Wat te doen? (stalling paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Cher

Wat te doen? (stalling paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:49

Hallo allemaal,

ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar wist ook niet waar ik hem anders bij kon zetten.

Ik zit met een dilemma, sinds een tijdje staat mijn paard thuis, ze staat hier samen met het paard van een vriendin van mij. Hiervoor stonden we ook samen op een stalling waar we alles zelf moesten doen.
Ik ben al lang bevriend met haar, al heel wat jaren ook toen we nog geen eigen paard hadden.

We hebben de afspraak nu ik vakantie heb dat we de paarden om en om 's ochtends buiten zetten, en buiten de vakanties om dat zij het 1 dag in het weekend doet. Dit gaat allemaal goed, maar buiten dit komt ze erg weinig en staat haar paard maar een beetje te staan wat ik erg zonde vind. Ze mest haar stal uit wanneer het haar uitkomt, deze is vrijdag voor het laatst gedaan. Haar paard is overigens erg vies op stal en maakt er echt een bende van, dus het is wel elke dag nodig. Verder helpt ze nergens mee. Ik mest om de dag de paddock uit, zet ze elke dag binnen en voer ze een aantal keer per dag hooi. Nu vind ik dit helemaal niet erg om te doen, maar voor haar is het wel lekker makkelijk zo. Haar paard mag hier voor niks staan, maar er was wel een afspraak dat we de kosten van de stallen door 2 zouden delen, nou is dit alleen maar van een voorwand dus erg veel is dit ook niet. Nu heeft haar vader voor de stallen een aantal dingen gehaald, zoals een lamp, stopcontacten, waterleiding etc. Wij hadden het geld tot op heden nog niet ontvangen en mijn vader heeft hem er vandaag op aangesproken. Hij antwoordde met dat hij nog allemaal bonnetjes had en dat hij die eerst zou gaan uitzoeken, zodat dat allemaal verrekend kan worden. Nu snap ik dit dus echt niet, wij hebben al zoveel geld uit gegeven aan van alles en nog wat, en hun betalen nergens aan mee. En nu gaan hun dus zitten zeuren over wat hun er aan uit gegeven hebben, terwijl dat echt een bedrag van bijna niets is.

Wij vinden het niet fijn dat wij voor alle kosten opdraaien, en hun nergens aan mee betalen en ook nog eens zo moeilijk gaan zitten doen.
Ik vind het vrij logisch dat er wat kosten worden gedeeld, buiten de stallen om omdat ze hier ook voor niks staat.
Ik heb al eens gezegt dat als ze niet de moeite wil doen om vaker te komen dat ze dan maar een pensionstalling moet gaan zoeken waar alles voor haar gedaan wordt.

Nu dus mijn vraag, wat moet ik doen?
hun er nog een keer op aan spreken en per maand een prijs voor de stalling afspreken, of zeggen dat ze opzoek moet gaan naar iets anders.

Nu weet ik eigenlijk al wat hun antwoord zou zijn op de eerste vraag: Jullie moeten het toch kopen, jij woont er lekker dichtbij. Maar goed, iedereen weet dat dit niet zo werkt.

Het was misschien verstandig geweest om van te voren het e.e.a. op papier te zetten, en nog duidelijker te zijn. Maar ik vind sommige dingen van zelfsprekend, wat hun dus blijkbaar niet vinden.

Hoop dat iemand me kan helpen of wat nuttige tips kan geven!

:evaw:

tamary

Re: Wat te doen? (stalling paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:54

Pony staat dus gratis bij jullie in volpension? Dan zou ik haar toch echt wegsturen als ze daar zo erg misbruik van maakt. Lekker of betalend ander iemand zoeken of zelf 2e pony nemen als maatje van de jouwe.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:58

tamary schreef:
Pony staat dus gratis bij jullie in volpension? Dan zou ik haar toch echt wegsturen als ze daar zo erg misbruik van maakt. Lekker of betalend ander iemand zoeken of zelf 2e pony nemen als maatje van de jouwe.

