Meningen met betrekking tot problemen na verkoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjanw

Meningen met betrekking tot problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:05

Op 7 mei 2011 hebben wij onze driejarige A-Welsh Max verkocht, we hebben hem als enter gekocht en opgevoed, we hebben veel met hem getraind omdat we hem graag voor de hengstenkeuring wouden, omdat hij hengst was stond hij vrij veel binnen. Als hij buiten stond was dit in een stukje wei voor huis met gewoon schriklint erom heen en een watervat voor drinkwater. Ook liep hij in de buitenbak waarvan de omheining uit buizen bestaat en de tweede buis op zijn hoogte zit. Vanaf September vorig jaar zijn we vrij intensief met hem bezig geweest en stond hij best veel op stal met een voerbak of waterbak en traillies ervoor. In Februari was de hengstenkeuring helaas werd hij niet goed gekeurd, dus hebben hem laten ruinen en zijn begonnen met het zadelmak maken. Op 7 mei is hij verkocht, naar een handelsstal ik miste hem best en heb via de mail en hyves contact gehouden het ging prima het was een super pony en zo braaf!!!Op 3 juni zag ik hem op marktplaats staan ze boden hem te koop aan. Ongeveer 3 dagen later (rond 6 juni) zag ik dat hij verkocht was, ik heb een mailtje gestuurd met daarin gezegt dat ik hoopte dat ze een goed plekje voor hem haden gevonden. Geen reactie, op Woensdagavond (8 juni) belde de meneer (aan wie wij hem hadden verkocht) mij op om te vertellen dat hij bij de pony op stal stond en hij zag tot zijn grote schrik dat de pony luchtzoog in een kwartier tijd wel 15 x!!!! Dit heeft hij bij ons nooit gedaan terwijl hij daar wel degelijk alle kansen voor had zowel in het land, de bak als op stal!!!Hij zei dat hij de mensen aan wie hij hem verkocht had ging opbellen om het te zeggen en dan zouden die wel van de koop afzien en dan stelde hij mij voor de keuze de pony ging de handel in of naar de slacht of ik moest hem terugnemen omdat het een stalgebrek was!!!Ik heb hem verteld dat hij het bij ons nooit gedaan heeft en dat ik het wel heel vreemd vindt dat de pony er bij hem naar bijna 5 weken plotseling mee begonnen is!!!Hij vertelde mij dat de pony het in het land niet deed maar ja daar zat schriklint omheen, en ja ze hadden het hem nooit aan het waterbakje zien doen. Hij wou de volgende morgen om 10 uur van mij horen wat ik ging doen en anders schakelde hij een advocaat in, ik heb hem verteld dat ik niet zo makkelijk bereikbaar was en dat ik niet wist of ik om 10 uur wel binne was, de andere paarden moeten toch ook eten en ik heb geen mobiel!! Hij heeft 2 x gebeld en bij de tweede keer gezegt omdat ik de telefoon niet opnam ik kon krijgen wat ik wou hij ging nu een advocaat inschakelen!!!!!

wat moet ik hiermee? ik ben van mening dat de pony het dan ook echt wel bij ons had moeten doen, hoe denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 09-06-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:07

o ja op 31 mei heb ik nog gemaild hoe het met hem ging, het ging fantastisch!!!!!!!!hij was gewoon SUPER!!!!

fjordnina

Re: meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:15

Ik zou de koop denk ik ongedaan maken, de pony terug nemen, zelf de tijd nemen om de schade op te nemen en dan zelf rustig een andere plek voor hem zoeken. Daar moet je echter wel de tijd en ruimte voor hebben en ik kan me voorstellen dat dat een probleem zou kunnen zijn.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:28

Ik vind het een vreemd verhaal moet ik eerlijk zeggen. Eerst gaat het super en dan ineenkeer luchtzuigen. Dan zou hij het bij hem al eerder hebben moeten doen. Een maand later komt hij er dan mee aan. De eerste 2 weken zou ik zeggen dat hij een poot heeft om op te staan. Nu zeg ik dat hij best een advocaat kan inschakelen maar dat hij er niet ver mee komt denk ik. Ten eerste omdat de maand om is en ten tweede de mail dat het super zou gaan.

Het is net wat jij wilt. Als je veel om hem geeft zou ik zeggen neem hem terug en verkoop hem zelf. Als je daar de tijd of plaats niet meer voor hebt zou ik zeggen laat maar komen met die advocaat. Veel mensen schrikken nl als ze het woord advocaat horen, dus makkelijk om mee te dreigen als je ergens vanaf wilt. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

De keus is uiteindelijk aan jou.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:16

Duidelijk verveling bij die handelsstal, teveel stress etc. Ik zou zeggen, als je de optie hebt, neem hem terug en zoek een goed plaatsje. Als je dat niet kan, zou ik hem zeker zijn advocaat laten aanstellen. Als het paard dat niet had voor je hem verkocht (en de eerste weken nadien), dan ligt het aan de huisvesting waar de pony nu zit.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:26

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO.

