een sportpaard hoort niet in de weide???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoort een sport paard op de weide?

1,ja een sportpaard hoort net zoals ieder paarde 24/7 in de weide.
260 (61%)
2een sportpaard mag een paar uurtjes buiten.
157 (37%)
3 klopt een sportpaard hoort niet op een weide thuis.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 420

corina21

een sportpaard hoort niet in de weide???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:00

hallo,
vandaag had ik een discussie met een man bij ons op stal,
aangezien mijn paarden 24/7 met een groepje op de weide staan en dat ik er wedstrijden meerijd,zei deze man een echt sportpaard hoort niet in een wei thuis??met andere woorden mijn paarden zijn geen sportpaarden.
wat vinden jullie hiervan?

knollentuin

Re: een sportpaard hoort niet in de weide???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:02

haha komen we dus op de vraag wat versta jij onder een sportpaard?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:03

een paard wat meegaat op wedstrijden

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:03

Ik denk dat dit een beetje een nutteloze discussie gaat worden die al meerdere malen op Bokt voorbij is gekomen...
Uiteraard hoort elk paard op de wei. Maar de intensiviteit hiervan verschilt enorm....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:12

Mijn sportpaard :+ komt het hele jaar door buiten, in de paddock, in het land, een aantal uurtje, maar soms ook 24/7, ligt maar net aan het weer.

Ik kan me voorstellen dat, wanneer je paard erg veel waard wordt, je ze niet meer 24/7 buiten laat staan.
Toch is het belangrijk dat ieder paard een aantal uren per dag uit zn box komt, dan vinden ze het normaal en blijven ze ook rustig(er).
Hoe je dat indeelt? Ik zou een totilas ook niet lekker in de wei laten rennen... maar aan de hand grazen, longeren, stukje over de gallopeerbaan, doet ze ook goed.
Maar het lekkerst is natuurlijk vrij bewegen, en dat moet je zo lang mogelijk zo laten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:14

Ik vind dat een sportpaard evengoed op de weide hoort als elk ander paard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:15

Ieder paard hoort op de wei. Hoe langer hoe beter. Ik ken hier genoeg 'grotere' namen (spring en dressuurruiters) waarvan de paarden ook gewoon op de wei staan hoor (een aantal uur) en dan praat je ook niet over paarden van een paar duizend euro :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:16

Die van mij staat van 's morgens vroeg tot 's avonds laat buiten op de wei.

Zelfs op de dag van de wedstrijd gaat hij nog gewoon naar buiten.
Stal genoten van mij die doen vak hun paard de dag voor de wedstrijd al op stal zodat ze iets frisser zijn.
Nou dat heb ik niet nodig, die van mij loopt altijd ook al heeft hij buiten gespeelt.

Ik zeg lekker de wei op.
Maar vind het wel prettig dat hij 'snachts binnen staat.
En dat vind hij volgens mij ook wel. (anders moet hij alleen buiten blijven)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:17

Toen ik nog wedstrijden reed stond mijn paard in de winter iedere dag buiten van 06.00-17.00 uur en in de zomer 24 uur per dag. Dat is juist beter dan een gefrusteerd paard hebben wat bijna niet te rijden is of gemeen in de omgang is omdat hij te weinig buiten komt.
Ik geloof in een "happy athlete" :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:18

ik heb optie 1
ik vind dat ook sportpaarden gewoon op de wei horen.
heb op wedstrij al keertje comentaar gehad omdat mn paard zo zwart was was het zielig omdat hij nooit buitenstond. mijn paarden gaan sochtends om half 8 naar buiten en morgen savonds om 9 uur weer naar binnen. heerlijk hoor

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:20

ok ik vind zelf ook dat ze lekker buiten horen te staan,
hij zei dat ze dan niet de punten zouden halen dan de stal paarden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:21

ik denk juist dat je meer punten haalt met een paard waarbij het goed tussen de oortjes zit dan met een paard met tekortkomingen :D
Ik heb optie 2 gekozen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:29

Da's een ouderwetse gedachte.

