Vergoeding voor schrijfsters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Vergoeding voor schrijfsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:30

Al een poosje vraag ik me af: waarom krijgen juryleden wel een vergoeding voor een wedstrijd, en de schrijvers en schrijfsters niet? Die offeren er net zo goed een hele dag of een heel dag deel aan op, zitten ook in die stikhete auto of ijskoud juryhokje. Een goede schrijfster is belangrijk voor een jurylid, zeker als je veel commentaar op je protocol wilt hebben. Als schrijfster moet je continu opletten, snel en netjes kunnen schrijven, en ook nog enigszins weten waar het over gaat, wil je het commentaar goed op het blaadje krijgen.

Misschien is er wel een hele logische reden voor, maar wie kan me dit vertellen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:31

Volgens mij zijn schrijfsters vaak mensen van de vereniging, die vrijwilligen bij zo'n wedstrijd.. zonder vrijwilligers geen wedstrijd lijkt me, dan wordt het misschien ook wel te duur.

Dniekje

Re: Vergoeding voor schrijfsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:34

idd! bij ons op concours wordt er geschreven door de leden van de club. vrijwilligers dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:37

Als 1e zou ik denken dat schrijfsters geen cursus hebben hoeven volgen en wij juryleden wel.. Verder is het idd, zoals miccamaaike zegt, dat schrijfsters vaak via de club als vrijwilliger zijn aangewezen (oke, soms wel verplicht :+ ) Het secretariaat en de ringmeesters krijgen ook geen vergoedingen.. Dus waar trek je dan de grens?

Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat de schrijvers ook een presentje krijgen en nadien nog een hapje en drankje :j

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:37

Ik weet niet wat de reden ervoor is.. lijkt mij dat het anders nogal duur wordt als je ook alle schrijvers moet betalen.

Wat bij ons wel gebeurt is dat de schrijvers gewoon drinken en eten krijgen gedurende de tijd dat ze helpen.. vind ik eigenlijk netjes maar ook wel een beetje logisch..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:40

Schrijfers hoeven inderdaad geen cursussen te kregen en zijn daarbij ook niet verantwoordelijk voor de punten/ruiters.
Hier krijgen de schrijfers uiteraard wel altijd de gehele gratis eten en drinken.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:40

Ja dat is volgens mij ook wel gebruikelijk. Als je een dag vrijwilligt krijg je vaak gewoon te eten en te drinken. Ik vind t meestal best leerzaam om te schrijven, hoor je ook nog eens wat de jury wil zien!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:08

Schrijven is inderdaad vrijwillig. Eten en drinken vind ik altijd wel prettig (zeker in een koud of snikheet juryhok :D ), maar is tot nu toe ook altijd keurig geregeld.
En bij veel verenigingen heb ik een presentje gekregen voor het schrijven.
Super geregeld :j

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:09

Ik vind schrijven hartstikke leuk, wordt alleen bijna nooit gevraagd, maar goed :P

Kreeg wel een keer een doos chocolade :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:10

ik vind schrijven erg leerzaam, en krijg meestal te eten en drinken op kosten van de club, dat vind ik wel genoeg :) ik heb geen schrijf-cursus gedaan, terwijl jury's wel een jurycursus gedaan hebben, dus vind ik het logischer dat zij wel betaald krijgen.

hoewel ik het niet erg zou vinden om betaald te krijgen voor schrijven hoor :+

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:11

Ik heb één keer gehad dat ik als schrijfster mijn eigen eten en drinken moest betalen en ze wel verwachtte dat ik zo'n 5 uur in een hok ging zitten. Heb vriendelijk geweigerd en toen kreeg ik opeens wel een broodje en wat drinken :')

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:13

Ik moet ook vaak schrijven op concours en vind het helemaal niet erg. Best leuk en leerzaam.
Bij ons wordt het gewoon via de club geregeld, bij onze club geldt: Niet willen helpen is ook geen lid zijn.
Vind ik eigenlijk best logisch...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:14

Soms worden de schrijvers wel een beetje over het hoofd gezien vind ik. Ik heb het idee dat het met name is als je zelf iemand meeneemt. Leden van de club die vrijwilligen worden meestal ook wel goed verzorgd.
Krijg je zo'n bedelmail om zelf een schrijver mee te nemen, moet je vervolgens gaan vragen of je schrijfster misschien ook wat te drinken kan krijgen. (naar die verenigingen ga ik niet meer trouwens).

Soms geef ik mijn dagvergoeding trouwens aan de schrijver en ik deel ook weleens door de helft, ligt er aan wie er met de auto is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:41

Ik ga zelf ook mee als schrijfster bij een jurylid, ik start niet en heb dus ook geen vereniging waarvoor het zou moeten.

K ben nu twee keer mee geweest en keurig verzorgd, de eerste keer mocht k eten bestellen aan de bar (friet, tosti's etc) en drinken en dat werd op kosten van de vereniging gezet. Daar heb ik ook een zak drop gekregen na afloop. De tweede keer was met hemelvaart, en daar kregen we een grote tas met drinken en koeken mee, en kwamen ze halverwege met een schaal met wafels langs de auto's voor de juryleden en de schrijfsters, echt super fijn. K kreeg daar ook direct wat te drinken en er werd gevraagd of k iets wilde eten toen we aankwamen.