Waves

Re: Meningen met betrekking tot problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:43

Hij meldt het pas na een maand dus hij heeft denk ik geen poot om op te staan. Stalgebreken als luchtzuigen of weven moet je geloof ik binnen 2 weken na aankoop melden, anders is niet meer redelijk vast te stellen of paard het al deed of dat het bij de nieuwe eigenaar is ontstaan. Weet het niet meer 100% zeker maar als je hierop gaat googlen dan moet je het wel kunnen vinden.

Naar de slacht doet hij natuurlijk nooit, voor luchtzuigen?:') Dat zegt hij gewoon zodat je hem terug neemt. Waarschijnlijk krijgt hij de pony gewoon niet goed verkocht en verzint hij nu van alles. Als je nog een beetje wil weten waar je pony terecht komt zou ik hem terugnemen, als je erop vertrouwt dat het wel goedkomt met het beestje dan zou ik die handelaar lekker laten raaskallen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:48

Niet reageren, verkocht is verkocht en dit stinkt. Als hij zou lucht zuigen, stel dat hij dat doet en wel zoveel als de man zegt, dan hadden ze dat de eerste dagen al kunnen zien en dat bij jou komen melden. Daar moeten ze dan niet nu nog eens mee komen. Het klopt dus gewoon niet dat ze nu jou onder druk gaan zetten en dreigen met slacht ect.
Laat je niet intimideren!!
Houd voet bij stuk en geef de man te verstaan dat het niet jouw probleem is. Als hij het jouw probleem wil maken dan zal hij bij de rechtbank moeten zijn. (en ik gok er dan op dat je er nooit meer iets van hoort)
Het is verdrietig dat je dan waarschijnlijk nooit zal weten hoe het afloopt met je pony, maar ik ben bang dat het risico van het verkopen van een pony is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:27

Het is veel te duur om er een advocaat bij te halen als het om de koop van een Welshruintje gaat hoor! Hij probeert je onder druk te zetten..

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 23:42

Vandaag heeft hij op onze voicemail ingesproken dat de pony op pension stond en dat hij de zaak uit handen heeft gegeven, ik heb gister avond met hem gesproken en hij wou dat ik vanmorgen voor 10 uur uitslag deed!!Toen ik hem vertelde dat ik er zeer waarschijnlijk vanmorgen om 10 uur niet was maakte hem dat niet uit ik moest maar gewoon opnemen en zeggen dat ik de pony terug nam! Ik was er inderdaad niet om 10 uur en dus heeft hij het op de voicemail ingesproken als ik het zo wou kon ik het zo krijgen!!!Hij had de "" zaak"" overgedaan aan de advocaat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:44

Klinkt als blaat: een hoop gebrul met de bedoeling om jou te imponeren en die pony terug te nemen terwijl hij niets in handen heeft. Het is nu zijn pony en jij mag het oplossen? Lijkt me niet ;)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:21

Een intimiderende man. Tja bij sommige kan dat inderdaad lukken. Maar ik geloof niet dat hij het uit handen heeft gegeven. Net wat iemand al zei, dat is veel te duur voor een welsch. Hou je ons op de hoogte? Ben zeer benieuwd waar die nog mee gaat komen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:29

Behalve als hij een rechtsbijstandverzekering heeft..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:31

Op mijn koopcontract staat (bij een handelsstal aangesloten bij de VSN) dat ik
bij verborgen gebreken het paard tot 3 maanden terug kan brengen. Echter is het
niet ongewoon hoor dat ze op een andere plek gaan luchtzuigen.. mijn 1e paard deed
het pas een jaar nadat ik hem had terwijl er nieteens luchtzuigers bij hem stonden.

Volgens mij is het zo volgens de wet.. dat de persoon jou eerst een aangetekende brief
moet sturen.. en dat een dierenarts moet constateren of de pony het al deed bij jou, of
daar pas bij hun mee begonnen is. Als de DA het niet bepaald of niet kan bepalen hebben
hun volgens mij geen poot om op te staan. (bij het terug willen brengen vanwege verborgen
gebreken is dit volgens mij zelfs verplicht.

Kun je het niet bij het juridisch loket uitzoeken?

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:40

Wij hebben begin dit jaar ook een paard gekocht, wat nog geen uur na aankomst in zijn stal aan het luchtzuigen was. We hebben contact gehad met de dierenarts, en deze vertelde ons dat we dit binnen 3 dagen moesten melden aan de vorige eigenaar, en deze was dan wettelijk verplicht het paard terug te nemen en het volledige aankoopbedrag terug te geven. Dit hebben we dan ook gedaan (na de nodige moeite en tegensputteren van de vorige eigenaar).