Ja, zo ongeveer wel ja. Ze zet ze alleen om de dag 's ochtends naar buiten.
Ik heb er zelf in het begin ook over nagedacht om er een 2e pony bij te nemen, maar het leek mij fijner om er een paard van iemand anders bij te nemen zodat ik wat hulp had. Maar helaas is dit niet zo.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:58

Tja, zoals ik het lees staat haar paard eigenlijk gewoon in pension bij jou. Dan is het ook niet meer dan logisch dat ze daar wat voor betaald. Aan de andere kant is er van te voren gezegd dat ze geen kosten had, behalve de kosten van de stal. Heb je van te voren geen afspraken gemaakt over de dingen die gedaan moeten worden (uitmesten, paddock mestvrij houden, etc?).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:01

Dat is wel heel ondankbaar....denk eigenlijk niet dat het beter wordt als je ze er op aanspreekt. Ze vinden het wel lekker makkelijk zo. Ik zou zeggen dat ze op zoeken moeten naar een andere pensionstal en daar ook een tijd aan verbinden. Dan kun je of zelf een ander paard erbij nemen of iemand zoeken die wel een beetje fatsoen heeft en mee helpt en mee betaald.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 00:03

Donja schreef:
Tja, zoals ik het lees staat haar paard eigenlijk gewoon in pension bij jou. Dan is het ook niet meer dan logisch dat ze daar wat voor betaald. Aan de andere kant is er van te voren gezegd dat ze geen kosten had, behalve de kosten van de stal. Heb je van te voren geen afspraken gemaakt over de dingen die gedaan moeten worden (uitmesten, paddock mestvrij houden, etc?).

Ja bij de vorige stalling hadden we die taken ook verdeeld, dus dat zou nu ook weer gebeuren.
In het begin is afgesproken dat we de kosten zouden delen, en geen pension geld hoefde te hebben. Ze hoefde verder niet mee te betalen aan de aanleg van de bak, en omheining maar wel aan de stallen en de overige dingen.

Citaat:
Dat is wel heel ondankbaar....denk eigenlijk niet dat het beter wordt als je ze er op aanspreekt. Ze vinden het wel lekker makkelijk zo. Ik zou zeggen dat ze op zoeken moeten naar een andere pensionstal en daar ook een tijd aan verbinden. Dan kun je of zelf een ander paard erbij nemen of iemand zoeken die wel een beetje fatsoen heeft en mee helpt en mee betaald.

Tja, ik vind het vanzelf sprekend dat je meebetaald aan dingen, en mee helpt maar hun blijkbaar niet.
Ik heb haar er nu al 2 keer op aan gesproken en ben ook een keer goed boos geworden, toen ging het een tijdje wat beter en kwam ze vaker maar nu wordt dit weer minder.
Daarom twijfel ik er ook zo over, omdat ik niet weet of dit ooit gaat veranderen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:35

Ik zou vragen of ze andere stal wilt zoeken.
Ook al ga je er geld voor vragen dan blijft die ergenis dat ze bijna nooit komt en niet even een bezem vastpakt.
Ze maak naar mijn mening enorm misbruik van je.

Zelf heb ik dat ook wel een meegemaakt.
Mensen hadden hun paard bij mij in de wei staan. Afgesproken was dat we samen de ballen zouden wippen. Ik werkte toen nog FT, zij beide niet. Eén x raden wie steeds de mest aan het opruimen was/
Bij een nieuwe extra wei hadden we afgesproken de heining samen te betalen, totaal iets van 300 gulden.
Uieindelijk hebben ze 2 jaar bij me gestaan en toen ik aangaf dat we maar moesten stoppen met deze samenwerking vroegen ze ook die 150 gulden nog terug. Die heb ik ze maar met een grote glimlach terug gegeven.

