Adressen Loon op Zand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Adressen Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:21

Hallo, ik plan een meerdaagse vakantie, samen met een vriendin op Loon op Zand.
Ik heb wel al gegoogeld en een paar adressen gevonden, vooral Manège Van Loon springt in het oog.
Ik zou toch wat reacties willen van mensen die er al geweest zijn of eventuele andere adressen. De bedoeling is om een locatie te vinden waar ruiter en paard budgetvriendelijk kunnen verblijven. Of als er een leuke paardenpension is waar de paarden ook op de weide kunnen staan, met in de omgeving (straal van een tiental km) een B&B voor ons, wil ik dat ook overwegen.
Ik ga het liefst buiten het dazenseizoen, ik dacht vanaf midden september of is dat nog te vroeg? Bedankt voor de reacties.

XxDiandraxX

Re: Adressen Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:40

van loon staat niet geweldig bekent hier op bokt vanwege de paarden die ze daar hebben, in stands en kussenslopen gevuld met stro als dekje. maar om er op vakantie te gaan is het heerlijk, fijn boxen en voor jouw een lekker bed. ik geloof alleen dat daar de paarden niet op de weide kunnen maar dit zou je even na moeten vragen. voor een vakantie is het daar echt heerlijk, lekker dicht bij de duinen en ook in de buurt van het dorp.. ik zou zeggen gewoon doen..;)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:16

Ja, van de bezwaren die jij aanhaalt had ik ook al gehoord en ook van die strozakken! Enkele ruiters van de menège waar ik ga lessen zijn er onlangs gaan rijden en hebben verteld over die strozakken :)
Ik heb gehoord dat daar redelijk veel dazen waren, wanneer ongeveer stopt daar het dazenseizoen?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:18

Ik heb daar een x aantal jaar eens gereden, bij van Loon. Inderdaad, stro er in en onder het zadel maar!
Vele stonden in stands en alleen bepaalde paarden mochten naar buiten. Niet helemaal mijn ding.
Misschien is het in de tussentijd wel veranderd, dit weet ik niet. Woon niet naast de deur namelijk ^^.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:18

niet :+

haha nee in de loonse en drunense duinen heb je langere tijd last van de dazen!

Manege van loon heeft verder voor paarden van buitenaf wel gewoon boxen buiten.. of ze op de weide kunnen weet ik niet helemaal zeker!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:38

wij hebben weleens bij Herberg de Brand gelogeerd met de paarden. Was erg netjes daar en is vlakbij de duinen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:41

Wij zijn ook vorige maand bij Herberg de Brand geweest en dat was prima! Super verzorging voor de paarden maar ook een super verzoring voor ons. Heerlijk bed, goed eten - de vrouw des huizes kookt geweldig!! en de paarden stonden er heel netjes bij, mooie goed gevulde stal, goed te eten en een fijne wasplaats. Echt een dikke 10!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:17

Ik heb gelogeerd op een minicamping bij een pensionstal, volgens mij heette dat De Kommer, in Loon op Zand.
Moet je dus wel kampeerspul mee hebben, weet niet of dat een bezwaar is?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:44

de kommer is idd een mooie locatie maar in vergelijking met van loon of de brand wel weer wat verder van de duinen verwijderd..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:56

Je hebt inderdaad de Kommer, maar dan zit je toch wel een flink stuk van de duinen vandaan. Herberg de Brand is een prachtige locatie, ik weet alleen niet of het binnen jullie budget valt.
Manege van Loon staat inderdaad wel lekker bekend hier op Bokt. Dekjes met stro zijn inmiddels vervangen voor normale dekjes. De paarden staan in de stands wanneer dat nodig is, verder staan ze altijd buiten in een grote paddock.
Je krijgt daar gewoon een box, maar of je paard ook in de wei of paddock kan, durf ik niet te zeggen.
Het voordeel bij van Loon is dat je gelijk de bossen inrijdt. Je hoeft niet langs de weg en ook geen weg over te steken. Gewoon het erf afrijden en je zit in het bos.
Vanaf midden september zijn de dazen meestal wel vertrokken hoor. Anders even een stukje de duinen inrijden (wel op tempo :+ ) en dan heb je er geen last meer van.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:07

Ik heb wel nogg een bijkomend vraagje. Ik dacht dat je een pas nodig hebt om in het domein te rijden. Waar kan ik die halen? Kan dat lang op voorhand. Ik vind daar geen info over op de site van de VVV van Loon op Zand. Ik heb de ruiterroutekaarten van de Taxandria route en daar is één genummerde (op knooppunten) route beschreven in Loon op Zand. Zijn er voor de rest geen bewegwijzerde routes? Of zijn er specifieke kaarten voor de streek?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:34

deze vergunningen zijn bij van loon ook te krijgen. een dagkaart kost 3 euro en een jaarkaart 10euro.. moet je dus even kijken hoelang je gaat om te zien wat goedkoper is.

er zijn specifieke kaarten, volgens mij heeft van loon deze ook liggen in de bar.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:41

Een dagkaart kost 1 euro, geen 3 ;) Een jaarkaart kost 10 euro en een weekkaart is volgens mij ook te krijgen, die zijn iets van 6 of 7 euro.
Vergunningen zijn te halen bij: van Loon, Bosch en Duin, Rustende Jager, de Klinkert, de Roestelberg, Drunens ruiterhuis en nog enkele andere adressen. Check wel even vantevoren of ze ook dagkaarten hebben, dat hebben ze volgens mij niet allemaal. Van Loon heeft zeker weten dag en jaarvergunningen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:46

