Impuls valt 'weg' in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vionaa

Impuls valt 'weg' in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 15:57

Hallo,

Ik heb een probleem, wat eigenlijk in mijn proef ten koste komt van vele onderdelen.
Namelijk, mijn impuls valt letterlijk gezegd gewoon weg..
En dit is eigenlijk alleen zo in de proef, in de les en thuis is ze gewoon lekker voor het been en reageerd eigenlijk meteen, ook maken we veel (schijn)overgangen voor sterker achterbeen en snellere reactie.

Op het inrijterein gaat het ook nog wel redelijk, maar kom je in de proef dat is het alsof alle energie eruit is en dit word dan nog erger in de 2e proef.
Ze reageerd niet meer goed op been en zweep. Waardoor het dus bijna altijd zo is dat ik een 5 heb op impuls, de middendraf matig is of dat de jury zegd dat ik mijn proef 'te braaf' rij en dat er wel wat meer actieviteit in mag.

Ik heb zelf ook al na zitten over dingen die het kunnen zijn, zoals dat ik anders ga rijden en mijn pony dat voelt.
Of dat ik haar afstomp door overmatig been te geven.
Ik zou het niet weten, iemand enig idee?

Groetjes,
Lotte

Science90

Re: Impuls valt 'weg' in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:01

Het kan ook zijn dat je juist wat 'te lief' wordt in de ring, door de spanning oid. Of dat je denkt dat je haar teveel been geeft, maar dat ze er eigenlijk gewoon misbruik van maakt.

Wel goed dat je ook naar jezelf kijkt. Het zou idd ook kunnen dat je zelf wat anders gaat zitten, maar ik denk dat je dat zelf het beste voelt. Kun je nog wel goed doorzitten bijvoorbeeld? Als dat allemaal wel goed gaat, dan zou ik proberen gewoon wat strenger te zijn, ook in de ring. Als ze niet lekker reageert, gewoon een keer wat harder je been erin.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:40

Vaak ga je onbewust toch net iets anders zitten dan dat je thuis of op het losrij terrein doet, dit voelt je paard natuurlijk ook wel. Probeer hetzelfde te blijven rijden als tijdens het losrijden.

Toch raar dat we nog net iets netter willen zitten als we de ring ingaan en voor een jury rijden.
Eigenlijk zouden we altijd moeten rijden alsof we het voor een jury doen toch ;)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:45

Ik heb precies hetzelfde ! Baal er echt van :P
Thuis is hij goed aan het been, maar in een proef gewoon totáal niet meer en moet ik algauw blíjven drijven om 'm vooruit te krijgen. 'T ligt er wel aan of we een goeie of slechte dag hebben.
Maar ik denk dat het door mijzelf komt.. dat ik onbewust teveel ga drijven en dat hij er daardoor niet meer op reageert.
Ik neem me elke keer voor om alleen te drijven als het echt nodig is en als ie niet reageert één keer een flinke schop te geven , maar elke keer eindigt het toch weer dat ik continu aan het drijven ben. := Ik mag ook niet meer met zweep rijden (m1) en dat vind ik ook wel lastig.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:45

Gebeurde bij mij ook :j Het was bij die van mij vooral gebrek aan ervaring, durfde niet goed alleen te zijn (ook op buitenrit niet vooruit te krijgen) Na veel oefenen gaat het al snel beter :)
Hopen dat vooral veel doen ook helpt, succes iig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:29

Je paard zal niet in de proef expres geen impuls meer hebben ;) Ik zou je eigen rijden in de proef eens kritisch bekijken en vergelijken met thuis en les. Waarschijnlijk ga je onbewust anders rijden en verlies je hierdoor impuls.. Vaak willen mensen in de proef te netjes en vergeten ze écht te rijden :j

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:33

Ik denk ook dat het bij mij dat 'te' netjes willen rijden is, maar hoe los ik dit dan op?
Ik neem me voor om gewoon eens een keer toe doen alsof de jury er niet zit, maar als ik in de ring ben doe ik het toch weer gewoon zoals ik altijd doe..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:36

Hoi,

heb je les? Anders zou ik eens 2 proeven laten filmen en dit zelf terug kijken en ook je instructeur er naar laten kijken.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:39

Ik heb elke week clubles, maar het lijkt me niet dat ik het daar ga doen.
En ik heb 1x in de 2 weken les van een instructeur, alleen daar ga ik binnekort bij weg omdat ik niks meer van hem leer....
Maar het is wel een goed idee om ze zo wie zo te filmen, en na te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:42

Soms moet je idd even doen alsof er geen jury zit en alsof het geen echte proef is.. Mijn paard liet me in de proef wel eens zitten, niet meer aan het been enz. In de proef wil je toch niet te duidelijk je hulpen geven en ze hebben het meteen door. Waarschijnlijk ook in combinatie met een te gespannen zit/houding.. Af en toe verprutste ik er dan een keer een proef op en gaf ik hem wel een keer die schop die die nodig had om te weten dat ie toch echt op mijn been moest blijven reageren.. En alleen al doordat je bewust op die manier de ring in gaat (je bedenkt vaak wel van tevoren van ok, nu is het klaar..) gaat het vaak al een stuk beter :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:47

Edit: ik heb even een paar posts gelezen en heb gelezen dat je de proef te netjes wilt rijden. Schrijf eens in voor een oefenwedstrijd en denk maar even niet aan het netjes etc.
En probeer thuis eens te oefenen, bijv. 2x in de week :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:54

_Amigo: ik ben het met je eens hoor!