Nu heb ik nog af en toe een logee voor een aantal weken. Afspraak wederom dat ze me helpen met mesten en water naar de wei brengen. Tja ik probeer me er niet aan te ergeren maar ook hier moet ik elke x vragen om even een kruiwagen mest uit de wei te halen. Dat weet ik nu en vraag dus gewoon een bedrag per week maar dan nog.......

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:41

ik denk dat je niet duidelijk bent geweest, je geeft aan dat de afspraak is dat ze om de dag ze buiten zet en 1 keer in het weekend, zo te lezen, doet ze dat dus ook, dus houd zij zich aan die afspraak.
Wellicht is ze zich niet bewust van het extra werk wat het jou kost, daar kun je over praten, ik zou niet meteen met een vingertje gaan wijzen maar aangeven dat het jou tegenvalt en zeggen wat jij ervoor nodig hebt om het wel prettig te hebben en dan kan zij aangeven of ze dat wil, je kan voorstellen dat ze meer werkt/helpt of anders dat je er een vergoeding voor wil hebben.
vaak denken mensen dat paarden aan huis, heel goedkoop is, dat merk ik soms ook aan mensen die hier komen kijken, het is vaak wel wat goedkoper dan bij een pensionstalling, maar hooi etc, moet je ook gewoon kopen.
ik zou een goede vriendschap nu niet meteen opgeven en eerst een kijken of er een andere manier is om er samen uit te komen, maak het gewoon bespreekbaar en praat vanuit jou gevoel, wat het met jou doet!!
succes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:45

Hoe kunnen jullie haar gratis laten staan, het paard verbruikt toch hooi en stro en misschien ook brokken.
Dan is het toch logisch dat ze daarvoor moet betalen en ik zou eens met je vriendin op een subtiele manier gaan praten.
Echt gewoon binnen met een kop koffie en het er eens rustig over hebben desnoods met afspraken op papier.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:50

lastig hoor,maar ik denk ook dat je het beste de samewerking kan opzeggen want ze zal toch niks doen.ik ken er ook wel 1 hoor die zo lui was.ik werdt er gek van en deed tot overmaat van ramp haar stallen er ook maar bij terwijl het mijn stallen niet eens waren.echt heel vervelend maar als het echt te gek wordt laat ik een paard niet in zijn of haar vuiligheid staan.is volgensmij ook niet echt goed voor de gezondheid

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:52

Zij wil een paard hebben,daar zit nu eenmaal werk in en kost geld.
Rond de tafel gaan zitten met een bakkie leut...koekje en alle afspraken op papier zetten.Maak ook duidelijk dat als ze zich niet aan de afspraken houd ze een andere stal moet gaan zoeken.
Je bent op zoek naar samenwerking zodat de taken verdeelt kunnen worden,niet naar dubbel werk.

Heb ook wel gehad dat er iemand nieuw op stal kwam en uiteindelijk kwam het er op neer dat ik de stallen uit kon mesten,wei onderhouden en klusjes opknappen zodat madam schoon en uitgerust op haar pony kon stappen en lekker kon rijden.
Had FT werk en zij zat half op school met bakken vrije tijd maar vriendje/vriendinnen waren belangrijker.
Was ik rap klaar mee...vind niet erg om dat een keer te doen maar afspraak is afspraak,niet mooi weer spelen over mijn rug :\

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:02

het word wel lastig als de afspraak was dat ze niet zou hoeven betalen behalve de kosten delen.
Wat in mij op komt is zorgen dat ook haar stal dagelijks in orde is en de uren dat je daar mee bezig bent op papier zetten.
Daarbij alle kosten die daar bij zitten, tot het gebruik van het water aan toe.
Dan in gesprek gaan met haar vader er bij en dan eens vragen wat hun reeel vinden als ze dit zo zien.
Komen ze dan nog met hun bonnetjes dan kan je die van de gemaakte kosten af trekken.
Geef als vergelijking de kosten op van een pensionstal in de buurt die de zelfde sevice geeft.

