Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
. Ess_Ramona schreef:Dit topic hoort ergens anders, dus ik tem even.
Maar hij vind de wei leuker dan jou(of jij?) maar goed.
Je moet er voor zorgen dat hij jou leuker gaat vinden.
Haal hem eens uit de wei, beloon hem, en zet hem weer terug,
Of haal hem uit de wei, ga lekker poetsen, of rondje wandelen en dan weer terug.
Meestal associeren paarden uit de wei halen met werken, zorg dat je zijn interesse kan wekken.

Soms in wilde galop, soms in stap.
Breng hem gewoon af en toe iets lekkers en ga dan gewoon weer. Op die manier leert hij dat jij niet altijd hem weghaalt bij zijn kudde, maar dat hij ook gewoon iets lekkers krijgt zonder daarna 'weer' die poetsplaats op te moeten. De beloning is wel goed, maar op langere termijn voelt het voor hem dus niet als een beloning. Slofje schreef:Als je je paard sowieso wat lekkers geeft.. Dan kan hij ook niet de link leggen van komen=lekkers.
Probeer het steeds een stapje verder. Als hij niet komt, loop je níét recht op hem af maar zijwaarts, en blijf je op een meter staan en strek je je hand uit, zodat hij in ieder geval 1 of 2 stapjes moet zetten. Zodra hij bij je komt en je bijvoorbeeld aanraakt met zijn neus, geef je hem wat lekkers of een aai.
De keer daarna ga je zo ver weg staan dat hij 3 stapjes moet doen, etc.
Wanneer het niet gaat, ga dan net zo dichtbij staan totdat hij wel een stapje zet
Ik heb mijn paard geleerd om mijn hand aan te raken met zijn neus als ik in mijn vingers knip, daarvoor krijgt hij in ruil een paar brokjes. Als ik nu hem fluit en mijn hand in de lucht steek en knip met mijn vingers, komt hij aanlopenSoms in wilde galop, soms in stap.
En, sommige paarden dóen het gewoon niet. Maar als hij het eerder wel deed, heb je hem misschien niet consequent behandeld of verwend.
hahaha
.