Gekantelde hoefbeentjes & Drachtig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy1990

Gekantelde hoefbeentjes & Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:12

Hallo!

Omdat ik niet goed wist waar ik deze vraag moest plaatsen heb ik hem dus maar bij overige geplaats!
Ik heb een vraag over gekantelde hoefbeentjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil graag volgend jaar mijn merrie laten dekken omdat ik nog een veulentje van haar wil.
Nu is het wel zo dat ze 2 jaar geleden hoefbevangen is geweest en dat haar hoefbeentjes van haar voorbenen gekanteld zijn.
Is het nu nog wel mogelijk om haar te laten dekken?
Kunnen haar hoeven dat nog aan?

Voor de duidelijkheid, ik doe gewoon alles weer met haar.
Ze staat op speciaal beslag met een rubbertje ertussen en dat gaat super!
We kunnen gewoon weer buiten rijden en lekker door de bak crossen.
Als je niet beter zou weten zou je er dus niets van zien.
Natuurlijk ga ik ook nog advies vragen bij de hoefsmid en de dierenarts maar ik wou weten wat jullie hier van vinden.
Hebben sommige van jullie hier ervaringen mee?

Bedankt alvast!

Wildgirl

Re: Gekantelde hoefbeentjes & Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:14

Ja ik heb hier ervaring mee, één merrie voldroeg zonder probleem de dracht, de ander moest op 10 maand dracht afgespoten worden door een plotselingen complete kanteling, erg zuur kan ik je vertellen.
het beste kun je foto's laten maken om te kijken in welk stadium de kanteling zich bevind, ik zou wel erg voorzichtig zijn.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:17

Wildgirl schreef:
Ja ik heb hier ervaring mee, één merrie voldroeg zonder probleem de dracht, de ander moest op 10 maand dracht afgespoten worden door een plotselingen complete kanteling, erg zuur kan ik je vertellen.
het beste kun je foto's laten maken om te kijken in welk stadium de kanteling zich bevind, ik zou wel erg voorzichtig zijn.

Bedankt voor je snelle reactie!
Fijn om te lezen dat het dus ook goed kan gaan!
Het is toendertijd bij mijn merrie gekomen omdat ze veel te veel suikers kreeg en ook nog op het land stond.
Dat is tegenwoordig niet meer aan de orde, ze is netjes op figuur en heeft een goede conditie.
Als de andere paarden het land op gaan staat zij lekker dag en nacht in de bak, wel met hooi uiteraard.
Ik heb destijds foto's laten maken en daarop was het wel iets gekanteld maar nog niet verzakt of in een ernstig stadium.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:17

Tja persoonlijk zou ik het niet doen, het schijnt ook dat nageboorte bij bevangen paarden er moeilijk vanaf komt.

Raadpleeg anders je DA?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:21

Ik zou er zelf niet voor kiezen. Te veel risico op complicaties. Eens hoefbevangen, altijd gevoelig voor veranderingen en daardoor nieuwe aanval van hoefbevangenheid.
Vooral het extra gewicht door de zwangerschap lijkt me een zware beproeving voor de hoefbenen.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:21

dynamiek schreef:
Tja persoonlijk zou ik het niet doen, het schijnt ook dat nageboorte bij bevangen paarden er moeilijk vanaf komt.

Raadpleeg anders je DA?

Dat ga ik natuurlijk ook doen, is was alleen benieuwd of andere mensen hiermee ervaringen hadden.
De dierenarts komt morgen om haar gebit te behandelen. Dan zal ik dit ook zeker ter sprake brengen.
Vrijdag komt de hoefsmid en ik zal dit ook goed met hem bespreken!

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:25

janouk schreef:
Ik zou er zelf niet voor kiezen. Te veel risico op complicaties. Eens hoefbevangen, altijd gevoelig voor veranderingen en daardoor nieuwe aanval van hoefbevangenheid.
Vooral het extra gewicht door de zwangerschap lijkt me een zware beproeving voor de hoefbenen.