Aan de ene kant zou het erg jammer zijn als je hierdoor je vriendschap verliest.
Maar aan de andere kant........moet die vriendschap wel van 2 kanten komen toch?

succes

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:10

met haar om de tafel gaan zitten met koffie ne vertellen dat je niet blij bent met de situatie zo hij nu is. Om te voorkomen dat de vriendschap over is, een gesprek aangaan. Kan zijn dat als nog de vriendschap over is, maar dat heb jij je best gedaan.

Als dat zo is, lekker zelf een gezelschapspony aanschaffen en dan heb je niks geen gedoe meer met anderen. Krijg je toch vaak de deksel op je neus

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:47

Helaas zie je dit wel vaker tussen vriendinnen. De een doet alles en de ander verwacht dat allemaal. Ik zou met haar rond tafel gaan zitten en zeggen dat jij het beter vindt dat ze een pensionstal zoekt omdat je geen ruzie over wil maken. Tja blij zal ze niet zijn maar ze hoeft er geen misbruik van te maken en zou juist omdat ze niets betaald veel meer haar handen uit de mouwen moeten steken. Maar goed wat ik al zei als vriendinnen ben je te "eigen" daar dus als je iemand laat stallen kun je beter een vreemde nemen en goede afspraken maken.

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:58

Ik denk dat iedereen een 'moord' zou doen om een stalling zoals bij jou. Niet betalen en de lasten delen: ideaal!
Ik zou indd met je vriendin om de tafel gaan! Jou regels uitleggen & vast leggen + eventueel toch een stallings/werk vergoeding. Jij zet haar paard wel buiten en binnen & voert 3x daags. Vergeet niet dat je daaraan vast zit, en geen vrije planning hebt: zij wel!
Is ze het niet met je eens zou ik haar toch verzoeken om een andere stal te zoeken.
Heel veel succes meid. Kan me voorstellen hoe vervelend dit voor je is

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:09

Kun je niet een aantal dingen op papier zetten?

Ook als je met haar in gesprek gaet en er afspraken gemaakt worden, dan alles op papier zetten.

Ik zou ook eens tegen haar zeggen dat zij een keer wat balen hooi mag gaan halen of wat zakken brok.
En haar duidelijk maken dat voor niets de zon op komt en dat ze best wat meer mag doen op stal en zo niet, dan gaat ze maar ergens anders haar paard stallen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:15

Als iemand het besef niet heeft hoeveel geluk ze heeft om daar te mogen staan en dan ook niet het fatsoen om zoveel mobelijk klusjes uit handen te nemen, dan krijg je dat fatsoen er toch ook niet met een stuk papier in geslagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:21

Ik zou ze vragen te vertrekken. Geld neemt de ergernis niet weg. Koop er gewoon een shetje bij voor je paard en je bent ook klaar en hebt letterlijk minder stront.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:23

jury schreef:
Als iemand het besef niet heeft hoeveel geluk ze heeft om daar te mogen staan en dan ook niet het fatsoen om zoveel mobelijk klusjes uit handen te nemen, dan krijg je dat fatsoen er toch ook niet met een stuk papier in geslagen?

nee, maar dan heb je iig wel iets om op terug te vallen als ze moeilijk gaan doen.
Ook als je namenlijk afspreekt dat ze binnen een bepaalde tijd een andere stalling gevonden moet hebben, dan moet je dat ook op papier zetten.

Ik had het over afspraken die gemaakt worden als je met haar om tafel zit.
Ongeacht welke afsptaken dat zijn.

