krijgen.
Paden stuk rijden op plaatsen waar je niet mag komen.
Keihard door een scherpe bocht komen zetten en dan verbaasd staan als je boos wordt.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan......;-)

Het zou zo'n stuk prettiger zijn als mensen wat meer aan en om elkaar denken. De hele maatschappij wordt egoistischer helaas....Ik vertik het om eraan mee te doen. Dan ga ik maar wat vaker op mijn neus....

Tja ik moet zeggen dat ik dit ook wel is doe hoor. En dat is juist voor die mensen die moeten passeren, of ze het nou snappen of niet. Mijn pony vind die berm soms nogal spannend en als ik dan net langs iets engs moet en er moet tegelijkertijd een fietsen passeren kan het zijn dat ze opzij schiet, tegen de fietser aan. Daarom ga ik dan even op het fietspad rijden zodat ze er gewoon langs kunnen fietsen en pony het niet spannend vind. Ik snap wel dat fietsers zich daaraan ergeren maar dat interesseert me in dit geval niet zoveel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:43

Als ik hier aan de kant ga, dan creëer ik een gevaarlijke situatie...
Er zijn nl daadwerkelijk automobilisten die denken dat ze je vast kunnen klemmen tussen een hek en hun auto, met nog geen cm aan beide kanten (en dat is niet overdreven, een fietser kun je hier ook niet inhalen).
Dan kan je paard nog zo verkeersmak zijn, dat is vragen om problemen, dan ben ik in de ogen van sommigen maar aso..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:46

Eens met HC.

Het is al langer bekend dat het verkeer van tegenwoordig niet meer gewend is/rekenschap heeft met paarden in het verkeer. Daarom wijselijk zelf extra aan te passen!

Gebaren langzamer te rijden kent men doorgaans ook niet. Vroeger ging mijn pony eens aan de kletter langs een weg. Ik kreeg haar niet gestopt en probeerde een tegenliggende auto halt/langzamer te gebaren, maar deze begreep het niet en reed gewoon door. Gelukkig hield mijn pony niet van de hardheid van de straat.

Overigens, niet alle verkeersdeelnemers snappen er niks van. Ik denk dat het motorrijders wel goed geleerd wordt. Toen ik bij mijn vriend achterop zat en we een paard & wagen naderde, vermindede hij diret vaart tot 30/40 en hield de koppeling in waardoor de motor het minst aan geluid produceerd. Kregen een dikke duim van de koetsier. Het kan dus wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:04

Wen_en_Jelle schreef:
maar ik weet niet precies wat je bedoelt met P+ dwangmiddelen. Bedoel je dan een slofteugel en sporen, of bepaalde (of alle) bitten?

P+ = Punishment toevoegen.
Alles waarmee je pijn kan doen of waar het paard pijn mee associeert is P+ door lichamelijke pijn = de ergste vorm van P toevoegen; straffen door geweld, pijn.

Zie mijn site, hoofdstuk: http://www.homocaballus.eu/NL/2.php

Een bit is als schrikdraad. Ook al doe trek je niet aan de teugel, het paard weet altijd dat het een pijnlijke stok achter de deur in de gevoelige mond heeft.
Volgens de definitie van dierenmishandeling is dat..... :)*
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een integer invoelend mens dat doet. Een integer aardig mens wíl dat helemaal niet ook al doet de hele omgeving dat. Zeker anno nu weet elke ruiter dat er diervriendelijke methodes zijn. De ruiterij is echt een vér achtergebleven gebied wat dit betreft. Behoorlijk aso.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:27

F_Orumster schreef:
Het is al langer bekend dat het verkeer van tegenwoordig niet meer gewend is/rekenschap heeft met paarden in het verkeer. Daarom wijselijk zelf extra aan te passen!

Hier in het dorp is het heel normaal dat een ruiter op de weg rijdt. Er zijn ook geen fietspaden noch ruiterpaden en bermen zijn zeldzaam :D
Omdat een paard een normale verkeersdeelnemer is wordt er juist geen extra rekening mee gehouden :)*
Men gaat er van uit dat de ruiter niet met een onveilig paard de weg op gaat en dat is zoals het hoort.

Door mijn ongewone manier van rijden en - stijl van kleden word ik heel veel gegroet en mijn paarden zijn daarom bewust toetervast <<)
Er wordt namelijk steevast goed bedoeld schuin achter je getoetergroet op het minst handige moment :D

In het verkeer zijn onverwachte omstandigheden een zekerheid.
Daar moet je als bestuurder op voorbereid zijn, betrouwbaar veilig mee om kunnen gaan.
Het maakt niet uit of je een auto, brommer of paard bestuurd.

Hier rijden trouwens vrijwel geen vrouwen paard in het verkeer. Ook dat is héél anders gelijk.*
Het vreemde is namelijk dat een heer in het verkeer te paard zelden een vrouw is. Er is echt iets heel naars met nogal wat vrouwen te paard. Zowel naar de paarden toe als naar de rest van de wereld. Machtswellust, onzekerheid & angstagressie, iets anders of een combinatie, geen idee, maar beleefd voorkomend is het vaak niet.

*Nee, niet alleen maar positief. Met name op feestdagen geeft de mannelijke ruiterij zich een heel slechte naam. Ook aso maar op totaal andere gronden.

Onder de streep:
- alleen betrouwbaar veilig heb je wat in het verkeer te zoeken
- je voorrangs´recht´ is VER ondergeschikt aan het welzijnsrecht van jouw paard
- gedrag je als een heer in het verkeer, altijd
- geniet, en niet met mate :D