Dat dacht ik zelf namelijk ook!
Een stalgenootje die studeerd in diergeneeskunde had een verklaring die in mijn ogen redelijk kon kloppen.
Ze vertelde dat het gewicht van een pasgeboren veulen ongeveer rond de 50 kilo ligt.
Dit is alleen maar aan het eind van de dracht.
Ik zelf zit er met mijn 65 kilo ook bijna dagelijks op en dat draagt ze ook makkelijk vertelde ze.
Omdat een veulen langzaamaan groeit in het gewicht leren de hoeven het als ware dragen en zou het haalbaar zijn voor haar.
Wel zei ze dat ik geen merriebrok moest gaan voeren ivm de hoeveelheid eiwitten en suiker maar moet gaan werken met voedings en vitamine suplementen.
Nogmaals dit is niet mijn eigen theorie maar die van dat meisje.
Opzich klinkt het logisch maar ik laat het natuurlijk nog goed onderzoeken!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:29

Goed dat je overlegd met je DA..
Hou je er ook rekening mee dat ze wel kan lopen als de ijzers er evt onderuit gaan?
Of hou je dr op ijzers staan?? Persoonlijk zou ik dat niet doen nl.. :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:30

Ik word niet gehinderd door enige vorm van medische kennis :D

maar ik ben wel ervaringsdeskundige (helaas) met hoefbevangenheid en gekanteld hoefbeen. Als ik zie, hoeveel invloed een paar extra kilo's heeft op mijn paard. En een kwartiertje weidegang per dag geeft bij haar al reactie in de vetopslag op hals en kruis.
Als ik dan bekijk hoeveel invloed de hormonen op mij zelf hadden tijdens de zwangerschap, wil ik niet uitproberen wat dat extra gewicht (want het is niet alleen veulen, maar ook vruchtwater, etc.) en die hormonen voor mijn paard zouden doen.
Ik zou dus zelf nooit het risico durven nemen.

Ik zou sowieso liever een 4-jarige kopen waar ik meteen mee aan de slag kan, dan een veulen fokken, waar je pas na 4 jaar weet of het kan voldoen aan je eisen. En lekker mijn eigen merrie zo stabiel mogelijk houden.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:34

janouk schreef:
Ik word niet gehinderd door enige vorm van medische kennis :D

maar ik ben wel ervaringsdeskundige (helaas) met hoefbevangenheid en gekanteld hoefbeen. Als ik zie, hoeveel invloed een paar extra kilo's heeft op mijn paard. En een kwartiertje weidegang per dag geeft bij haar al reactie in de vetopslag op hals en kruis.
Als ik dan bekijk hoeveel invloed de hormonen op mij zelf hadden tijdens de zwangerschap, wil ik niet uitproberen wat dat extra gewicht (want het is niet alleen veulen, maar ook vruchtwater, etc.) en die hormonen voor mijn paard zouden doen.
Ik zou dus zelf nooit het risico durven nemen.

Ik zou sowieso liever een 4-jarige kopen waar ik meteen mee aan de slag kan, dan een veulen fokken, waar je pas na 4 jaar weet of het voldoet aan je eisen.

Dat klinkt ook weer heel logisch!
Gelukkig heeft wat extra kilo's geen grote invloed op mijn paard.
Ze heeft namelijk een tijdje geschommeld met haar gewicht totdat we het stabiele punt gevonden hadden wat we nu bereik hebben!
Hoe het zit met hormonen heb ik geen verstand van hoor!

Over het kopen van een 4 jarige heb ik nagedacht.
Maar dit paard is voor mij zo speciaal en belangrijk dat het mij heel leuk lijkt om een veulentje van haar te krijgen.
Ik besef me wel dat het veulen nooit het zelfde zal worden als mijn paard nu maar het lijkt me wel een mooie toevoeging! :)

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:37

femmefatale1 schreef:
Goed dat je overlegd met je DA..
Hou je er ook rekening mee dat ze wel kan lopen als de ijzers er evt onderuit gaan?
Of hou je dr op ijzers staan?? Persoonlijk zou ik dat niet doen nl.. :o

Ze heeft haar hele leven al op ijzers gestaan.
Dat was niet mijn keuze maar al zo toen in haar kocht.
Nu met die hoefbeentjes hebben we gekozen voor speciaal beslag.
Maar ik denk niet dat ze ooit zonder ijzers zal kunnen omdat haar hoeven heel snel afbrokkelen.
Van stal naar de bak, (ongeveer 30 meter) heeft al effect op haar hoeven.
Ik ga dit nog wel even overleggen met de hoefsmid natuurlijk en kijken wat hem het beste lijkt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:42

Dat ze normaal gesproken op ijzers staat snap ik, maar met een klein veulentje liggend in het stro zou ik toch voor ijzerloos kiezen.
Simpelweg omdat het soms nog wel eens gebeurd dat de merrie (per ongeluk) op de benen van het veulen gaat staan.
Zeker als het voor de merrie de eerste keer is..