En in de tussen tijd kan ze best een baal hooi en een zak brok halen voor dr paard ;)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:27

Ik zou afspraken maken met haar over betaling, 100 euro in de maand is echt niet veel! Ook zou ik daarbij afspraken maken over wie wanneer wat doet, en zo niet misschien eens kijken naar een andere stalgenoot. Dit is namelijk wel erg makkelijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:31

Ik zou een bedrag per maand laten betalen, en alsnog mee laten helpen
Gaan ze niet akoord, laat ze dan maar een andere stal zoeken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:34

Tja, ik denk dat jullie verstandhouding al zo verward is, dat het geen zin heeft om hier nog aandacht aan te besteden. Zowiezo dat ze niet het fatsoen heeft om haar eigen paard te verzorgen, maar ook niet om de lasten te delen.

Ik zou haar verzoeken om een andere stalling te zoeken. Jij hebt altijd het recht om dat te doen. En aangezien er niets betaald is en er niets op papier staat ben je nog schappelijk als je haar daar een maand de tijd voor geeft.

Ik ben daar heeel simpel in. Heb je het fatsoen niet om op de juiste manier je zaken na te komen, verwacht dan ook niet dat je met fatsoen behandeld wordt. Klaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:19

Raja schreef:
jury schreef:

nee, maar dan heb je iig wel iets om op terug te vallen als ze moeilijk gaan doen.
Ook als je namenlijk afspreekt dat ze binnen een bepaalde tijd een andere stalling gevonden moet hebben, dan moet je dat ook op papier zetten.

Ik had het over afspraken die gemaakt worden als je met haar om tafel zit.
Ongeacht welke afsptaken dat zijn.

Dat zou ik dus juist niet doen, nu heeft "gast" ook geen rechten en zij vind blijkbaar ook geen plichten.
Als je eea formaliseert dan zou ze die plichten wel ineens voelen omdat het op papier staat.
Moet je nog uitkijken dat ze zo ook geen rechten uit dat papiertje kan halen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:21

het ligt er maar net aan wat je op dat papiertje schrijft ;)

Als je daar alleen maar in vast legt dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt, dan kan ze er weinig anders mee dan die nakomen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:34

jesito schreef:
Hoe kunnen jullie haar gratis laten staan, het paard verbruikt toch hooi en stro en misschien ook brokken.
Dan is het toch logisch dat ze daarvoor moet betalen en ik zou eens met je vriendin op een subtiele manier gaan praten.
Echt gewoon binnen met een kop koffie en het er eens rustig over hebben desnoods met afspraken op papier.

Aan het hooi en stro betaald ze wel gewoon mee. Brokken koopt ze zelf.

Citaat:
Zij wil een paard hebben,daar zit nu eenmaal werk in en kost geld.
Rond de tafel gaan zitten met een bakkie leut...koekje en alle afspraken op papier zetten.Maak ook duidelijk dat als ze zich niet aan de afspraken houd ze een andere stal moet gaan zoeken.
Je bent op zoek naar samenwerking zodat de taken verdeelt kunnen worden,niet naar dubbel werk.

Heb ook wel gehad dat er iemand nieuw op stal kwam en uiteindelijk kwam het er op neer dat ik de stallen uit kon mesten,wei onderhouden en klusjes opknappen zodat madam schoon en uitgerust op haar pony kon stappen en lekker kon rijden.
Had FT werk en zij zat half op school met bakken vrije tijd maar vriendje/vriendinnen waren belangrijker.
Was ik rap klaar mee...vind niet erg om dat een keer te doen maar afspraak is afspraak,niet mooi weer spelen over mijn rug :\

Zo zit het hier ook een beetje.. Haar prioriteiten liggen duidelijk ergens anders als bij haar paard. Ze heeft al een paar weken vakantie, maar zelfs als ze de hele dag vrij is komt ze niet.

Ik denk dat we idd maar een keer rond de tafel moeten gaan zitten, en alles op papier zetten. Ook een vast bedrag per maand afspreken en als ze het hier niet mee eens zijn moeten ze maar opzoek gaan naar iets anders.
Laatst bijgewerkt door _Cher op 22-06-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt