Hoofdstel moeilijk in doen? Wie tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaLOVES

Hoofdstel moeilijk in doen? Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:09

Ik heb een paard van ong. 1.80.
En als ik het hoofdstel in doe kan ik er amper tot niet bij omdat hij zn hoofd heel hoog doet :+

Als ik op een stoeltje ga staan lukt het wel maar vind dat ook beetje gevaarlijk en hij moet het ook gewoon accepteren dat ik er naast sta en zn hoofdstel in doe.
Ik heb ook al geoefend en hem uitgebreid beloont toen hij het 1x normaal deed maar dat was de laatste x. Daarna deed hij het niet meer..

Wie heeft er tips of weet hoe ik dat goed kan krijgen?

mrjlnx

Re: Hoofdstel moeilijk in doen? Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:13

Ik heb hier ook problemen mee gehad. Paard is 1.84.
Stoeltje helpt niet, want hij draait zich gewoon om in zijn box, dus dan blijf
ik stoeltjes verplaatsen.
Wat ik doe? Ik aai het paard rustig om zijn hals, teugels doe ik er eerst nog niet omheen want dan
krijg ik dat hoofd nooit meer omlaag. Dan aai ik verder naar boven toe, en begint het hoofd vaak
wel wat te zakken. Zodra ik bij de neus kan pak ik de neus beet, en dan krijgt hij zijn hoofd niet
meer omhoog. Dan begint ie vaak vanzelf wel te zakken zodat ik bijna op mijn knieen moet haha.

Heb eerst 2 weken hulp nodig gehad, voor ik een beetje een handigheidje er in kreeg om te ontdekken hoe ik het hoofdstel in kon krijgen. Ontspannen en de tijd er voor nemen helpt echt het beste. Lekker aaien richting zijn hoofd en zodra hij een beetje begint te zakken en ik de neus kan pakken is het zo gedaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:17

beetje appelstroop aan het bit?
of eerst op laag iets lekkers geven en met bit in doen weer iets er bij

paard moet leren dat hoofdstel in doen leuk is, iets prettigs oplevert
als ze het eenmaal kennen is een aai of vriendelijk woordje genoeg

je kunt ook gelijk een woordje koppelen aan het hoofd omlaag doen
dan reageren ze op den duur al op het woordje en doen ze hun hoofd omlaag

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:20

mrjlnx@ Dankjee voor je tip!
zoiets deed ik eerst ook alleen loopt hij gewoon naar achteren en draait zich om :')

spatter@ Jaa dan doet hij hem in zn mond hoofd omhoog, ondertussen stroop eraf en spuugt hij bit weer uit :')
Ohhh wat is hij slim, jaa dat is ook een goede tip een woord eraan toevoegen! :j

Dank jullie wel! Hoop dat het werkt ga vanavond proberen

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:24

MelissaLOVES schreef:
mrjlnx@ Dankjee voor je tip!
zoiets deed ik eerst ook alleen loopt hij gewoon naar achteren en draait zich om :')

spatter@ Jaa dan doet hij hem in zn mond hoofd omhoog, ondertussen stroop eraf en spuugt hij bit weer uit :')
Ohhh wat is hij slim, jaa dat is ook een goede tip een woord eraan toevoegen! :j

Dank jullie wel! Hoop dat het werkt ga vanavond proberen

Deed ie eerst bij mij ook hoor, draaide die zich gewoon om of blokkeerde de stal met zijn kont.
Nouja daar zijn we niet van gediend toch :D
Hij loopt nu nog wel een rondje, maar gaat dan meestal ergens staan waar die niet meer kan omdraaien. Tsjah het is ook voor ieder paard anders om het goed te laten krijgen.

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:29

Jaa klopt, maar ook als ik bijv. ga longeren en ik doe het hoofdstel in (dus zonder teugels) doet hij nog zn koppie omhoog en als ik eenmaal zn neus beet heb en het hoofdstel ervoor doe.. weer hoofd omhoog
De DA is ook al geweest om te kijken naar zn gebit daar ligt het ook niet aan. En soms lukt het beter als de andere x maar meestal lukt het gewoon niet.. Ik denk wel steeds. JA nu gaat het lukken. En dan lukt het niet :') pffff.