Het is een soort leren sleutelhanger die je aan je zadel kan bevestigen. Bij Herberg de Brand hadden ze die gewoon liggen voor de gasten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:46

Even gekeken, maar ik zie niets meer over de weekvergunningen. Die waren er eerst wel. Misschien kun je van Loon even bellen met je vraag.
Ze zijn overigens hier te verkrijgen;

Ruitervergunning verplicht (€ 10,- per jaar of € 1,- per dag). Verkrijgbaar bij café De Roestelberg, uitspanning De Rustende Jager, café De Drie Linden, café De Klinkaert, het Drunens Ruiterhuis, manege Duykse Hoef, manege Pullens, manege Van Loon en Maaike’s Adventure Stallen

De kaarten bij van Loon zijn erg beknopt en daar staan geen duidelijke ruiterroutes op. Er is een kaart van het gebied van het VVV, maar de nieuwe kaarten staan ook geen ruiterroutes op. Mocht je er echt eentje willen, dan zou ik kunnen kijken of ik de mijn kan inscannen. En eventueel kan ik jullie ook wel een dagje gidsen.

Regine, wat een service van Herberg de Brand!!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:49

Oh ja de Klinkaert, daar hebben we geluncht, dat was echt geweldig!! Een hele ervaring zal ik je zeggen! We hebben gewoon een top vakantie gehad daar en ja ik ben vol lof over Herberg de Brand! Het was gewoon echt in 1 woord geweldig!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:52

Ik heb ondertussen drie mogelijke adressen weerhouden, nl. Manège Van Loon, Herberg de Brand (daar kunnen de ruiters niet overnachten, maar dan zoek ik wel een hotel in de buurt) en Manège Pullens. Ik heb ook ontdekt dat er bij Stichting Hippisch Toerisme er een ruiterroutekaart te bestellen is van de streek.
Ik ga eens een daguitstap naar ginder maken en alles gaan verkennen.
Een ruitervakantie plannen is al een beetje op vakantie gaan hé, spannend!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:16

Kun je bij Herberg de Brand niet overnachten? Dat is jammer joh! Je moet er vroeg bij zijn met boeken, ze zijn populair! Een ruitervakantie is zeker op vakantie gaan, ik vond het zo geweldig! Ga het zeker nog een keer doen. Veel plezier op je dagtripje en vakantie! De duinen daar zijn geweldig!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:45

TS, ik zou even heel goed nagaan of de ruiterroutes wel op die kaart staan, volgens mij is het namelijk de vernieuwde route van de kaart van het VVV, daar staan dus geen ruiterroutes op.
Jammer dat er bij Herberg de Brand geen plek is.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:48

misschien de zandkant? dan hoef je de straat maar over te steken en ben je in het bos, tevens kun je ze daar in de weide zetten.
je kunt ervoor kiezen om in een tent te slapen of je kunt het huisje huren dat ze er hebben staan.
het is ook dichtbij de Rustende jager waar je kunt eten/drinken.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:50

Manege van loon is niks mis mee hoor! paarden stan er goed bij en ze hebben geen strodejes meer maar gewone, de paarden hebben er nog een bontje onder. Manege van loon is erg leuk! super aardige mensen en leuke lieve paarden & ponys ;)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:21

Ik heb mij vergist, het is bij manège Pullens dat de ruiters niet kunnen overnachten. Dus dan valt die al weg. Blijven Van Loon en Den Brand over.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:24

De zandkant is een fijn adres, al is het geloof ik wel alleen maar camperen, ze hebben ruime boxen en beschikken ook over genoeg weidegang. De duinen beginnen aan de overkant.
Met van Loon is ook niets mis hoor. De manege paarden gaan snachts het weiland op en overdag staan ze met zijn alle aan een grote hooiruif die is ingericht als stand. En logeerpaarden krijgen gewoon een box.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:30

Bij Manage van Loon staan de manage paarden er naar mijn mening niet prettig bij, de stand staat mij niet aan maar dat valt alles nog mee. De paarden zelf zitten onder de drukplekken....paard heeft dus geen passend zadel (strodekje wordt niet meer gebruikt) en ik zag er een met een veel te groot bitje....Begeleiding vooraf op stal was zeer onvriendelijk maar de begeleiding onderweg was prima.
Ik heb geen ervaring met vakantie en stallen van eigen paarden maar zag wel wat buitenstallen, de omgeving is daar wel echt super je loopt zo de duinen op en als jij een goed bed hebt en je paard heeft een fijn plekje, heb je verder niets met de manage te maken je bent de hele dag op stap!

Veel succes met je keuze!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 11:14

@kenyada, ik heb eens gekeken op de site van de Zandkant, voor mij zou het wel OK zijn, maar mijn vriendin heeft graag wat meer luxe en er is in de bungalow spijtig genoeg geen douche mogelijkheid, alleen op de camping zelf en ik vrees dat zij zich daar niet tevreden mee gaat stellen. Toch bedankt voor de tip, ik bekijk aandachtig al jullie voorstellen.
Tot hiertoe geef ik de voorkeur aan Manège Van Loon, alleen zal ik moeten informeren of onze paarden toch niet op een wei kunnen verblijven.