Dat is ook een aandachtspuntje ;)

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:45

femmefatale1 schreef:
Dat ze normaal gesproken op ijzers staat snap ik, maar met een klein veulentje liggend in het stro zou ik toch voor ijzerloos kiezen.
Simpelweg omdat het soms nog wel eens gebeurd dat de merrie (per ongeluk) op de benen van het veulen gaat staan.
Zeker als het voor de merrie de eerste keer is..

Dat is ook een aandachtspuntje ;)

Dat is inderdaad wel een goede!
Daar had ik eerlijk gezegt nog niet aan gedacht.. :oo
Zo zie je maar dat informatie vragen nooit kwaad kan!

Voor de duidelijkheid, ze staat alleen voor op ijzers maar ook dat kan natuurlijk erg gevaarlijk zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:50

Behalve het feit of er al dan niet risico's zijn vanwege de hoefbeentjes, is jouw merrie wel goed genoeg om er een veulentje uit te halen, is ze fokmateriaal. Als je er mee naar een keuring zou gaan scoort ze dan hoge ogen?
En wil je alle risico's lopen om er een veulen uit te fokken omdat ze zo heel speciaal voor jou is? Je loopt de kans dat het fout gaat en dan ben je je speciale merrie wel kwijt en evt ook geen veulen. Kun je dat aan?
Of dan heb je wel een veulen maar die blijkt toch niet zo speciaal te zijn als de moeder....
Fokken blijft gokken en als ik zo'n speciale merrie zou hebben dan zou ik er niet mee durven fokken uit angst haar daarbij kwijt te raken.

Allemaal dingen die je mee moet laten wegen en niet alleen die gekantelde hoefbeentjes. Paarden kosten momenteel geen drol en er zijn zat leuke veulentjes te koop waar je dan al heel wat risico's mee uit sluit.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:56

cissy schreef:
Behalve het feit of er al dan niet risico's zijn vanwege de hoefbeentjes, is jouw merrie wel goed genoeg om er een veulentje uit te halen, is ze fokmateriaal. Als je er mee naar een keuring zou gaan scoort ze dan hoge ogen?
En wil je alle risico's lopen om er een veulen uit te fokken omdat ze zo heel speciaal voor jou is? Je loopt de kans dat het fout gaat en dan ben je je speciale merrie wel kwijt en evt ook geen veulen. Kun je dat aan?
Of dan heb je wel een veulen maar die blijkt toch niet zo speciaal te zijn als de moeder....
Fokken blijft gokken en als ik zo'n speciale merrie zou hebben dan zou ik er niet mee durven fokken uit angst haar daarbij kwijt te raken.

Allemaal dingen die je mee moet laten wegen en niet alleen die gekantelde hoefbeentjes. Paarden kosten momenteel geen drol en er zijn zat leuke veulentjes te koop waar je dan al heel wat risico's mee uit sluit.

Mijn merrie is zeker geschikt om een veulentje uit te fokken.
Goede papieren, goede afstammelingen en ze heeft al eerder succesvol 6 veulens ter wereld gebracht.
Dit was wel voordat ik haar kocht.
Ik wil juist niet alle risico's lopen om er een veulen uit te fokken, maar zoals ik al eerder aangaf kan informatie inwinnen nooit kwaad naar mijn inziens..
Dat er een kans is dat het fout gaat ben ik me zeer van bewust maar dit risico is er altijd, ook bij gezonde merries.
Het is trouwens niet zo dat ze nou zo enorm speciaal is, maar voor mij persoonlijk wel!
Maar bedankt voor je advies. Ik ga nu de DA en de hoefsmid afwachten!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:05

kan nooit kwaad het van alle kanten te bekijken en dan pas een beslissing te nemen toch? :)

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:23

cissy schreef:
kan nooit kwaad het van alle kanten te bekijken en dan pas een beslissing te nemen toch? :)

