Paard wil NIET een halster over de oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

Paard wil NIET een halster over de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 11:56

Hallo,

Ik heb een probleempje, mijn paard wil niet dat ik zijn halster over zijn oren doe?
Ik kan het gewoon borstelen tussen ze oren aaien ze oren beet pakken etc.
Maar zodra ik het halster over zijn oren wil doen is het mis en gaat hij vreselijk met zijn hoofd schudden waardoor ik al regelmatig een kopstoot heb gehad.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen op een paard vriendelijke manier?

Groetjes,

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:58

Halster aan de zijkant aan de gesp open maken, neus er door,andere eind achter de oren langs over het hoofd doen en aan de gesp weer dicht maken......voila

Ibbel

Re: Paard wil NIET een halster over de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:01

Precies, het halster gebruiken zoals het oospronkelijk bedoeld is. Met de gesp.

Wat je wel kunt doen is vervolgens eerst het halster alleen maar via de oren afdoen, net zolang tot je paard daar niet meer op reageert. Daarna (en dan kan best een paar weken duren, voordat je daar geen reactie op krijgt) zou je eens kunnen kijken of omdoen via de oren ondertussen wat minder protest oplevert.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:02

quartel schreef:
Halster aan de zijkant aan de gesp open maken, neus er door,andere eind achter de oren langs over het hoofd doen en aan de gesp weer dicht maken......voila

Dat doe ik nu ook! omdat ik hem in zijn stal geen halster om wil laten.
Maar hij is 5 en wil hem binnenkort gaan beleren alleen dan zal er ook een hoofdstel over zijn oren moeten?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:04

Wat Ibbel zegt.... net zo lang doen tot hij niet meer reageert... desensibileren!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:05

misschien kan je dat voorzichtig gaan oefenen door het laster te groot te maken?
Zodat je het ruim over de punten van de oren kan doen?
Dan kan je het steeds als het beter gaat een gaatje kleiner maken en je paard er zo mee leren vertrouwd te raken.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:05

doe je z'n halster vanaf de voorkant om of vanaf de zijkant?

De meeste paarden vinden het niet super als je het halster vanaf de voorkant omdoet.
het paard van me vader is kopschuw en als je dan met je rug naar zijn schouder staat en dan probeert het halster om te doen dan lukt het beter.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:06

Zolang een halster niet lukt niet beginnen met een hoofdstel hoor!!! proberen zoals hierboven en belonen als het goed gaat. Neem een beetje lekkers in je hand en als het halster om is geef je wat lekekrs. Dan doe je het weer rustig af en geef je weer wat lekkers. Halster om is dan een teken dat hij wat lekkers krijgt!

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:08

Kun je hem daar wel kriebelen enzo?
Oplossing is inderdaad vaak herhalen. Laten wennen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:09

quartel schreef:

:j

en je kunt er gewoon mee gaan oefenen.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:10

Eerst wou hij helemaal niet op zijn hoofd aangeraakt worden dus zo ver ben ik al wel!
Maar ik zal het straks meteen proberen om hem te groot te maken en dan zo om doen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:11

ik ben benieuwd :j
misschien helpt afleiden met wat lekkers erbij ook wel voor eventjes

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:11

Hier een arabiertje van 22 dat het al heel zijn leven doet, alleen halster met gesp helpt.
Omdoen is trouwens niet echt een probleem, rustig naast hem staan en zachtjes over de oren om doen.
Afdoen met een hand om de neus om een kopstoot te vermijden.
Idem met hoofdstel.
Tja, sommige dingen zitten er gewoon in.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:12

Ik heb er zo een thuis. Wat wij hebben gedaan is ipv. een halster, een halsring gebruiken, en dan zo een met een ijzeren kern, zodat je hem aan de onderkant kan vastpakken en hem met veel ruimte tussen de oren en de ring, over het hoofd kan doen. Dit hebben we een half jaar lang gedaan en toen zijn we weer het halster gaan proberen. Ze is nog steeds niet makkelijk, maar het gaat een stuk beter.

Ook heeft het geholpen dat we haar zelf hebben laten aangeven, wanneer ze er klaar voor was om haar hoofd in het halster/hoofdstel te steken. In het begin duurde het 5 minuten, maar nu doet ze het meteen als ik ermee aankom. Op die manier kan ze zichzelf er "klaar voor maken".