Ieder paard, dus ook een sportpaard, hoort in de wei. Met vriendjes en zo 'naakt' mogelijk. Ze moeten paard kunnen zijn, met alle risico's die daarbij horen. Voor mij nooit geen beenbescherming en 's zomers geen deken om mooi donker te blijven. 's Winters wel omdat het hier op de vlakte akelig koud is en zonder eigenlijk niet kan.
Mijn sportpaarden gaan zelfs als het ff lukt op de dag van concours eerst nog ff de wei in. Dan maak ik het volgens die man wel heel bont. Maar ik heb nauwelijks blessures en geen 'stalgebreken'. Ik durf te beweren dat mijn paarden gelukkig zijn (en een luizenleven hebben). Niks van aantrekken ts, gewoon lekker de wei in met je paard!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:41

Marion71 schreef:
Da's een ouderwetse gedachte.

Ieder paard, dus ook een sportpaard, hoort in de wei. Met vriendjes en zo 'naakt' mogelijk. Ze moeten paard kunnen zijn, met alle risico's die daarbij horen. Voor mij nooit geen beenbescherming en 's zomers geen deken om mooi donker te blijven. 's Winters wel omdat het hier op de vlakte akelig koud is en zonder eigenlijk niet kan.
Mijn sportpaarden gaan zelfs als het ff lukt op de dag van concours eerst nog ff de wei in. Dan maak ik het volgens die man wel heel bont. Maar ik heb nauwelijks blessures en geen 'stalgebreken'. Ik durf te beweren dat mijn paarden gelukkig zijn (en een luizenleven hebben). Niks van aantrekken ts, gewoon lekker de wei in met je paard!

zoals jij het doet doe ik het precies hetzelfde paarden staan zomer winter altijd buiten zomers hebben ze helemaal niks om alleen winter aangezien ik op wedstrijd ga,ze hebben een grote stal waar ze inkunnen ze hebben kuil 24/7 ter beschikking en dat gaat super goed.
ik vind dat een sportpaard juist de weide verdient.aangezien ze heel hard werken mogen ze ook beloont voor worden,

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:46

Elk paard hoort minimaal een aantal uren per dag gewoon paard te mogen zijn,
sportpaard, recreatiepaard, maakt niet uit.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:06

Ik rij Z2 dressuur en scoor ook vaak 2 winstpunten per proef, dus dat kun je wel een sportpaard noemen. Mijn paarden gaan elke dag in de wei, zomers ongeveer 7 uur en s'winters 4 uur. Ik rij s'morgens en dan gaan ze om 12 uur naar buiten. Tegen 19 uur (zomers) worden ze vaak wat onrustig(mugjes) en gaan ze weer op stal. Zet ze ook nooit met bescherming in de wei en heb ook nooit blessures. Wel dat er eens een ijzer word afgetrapt als ze zich even goed uitleven. Ik zou een paard nooit de wei ontzeggen. Ga zelf maar eens 24 uur per dag in een kamer zitten waar je 1 uur per dag uit mag. Word je ook niet vrolijk van. Zelfs na een zware training rennen ze al bokkend eerst een paar rondjes door de wei en gaan dan lekker liggen rollen. Dat is voor mij een teken dat ze goed in hun vel zitten.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:13

Mijn paarden gaan dagelijks in de weide, nog nooit een blessure gehad.
Ze hebben een erg groot stuk, en toch zullen ze nooit abnormaal hard gaan rennen of rondspringen. Ze zijn het tenslotte gewend. :)
Af en toe wel een paar flinke schrammen..maar wat wil je met een kudde merries bij elkaar.

Ach....en ook al doen ze eens gek....zijn ze fijn de energie kwijt, en de spieren vast los voor de training :)

Belachelijk dat mensen hun paard af en toe alleen losgooien.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:18

Een paard is een paard, of het nu een topsporter is of een recreatiepaard. En een paard moet je tegemoet komen in zijn basisbehoeften. Er zijn genoeg mensen die denken dat je een sportpaard op stal moet zetten omdat het veiliger is, en sommigen beweren zelfs dat het beter voor ze is. Als het paard dan naar buiten gaat met peesjes/bandages en deken, maar het liefst wikkelen ze het dier helemaal in een 10cm dik pak isolatie :Y)

Elk paard, maar zeker ook een sportpaard, verdient een paardwaardig leven, en daarvoor is frisse buitenlucht en soortgenootjes een minimale eis voor.

Een ruiter of, beter nog, een topsporter, sluit zich toch ook niet de hele dag op in zijn huis voor het geval dat hem/haar iets overkomt?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 00:37

Helemaal eens hierboven.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:38

ik heb het nu ook vaker gehoord.
vaak als ik rij en mensen zeggen dat mijn paard er goed uit ziet vragen ze wat ik er mee doe.
dan begin ik mijn verhaal en maakt de positiviteit plaats voor een bos pony en dat soort dingen.

ik heb nooit (afkloppen) paarden met blessures hier gehad. ze lopen erg verschillend van niveau en ik kan toch zeer goed meekomen met het niveau. daarintegen lopen mijn paarden zomers de hele dag buiten inplaats van binnen te staan weg kwijnen. en dan heb ik het ook niet over paarden die een schijntje waard zijn. maar alles brengt risico's met zich mee. we zijn zeer voorzichtig met onze dieren. maar als ik over de straat loop kan ik ook worden aangereden. moet ik daarom ook binnen blijven?

mijn paarden moeten hier blij zijn en heerlijk buiten lopen als het kan.

ik denk ook dat je met "losgooien" meer blessures kan krijgen dan met dagelijks veel buiten.
dan halen ze lang niet zoveel spatsen uit.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:50

De mijne staat zomer overdag lekker op het land en ook ik rij wedstrijden met hem. Ook toen die zijn peesblessure had stond ie gewoon op het land en in de kudde en het heeft hem goed gedaan.

Winters kunnen ze hier niet op het land vanwege de kleigrond maar ook hier hebben we een oplossing voor met een groep gewoon in de buitenbak zetten en na een uurtje er weer uit *bedoel er dan mee niet opjagen maar gewoon zelf lekker laten spelen*. Laat ik het zo zeggen degene die het eerst is zet ze buiten en weer binnen en als de volgende komt zet die ze weer buiten en binnen. Hij komt 's winters z'n 3 a 4 keer per dag na buiten en dat doet hem goed.

En ook hier mankeren de sportpaarden niks hoor.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:49

Buiten dat het voor een paard een basis behoefte is, is het ook nog eens veel gezonder dan ze binnen te laten.
Binnen staan ze op een zachte vlakke bodem.
Dat is niet goed voor de pezen (of misschien juist te goed voor de pezen).
Buiten is de bodem toch altijd weer wat hobbelig waardoor de pezen licht moeten werken en dus sterker moeten worden.
Als je een binnen paard ineens los gooit of een uurtje op de wei doet zal het dier gek gaan doen en zo de kans op blessures vergroten. Gaat het dier altijd naar buiten hoeft het niet gek te doen omdat het dier het gewent is.

Bij ons gaan ze zomer en winter naar buiten, altijd, ongeacht de weersomstandigheden.
Ze passen zich aan als het glibberig of bevroren is, ze zijn zelf ook niet gek

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:56

hoe je het begrip 'sportpaard' ook opvat, het is en blijft een dier en die hoort buiten. 24/7 hoeft dan weer niet, is natuurlijk wel beter!, maar een aantal uur per dag op de weide/paddock is toch wel nodig, sportpaard of niet.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:53

Nou, onze Z Friezen staan gewoon in de wei. Sterker nog, vanaf 1 augustus komen ze met ze alle in een loopstal..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:03

Ik heb gekozen voor optie 2, omdat mijn 'sportpaard' veel te dik
wordt als ze 24/7 op een wei zou staan. Een paar uurtjes is in mijn geval
zomers ongeveer 10 uur op de wei, en winters 4 tot 6 uur op de paddock.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen mijn sportpaard (die trouwens gewoon
een fjord is)
en de echte sportpaarden die voor 10 duizenden euro's verkocht
worden echt voor de hoge sport. Ik begrijp best dat deze paarden
niet 24/7 in de wei worden gezet.
Laatst bijgewerkt door xApple op 22-06-11 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt