Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wildgirl schreef:Ja ik heb hier ervaring mee, één merrie voldroeg zonder probleem de dracht, de ander moest op 10 maand dracht afgespoten worden door een plotselingen complete kanteling, erg zuur kan ik je vertellen.
het beste kun je foto's laten maken om te kijken in welk stadium de kanteling zich bevind, ik zou wel erg voorzichtig zijn.
dynamiek schreef:Tja persoonlijk zou ik het niet doen, het schijnt ook dat nageboorte bij bevangen paarden er moeilijk vanaf komt.
Raadpleeg anders je DA?
janouk schreef:Ik zou er zelf niet voor kiezen. Te veel risico op complicaties. Eens hoefbevangen, altijd gevoelig voor veranderingen en daardoor nieuwe aanval van hoefbevangenheid.
Vooral het extra gewicht door de zwangerschap lijkt me een zware beproeving voor de hoefbenen.
janouk schreef:Ik word niet gehinderd door enige vorm van medische kennis![]()
maar ik ben wel ervaringsdeskundige (helaas) met hoefbevangenheid en gekanteld hoefbeen. Als ik zie, hoeveel invloed een paar extra kilo's heeft op mijn paard. En een kwartiertje weidegang per dag geeft bij haar al reactie in de vetopslag op hals en kruis.
Als ik dan bekijk hoeveel invloed de hormonen op mij zelf hadden tijdens de zwangerschap, wil ik niet uitproberen wat dat extra gewicht (want het is niet alleen veulen, maar ook vruchtwater, etc.) en die hormonen voor mijn paard zouden doen.
Ik zou dus zelf nooit het risico durven nemen.
Ik zou sowieso liever een 4-jarige kopen waar ik meteen mee aan de slag kan, dan een veulen fokken, waar je pas na 4 jaar weet of het voldoet aan je eisen.
femmefatale1 schreef:Goed dat je overlegd met je DA..
Hou je er ook rekening mee dat ze wel kan lopen als de ijzers er evt onderuit gaan?
Of hou je dr op ijzers staan?? Persoonlijk zou ik dat niet doen nl..
femmefatale1 schreef:Dat ze normaal gesproken op ijzers staat snap ik, maar met een klein veulentje liggend in het stro zou ik toch voor ijzerloos kiezen.
Simpelweg omdat het soms nog wel eens gebeurd dat de merrie (per ongeluk) op de benen van het veulen gaat staan.
Zeker als het voor de merrie de eerste keer is..
Dat is ook een aandachtspuntje
cissy schreef:Behalve het feit of er al dan niet risico's zijn vanwege de hoefbeentjes, is jouw merrie wel goed genoeg om er een veulentje uit te halen, is ze fokmateriaal. Als je er mee naar een keuring zou gaan scoort ze dan hoge ogen?
En wil je alle risico's lopen om er een veulen uit te fokken omdat ze zo heel speciaal voor jou is? Je loopt de kans dat het fout gaat en dan ben je je speciale merrie wel kwijt en evt ook geen veulen. Kun je dat aan?
Of dan heb je wel een veulen maar die blijkt toch niet zo speciaal te zijn als de moeder....
Fokken blijft gokken en als ik zo'n speciale merrie zou hebben dan zou ik er niet mee durven fokken uit angst haar daarbij kwijt te raken.
Allemaal dingen die je mee moet laten wegen en niet alleen die gekantelde hoefbeentjes. Paarden kosten momenteel geen drol en er zijn zat leuke veulentjes te koop waar je dan al heel wat risico's mee uit sluit.

cissy schreef:Ja, helemaal top!
Ik denk dat er niet zo veel mensen zijn die willen fokken en dan ook nog met een dier wat hetzelfde mankeert als de jouwe, dus vandaar niet zoveel ervaringen, maar misschien komen er nog een paar, je topic is nog niet zo oud en niet iedereen zit tenslotte op bokt de hele dag...
Misschien is dit ook niet het juiste forum om het in te plaatsen, je zou een mod kunnen vragen het te verplaatsen naar de fokkerij kant van bokt? In deze hoek bijvoorbeeld? [FA] Fokkerij en Afstamming
cissy schreef:Ik zeg toch niet dat niet iedereen dat voor zich moet weten? Jij vraagt je af waarom er niet veel ervaringen zijn en ik leg uit waarom ik denk dat dat is.... je moet je niet zo aangevallen voelen, ik bedoel er verder niks mee.