De reden waarom dat binnen 3 dagen moet, is omdat een gebrek als luchtzuigen van het één op andere moment kan ontstaan door bijvoorbeeld stress bij verandering van omgeving/trailerrit oid.. Oorzaken van luchtzuigen is nu even niet interessant denk ik.

Voor m'n gevoel zou ik zeggen dat ik de pony terug zou willen, omdat ik het hele zaakje niet echt vertrouw. Aan de andere kant is het l*llig voor de handelaar, maar het is zijn probleem en niet het jouwe. Hij kan jou dan ook niks maken, daar is het nu te laat voor.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:50

Die handelaar is je bang aan het maken joh. Laat hem lekker schreeuwen.
Doe wat je het beste lijkt voor jou en de pony en niet voor de man.

Succes :(:)

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:18

Natuurlijk gaat het mij om de pony, wat een beetje raar is, ze hebben de pony op 3 juni te koop gezet op mp in de advertentie stond dat de pony 100% betrouwbaar en 100% gezond is!
Op 6juni stond er verkocht bij de advertentie, en op 8 juni belt hij mij op!!!!
Hij zei dat 1 van de optie was dat de pony geslacht zou worden!!!!!(dit vind ik onmenselijk en ga er vanuit dat hij het zei om mij te intimideren) maar ik denk er nu sterk over om contact met hem op te nemen en te zeggen dat ik de pony terug neem voor de slachtprijs!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:19

hij is handelaar en jij bent neem ik aan particulier, hij heeft dus vanuit zijn beroep meer kennis dan jij en zal heel sterk in zn schoenen moeten staan en bewijs moeten hebben dat hij dit bij jou al deed om de koop te doen ontbinden. laat maar blèren....

Als jij het beste voorhebt met de pony zou ik m terugnemen en opnieuw gaan verkopen als je de tijd en ruimte hebt en anders is het niet meer jouw probleem.
Wacht maar gewoon op de brief van de advocaat en probeer alles schriftelijk af te handelen en zijn voice mails te bewaren, misschien wel handig om nu al te doen ivm problemen in de toekomst dan heb jij nl ook bewijs tegen hem als hij fout mocht willen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:23

Ik zou hem ook terugnemen. Niet omdat de handelaar zoveel herrie maakt, want zo te lezen heeft hij geen poot om op te staan, maar alleen met het welzijn van het paard voor ogen. Natuurlijk heb je hem niet voor niets verkocht, maar hier word ik toch wel een beetje naar van, dat zo'n man dan jouw pony moet verkopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:48

Bel je eigen rechtsbijstand verzekering hierover op. Die kunnen je correct adviseren.

Mocht je de pony terugnemen, je kunt bij beginnende luchtzuigers vaak nog veel goed doen door ze veel ruwvoer te geven en geen krachtvoer. Maagcompositum kan ook goed helpen. Dus veel heel stengelig hooi en zo goed mogelijk gespreid over de dag zodat hij "altijd" wat in zijn maag heeft en ook altijd kan kauwen om stress te verminderen. Daarnaast ook naar buiten met andere paarden voor de sociale contacten en de afleiding.
Heeft bij mijn jonge merrie in ieder geval goed gewerkt, in januari zoog ze behoorlijk lucht, nu zie ik het haar nooit meer doen.

Succes met je beslissing.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:03

Hij zal hem wel niet kwijt willen voor de slachtprijs.Ik geloof niet dat hij in zijn recht staat. Het is maar net of jij de pony terug wilt nemen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:11

Ik denk ook niet dat hij enige rechten heeft hoor. Maar als hij dreigt de pony naar de slacht te
willen brengen zou ik zeggen, dan neem ik hem voor die prijs wel over. Ik zou iig niet de pony
terugnomen voor de prijs waar je hem voor gekocht hebt.. de waarde is gedaald.. want het is
nu een luchtzuiger ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:16

Lijkt me sterk dat ie voor een welshje de advocaat gaat inschakelen.
Dit gaat hij niet winnen omdat hij te laat is met hierop reageren.
Wel zit ie nog binnen de 6 weken dat paard met gebrek terug gebracht mag worden.
Maar bij luchtzuigen kan dit anders zijn.

De dierenarts kan aan de tanden wel zien of het dier het al veel langer doet (slijtage)
Een handelaar zal er niet de hoofdprijs voor betaald hebben. En probeert jou volgensmij gewoon te intimideren.
Neem zelf contact op met rechtsbijstand, en vertel je verhaal.
Mocht je een aangetekende brief binnen krijgen, kun je die dan meteen laten zien aan RBS

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:25

cm : de pony doet het NIET met de tanden!! Hij zei de pony gaat schuren met zijn kin over de voerbak en dan krijgt hij een knikje in de nek en laat de pony een boertje (de man liet zelf een boer voor de telefoon!!)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:44

Lijkt mij geen luchtzuigen te zijn dan...
Ik zou de man laten dobberen op z'n eilandje, behalve als de pony je heel erg nauw aan het hart ligt.