Eigenwijs paard!! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Eigenwijs paard!! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:15

Ik heb een geweldige haflinger. ze heet Cindy. vandaag was ze behoorlijk vervelend. Ik heb het allemaal in een email gezet. omdat Cindy een vorm van astma heeft en behoorlijk aan het hoesten was hield ik met mijn instructrice contact via de mail. O, en Bas is de Hoefsmid ;) :

He,
Cindy is nu ook nog eens een hoefijzer kwijt.. Bas komt Maandag.
En vervelend dat ze was.. Ik ging even met haar stappen aan de hand, dus wilde ik het hoofdstel indoen en dat doe ik dus door eerst de teugels om de hals te doen. en later die teugels eraf te halen. Dus dat doe ik. springt Cindy ineens naar achter.. teugels kapot.
en ja.. dan heeft Cindy de vrije loop dus zij wilde het bos inlopen. Maar toen heb ik snel wat brokjes gepakt en het halstertouw achter mijn rug gedaan zodat ze dat niet zag. snel dus dat halstertouw om haar hals gedaan en meegenomen naar binnen. Toen zag ik pas dat ze een ijzer kwijt was en dus deed ik haar het halster om en liep ik ermee naar opa. opa zei: zet haar maar in de stal en bel Bas maar even.. dus ik wil naar de stal lopen. Gaat Cindy ineens het halstertouw uit mijn handen rukken om gras te eten en ook nog naar mij trappen.. Ik zag de hoeven ineens aankomen. (zelf weet ik nu niet of ze mij geraakt heeft.. Ik voelde wel wat pijn aan mijn arm maar dat trok weg..) Dus ik ALWEER brokjes gepakt en toen liet ze zich makkelijk pakken. daarna Weer naar binnen gelopen. Weer hoofdstel ingedaan. Halstertouw van mijn andere paard Zolar erbij bijgepakt. die aan het bit gedaan. andere halstertouw ook aan het bit gedaan en achter de oren langs. als ik daar een beetje druk op zet dan lijkt het net alsof ik aan de teugels trek en daar reageert ze dus beter. Weer naar huis van opa en oma gelopen en terug naar de stal. ik had ook een klein zweepje meegenomen. daarna terug naar de stal gelopen Zonder problemen. Misschien komt dit probleem omdat ik haar na het rijden vaker heb laten grazen aan de hand. Dat ga ik dus ook niet meer doen... Dat ze het maar leert.. Maarja.. ik zou er ook gek va worden als ik de hele dag naast een heerlijke wei vol met hoog gras moest staan.. en dan grijpt Cindy haar kans. Toen ze weer in de stal stond was ze weer verschrikkelijk aan het hoesten.. Maandag bellen we misschien de Veearts toch even.. Ik heb weer eens een PECHDAG..
Maarja.. volgens mij is het nu wel opgelost en ze liet zich gelukkig ook goed pakken.. Zomer in de kop.. haha

Wat moet ik nu toch doen??
Ik had haar ook flink op haar donder gegeven, maar neit door te slaan natuurlijk.. en de brokken waren alleen om te lokken!!

Cindylaika
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 25-06-11 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:19

Goh, ze trekt zich los, schopt je, mag dan gras eten en krijgt tenslotte nog brokjes toe ook. Heeft niks met eigenwijs te maken, ze luistert gewoon niet. Misschien dat je dr eens goed duidelijk moet maken dat jij de baas bent en dat als jij zegt nee, dat het ook nee is.

edit; komt wat bot over denk ik, is zo niet bedoeld..

xSanneE_98

Re: Eigenwijs paard!! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:21

tja.. de brokjes kreeg ze omdat ze anders weer ging schoppen. ze komt alleen op het eten af.
het gras mocht ze neit eten.. ze had maar 1 hap genomen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:21

Niet echt slim om je paard iedere keer te 'belonen' d.m.v de brokken die je haar geeft als er iets gebeurt.
Ik denk dat jij goed les moet gaan nemen in grondwerken en dat je dan echt een heel eind met je paard gaat komen. :)

Balen voor vandaag. :(:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:22

_haflinger schreef:
tja.. de brokjes kreeg ze omdat ze anders weer ging schoppen. ze komt alleen op het eten af.

Misschien dat je dr eens een flinke trap terug moet geven als ze trapt ipv haar te belonen met voer, is ze helemaal gek geworden. Poten thuis houden, schoppen doet ze maar lekker in de wei naar andere paarden, niet naar jou.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:23

ik had het grondwerk zo goed geoefend met haar.. ze luistert normaal heel goed naar me en trapt nooit.. op vandaag na dan.. Brokken heeft ze toch niet gekregen maar ik heb ze laten zien zodat ze rustig naar me toekwam en me niet omver rende

Nies_ schreef:
_haflinger schreef:

Misschien dat je dr eens een flinke trap terug moet geven als ze trapt ipv haar te belonen met voer, is ze helemaal gek geworden. Poten thuis houden, schoppen doet ze maar lekker in de wei naar andere paarden, niet naar jou.

