eerste wedstrijd, wat te doen met de manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesje_f_a

eerste wedstrijd, wat te doen met de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:59

Ik weet dat hier al best veel topics over zijn, maar ik heb het antwoord nog niet gevonden:$
Ik ga over een tijdje voor het eerst met mijn 4 jarige pony op wedstrijd, ik heb niet echt een wedstrijd pony ofzo. Maar het lijk me gewoon heel leuk om een keer wedstrijd te rijden.
Ik heb alleen geen idee wat ik met de manen moet doen. En wat allemaal mag. Hij heeft (best) lange, dikke manen. Los vind ik zelf niet zo mooi bij hem. Bij een hengstevlecht komt zijn hals heel mooi uit, maar die zakt uit. En is het wel mogelijk om met lange dikke manen knotjes te maken??
Alvast bedankt!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:41

Met lange dikke manen kan je ook hele mooie knotten maken :)
Zelf zou ik daar voor kiezen. Het beste is om dat dan te doen met naad en draad. Je moet wel even de techniek precies leren, maar dan komen er erg gave knotten uit (en welke er dan ook niet uit kunnen vallen). Op bokt staat het wel uitgelegd; http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_vlechten en ook op andere sites is een uitleg te vinden.
(helaas kan ik zo snel even geen foto vinden, maar de vorige pony van mijn zus had hele hele dikke manen en daar was dit ook de oplossing voor. Zelf doe ik het ook bij mijn pony met gewone normale manen, omdat ik zelf vind dat je hiermee de mooiste knotten krijgt).

Ineke_Britt

Re: eerste wedstrijd, wat te doen met de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:44

Of een dubbele hengstenvlecht.
Je verdeeld de manen in twee helften (over de gehele hals)
Je begint met de onderste vlecht en vlecht de tweede vlecht over de eerste.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:34

Ze mogen ook los op één lengte aan één kant gedragen worden! ;) Anders toch maar een hengstenvlecht of een wat dikkere knot.

Succes!:)

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:21

Adamootje schreef:
Ze mogen ook los op één lengte aan één kant gedragen worden! ;) Anders toch maar een hengstenvlecht of een wat dikkere knot.

Succes!:)

Een hengstenvlecht vind ik heel mooi maar het zakt uit:(
Dan ga ik toch maar voor de knotjes, of zijn er nog andere ideeen??

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:48

Hieronder wat er in het proevenboekje staat:

De manen:
a-Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b-Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c-Op een andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d-Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (derde oor), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Méér mag dus niet!!!

Reusje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:15

Ik zelf zou voor een hengstenvlecht gaan! Super netjes ziet dat eruit! Een knot zou ik zelf niet zo snel doen. Maar het ligt er ook aan wat voor paard je hebt, bij sommige staan ze helemaal niet natuurlijk en wat je zelf natuurlijk het mooiste vind! /3
Owja weten jullie of manege jespers in oosteind nb een goede manege is? Wil er misschien proeflessen gaan doen!

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:24

Reusje97 schreef:
Ik zelf zou voor een hengstenvlecht gaan! Super netjes ziet dat eruit! Een knot zou ik zelf niet zo snel doen. Maar het ligt er ook aan wat voor paard je hebt, bij sommige staan ze helemaal niet natuurlijk en wat je zelf natuurlijk het mooiste vind! /3
Owja weten jullie of manege jespers in oosteind nb een goede manege is? Wil er misschien proeflessen gaan doen!

Ja, ik wil eigenlijk ook voor een hengstenvlecht gaan. Weet iemand hoe je die kan maken zonder dat hij uitzakt??
Sorry, die manege ken ik niet...

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:25

Adamootje schreef:

De manen:
a-Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
d-Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (derde oor), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Méér mag dus niet!!!