Nee daarom doe ik dat toch ook! ;)
Ik had gehoopt dat er meerdere mensen ervaring mee gehad hadden maar helaas tot nu toe nog maar eentje!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:27

Ja, helemaal top!
Ik denk dat er niet zo veel mensen zijn die willen fokken en dan ook nog met een dier wat hetzelfde mankeert als de jouwe, dus vandaar niet zoveel ervaringen, maar misschien komen er nog een paar, je topic is nog niet zo oud en niet iedereen zit tenslotte op bokt de hele dag... :P

Misschien is dit ook niet het juiste forum om het in te plaatsen, je zou een mod kunnen vragen het te verplaatsen naar de fokkerij kant van bokt? In deze hoek bijvoorbeeld? [FA] Fokkerij en Afstamming

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:29

als ik zo veel verhalen lees/hoor in het hoefbevangen topic de laatste jaren,
overleven geregeld paarden een zware aanval van hoefbevangenheid met gekantelde hoefbenen niet. Als je daarna als eigenaar je paard weer helemaal goed krijgt en kan houden, dan is dat al een wonder op zich.
Ik denk dat dat de reden zal zijn, dat niet vaak meer gekozen wordt voor een veulen daarna.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:32

cissy schreef:
Ja, helemaal top!
Ik denk dat er niet zo veel mensen zijn die willen fokken en dan ook nog met een dier wat hetzelfde mankeert als de jouwe, dus vandaar niet zoveel ervaringen, maar misschien komen er nog een paar, je topic is nog niet zo oud en niet iedereen zit tenslotte op bokt de hele dag... :P

Misschien is dit ook niet het juiste forum om het in te plaatsen, je zou een mod kunnen vragen het te verplaatsen naar de fokkerij kant van bokt? In deze hoek bijvoorbeeld? [FA] Fokkerij en Afstamming

Dat moet iedereen voor zich weten en de situatie verschilt ook per paard lijkt me.
Ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen en ik heb het hele fokkerij gedeelte over het hooft gezien denk ik..

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:34

Ik heb hier nog niet zo lang geleden ook een topic over geopend, misschien heb je daar nog wat aan, heb je de link gestuurd in een pbtje :)

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:35

Natasjaa schreef:
Ik heb hier nog niet zo lang geleden ook een topic over geopend, misschien heb je daar nog wat aan, heb je de link gestuurd in een pbtje :)

Bedankt, dat ga ik zeker even lezen! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:40

Ik zeg toch niet dat niet iedereen dat voor zich moet weten? Jij vraagt je af waarom er niet veel ervaringen zijn en ik leg uit waarom ik denk dat dat is.... je moet je niet zo aangevallen voelen, ik bedoel er verder niks mee.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:45

cissy schreef:
Ik zeg toch niet dat niet iedereen dat voor zich moet weten? Jij vraagt je af waarom er niet veel ervaringen zijn en ik leg uit waarom ik denk dat dat is.... je moet je niet zo aangevallen voelen, ik bedoel er verder niks mee.

Ik voel me inderdaad een beetje aangevallen door jou maar dat heeft vooral te maken met jou eerste reactie.
Misschien bedoel je het niet zo maar het komt op mij niet echt leuk over.
Maar dat heeft niks te maken met mijn reactie daarna want je hoort mij dat ook niet zeggen dat jij dat zou beweren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:53

mijn eerste reactie? die is alleen bedoeld om je na te laten denken, jij komt later met info die je eerder nog niet hebt gegeven en daaruit blijkt dat je er wél over hebt nagedacht. Maar dat kon ik niet weten op basis van jouw eerste reactie. Dat nadenken doet niet iedereen nl en dan zijn dit soort dingen toch wel zaken die je mee moet pakken in je overweging. Lees maar eens hier en daar op bokt over het ondoordacht fokken en weer een veulen op de wereld zetten omdat het zo leuk is....

Jouw laatste reactie staat vlak na mijn qoute en dan ga ik er van uit dat het mij betreft want anders hoef je mij nl niet te quoten. Ook weer zo'n misverstand.

Dat is het vervelende van Internet en tekst, je hoort de intonatie niet en die is toch wel belangrijk.
Ik bedoel het in ieder geval goed maar wil je ook tot nadenken zetten.