Ik ga wel eerst zachtjes aaiien weer proberen en als dat niet lukt missschien proberen een woordje eraan toe te voegen maar ik weet niet echt hoe ik dat moet 'aanleren'.
Als ik nl iets aan hem wil leren ofzo op de grond ben ik onzeker..
Met rijden absoluut niet maar op de grond.. heel gek :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:33

je moet ook niet het hele hoofdstel in doen, maar alleen zijn bit :+

nee, flauw. oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:02

de mijne deed dit in het begin ook, ik werd er echt gek van!!
ben toen begonnen met de teugels net achter zijn oren te leggen en zachtjes druk te zetten
vanaf dat hij ze hoofd beetje naar beneden deed direct beloond (niet met eten want hij is een echt koekiemonster :+)
wel door stem en aaien in de nek enz. hij pakte dit redelijk snel op en nu doet hij het zogoed als vanzelf
(soms moet hij toch nog eens tonen hoe groot hij eigenlijk wel is :) )

hoop dat je hier iets aan hebt :j

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:33

Als je het voor elkaar krijgt om het hoofdstel om te doen, heel uitgebreid belonen en het laten voor wat het is. Dit gewoon herhalen, met steeds kleinere tussenperiodes. Het paard moet leren dat het hoofdstel niet aan iets slechts verbonden is, hij moet het als heel normaal leren zien.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:56

unickske schreef:
de mijne deed dit in het begin ook, ik werd er echt gek van!!
ben toen begonnen met de teugels net achter zijn oren te leggen en zachtjes druk te zetten
vanaf dat hij ze hoofd beetje naar beneden deed direct beloond (niet met eten want hij is een echt koekiemonster :+)
wel door stem en aaien in de nek enz. hij pakte dit redelijk snel op en nu doet hij het zogoed als vanzelf
(soms moet hij toch nog eens tonen hoe groot hij eigenlijk wel is :) )

hoop dat je hier iets aan hebt :j

Mijn paard van 1,74 deed dit ook wel.
Ik deed t bijna het zelfde als in deze quote.
Ik deed het halster om de nek maar liet m wel vast staan zodat ze niet weg kan.
Dan zet ik wat druk op de nek met het halster.
Zodra ze ook maar iets zakte haalde ik meteen de druk weg (= beloning).
Dat deed ik tot ze op de hoogte zat waar ik er goed bij kan.
Rustig maar consequent en neem er de tijd voor.
In principe zou elk paard uiteindelijk moeten 'wijken voor druk.'
Het gaat nu bijna altijd vanzelf, ik pak haar neus, bit tegen de mond (die ze zelf open doet) en dan kan ik t zo om haar oren schuiven zonder dat ik ergens op hoef te staan.
Als ze wel weer even bedenkt dat ze even moeilijk wil herhaal ik dit truucje en is t weer klaar.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:03

bit aan 1 kant losmaken en zo indoen en weer vastmaken ;)

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:12

Maaike_Ma@ ik krijg dan nog niet het hoofdstel zelf over zn oren. bit kan ik aardig makkelijk inkrijgenmaar het probleempje zit meer bij het hoofdstel zelf over zn oren doen.

Ik ga het op Searcher & die van unickske proberen klinkt namelijk goed om te doen. :j

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:04

ik deed ook altijd appelstroop op het bitje van mijn paard, maar ik las al dat dat niet hielp. Miss kun je gewoon een paar x op een dag het hoofdstel indoen, is het hoofdstel aan, dan een suikerklontje, belonen en hoofdstel weer af. Op den duur zal hij begrijpen dat hoofdstel aandoen een suikerklontje betekend.. Het zal miss even duren voor hij snapt dat hij zn hoofd omlaag moet doen dus ik zou ook de tip gebruiken om een woordje eraan te koppelen! succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:35

suikerklontje laag houden en tegelijk met bit geven :-)
(pas op voor je vingers)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:38

MelissaLOVES schreef:
Ik ga het op Searcher & die van unickske proberen klinkt namelijk goed om te doen. :j

Zo deed ik het ook ongeveer. :j

Wel echt de tijd voor nemen, voordat dit echt routine is en zonder nadenken gaat ben je wel een paar maanden verder. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:39

Ik had een bijrijdpaard van 1.80 ofzo, en ik ben 1.65 :+.
Maar hij gooide telkens zijn hoofd giga hoog, waardoor ik er niet bij kon.
Dus ik begon met kriebelen bij z';n schoft, en telkens hoger, tot ik z'n bit in kon doen.
Heb het nooit met snoepjes gedaan, daar worden ze schooiers van.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:41

ik had eerst ook last van dit probleem
mijn paard deed ook haar hoofd ontzettend hoog .
toen een aantal weken later de andarts kwam .
bleek ze hele scherpe keizen te hebben
en het bit dus met pijn associeerde .
na de behandeling heeft ze niet meer haar hoofd hoog in de lucht gedaan .

