Paard bedelt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaLOVES

Paard bedelt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:30

Zoals de titel al zegt; mijn paard bedelt.
Als hij iets goeds doet beloon ik met mn stem(ik ga over op clicker) en geef ik een snoepje.
Daarna blijft hij bedelen ik negeer het al een paar dagen (denk langer als een week) maar hij blijft het doen.
Heb hem ook al een x achteruit gezet en heb hem ook als hij bedelde niet aan gekeken en gewoon weg gelopen of doorgaan waar ik mee bezig
was wat niet te maken had met hem. Maar hij blijft het doen.. & ik wil graag VD gaan doen maar als hij dit doet word ik onzeker over hem dingen aanleren op het gebied van VD.

Weet iemand een oplossing? Want vind het vreselijk vervelend dat bedelen :o

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:31

Daarom voer ik niks uit de hand...

MelissaLOVES

Re: Paard bedelt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:33

Dat is geen oplossing waar ik om vroeg.
Ik ben wel voor het belonen met snoepjes omdat het nog een best jong paard is en hij heel erg zn best doet maar het heel soms niet snapt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:34

dit patroon moet je doorbreken en als hij al jaren "beloond" is voor zijn bedelgedrag dan zal het langer als enkele dagen of weken duren vooraleer hij hiermee stopt. En als hij af en toe in "zijn missie" slaagt en toch iets uit jou of eender wie z'n hand krijgt, dan leert hij alleen "aanhouder wint"

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:38

petitparis schreef:
dit patroon moet je doorbreken en als hij al jaren "beloond" is voor zijn bedelgedrag dan zal het langer als enkele dagen of weken duren vooraleer hij hiermee stopt. En als hij af en toe in "zijn missie" slaagt en toch iets uit jou of eender wie z'n hand krijgt, dan leert hij alleen "aanhouder wint"

Hij komt van de fokker vandaan en daar hebben ze hem nooit beloond met snoepjes. Daarom vind ik het zo gek.. of hij weet er niet mee om te gaan als hij beloont word met snoepjes?
En zijn missie slaagt niet, alleen als hij iets goeds doet als ik het hem vraag :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:43

hoe bedelt hij en wat doe jij als hij dit doet?

misschien bedelt hij alleen voor aandacht en beloon jij hem door hem weg te duwen, toe te spreken,... ook al is het negatieve aandacht, het is aandacht.

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:46

petitparis schreef:
hoe bedelt hij en wat doe jij als hij dit doet?

misschien bedelt hij alleen voor aandacht en beloon jij hem door hem weg te duwen, toe te spreken,... ook al is het negatieve aandacht, het is aandacht.

ik heb meestal snoepjes in mn zak als ik grondwerk met hem ga doen, verschilt per dag in welke zak ik het heb, en dan heb ik hem eenmaal wat gegeven en dan ga ik verder en blijft hij met zn neus tegen mn zak een duwen mij omver duwen en zn hoofd over me heen en zeg maar een knuffel geven.. ik reageer er niet op. Maar als het voor de aandacht is snap ik het niet hij krijgt heel veel aandacht!.. En ik negeer hem daarom expres omdat ik weet wat ik ook doe met strafen ik geef hem dan ook aandacht ookal is het alleen maar voor het straffen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:54

zolang je hem niet met een snoepje beloond hebt, bedelt hij niet?

eerst leren dat hij jouw persoonlijk ruimte moet respecteren. Hij mag jou niet aanraken zolang jij dit niet toestaat (dus ook niet aan je zakken snuffelen). doet hij dit wel moet je hem "straffen" door hem weg te sturen. ook met het leiden, jij stapt verder hij volgt, jij stopt, hij stopt op de zelfde afstand als bij vertrek. hij moet je geen duw in de rug verkopen...
Heb je niemand in de buurt die jou wat lessen grondwerk kan geven? Want ikvind het heel erg moeilijk dit uit te leggen zonder een paard erbij om het voor te doen :o

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:02

petitparis schreef:
zolang je hem niet met een snoepje beloond hebt, bedelt hij niet?

eerst leren dat hij jouw persoonlijk ruimte moet respecteren. Hij mag jou niet aanraken zolang jij dit niet toestaat (dus ook niet aan je zakken snuffelen). doet hij dit wel moet je hem "straffen" door hem weg te sturen. ook met het leiden, jij stapt verder hij volgt, jij stopt, hij stopt op de zelfde afstand als bij vertrek. hij moet je geen duw in de rug verkopen...
Heb je niemand in de buurt die jou wat lessen grondwerk kan geven? Want ikvind het heel erg moeilijk dit uit te leggen zonder een paard erbij om het voor te doen :o

