hoelang laten wennen aan nieuw huis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

hoelang laten wennen aan nieuw huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:14

hoe lang laat je een paard ongeveer wennen aan zijn nieuwe omgeving / vriendjes?

gister is mijn pony gekomen en hij was gister nog een beetje onrustig in stal, nu nog steeds een klein beetje maar al veel minder. Wanneer zou ik met hem aan de slag kunnen?
Ik doe trouwens geen dressuur werk etc. Maar lekker recreatief rijden en vooral de bossen in.

Alvast bedankt

joy1996

Re: hoelang laten wennen aan nieuw huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:18

Licht aan je pony.
Hoe reageert ie, is hij schrikachtig of niet.
Ik lees dat hij nog wat onrustig is, dan zou ik nog even wachten.
Je kan ook gewoon lekker gaan wandelen met hem, dan kan ie aan de omgeving wennen.
Succes!!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:21

Ik heb afgelopen oktober mijn pony verhuisd. Ben een dag erna gewoon met hem naar het bos gegaan. Hij was vreselijk onrustig, en is dat ook echt ruim een maand gebleven. Maar ik vond niet dat ik hem daardoor maar moest laten staan :) Dus we zijn lekker ontspannen het bos gaan verkennen en kleine ritjes gaan maken.
Maar, onrustig bij hem hield in dat hij erg hinnikte en schreeuwde, en dat hij wat ongedurig was. Dus dat was wel verantwoord vond ik :))

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:38

Dat hangt heel erg van je paard af. Het belangrijkste is dat hij de routine van de dag snel leert. Als een paard weet wat die is, en dus alles voor hem voorspelbaar wordt zal hij vanzelf minder gespannen worden. Het is dan ook het fijnste voor hem dat je alles elke dag op hetzelfde moment laat plaatvinden: dus voeren, mesten wandelen enz in dezelfde volgorde op dezelfde tijd.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:11

Hij beland nu toevallig in een hele drukte

Ze zijn naast huis aan het graven en er zijn een aantal stratenmakers bezig (vanmorgen begonen) Dus erg lawaaierig en onrustig. Maar was net bij hem en hij was eigenlijk al weer wat rustiger dan vanmorgen.
Hopelijk zijn ze vanmiddag een beetje klaar met dat lawaai maken want dan wil ik misschien even wandelen met hem. en zijn hoofdstel passend maken en wie weet als hij het heel goed doet allemaal, dan later op de dag misschien nog even naar vrienden rijden (wonen nog geen 2 km hier vandaan)

Je wilt ook gewoon heel graag met hem aan de slag, maar wilt hem ook tijd gunnen om te wennen. Lastig is dat

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:26

bij sommige paarden kan het best lang duren voor ze gewent zijn, als ik met mijn paardje verhuis duurt het meestal een week of drie voor ik de rust weer in zijn ogen zie en dan gan ik pas weer met hem rijden, in die drie weken ben ik er wel elke dag en poets hem regelmatig.
ik begrijp dat jou pony niet alleen een nieuwe stal maar ook een nieuwe eigenaar heeft (jou dus)? dan kan het miss zelfs langer duren, ik zou hem iig de tijd geven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:46

gewoon beginnen met poetsen en longeren.

als hij met longeren relax is, dan kun je de dag erna echt wel rustig beginnen met rijden :j

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:49

Met mijn pony zat ik er meteen dezelfde dag al op. Op wedstrijd kwam ze ook op vreemd terrein en moest ze meteen lopen. Pony was het dus wel gewend. Vorig jaar op vakantie met de paarden ook meteen gaan rijden.
Maar zo gewoon rustig aan doen, je merkt het wel aan je paardje als ik het zo hoor :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:50

heb net gelezen dat dat in het ergste geval wel 3maand kan duren...
Laatst bijgewerkt door Sjors op 20-06-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:52

Het scheelt al wanneer er een ander paard is (paarden zijn) waar hij zich aan op kan trekken... In wat voor groep staat hij?

Ik heb net sinds een week een nieuwe ruin erbij. Paarden hebben ongeveer 3 maanden nodig om iets nieuws in hun hoofd te prenten en echt te onthouden.
Tot die tijd doe ik gewoon rustig aan met hem. Eerst wandel ik ook voornamelijk buiten het terrein, en in de wei doe ik wat kleine oefeningen.
Ik bouw het rustig op, rijdt tm de herfst en geef hem in de winter lekker een beetje vrij.....

Alle tijd.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:55

Sjors493 schreef:
heb net gelezen dat dat in het ergste geval wel 3maand kan duren... dan moet je paard wel heeel erg bang/schrikkerig zijn.

Dat is heel normaal. Een paard beschikt natuurlijk over een beperkte hersencapaciteit. Dus kost het inprenten van nieuwe dingen meer tijd. In een nieuwe omgeving komt er heel veel op een paard af, nieuwe geluiden, nieuwe geuren, nieuwe paarden, nieuwe baas.
In het begin rust zo'n dier dan ook nauwelijks... is constant op zijn hoede.
Ik laat ze altijd even met rust, ga na een week een beetje poetsen, beetje vast staan, beetje voetje geven, stukje wandelen... rustig aan.
Dus wel in handen hebben, kleine dingen doen, zorgen dat ze je leren kennen.... en dan aan de slag wanneer het goed voelt.

Sommige paarden klappen juist dicht en lijken daardoor heel 'makkelijk'. Zo'n paard moet je een beetje tegen zichzelf beschermen en ook net zo goed lekker de tijd geven....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:57

Ik zou het paard een dag of 2 de tijd geven om te wennen. Het duurt lang voordat een paard echt gesetteld is, maar als jij een keer een buitenrit wilt maken, of met paard naar een wedstrijd toe wilt waar hij ook in een andere box komt te staan, of een keertje met hem of haar op vakantie wilt naar een ander adres, hoe doe je dat dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:59

Cassidy schreef:
Ik zou het paard een dag of 2 de tijd geven om te wennen. Het duurt lang voordat een paard echt gesetteld is, maar als jij een keer een buitenrit wilt maken, of met paard naar een wedstrijd toe wilt waar hij ook in een andere box komt te staan, of een keertje met hem of haar op vakantie wilt naar een ander adres, hoe doe je dat dan?

Dan ben je al een poos verder. Ik heb er 2, dus tegen de tijd dat we 3 maanden verder zijn en ik met ze op pad wil neem ik beide paarden mee.
Kijk, er moet IETS van een vaste waarde zijn voor een paard. Dus je kunt best op vakantie of whatever, maar dan zal een paard toch eerst op z'n minst moeten weten wie jij bent.
Een dag op pad is natuurlijk wel iets anders dan een permanente verhuizing.
Bovendien ga ik geen wedstrijden rijden met een paard dat ik net gekocht heb.... eerst maar eens laten wennen, tijd zat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:00

@ Cassidy
niet. wedstrijd daar hebben we hem heel langzaam aan laten wennen, een buitenrit rijden we zelden

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:11

waarom rijdt je niet buiten dan?
en ik ben ook wel benieuwd hoe je je paard heel rustig hebt laten wennen aan wedstrijden?

ik ben het er mee eens dat je een paard even een paar maanden de tijd moet geven om te wennen, maar dat betekend in mijn ogen niet dat je niet kunt (buiten)rijden.
dat je niet meteen wedstrijden start vind ik logisch, je moet toch eerst samen een combi worden. maar daarna neem je je paard toch gewoon overal mee naar toe in mijn ogen. worden ze juist makkelijk van, hoe meer ze zien hoe beter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:34

Buiten rijden vind ik wel de mooiste eerste activiteit om op te pakken... vooruit, rechtuit, de wereld in snappen ze allemaal. Lekker makkelijk, hoeven ze niet zo na te denken en vinden ze nog leuk ook...
De rest komt later wel...

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:52

@Cassidy Dat dacht ik ook, ik ben met mijn paard naar de 4-daagse geweest en daar ben ik maandag aangekomen en dinsdag was de eerste rit. Heeft ze ook een klein dagje kunnen wennen. Dat moet toch makkelijk kunnen? Ik heb er drie, ene keer neem ik de ene, de andere keer neem ik de andere mee.

Als het paard nieuw is zou ik hem ook nog wel even laten wennen maar 3 weken vind ik best veel hoor, paar dagen is lang zat. Des te eerder zitten ze in een nieuw ritme.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:35

Pfoe, is mijn mening toch echt heel anders dan de rest hier blijkbaar!

Een verhuizing kan voor een prooidier als het paard echt een hele klap zijn. Zeker als het paard al een beetje onzeker van karakter is.
Na een paar dagen al meteen het erf af willen zou ik niet proberen. Of het moet wel een héél cool paard zijn.