Ja dat heb ik zeker weten wel gedaan hoor.. dat ze maar manieren aanleert.. Maar Cindy heeft nu ook eenmaal een gebruiksaanwijzing.. Ik kon haar niet weg laten gaan want er is een drukke weg en een treinspoor.. en daar vind ik Cindy net iets te geweldig voor...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:25

Als bij jou al de link ligt ik moet brokken pakken en dan pas achter mijn paard aan is er echt iets niet goed in de omgang met jou en je pony. :n Ik weet niet wat jij verstaat onder grondwerk en of je daar ook les in krijgt, zo ja hoelang al?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:26

Dit paard lijkt, op dit moment, even een maatje te sterk voor jou.
Het beste kun je een ervaren iemand vragen om jou te helpen.
Zodat je leert om duidelijk en consequent met je Haf om te gaan.
Succes.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:26

2 jaar.. de brokken had ik bij de hand hoor.. in mijn jaszak heb ik er altijd een paar.

Ik heb mijn instructrice al gemaild zoals jullie zien .. Maar ik mag nu geen werk doen want dan spant ze zich in.. Dan gaat ze weer hoesten. ze is onder behandeling van een DA en mag dus alleen mee gewandeld worden. Misschien kan dat ook al een oorzaak zijn:
Ze heeft al een week lang lui, niks gedaan.
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 25-06-11 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:26

Gebruiksaanwijzig of niet, niks mee te maken. Schoppen is gewoon absoluut verboden en dan moet je hem gewoon eens flink op zijn flikker geven dat ie er nieteens meer aan durft te denken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:27

Bij de hand of niet, er ging toch een knop in je hoofd om om de brokken daadwerkelijk te pakken. ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:29

Ik vind die brokken ook niet slim, paard luistert dus alleen als hij eten krijgt, niet omdat hij respect voor jou heeft. Persoonlijk hou ik niet van slaan, heb het ook amper nodig (dankzij goed grondwerk!) maar als mijn pony gaat schoppen krijgt ze echt een flinke schop terug! Kom nou :n

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:29

tja. wat moet je anders. Ik ben pas 12.. ik geef haar wel eens op haar flikker maar ik heb liever niet dat ze me dan wegrent. mijn ouders hebben het niet gezien.. niemand heeft het gezien en als Cindy dan 'De benen' neemt heb ik een probleem

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:29

antje_vip schreef:
Ik vind die brokken ook niet slim, paard luistert dus alleen als hij eten krijgt, niet omdat hij respect voor jou heeft. Persoonlijk hou ik niet van slaan, heb het ook amper nodig (dankzij goed grondwerk!) maar als mijn pony gaat schoppen krijgt ze echt een flinke schop terug! Kom nou :n

De flinke Schop heeft ze gehad en de brokken waren om te lokken!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:33

_haflinger schreef:
antje_vip schreef:

De flinke Schop heeft ze gehad en de brokken waren om te lokken!

Lokbrokken vind ik geen goed idee.. al loop ik uren achter mijn pony aan, ga haar echt geen brokken geven voor wegloop-gedrag. Als ik haar eindelijk heb, krijgt ze een aai. Wegloop problemen heb ik niet echt meer. :)

Misschien is het een idee om je wat meer te gaan verdiepen in gedrag/omgang met paarden? Dat je je problemen ook kunt oplossen zonder voer?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:34

_haflinger schreef:
tja. wat moet je anders. Ik ben pas 12.. ik geef haar wel eens op haar flikker maar ik heb liever niet dat ze me dan wegrent. mijn ouders hebben het niet gezien.. niemand heeft het gezien en als Cindy dan 'De benen' neemt heb ik een probleem

Goed les nemen in grondwerk dus. :)
Straks heeft je paard namelijk ook schijt aan de brokjes en dan? Paard weg?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:36

Daar heb ik me al in verdiept. Cindy heeft nooit aan het touw getrokken of vervelend gedaan.. deed ze het 1 keer.. tja en dan weet ik neit wat ik moet doen omdat ik bij CIndy dat gedrag niet herken..
Ik heb mijn dag niet.. Ik vraag me af waarom Cindy ineens zo stom tegen me deed.. ze deed altijd zo lief.. zou dat met haar ongeduld te maken hebben?? De zomer ?? of het te lang niet gewerkt hebben ??
Ik baal d'r vreselijk van.