Nee als ik hem een 'trucje' ofzo heb laten doen die goed is geef ik hem een snoepje of iets anders lekker this maar net wat ik bij me heb.
Daarna bedelt hij. Daarvoor niet... :o

Hij blijft op afstand als ik loop en ik stop en ik weer verder loop zelfde ruimte soms iets verder of iets dichterbij echt 1cm ofzo maar hij is grondwerk denk ik niet echt gewend en hij is nog maar 6 (dit jaar geworden) en hij moet ook nog een beetje aan zn lijf wennen dus die 1cm neem ik hem niet kwalijk ookal moet ik consequent zijn het is niet dat hij mij dan aanraakt of in mn nek aan het hijgen is dus dan vind ik het goed :D

Jaa ik wil ook lessen met grondwerk maar kan niemand echt in de buurt vinden.. anders zijn de reiskosten zo veel en daar zit ik niet echt op te wachten :o Jaa ik snap het om te type is ook moeilijker uit te leggen als in de praktijk :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:06

het respecteren van de persoonlijke ruimte is echt de basis en elk paard begrijpt dit, je moet gewoon heel consequent en bewust zijn van wat je houding betekent.
Elk paard kan lichaamstaal lezen en begrijpen. Aan jou om het correct leren te gebruiken, zo behoren voor een paard onze handen bij ons gezicht/hoofd.

succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:09

Mone kan ook snel gan bedelen. Dan kwijlt ze me helemaal af. Respectloos.
Daarom ben ik vaak bezig met haar mijn ruimte te laten respecteren. Immers, als ze respect heeft voor mijn ruimte en daar niet zomaar induikt, kan ze mij ook niet aflebberen op zoek naar snoep.
Denk dat het belangrijk is dat je paard eerst respect krijgt voor jou en je ruimte, en dat je daarna pas gaat voor oefeningen die je evt met snoep gaat belonen.
Een andere optie is een andere beloning zoeken. Bv een kriebel op de hals oid.

Monique_Casi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:16

Ik zou het gewoon negeren, negatieve aandacht is ook aandacht namelijk, en tijdens het VD niet telkens lekkers geven.

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:18

dankje voor je reactie!
Maar ik negeer dat gedrag al langer als een week maar hij blijft het doen..
Maar als hij iets goeds doet en ik beloon hem en ik vraag daarna een ander kunstje en ik beloon niet lijkt het mij heel gek en niet duidelijk voor een paard.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:49

Maar waarom zou je hem dan voor dat kunstje niet kunnen belonen? Als hij iets doet als jij het vraagt, kan hij best een beloning krijgen, maar hij mag het niet opeisen IMO.
Je kan "op afstand blijven" ook een kunstje maken ;) .

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:52

Dan is toch je timing niet goed, of beloon je het verkeerde gedrag.
Dáár zou ik eens kritisch naar kijken!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:33

Ik heb misschien een beetje onorthodoxe methode. Ik geef eerst commando van: uh uh of nee en als ze er dan nog niet mee stopt zet ik haar idd achteruit of stamp ik 1 keer hard op de grond met mn voet (voor de trilling in de grond en de schrikreactie die dat dan opwekt). Vingers knippen naast zn hoofd op dat moment wil ook nog wel eens werken. Gewoon zorgen dat je paard het ongemakkelijk krijgt zodra hij bedelt, dus dat hij maar beter normaal kan doen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:40

misschien handig om zodra je hem een beloning te geven, deze voor zijn borst te doen. Dan moet hij zelf een stapje achteruit om erbij te kunnen komen. Bij die van mij werkt het goed (tip had ik meegekregen van de vorige eigenaar die er ook les in geeft). Hierdoor dramt hij niet zo om je heen, maar blijft hij op een respectvolle afstand. Overigens beloon ik de mijne met zijn eigen voor, wat gewoon muesli is. In plaats van met paardesnoepjes.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:44

Eigelijk moet je het zo doen.

Wat zou jij denken als iemand telkens wat aan jou geeft dat jij ook lekker vindt en jij heb er geen toegang op.

Zal ik het zelfde voellen wanneer ik mijn paard nu beloont dat die volgende keer weer erom vraagt?

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:28

kensha schreef:
Eigelijk moet je het zo doen.

Wat zou jij denken als iemand telkens wat aan jou geeft dat jij ook lekker vindt en jij heb er geen toegang op.

Zal ik het zelfde voellen wanneer ik mijn paard nu beloont dat die volgende keer weer erom vraagt?