Ook zij had trouwens met aaien en borstelen bij de oren en het hoofd geen problemen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:17

Oh ben ik toch niet de enigste die daar last van heeft := !

Ik heb mijn 4 jarige schimmel nu sinds Oktober. Was nog nooit in de hand geweest dus kende ook helemaal niks.. Eerst kon ik helemaal niet achter zijn oren komen.. Nu heeel af en toe. Halster om gaat met moeite, ik doe het dus ook met de gesp. Als ik het halster af wil doen laat hij zijn hoofd al hangen. Dat vindt hij niet erg, het is alleen het omdoen. Hetzelfde bij het hoofdstel. Ik maak het bit aan 1 kant lost, maak de riempjes vast en dan het bit vast in. Dit gaat opzich wel goed :j .

Met een zachte borstel kan ik wel gewoon achter zijn oren kriebelen, dat vindt hij heerlijk. Kan hij uren van genieten :j ..

De gouden tip heb ook ik nog steeds niet gevonden.. Geduld geduld geduld...

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:20

Dit paard was ook nog zelden in handen geweest en wat ze er mee gedaan hebben hebben e hem in verpest!:S

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:23

Verpest hoezo dan? Zo te lezen zijn er heel veel paarden waar je niet achter de oren mag zitten. Dit vind ik niet iets van verpesten hoor.. Gevoelig misschien?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:35

die vrouw was er bang voor, dus met longeren is hij gewend om zijn eigen gang te gaan, hij heeft voernijt gekregen en is schuw geworden doordat zijn broer helemaal in elkaar sloeg, hij heeft daar klappen gehad omdat ze gewoon niet wisten wat ze met hem aan moesten, ik ben nu de enige die hij nog vertrouwt, ik kan alles met hem alleen het halster wil nog niet lukken ik mag al blij wezen dat ik hem kan poetsen want hij vond het een ramp om aangeraakt te worden nu staat hij er gewoon van te genieten en gaapt hij er bij!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:36

Oh dat is niet niks nee.. Als je nu al zo ver gekomen bent kan ik je alleen maar meegeven dat je echt geduld moet hebben. Belonen bij goed gedrag en negeren bij geen goed gedrag..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:38

mijn dravertje doet dat ook alleen doet hij dat bij zijn linkeroor,
hij doet dat vooral bij het hoofdstel,halster gaat eigenlijk wel nog.lees even mee hier.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:46

ik heb bij hem zeker veel geduld, omdat ik hem niet verder wil verpesten, maar laat hem wel mee lopen in de vaste routine zodat hij wel wat discipline krijgt, dus elke dag naar buiten met de rest etc etc. ik poets hem veel zodat hij alleen maar meer vertrouwen in me krijgt, en zo'n 3x in de week laat ik hem rustig aan de longe lopen wat eerst met bloed zweet en tranen ging aangezien meneer niks beters gewend was dan steigeren omkeren je de kont doe draaien en noem alle ellende maar op, ik heb hem nu zover dat hij in de stap hele rondjes loopt en lekker rustig met zijn hoofd aan de grond, in de draf is hij nog iets te gespannen maar gaat al beter! heb inmiddels ook een kaptoom voor hem gekocht voor het longeren wat hij veel fijner vind, maar dit staat los van het halster probleem..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:49

gewoon halster aan de zijkant losmaken en zo omdoen.
kun je wel een hoofdstel aan doen dan?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:53

ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mij pony, toen heb ik het heel vaak met haar geoefend door naast haar te gaan staan, arm om de hals en dan met een losse gesp het halster omdoen, het stomme was dat toen ik voor het eerst een hoofdstel om ging doen (zelfs het menhoofdstel) dit absoluut geen problemen opleverde. mits ik het vanaf de zijkant doe dan, vanaf de voorkant vind ze nog steeds wat eng. al is het wel een stuk minder geworden.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:56

ellepel schreef:
gewoon halster aan de zijkant losmaken en zo omdoen.
kun je wel een hoofdstel aan doen dan?

Als je de reacties gelezen hebt kon je der ook uit op maken dat ik eerst het halster goed wil hebben voordat ik het hoofdstel in doe.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:27

is het nog gelukt vandaag?