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:43

Ik deed eigenlijk de bakstukken in mijn rechterhand (vrij kort op het bit) en daarmee op de neus drukken zodat hij deze niet omhoog kan doen en dan met je linkerhand het bit in doen en eventueel in de mondhoek drukken om de mond open te laten doen. Heeft voor mij altijd nog gewerkt. Ik sta nu op een stal waar de paarden dikwijls zelf het bit in de mond nemen (soms pakken ze de bakstukken/neusriem in hun enthousiasme), maar ze zijn helemaal niet moeilijk en dat is echt heeerlijk :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:47

Geen rijtechnisch probleem.
RT-P >> OPG

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:57

donsje@ ik had al gezegt dat appelstroop niet helpt bij mn paard, jammer genoeg.
IngridM@ heb ik ookal geprobeert, en hij word hier een bedelaar van.. :')
Ir111@ ik heb het vandaag & gister gdaan maar hij reageert er niet op.. hij doet zn hoofd alleen maar hoger ookal doe ik de druk steeds iets verhogen zeg maar..
wopkelover@ ik had al gezegt dat de DA al heeft gekeken naar zn tanden en daar was niks mis mee :)
Kiichi@ dat is gewoon standaard het hoofdstel in doen :j
maar toch bedankt :)

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:38

Ess_Ramona schreef:
Dus ik begon met kriebelen bij z';n schoft, en telkens hoger, tot ik z'n bit in kon doen.

Ik vind ik ook dat ze daar meestal schooiers van worden. Dan doen ze het eigenlijk alleen maar voor iets lekkers maar hij moet het ook accepteren uit zichzelf daar ben ik meer voor, want als je een snoepje geef doet hij het eigenlijk voor iets lekkers en accepteert hij het hoofdstel wel maar eerst voor iets lekkers. Snoepjes of iets anders lekkers en sowieso mn stem, gebruik ik eigenlijk alleen bij vrijheidsdressuur :j
dus ik probeer wel het idee van Ess_Ramona :j

Met het halster ding achter zn oren druk geven werkt het niet. hij doet alleen zn oren naar voren en zn koppie steeds hoger }>

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:02

Leer eerst je paard op commando/verzoek zijn hoofd omlaag te brengen. Maak daar een simpel kunstje van en als dat er heel goed inzit ga je het combineren met het hoofdstel. Hoofd op verzoek naar beneden brengen is bij een groot paard altijd handig, niet alleen met een hoofdstel omdoen.
Zoek even uit wat je paard vervelend vindt aan het hoofdstel/bit, gaat het om het bit of om het kopstuk dat over de oren gaat of houdt je paard er niet van om ingesloten te zijn? Mijn merrie was vroeger kopschuw en dan kon je dus niet op de gewone manier het hoofdstel omdoen, maar als je het hoofdstel voor haar hoofd hield wilde ze best het bit inhappen. Je moest alleen niet haar hoofd willen vastpakken. Andere paarden vinden het vervelend als je hun oren dubbelvouwt om het kopstuk op z'n plek te krijgen en veel paarden hebben gewoon slechte ervaringen met een bit. Probeer dus ook eens om het hoordstel om te doen zonder bit.

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:07

Ik zou je vinger in zn mondhoek doen doen ze automaisch hun mondje wel open:)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:27

MelissaLOVES schreef:
Ess_Ramona schreef:

Ik vind ik ook dat ze daar meestal schooiers van worden. Dan doen ze het eigenlijk alleen maar voor iets lekkers maar hij moet het ook accepteren uit zichzelf daar ben ik meer voor, want als je een snoepje geef doet hij het eigenlijk voor iets lekkers en accepteert hij het hoofdstel wel maar eerst voor iets lekkers. Snoepjes of iets anders lekkers en sowieso mn stem, gebruik ik eigenlijk alleen bij vrijheidsdressuur :j
dus ik probeer wel het idee van Ess_Ramona :j

Met het halster ding achter zn oren druk geven werkt het niet. hij doet alleen zn oren naar voren en zn koppie steeds hoger }>

Ik heb ook gezegd dat t niet in 1 x klaar is. Bij mij duurde t 2 weken en ik heb echt wel eens een kwartier lang met dat halster om de nek gestaan voordat er iets gebeurde. (uiteraard was haar gebit nagekeken voordat ik er voor t eerst een bit in deed dus dat was t niet).
Nu krijgt ze gewoon een lekkere aai over haar nek als ik het hoofdstel om heb en een vriendelijk woord.

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:38

net als bij searcher duurde het bij mij ook een 2tal weken
en de tandarts was juist na dat ik hem had gekocht ook geweest geen problemen,
in het begin stribbelde hij ook tegen en geen klein beetje!(begon te kappen naar mij) }>
maar eens hij door had dat als hij zijn hoofd naar beneden deed, hij beloond werd
(na ongeveer de 7e keer) werd het tegen werken minder *\o/* doorzetten is dus de boodschap.
natuurlijk is dit bij elk paard anders, en ik hoop dat je nog een manier vind
waardoor het voor jou en je paard toch aangenamer wordt het hoofdstel in te doen. :j