Ik zeg daarmee niet dat je niets met hem moet doen! Maar ik zou de eerste paar dagen gewoon lekker op de wei laten staan (staat hij bij jullie ook dagelijks buiten TS?) en alleen even in de wei zijn. Komt het paard zelf naar me toe, krijgt ie wel een kriebel of poets ik hem een beetje. Maar meer ook niet hoor! Vind het helemaal niet erg om m'n paard even alleen te kunnen bestuderen.

Ik zou toch een paar weken wachten voordat ik er weer op zou gaan zitten. Maar goed, ik sta eigenlijk ook liever naast m'n paard dan dat ik er op zit :+

Maar uiteindelijk verschilt het per paard. Wacht dus gewoon tot je paard eruitziet alsof ie zich thuisvoelt. Dán lijkt het me namelijk het moment om meer te vragen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:37

leuk dat je een pony hebt gevonden, welk ras is het?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:34

ook ik vind 1 of een paar dagen met je paard op stap even iets anders dan een permanete verhuizing.
die paar dagen spanning kan je allebij wel aan, en het is niet voor niets dat een paard thuis de oefenigen thuis vaak beter doet dan op wedstrijd...

edit: typo
Laatst bijgewerkt door barbar op 20-06-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:13

Ik vind het ook wel bijzonder, niet zozeer in dit topic.. maar dit lees ik heel vaak, hoe snel mensen vinden dat een dier weer 'acte de presence' moet geven en direct onder het zadel zijn/ haar kunstjes moet vertonen.
Wanneer ik lees: "dit is Sammy, ik heb hem nu 10 dagen en volgende week starten we onze eerste B proef". Dan denk ik: Sammy weet nog niet eens wie jij bent, wie de andere paarden zijn, wat er gaat gebeuren, wat men van hem verwacht, wat zijn rol is in de nieuwe kudde.... dat beest is nog helemaal diffuus en moet al ingevlochten aantreden en presteren!
Jeetje, moet iedereen de trein halen of verwachten ze binnenkort onder een trein te lopen ofzo? Wat een haast...... :o

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 08:38

nou gister heb ik een heel klein stukje buite met hem gereden (stap ritje) en dat deedhij super.
Hij komt in de wei al naar me toe en hinnekt er vrolijk op los.
vandaag doe ik gewoon een rustig poets middagje en lekker in de wei
Morgen ook of nog een wandelingetje en denk donderdag of vrijdag nog weer even rijden.

ik heb trouwens een Welsh Cob voor diegene die er naar vroeg :)
Ben er helemaal wijs mee

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:41

Inderdaad het ligt aan hoe je paard/pony zelf is.
Toen ik mijn paard naar mijn huidige stalling verplaatste ben ik de dag erna gewoon gaan rijden .. Niks aan de hand.
Nu 2,5 jaar verder is hij al wat brutaler en drukker en wacht ik dus nog even een paar dagen als ikv an plek verwissel zodat hij even rustig kan wennen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:22

loulou schreef:
waarom rijdt je niet buiten dan?
en ik ben ook wel benieuwd hoe je je paard heel rustig hebt laten wennen aan wedstrijden?

ik ben het er mee eens dat je een paard even een paar maanden de tijd moet geven om te wennen, maar dat betekend in mijn ogen niet dat je niet kunt (buiten)rijden.
dat je niet meteen wedstrijden start vind ik logisch, je moet toch eerst samen een combi worden. maar daarna neem je je paard toch gewoon overal mee naar toe in mijn ogen. worden ze juist makkelijk van, hoe meer ze zien hoe beter.

omdat hier in de omgeving geen mooie plekken zijn :+
heel rustig laten wennen aan de manege: een paar keer erheen gaan en laten 'verkennen', niet erop maar ernaast, een beetje wandelen door de bak, los laten lopen in de bak, longeren, en dan zo uitbreiden naar rijden.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:16

Toen ik mijn paard heb verhuist heb ik der een week wat rust gegeven. Wel af en toe uit de groep gehaald, want vanaf dag 1 waren het de dikste vriendjes in het land (gelukkig!) en dat is nu nog zo. Eerste paar keren was ze onrustig als ze bij de groep weg moest, maar dat gaat nu super. Kwestie van tijd.