Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tamary schreef:Ik moet zeggen dat mijn allereerste ingeving een oogprobleem is. Beperking blikveld of slechter zien met linkeroog. Dat kan ook allerlei stress dingen geven, zoals jij beschrijft. Nieuwe omgeving is altijd wennen, maar als paard minder ziet en alles nieuw en dus onvoorspelbaar is wordt dat nog erger.
irmaz schreef:Klinkt als een paard met weinig vertrouwen en een half jaar is natuurlijk ook erg kort om met zo'n paard al een vaste vertrouwensband te hebben opgebouwd. Is er de mogelijkheid dat je haar een maand vakantie geeft in het koppel zodat ze zich rustig aan kan passen aan de nieuwe omgeving? Je zou haar dan iedere dag even eruit kunnen halen voor wat extra voer (lekkers) en een poetsbeurt en dit dan langzaam uitbouwen, iedere dag wat langer en wat meer. Hiermee haal je voor jezelf ook de druk er af en kun je meer ontspannen op haar reageren.
Het is echt wel een werkpaard die het heerlijk vind als ze iets mag doen. Dat merk ik nu ook wel tijdens het longeren, dat ze dan niet graag wilt stoppen. Sassol schreef:Ik zeg ook even helemaal terug naar het begin.
Klinkt alsof het paard al redelijk onzeker was tegenover mensen (die doen het meeste ook van links), dus kan me heel goed voorstellen dat dat na zo'n verhuizing op die manier (geen kritiek hoor) nog erger is geworden. Dus zul je even een stapje terug moeten doen.
Als het mogelijk is zou ik haar 24/7 in de kudde laten voorlopig. Poetsen e.d. ook gewoon in de wei doen.
Ik weet helaas geen GT voor je, maar zou haar wel gewoon in de wei laten tot je er een hebt gevonden.
Succes ermee TS!
coolpool11 schreef:Ik ken iemand die heel goed met paarden en hun (gedrags)problemen omkan.
Zijn naam is Bert Swennen (van Skyfarm). Hij woont in Wellen,België.
Ik heb daar vroeger veel geholpen(stallen kuisen, weide afmaken,...) en ik heb daar wilde paarden
zien aankomen en een maand later zag ik het braafste paard terug weg gaan.
Het beste van al is dat hij het op de manier van Monty roberts doet.
groetjes Steven

Nixxs schreef:Wat is overspronggedrag ??
Share schreef:Als ik het goed begrijp is je paard in een half jaar 2 x verhuisd? Van de vorige eigenaren naar een stalling en van die stalling naar je huidige stalling? Heb je enig idee wat een verhuizing met een paard doet? Zeker met stress gevoelige paarden? Sommige zijn met een paar dagen al lekker op hun gemakkie, andere hebben er wel een jaar voor nodig.. Geef haar eens de tijd om te wennen. Als dat betekend dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen dan zij dat zo.. Dit paard heeft rust, kalmte en vertrouwen nodig maar vooral TIJD! wellicht kan je haar ondersteunen met bach bloesem om de ergste spanning te verzachten. Succes!