paard komt niet naar me toe met uit de wei halen, tips ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

paard komt niet naar me toe met uit de wei halen, tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:53

Als ik me pony uit de wei wil gaan halen komt hij nooit naar me toe,
Ik heb ALTIJD wat lekkers bij me (dat wissel ik ook af emt wat ik mee heb) ene keer wortel andere keeer biks enz...
Als ik hem roep dan kijkt hij soms op maar komt niet.
Heeft iemand tips?
(de andere paarden uit de wei komen wel)

Mastrootje

Re: paard komt niet naar me toe met uit de wei halen, tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:55

Sommige paarden doen dat gewoon niet. Hoe lang heb je hem al? En wat doe je altijd met 'm? En niet altjid eten mee nemen, dat kan echt goed fout gaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:55

Dit topic hoort ergens anders, dus ik tem even :).

Maar hij vind de wei leuker dan jou(of jij?) maar goed.
Je moet er voor zorgen dat hij jou leuker gaat vinden.
Haal hem eens uit de wei, beloon hem, en zet hem weer terug,
Of haal hem uit de wei, ga lekker poetsen, of rondje wandelen en dan weer terug.
Meestal associeren paarden uit de wei halen met werken, zorg dat je zijn interesse kan wekken :).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:56

Oja, belonen kan ook prima met stem, of een klopje of een aaitje.
En niet elke keer wat meenemen, daar krijg je schooiers van.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:59

Ess_Ramona schreef:
Dit topic hoort ergens anders, dus ik tem even :).

Maar hij vind de wei leuker dan jou(of jij?) maar goed.
Je moet er voor zorgen dat hij jou leuker gaat vinden.
Haal hem eens uit de wei, beloon hem, en zet hem weer terug,
Of haal hem uit de wei, ga lekker poetsen, of rondje wandelen en dan weer terug.
Meestal associeren paarden uit de wei halen met werken, zorg dat je zijn interesse kan wekken :).

ik ga ook neit altijd emt hem werken maar tog komt hij niet.
Als ik bij hem ben (hij komt neit naar mij geef ik hem evengoed wta lekkers maar niet alles).
Bedankt voor je tips ;)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:59

Staan er ook vriendjes bij je paard in het land?
Die van mij hinnikt wel altijd even, maar als ze met vriendjes in het land staat komt ze ook niet altijd bij het hek.
Als ze alleen staat ofzo, komt ze er wel gelijk aan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:00

Wat gebeurd er als hij helemaal alleen in de wei blijft?

EstherMe

Ik heb mijn paard al 3,5 jaar maar hij komt niet en dat zal hij ook niet gaan doen ;)
Zolang hij gewoon blijft staan en niet wegloopt zie ik het probleem niet zo!

Chaos

Volgens mij zijn er ook paarden die gewoon niet komen.
Ja, als het tijd is om naar binnen te gaan. Maar mijn paard loopt tot halverwege, komt dan ook enthousiast aangevlogen, maar de rest van het land kan ik haar toch echt wel ophalen. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:01

Tsja, dat is gewoon per paard verschillend. Hier hebben we er een lopen die naar iedereen hinnikt en naar het hek komt galopperen en ook 1 die 3 stapjes naar het hek loopt en dan blijft staan.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:01

er staan ook vriendjes bij in de wei.
Als hij alleen is komt hij volgensmij ook neit maar evengoed kan hij niet alleen staan ivm plek.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:02

Is dat zo erg dan?
Als ie wegloopt moet je er iets aan doen, maar dat doet ie niet?

Als mijn paard alleen op de wei staat komt ie altijd onmiddellijk naar me toe, maar als er andere paarden bij staan blijft ie lekker eten. Kan best begrijpen dat ie het gezelschap van een ander paard meer op prijs stelt.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:03

Maar bij me zus komt hij wel. ik kan me zus even neit vragen wat zei doet want ze is er verlopig even niet.
Maar ik deed altijd eht zelfde en hi jkomt wel naar haar en niet naar mij.
hij staat meestal achter in de wei en als het regent.. Ja dan is het een probleem.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:05

Dit is echt een questie van oefenen en vertrouwen winnen. Ga eens wat grondwerk oefeningen doen, om hem te leren je te volgen, waar en wanneer dan ook. Hier ben ik ook mee begonnen, door te belonen als ze bij me komt staan. Ze loopt nu als een mak lammetje achter me aan, los en overal heen. Ik beloon ook met brokjes, maar wanneer een paard goed is opgoevoed en jij de leider bent zal het paard net gaan schooien. Anders is er toch echt was mis met jullie rang orde, en moet je nog een stapje terug. Met voer als beloning is dus niks mis!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:05

Geef je het lekkers als je bij hem komt of loop je eerst naar het hek?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:07

Ik hoef niet eens met iets lekkers naar mijn shet toe te komen. Mijne komt altijd kei hard aanrennen als ze me al ziet en is blij dat ze aandacht krijg. Ik denk ook dat het bij elk paard verschillend is :)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:07

Als ik hem naar de stallen breng wara ik poets enzo.. loopt hij gewoon rustig achter me aan.
natuurlij khou ik hem voor de zekerhijd in de gaten :P