Ik ga ook echt mee omdat k er super veel van leer, en het onwijs leuk vind. En k lees vaak op bokt dat mensen graag veel commentaar krijgen, dus ik doe mijn uiterste best om alles wat ze zegt op te schrijven (en das véél). Ik vroeg het me gewoon af waarom schrijfsters het niet krijgen, maar zoals jullie het zeggen is het idd wel logisch

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:58

en wat dan te doen met de ringmeester, parkeerwacht en secretariaat?

Mocht er een presentje zijn voor de jury dan gaat deze uiteraard altijd naar de schrijfster.
En eindigen we rond etenstijd dan is er een gang langs de Mc verzekerd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:44

Een jury heeft een opleiding moeten volgen, een schrijfster niet.

Wanneer ik schrijf krijg ik eigenlijk altijd gratis eten/drinken en soms ook een presentje. Lijkt me genoeg :j

En inderdaad, wanneer je een schrijf(st)er gaat betalen zul je ook de ringmeester, parkeerwacht, het secretariaat, de mensen die de coupons halen moeten gaan betalen. Dan blijf je bezig :+

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:09

Als ook de schrijvers betaald moeten gaan worden vrees ik dat het inschrijfgeld ook aanzienlijk omhoog zal moeten. Ook de ringmeester en andere vrijwillers zoals door andere al aangegeven, offeren hun 'vrije dag' op om te helpen. Als ik schrijf ben een jury is dat meestal via de de vereniging waar ik bij zit. Een vereniging kan erg moeilijk 'draaien' zonder vrijwilligers, vind het wel erg leuk als ik na afloop een presentje krijg. :)

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:16

Op mijn oude manege waar ik niet meer heen WIL hadden ze volgens mij ook wel eens personeel als jurylid en leerlingen die moesten dan maar schrijven of dat deden ze er zelf ook nog eens bij, dus 2 in 1.
Of ze betaald kregen weet ik niet.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:21

Ik krijg altijd broodjes en wat drinken en een paar bonnetjes om de dag mee rond te komen. Altijd genoeg en altijd leerzaam om te schrijven!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:57

Bij de verenigiging waar ik lid ben, krijg je een gratis startkwitantie.
Dus 1x gratis starten (2proefjes) of een vergoeding van 12,50 :j
Ook gratis eten/drinken. Dus super geregeld :D

Ik schrijf dan ook graag, want zo kan ik steeds gratis starten als
ik daar een wedstrijd rij.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:07

Ik ga ook vaak mee schrijven, omdat ik het fijn vind om te weten wat jureren nou echt willen zien, zodat ik daar met mijn paarden aan kan werken. Juryleden hebben een cursus gevolgd die geld heeft gekost, ik heb dus minder recht op een vergoeding. Vind het daarom niet erg om er niets voor te krijgen, aangezien ik er toch veel van leer (en dat dus eigenlijk ervoor terug krijg).
Op mijn club is het vaak zo dat ze minimaal 2 keer per dagdeel langskomen met broodjes, koeken, fris en koffie/thee. Tussen de middag krijg je bonnen en daarvoor kun je een warme hap krijgen en 2 keer fris. Voor mij is dat wel voldoende, ik maak ze ook eigenlijk amper op.

Laatste tijd ga ik wel eens mee met een vriendin. Kregen dan een tas met drinken, thermoskan koffie en een stel koeken. Voor ons wel voldoende, ik had zelf een zak winegums meegenomen die we aan het eten waren :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:21

Als je als schrijfster wel wat krijgt is dat wel heel netjes. Er zijn clubs die nog geen dank je wel zeggen als je er 3 dagen als omroepster zit!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:26

Ik heb weleens een kadobon gehad voor het schrijven en kreeg altijd wel eten aangeboden. Verder vind ik het eigenlijk wel prima zonder vergoeding, ik deed het omdat ik het leuk en leerzaam vond.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:32

Onze club gaf schrijfsters wel altijd een vergoeding, maar ik vind het verschrikkelijk werk dus doe het eigenlijk nooit meer, ik denk dat het nu niet meer zo is. Er is wel altijd heel veel lekker eten en drinken voor de meiden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:40

K heb vandaag weer M1 zitten schrijven (op het Pinksterconcours in Stadspark Schothorst in Hoogland in Hoogland, ring 7, mocht iemand daar gereden hebben) en k heb weer m'n ogen uit zitten kijken. In de pauze ook met t jurylid zitten overleggen over waar ze nou naar kijkt, en uitleg gehad aan de hand van de losrijdende combinaties (die later allemaal bij ons in de ring kwamen). Super tof. Het mooie was dat ik het commentaar na n poosje al opschreef voordat ze t gezegd had, als je eventjes de tijd hebt ist best makkelijk om te zien wat er wel en niet klopt.

Overigens reed er eentje tussen die zijn paard morgen bij me op stal af zou mogen komen leveren, wat een prachtig dier was dat!

We hadden een tas met broodjes, chips, koeken en drinken meegekregen (zelfs een thermosje koffie). Heerlijk!