Valt daar ook een hengstevlecht onder?? (c)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:25

Mag je dan ook een matje vlechten? Of valt dat niet onder optie C?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:31

hengsten vlecht:
maak eerst 3 kleine vlechtjes waar in je een lang touwtje (pektouw) in mee vlecht. dit touw moet ongeveer iets langer zijn dan de hals van het paard. met die drie kleine vlechtjes en drie lange touwtjes ga je heel strak je hengsten vlecht maken, als je zorgt dat de touwtjes niet samen komen of in de knoop raken maar dat ieder plukje één touwtje heefd kan hij bijna niet uitzakken ;)

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:07

salome_maybe schreef:
hengsten vlecht:
maak eerst 3 kleine vlechtjes waar in je een lang touwtje (pektouw) in mee vlecht. dit touw moet ongeveer iets langer zijn dan de hals van het paard. met die drie kleine vlechtjes en drie lange touwtjes ga je heel strak je hengsten vlecht maken, als je zorgt dat de touwtjes niet samen komen of in de knoop raken maar dat ieder plukje één touwtje heefd kan hij bijna niet uitzakken ;)

Bedankt voor de tip!! ga ik zeker proberen:D Ziet het er dan ook nog mooi uit of zie je niets van dat touw??

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:12

salome_maybe schreef:
hengsten vlecht:

Moet dat trouwens persé met pektouw of kan dat ook gewoon met vlechtdraad??

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:17

pektouw is heel vettig en stroef en blijft dus goed zitten, vlechtdraad, ik weet niet wat je er mee bedoeld maar als het stevig stroef touw is kan het denk wel. misschien even eerst oefenen voordat je op wedstrijd moet met een mislukte vlecht ;)

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:00

salome_maybe schreef:
pektouw is heel vettig en stroef en blijft dus goed zitten, vlechtdraad, ik weet niet wat je er mee bedoeld maar als het stevig stroef touw is kan het denk wel. misschien even eerst oefenen voordat je op wedstrijd moet met een mislukte vlecht ;)

haha, dat zoiezo :) hopen dat het lukt...

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 18:01

loesje_f_a schreef:
salome_maybe schreef:

haha, dat zoiezo :) hopen dat het lukt...

Vanmiddag zo'n hengstevlecht gemaakt en hij bleef goed zitten:)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:12

nou mooi zo! heel veel succes dan met je wedstrijd!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:49

loesje_f_a schreef:
Adamootje schreef:

De manen:

Méér mag dus niet!!!

Valt daar ook een hengstevlecht onder?? (c)

ja, als ze maar gevlochten zijn :) (zie C)

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:20

Hengstenvlecht zou ik doen, hopen dat hij niet uitvalt! *D

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:30

Weet iemand mischien of het mogelijk is om knotjes te maken bij halflange manen?? Of krijg je dan van die veelste dikke knotten? Zijn manen zijn trouwens ongeveer 15-20 cm.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 17:06

loesje_f_a schreef:
Weet iemand mischien of het mogelijk is om knotjes te maken bij halflange manen?? Of krijg je dan van die veelste dikke knotten? Zijn manen zijn trouwens ongeveer 15-20 cm.

niemand?? :o

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:36

Ik zou zelf voor de knotjes kiezen, of voor vlechten?

Misschien gewooon even is wat oefenen en uitproberen wat jij het mooiste vind staan?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:42

loesje_f_a schreef:
loesje_f_a schreef:

niemand?? :o

Kan wel maar dan zou ik het dan vlechtjes maken en dan met naald en draad roosjes maken ziet er wel mooier. Gewonen knotten worden erg lelijk.
Toch zou ik als voorkeur een hengstenvlecht zien heb ik ook altijd met mn pony mee gereden.

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:49

Vlechtjes blijven het mooiste en tevens staat het erg netjes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:46

Inderdaad vlechten met naald en draad :j Is mooi en blijft goed zitten.

Ik doe zelf altijd een vlecht bovenop de hals, maar denk dat de manen daar nog wat te kort voor zijn..