Teken bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Teken bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:01

Wie heeft er wel eens last teken op zijn paard?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:03

Ik vind ze bij mijn pony wel eens. Meestal tussen de voorbenen. Ik verwijder ze dan met de tekentang die ik standaard in mijn poetskist heb liggen.

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:04

Ik heb ook geregeld teken bij mijn paarden. Ik kijk de paarden elke dag na en verwijder de teken met de hand of een tekentang.

Sodeletuut

Re: Teken bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:05

Ik vind ze niet heel vaak. Mijn paard had er laatst eentje bijna in haar oog, vond ze niet zo prettig toen ik hem eruit haalde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:13

Normaal gesproken 1x per jaar, maar net terug van de Veluwe en zeker 15-20 samen van de pony's gehaald.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:17

Ik heb de eerste deze week verwijdert, idd ook tussen de voorbenen.
Goed idee om een tekentang aan te schaffen.

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:25

Lopen de paarden dan gevaar in verband met de ziekte van lyme? Of bestaan er inentingen tegen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:27

Er is geen vaccin tegen lyme (meer) beschikbaar. En ja, ook paarden kunnen Lyme krijgen. Ik had ze hier ivm semegevoelig en alle lastige insecten op trektocht in de Butox gezet, dus alle teken waren al dood.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:30

Mijne heeft ze ook regelmatig meestal op der neus. Valt me wel op dat ze eigenlijk de enige is die ze regelmatig heeft van de groep.

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:03

Ja, gewoon weghalen met zo'n tekenpincet

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:49

Weghalen met een tekentang is meestal zo klaar

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:06

Het valt mij op dat we er dit jaar nu al meer last van hebben. Mijn honden en katten hadden altijd wel teken maar nu ook regelmatig op mijn paarden, idd vooral tussen de voorbenen. Maakte er nooit zo'n probleem van, tekentang huppa eruit maar het is nu elke dag raak wel bij zowiezo 1 van de dieren! Haalde er gister zelfs een van m'n eigen bovenbeen en vanmiddag liep er 1 over mijn hand!

Ken 2 mensen in mijn omgeving die ook echt de ziekte van Lyme hebben gekregen van een teek, 1 iemand tijdens een bos rit. Maak me dus best zorgen omdat ook veel meer teken tegenwoordig besmet zijn met Lyme! Was/ben dus al een tijdje opzoek naar een goed middel dat werkt tegen teken maar liever niet van die stinkende chemische pipetjes waar je ogen al van gaan branden als je er naar kijkt. Daar wil ik dus vanaf, ook omdat 1 van mijn honden altijd een een beetje geirriteerd raakt op de huid.

Heb van de week een middel gekregen om te proberen wat net op de markt is. Het is geheel biologisch (YES) en het is gewoon een spray die je vaak kan gebruiken. 1ste test gehad, net terug van een rondje park en geen van m'n honden heeft een teek! Hoop dat dit echt werkt want ben die teken wel zat nu Grrrr!

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:43

Mijn paard heeft ze niet zo vaak, maar dit jaar al wel twee. Alleen de kop zat er nog maar, en ik kon het restant niet verwijderen. Dus maar goed ontsmet. Hij reageert er wel heftig op, krijgt er een heel harde plek van onder de beet. Of een flinke bult. Hebben die van jullie dat ook?

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:50

Mijn paard had een aantal weken geleden ook een teek op haar voorbeen. Omdat ik weet dat ze een aantal gevaarlijke ziektes kunnen geven heb ik mijn dierenarts gebeld. Volgens haar kon ik het beste de datum opschrijven als ze dan vage klachten zou krijgen dan zouden we aan de hand van deze datum onderzoeken kunnen doen. Overigens zijn niet alle teken gevaarlijk. Mijn dierenarts vroeg of ik de teek nog had zodat we hem op zouden kunnen sturen naar Utrecht. Hier hebben ze graag teken voor onderzoek, zo kunnen ze de boel in kaart brengen. Helaas had ik de teek inmiddels geplet onder mijn laars :+

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:51

....op mijn vorige paard en bij het paard van mn vriend heb ik er nog nooit 1 zien zitten, maar bij het merrietje wat ik nu heb toch wel al een aantal.....
@JadeYsla ben benieuwd wat voor spul dat is en of het werkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:54

Ik stond vorige zomer op en wei waar er heel veel zaten. Heb er iets van 10 per paard af moeten halen.
Heb ze toen ingespoten met tekenspul en toen bleef het weg. Nu staan ze gelukkig in de groep op een ander weiland. Voorheen heb ik nog nooit een teek gezien op een paard.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:46

AaronYve schreef:
Ik stond vorige zomer op en wei waar er heel veel zaten. Heb er iets van 10 per paard af moeten halen.
Heb ze toen ingespoten met tekenspul en toen bleef het weg. Nu staan ze gelukkig in de groep op een ander weiland. Voorheen heb ik nog nooit een teek gezien op een paard.

wow!!! :wow: 10 per paard!

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:52

mijn poown heeft er al een paar gehad sinds ik hem heb .. we hebben een weide met veel bomen,
beide paardjes hebben maar 4/5teken gehad in deze 4 maanden .. dus dat valt nog wel mee :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:56

Er is hier pas nog een topic over geweest zoek maar even op Teken!! en je vind er van alles over!

DorienIlano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:48

mijn paard had dit ook en heb hem ingespoten met een mengeling van 1/3de water 1/3de Azijn en 1/3de detol. En het is effectief!^^

Jhelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:56

DorienIlano schreef:
mijn paard had dit ook en heb hem ingespoten met een mengeling van 1/3de water 1/3de Azijn en 1/3de detol. En het is effectief!^^

Wat een handige tip! Dit zal ik zeker onthouden.

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:47

Ik niet, ligt aan omgeving van het paard. Als er veel bomen zijn en hoog gras b.v.

karunnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:39

Wij hebben het pas voor de 1e keer meegemaakt op een veulentje maar verder hebben onze pony's nooit teken gehad....Gelukkig!
Het schijnt dat de 89% van de teken die er nu zijn besmet zijn met Lyme!! Houdt je paarden dus goed in de gaten!!!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:46

hier hebben de paarden standaart teken. Haal ze gewoon met de hand wegen. Elke dag even controleren (neus, plooien voorbenen, naast de geslachtsorganen, onder de staart en naast de zwilvratjes) dan heb ik er op een slechte dag wel 20 tot 30 per paard. Mij is wel verteld dat een paard veel minder vatbaar is voor lyme. Dus maak me er maar niet al te bang over.

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:17

Ik zou hem met een tekentang verwijderen.