6 Verzorging ivm met ijzers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke96

6 Verzorging ivm met ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:03

Gisteren wedstrijd gehad,
Nu had ik bij de 2de proef een 6 op verzorging, met als commentaar: 'Waarom geen ijzers??'
Nou omdat het duur is, ik (nog) niet spring, en als ik het te glad vind me gewoon afmeld ;)
Ze liep goed op het gras, het had een beetje geregend maar het was zeker niet te glad..
Ik weet de risico's van het starten op gras zonder ijzers, maar naar mijn weten is het dus echt niet verplicht?!

Kijk, als ze nou was gaan struikelen, glijden of raar was gaan lopen in de proef snap ik zo'n opmerking nog.. maar er was geen enkele aanleiding voor..

Kan ik zoiets vaker verwachten of mag een jury dit niet doen?

Groetjes, Nienke

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: 6 Verzorging ivm met ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:08

nee hoor dit kun je niet vaker verwachten. misschien kun je het de volgende keer vragen waarom de jury vind dat je paard op ijzers moet. ik heb tot het L2 zonder ijzers gereden. maar nu zitten ze er wel 4kant onder, want ik spring en en rijd z dressuur. vindt het dan wel gevaarlijk om zonder ijzers te starten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:35

echt nog nooit van gehoord. Maakt mij ook absoluut niet uit of ze ijzers hebben of niet.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:36

nicky_rilana schreef:
nee hoor dit kun je niet vaker verwachten. misschien kun je het de volgende keer vragen waarom de jury vind dat je paard op ijzers moet. ik heb tot het L2 zonder ijzers gereden. maar nu zitten ze er wel 4kant onder, want ik spring en en rijd z dressuur. vindt het dan wel gevaarlijk om zonder ijzers te starten.

hier ben ik het mee eens.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:38

stond het commentaar echt wel bij de verzorging?
ik heb ook een tijdje zonder ijzers gereden en kreeg ook wel commentaar van de jury, maar het stond niet specifiek bij verzorging....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:39

Vriendin van mij gaat ook op concours zonder ijzers en zij is echt niet de enige. Nog geen commentaar op gehad van jury's.. Vind het ook erg vreemd dat ze dat erop zetten hoor!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:39

Wat een grote onzin zeg! Heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt.

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:40

Ik heb ook tot L2 zonder ijzers gereden, geen probleem?
misschien kan je volgende keer aan de jury vragen waarom?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:44

Hmmm, das apart, er is geen enkele verplichting tot ijzers, zou ze er ook echt niet zomaar onder laten zetten. Ijzers/ kalkoenen zijn echt niet altijd een voordeel, ook niet als het glad is. Ijzers zonder kalkoenen zijn mega glad, maar een paard op goede hoeven kan zich vaak net zo goed redden zonder ijzers op het gras dan een paard met..

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:47

Persoonlijk vind ik dat je gewoon ijzers onder moet hebben als je outdoor wedstrijden wilt rijden..:)
Het is voor de veiligheid van paard en jou zelf. Paard kán áltijd uitglijden! Je zegt dat als je het te glad vind, dat je je afmeld.. Je moet dan altijd nog het inschrijfgeld betalen...
Als je je paard gewoon op ijzers zet, dan hoef je je nooit af te melden omdat het bijvoorbeeld geregent heeft en het nog wel eens glad kan zijn;)!

Tja, áltijd kalkoenen in he als je op het gras rijdt, wel zo verstandig.. Die dingen kosten ook maar een 10tje voor 10stuks. Beter dan hoge dierenarts kosten omdat je paard onderuit gegaan is en dus wat er aan over gehouden heeft.

Bovenstaande is mijn mening, dus geen aanvallen op mijn reactie.

Tja, het is nou éénmaal duur.. Paard(en) hebben is nou éénmaal niet goedkoop.
Mijn merrie staat het hele jaar ronddom op ijzers.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:50

Marisjuuuuuh schreef:
Persoonlijk vind ik dat je gewoon ijzers onder moet hebben als je outdoor wedstrijden wilt rijden..:)
Het is voor de veiligheid van paard en jou zelf. Paard kán áltijd uitglijden! Je zegt dat als je het te glad vind, dat je je afmeld.. Je moet dan altijd nog het inschrijfgeld betalen...
Als je je paard gewoon op ijzers zet, dan hoef je je nooit af te melden omdat het bijvoorbeeld geregent heeft en het nog wel eens glad kan zijn;)!

Tja, áltijd kalkoenen in he als je op het gras rijdt, wel zo verstandig.. Die dingen kosten ook maar een 10tje voor 10stuks. Beter dan hoge dierenarts kosten omdat je paard onderuit gegaan is en dus wat er aan over gehouden heeft.

dit is ook wel weer waar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:52

Ik ben op gras ooit 1 x onderuit gegaan en je raadt het al, vierkant op ijzers en stiften (lag aan de grasmat want ze gingen onderuit met bosjes tegelijk).
Huidig paard heeft achter geen ijzers en daar kan ik gewoon een Z proef mee rijden hoor.