@ik geef het lekkers als ik bij hem ben.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:08

Ik snap het probleem niet, zo erg is het niet of wil jezelf niet helemaal door de wei lopen?
Zolang hij maar wel meeloopt aan het halster dan is er echt niks aan de hand.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:09

ik heb een 4 jarige ruin en die staat nu ook op de wei, ik dacht bij mijzelf hoe kun je nou zo,n jong ding uit zijn koppel halen om na te kijken e,d nou ik heb de oplossing,,je moet er alleen voor de weide-periode mee beginnen. voor jouw nu te laat maar wie weet voor volgend jaar. ik doe nl de clicker training, werkt echt super goed je klikt geef hem wat lekkers en zo train je verder, nu als hij de clicker hoort komt hij vrolijk aanlopen, en hij krijgt echt niet altijd gelijk wat te eten hoor, duzz echt daarvoor doet hij het niet succes ermee gr .

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:09

Als je je paard sowieso wat lekkers geeft.. Dan kan hij ook niet de link leggen van komen=lekkers.
Probeer het steeds een stapje verder. Als hij niet komt, loop je níét recht op hem af maar zijwaarts, en blijf je op een meter staan en strek je je hand uit, zodat hij in ieder geval 1 of 2 stapjes moet zetten. Zodra hij bij je komt en je bijvoorbeeld aanraakt met zijn neus, geef je hem wat lekkers of een aai.
De keer daarna ga je zo ver weg staan dat hij 3 stapjes moet doen, etc.
Wanneer het niet gaat, ga dan net zo dichtbij staan totdat hij wel een stapje zet :)
Ik heb mijn paard geleerd om mijn hand aan te raken met zijn neus als ik in mijn vingers knip, daarvoor krijgt hij in ruil een paar brokjes. Als ik nu hem fluit en mijn hand in de lucht steek en knip met mijn vingers, komt hij aanlopen :) Soms in wilde galop, soms in stap.
En, sommige paarden dóen het gewoon niet. Maar als hij het eerder wel deed, heb je hem misschien niet consequent behandeld of verwend.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:11

Joh maak je niet druk :(:)
Het zou leuk zijn als je paard enthousiast naar je toe komt galopperen maar dat doen ze gewoon niet allemaal.
Even aan je zus vragen denk ik.
Mijn paard ziet me staan en denkt volgens mij; ooo dat duurt nog even, kan ik mooi nog wat eten.
Bij mijn stalgenootje komt ze wel maar die hoeft ook niks van haar.
Ik zit er echt niet mee hoor.
Laatst bijgewerkt door justkid op 23-06-11 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:11

Je moet hem ook niet altijd uit de wei halen. :n Breng hem gewoon af en toe iets lekkers en ga dan gewoon weer. Op die manier leert hij dat jij niet altijd hem weghaalt bij zijn kudde, maar dat hij ook gewoon iets lekkers krijgt zonder daarna 'weer' die poetsplaats op te moeten. De beloning is wel goed, maar op langere termijn voelt het voor hem dus niet als een beloning.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:13

Slofje schreef:
Als je je paard sowieso wat lekkers geeft.. Dan kan hij ook niet de link leggen van komen=lekkers.
Probeer het steeds een stapje verder. Als hij niet komt, loop je níét recht op hem af maar zijwaarts, en blijf je op een meter staan en strek je je hand uit, zodat hij in ieder geval 1 of 2 stapjes moet zetten. Zodra hij bij je komt en je bijvoorbeeld aanraakt met zijn neus, geef je hem wat lekkers of een aai.
De keer daarna ga je zo ver weg staan dat hij 3 stapjes moet doen, etc.
Wanneer het niet gaat, ga dan net zo dichtbij staan totdat hij wel een stapje zet :)
Ik heb mijn paard geleerd om mijn hand aan te raken met zijn neus als ik in mijn vingers knip, daarvoor krijgt hij in ruil een paar brokjes. Als ik nu hem fluit en mijn hand in de lucht steek en knip met mijn vingers, komt hij aanlopen :) Soms in wilde galop, soms in stap.
En, sommige paarden dóen het gewoon niet. Maar als hij het eerder wel deed, heb je hem misschien niet consequent behandeld of verwend.

Als ik 1 meter van ehm afstaat komt hij inderdaad 2 stapjes maar verder ook niet.

Het is erg omat als het regent of slecht weer is moet ik helenmaal naar de achterkant van de wei open en hem dan gaan halen... Dan ben ik in dietijd al klets nat ofzo :P hahaha

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:17

Mijn paard loopt me verder overal achterna, is superbraaf, maar komt echt niet naar me toe in de wei als ik hem kom halen. Als ik roep kijkt ie me aan en zie ik hem denken: zucht, moet ik nu alweer aan het werk. :P.
Ik maak me er geen zorgen om, zolang ie zich laat vangen vind ik het prima!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:20

fal vind het gewoon veelste leuk in het land! :D Tja ellie doet het ook bijna nooit, de een doet het wel en de ander niet.