... Ik laat het niet steeds voor zn neus hoor. Ookal ruikt hij het ik ruik soms ook wel iets lekker in de lucht ofzo met eten ga ik er toch ook niet gelijk heen en pak het? & ik behandel mn paard ook zoals ik behandelt wilt worden maar hij behandeld mij niet zo.. Maar ik heb hem ook net dus ik geef hem ook nog tijd maar hij mag niet bedelen. & ik blijf hem niet voeren als hij iets goeds doet ik kan ook gewoon over gras wandelen zonderdat hij zn hoofd steeds naar beneden trekt. Dus ik weet niet precies wat je hiermee wou zeggen maar het is niet echt een oplossing ;) maar iig bedankt voor je reactie! :j

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:31

HedwigO schreef:
Ik heb misschien een beetje onorthodoxe methode. Ik geef eerst commando van: uh uh of nee en als ze er dan nog niet mee stopt zet ik haar idd achteruit of stamp ik 1 keer hard op de grond met mn voet (voor de trilling in de grond en de schrikreactie die dat dan opwekt). Vingers knippen naast zn hoofd op dat moment wil ook nog wel eens werken. Gewoon zorgen dat je paard het ongemakkelijk krijgt zodra hij bedelt, dus dat hij maar beter normaal kan doen.

Maar dan geef ik hem negatieve aandacht en beloon ik eigenlijk zn bedelen :P
this zo dubbel want ik wil dat hij het niet doet maar dan geef ik aandacht door Nee tegen hem te zeggen ofzo en negeren tsjaa dat werkt niet echt.. Moeilijk uit te leggen dit :\

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:32

sanne1992 schreef:
misschien handig om zodra je hem een beloning te geven, deze voor zijn borst te doen. Dan moet hij zelf een stapje achteruit om erbij te kunnen komen. Bij die van mij werkt het goed (tip had ik meegekregen van de vorige eigenaar die er ook les in geeft). Hierdoor dramt hij niet zo om je heen, maar blijft hij op een respectvolle afstand. Overigens beloon ik de mijne met zijn eigen voor, wat gewoon muesli is. In plaats van met paardesnoepjes.

Dankjewel voor de tip! heb het vandaag gedaan (snoepje bij zn borst) en hij loopt dan idd niet over me heen maar blijft aan mn handen snuffeln dus dat schilt al ipv dat hij over mn heen ga hangne :')

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:33

eilleen333 schreef:
Maar waarom zou je hem dan voor dat kunstje niet kunnen belonen? Als hij iets doet als jij het vraagt, kan hij best een beloning krijgen, maar hij mag het niet opeisen IMO.
Je kan "op afstand blijven" ook een kunstje maken ;) .

Jaa kloptt, want met wandelen heb ik er meestal ook last van dat hij echt kleeft.. en heb vandaag geprobeerd (er een ''kunstje'' van te maken) en hij pakte het aardig goed op :j Heel erg bedankt :D

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:35

Graag gedaan, Hoop dat het zo voor je wel werkt:D. En ook blijft werken. Het kan namelijk knap gevaarlijk zijn als je paard gaat lopen drammen, ze zijn toch een stuk groter, sterker, en zwaarder:D Veel succes met het trainen:D

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:38

sanne1992 schreef:
Graag gedaan, Hoop dat het zo voor je wel werkt :D. En ook blijft werken. Het kan namelijk knap gevaarlijk zijn als je paard gaat lopen drammen, ze zijn toch een stuk groter, sterker, en zwaarder :D Veel succes met het trainen:D

Ik hoop het ook :j Jaa klopt daarom wil ik het gelijk 'stop zetten' zeg maar :P
& vooral mijn paard van 1.84 die aardig spieren begint te krijgen en dus aardig sterk en zwaar is, is het niet bepaald prettig als hij over me heen hangt :')
Dankjewel :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:40

Voeren is de grootste valkuil voor bedelgedrag. Helaas dus door de mens veroorzaakt... Dit gedrag gaat niet 1,2,3 over, maar kan wel controleerbaar worden door grondwerk (zonder eetbare beloning!). Een gedragsdeskundige kan je hierbij het beste helpen, dat gaat niet vanachter een computer. Of het nu een jong paard is of een al wat ouder paard, beloon nooit met een snoepje. Het paard moet iets doen omdat het JOU vertrouwt en graag iets voor JOU wil doen, niet voor het snoepje. Samenwerken met een paard is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Wat je wel kunt doen, is het geven van een stukje appel na de arbeid. Dit kun je in zijn voerbak leggen, nadat alles klaar is. ;)