En als de hoeven van je apard het aankunnen dan is het nu eenmaal beter voor het hoefmechanisme om zonder ijzers te rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:53

Dat is duidelijk een vraag geweest van iemand die bevooroordeeld is en daar hoef je geen genoegen mee te nemen. Dan had je gewoon de wedervraag kunnen stellen:"Waarom mét?"

Als het nu gaat om verwaarloosde hoeven is het een ander verhaal, maar ijzers of niet is een keuze.

Kalkoenen kunnen glijden wellicht voorkomen, maar geven daardoor soms wel teveel stress op de pezen, waardoor je verdraaiingen en verrekkingen krijgt.
Het is dus niet zo dat ze per definitie DA kosten uit sparen.
;)

Alleen op nat gras is het gewoon gevaarlijk om zonder te gaan, maar dan start ze niet...

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:55

Ik rijd zelf met ijzer op mijn paard.
maar mijn verzorgpony heeft geen ijzers en daarmee rijd ik ook dresuur op gras.
en er is nog nooit wat gebeurt... dus ik vind het een beetje onzin :o

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:00

ikzelf rijd M2 en zonder ijzers, zolang ze niet uitglijden of raar gaan lopen in de proef zou ik niet weten waarom er ijzers onder zouden moeten :?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:02

Ja het nummer van verzorging stond er ook bij, kan geen misverstand zijn :)
Aangezien ik als eerste moest starten en er nog 22 na mij waren, was ik al naar huis ;)
Verder had ik de verzorging gewoon keurig voor elkaar, het bij de andere jury een 8..
Snap echt niet dat het kan,..

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:03

Ja maar TS die meld zich af als het glad is, dit betekend dus dat je gewoon je inschrijfgeld moet betalen.. Tenminste, in onze regio is dit wel zo, alle andere vast ook.

Meestal zijn het 2 proefjes, dus rond de 20.00€ inschrijfgeld gooi je zo weg.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:04

Marisjuuuuuh schreef:

Is idd een mening :) Maar JA ik meld me af.. dan maar inschrijfgeld betalen...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:05

Mijn paard staat ook niet op ijzers, als het zonder kan, waarom er dan ijzers onder zetten?!
Vind niet dat de jury daar iets op te zeggen heeft.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:06

Het is trouwens geen discussie topic over het starten met of zonder ijzers ;)
Gaat mij meer om de reactie van de jury en bijbehorend cijfer..

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:07

@Nienke, ik weet niet wat jij aan hoefsmid kosten betaald..?
Maar bij ons kun je een paard al voor 75 euro ronddom op ijzers laten zetten.

Ik weet ook niet of je 1 x per maand een wedstrijd rijdt, of elk weekend;)
Zou zonde zijn als je je vaak moet afmelden en gewoon inschrijf geld betalen moet, dan kun je beter je paard op ijzers laten zetten en lekker op wedstrijd gaan. Weer of geen weer....;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:08

Er staat nergens dat jij ijzers MOET hoor. Dit is wel erg vreemd zeg :?

En het is TS d'r eigen probleem als ze haar inschrijfgeld weggooit, niet dat van de jury :n

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:11

phormicola schreef:
Er staat nergens dat jij ijzers MOET hoor. Dit is wel erg vreemd zeg :?

Dat klopt, maar er staat ook nergens dat de jury een 7 of een 8 voor de verzorging moet geven. Het kan best zijn dat deze jury de verzorging een 6 waard vond en vond dat het rijden zonder ijzers de proef had beïnvloed en daarom gewoon de vraag stelde. Ik snap best dat je met een 6 teleurgesteld bent bij verzorging, maar we moeten natuurlijk niet standaard op een 7 of 8 gaan rekenen. Er is maar eentje die een antwoord op de vraag van TS kan geven en dat is de desbetreffende jury.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:12

Ja ik ga meestal 2 of 3 keer per maand op wedstrijd :)
Ik snap dat inschrijfgeld ook wat kost, maar het is ook niet heel vaak dat het écht niet kan..
Heb ook wel eens gehad dat het wel grasbodem was, maar dat er maar een paar sprietjes gras in zand stonden :P

Ik WIL mijn paard wel op ijzers.. maar het KAN niet.
Niet dat ik mijn paard niet kan onderhouden, krijgen we daar weer een discussie over.
Ik heb een spaarpot voor onvoorziene (DA) kosten.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:12

Zeg ik hier dan dat ijzers verpicht zijn;)? Nee....

Tja, ik heb 1 x geschreven bij een jury.. Dit was in Gasselte, klasse B dressuur.. Had erg geregent dus gras was glad.. Meisje haar paard glijd uit, maar paard krijgt een beste trap met de sporen.
Paard kan er tenslotte niets aan doen dat baasje geen ijzers onder doet.. Maar paard werd er wel voor gestraft. Hebben meisje na de proef direct bij de auto geroepen.. dat kan tenslotte NIET!

Ik zeg TS gewoon dat het zonde is om elke keer inschrijfgeld weg te gooien... Dan kun je beter ijzers onder laten zetten.. dat je gewoon met weer of geen weer je wedstrijd door kunt laten gaan;)