Somebitch schreef:
_haflinger schreef:

Goed les nemen in grondwerk dus. :)
Straks heeft je paard namelijk ook schijt aan de brokjes en dan? Paard weg?

Daarom post ik dit ook.. grondwerk heb ik al aan gewerkt. ze luistert perfect naar mijn lichaamstaal en stem... Alleen nu niet....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:39

Dus luistert ze niet perfect. ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:40

Normaal wel.. Wat haar bezielde weet ik niet.

Luister jij dan ook altijd perfect?? of je paard??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:42

Nou mijn paard blijft gewoon staan als ik dat vraag en die loopt inderdaad niet weg. Gelukkig niet.

Neem ook aan dat dit niet je enigste gedragsprobleem is met haar, als dit maar voor 1x was zou je niet een topic openen en vragen om tips.

Maargoed als je niets wilt doen met de tips dan is dat erg jammer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:43

Zolang jij het dier op zijn flikker geeft en schopt zal het jou ook blijven schoppen en weg trekken,
Ga eerst eens leren om met een paard om te gaan zoals het hoort, leiderschap gaan leren begrijpen, in de paarden wereld vecht een goede leider niet of en dat is wat jij wel doet dus hebt totaal niks over het dier te vertellen,en het slaan geeft aan dat jij ook gene respect hebt voor het dier. slaan is vaak ook angst van uit de ruiter, begeleider, omdat wij mensen denken dat je met geweld het wel kan oplossen.
Dus neem eens wat meet les in het los en grond werk en ga je eens verdiepen in hoe je met een paard omgaat , ga eens leren hoe een paard zijn taal is b.v.
Je bent 12. dus hebt nog een hoop te leren maar ook heel veel af te leren en denk dat bij jou het begin moet zijn , niet je paard schoppen of met koekjes paaien, daar krijg je geen band mee, alleen een pony die nog lelijker naar jou gaat doen.
Ga eens wat boeken lezen b.v

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:46

Het lijkt mij ook heel sterk dat ze écht perfect luistert en nu dan niet. En grondwerk is alles wat je op de grond doet hè. Dus ook een hoofdstel in doen, naar de stal brengen, dat is allemaal grondwerk. En jouw paard luistert dus voor geen meter als ze er geen zin in heeft!

Ik snap dat die brokjes even je enige uitweg waren. Maar daarmee zend je wel gemixte signalen uit. Dus zorg er voor dat ze NOOIT meer los op het erf kan komen richting treinspoor.

En het kan natuurlijk zijn dat je paard zich verveeld of energie over heeft door het niks doen. Aan jou dus de taak om op de grond ervoor te zorgen dat je iets interessants aanbied en haar iets te doen geeft! Zodat ze zich niet verveeld en dáár haar energie in kan stoppen.

Vraag me ook af waarom je een hoofdstel nodig had als je paard zich niet mocht inspannen?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:46

Ik heb zowat al heel de bibliotheek uitgelezen..!
Kan ik d'r soms wat aan doen dat dat paard van mij niet luisterd. Ik ben al lang bezig met grondwerk.
Wat misschien ook nog een oorzaak kan zijn (jaja.. daar kom ik weer.. ik vroeg om oorzaken en hulp.. niet om afkrakende berichten) is dat ik nu met de Fjord Zolar bezig ben om hem in te rijden en dus iets minder aandacht aan Cindy geef.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:48

Sassol schreef:
Het lijkt mij ook heel sterk dat ze écht perfect luistert en nu dan niet. En grondwerk is alles wat je op de grond doet hè. Dus ook een hoofdstel in doen, naar de stal brengen, dat is allemaal grondwerk. En jouw paard luistert dus voor geen meter als ze er geen zin in heeft!

Ik snap dat die brokjes even je enige uitweg waren. Maar daarmee zend je wel gemixte signalen uit. Dus zorg er voor dat ze NOOIT meer los op het erf kan komen richting treinspoor.

En het kan natuurlijk zijn dat je paard zich verveeld of energie over heeft door het niks doen. Aan jou dus de taak om op de grond ervoor te zorgen dat je iets interessants aanbied en haar iets te doen geeft! Zodat ze zich niet verveeld en dáár haar energie in kan stoppen.

Vraag me ook af waarom je een hoofdstel nodig had als je paard zich niet mocht inspannen?

Ik ging wandelen. ik heb liever altijd een hoofdstel in.
Ze luister normaal super. En nu graag tips i.p.v afkrakende berichten .! hier word eht neit beter door hoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:49

Wij kraken je echt niet af maar geven je tips.. Jammer dat het zo gezien moet worden. Iedereen hier probeert je gewoon te helpen.