Mijn haf had dóndersgoed door dat ik haar niks kon maken in de proef. Tot dat ik haar een keer vreselijk op haar sodemieter heb gegeven toen ze weer stilviel tijdens de proef.
Slechte punten? Absoluut.
Maar ze heeft het daarna nooit weer gedaan.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 18:30

_Amigo @ ik wil het liefst de proef niet te vaak oefenen omdat mijn pony dan vooruit gaat denken en niet meer wacht op de hulpen...

Aranel, ik weet niet of dit wel zo is bij mij pony ze valt niet stil in de proef maar reageerd niet meer genoeg, en wat nou als het geen zin heeft om haar op de sodemieter te geven, en wat als het over komt op iets anders bij de jury?
Ik heb zaterdag weer wedsrijd, zal kijken of het dan weer gebeurt en zo nodig op de sodemieter te geven(of doen alsof de jury er niet zit en rijden zoals altijd)
En dan zal ik deze week ook nog even een proefje thuis rijden.

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:54

lijkt me echt super jammer als je een goedlopend paardje hebt!:(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:48

-> WD-V

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:00

Waarschijnlijk ga jij zelf in de proef veel te veel je best zitten te doen, waardoor je gaat knijpen en klemmen en op die manier zet je zelf de handrem erop bij je paard.
Probeer dus ontspannen en losjes te blijven zitten. Ik heb dit zelf ook gehad, het is erg moeilijk om het af te leren.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:52

hier nog 1 met precies hetzelfde probleem..

ik ga vanaf morgen ander voer bij geven om te kijken of hij daar wat heter van wordt

"beter houwen dan douwen" :P
[VS] Energie boost: ervaring met red cell of iets anders
dat is mijn topic met meer informatie over supplementen enzo..

je kan ook voordat je de ring ingaat je paard wat dextro geven (tip van mijn instructrice) neem er zelf ook 2, en je paard 4.
bij mij heeft het van het weekend wel iets geholpen.

zelf ontspannen blijven en niet stressen ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:58

Ik heb hetzelfde probleem alleen dan met mennen!
[AR] Voorwaarts probleempje

Ik ga bij de volgende wedstrijd mn pony ook maar eens goed aanpakken tijdens de proef :P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:37

Ik weet niet hoe oud je paard is?
Ik merk bij mijn jonge paard dat wanneer hij wat gespannen is op wedstrijd (vaak op wat grotere concoursen, met veel tierelantijnen) hij snel in zichzelf keert en minder op mijn hulpen reageert.
Het gevoel alsof je niet doorkomt zeg maar. Het enige wat bij ons helpt is gewoon doorrijden zoals je thuis doet en veel kilometers maken.
Ik zie in je onderschrift dat je L1 rijdt, dus zo vaak zal hij nog wel niet mee zijn geweest?
Bij ons gaat de ene wedstrijd ook fijner dan de andere, maar er zit nu in ieder geval een stijgende lijn in en ik kan hem steeds beter op zijn gemak stellen. :)

Als je niet met een jong paard zit, of hij is al vaak zat (onder een andere amazone) op wedstrijd geweest dan zal het zeer waarschijnlijk toch aan jou zelf rijden. Maar dan nog is de enige oplossing veel kilometers maken en niet te snel naar de volgende klasse willen (als je vastlopen wil voorkomen).

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 15:18

Ik zal eens gaan kijken naar die supplementen, maar weet niet of het daar aan moet liggen.
Vandaag ging het reageren op het been al wel wat beter.

Mijn pony is net negen geworden.. is verder nog nooit op concour geweest en ik ook niet.
We zijn beide als groentjes begonnen, wat achteraf niet verstandig was waardoor we een slecht begin hebben gehad, maar we hebben beide alles wel samen geleerd en we zijn op mekaar afgestemd.
Mijn pony is ook nooit onder de indruk van(van wat ik kan merken) vlaggen, drukte etc. etc.
Ik denk dat het -ookal is ze niet ergens van onder de indruk- het gewoon ligt aan inderdaad kilometers maken en veel ervaring opdoen, want ik merk nou echt wel al verschil in reageren als in het begin!

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:23

Extra; ze krijgt als voer Kentucky Light van Havens en ze heeft een likblok(zo'n roze met extra magnesuim etc. tot haar beschikking), maar ik weet niet of dit genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:19

Ik snap niet waarom zoiets met suplementen en voer opgelost moet worden.. :n Ga werken aan je rijden, let er een tijdje goed en consequent op en je zult zien dat het beter wordt..

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:41

Ik snap dat het niet alleen met supplementen opgelost kan worden, en het ook niet dé oplossing is.
Maar zoveel supplementen geef ik toch niet bij? Kentucky light is gewoon een musli/granenmix wat eiwitarm is ivm haar eczeem en over die liksteen heeft ze zelf de beschikking..
Dus zoveel lijkt het me niet, verder ging de wedstrijd vandaag al vele malen beter dan andere keren, ik heb veel op reactie geoefend dus dat begint nu z'n vruchten wel een beetje af te werpen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:56

Relaxed schreef:
Ik snap niet waarom zoiets met suplementen en voer opgelost moet worden.. :n Ga werken aan je rijden, let er een tijdje goed en consequent op en je zult zien dat het beter wordt..

ben al 1,5 jaar bezig met mijn paard.
ga min 2x per maand op wedstrijd en hij heeft het nog.
MIJN paard mist op wedstrijd gewoon net dat beetje extra.. en dat los ik op met voer.. (nu nog in test fase)
sommige paarden zijn gewoon zo..

TS moet indd KM maken omdat ze nog niet zo vaak op wedstrijd zijn gegaan..
maar goed voeren kan helpen.
(paard verbruikt meer energie op wedstrijd, dus mogen ze ook meer energie krijgen)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:07

Hoe lang rij je eigenlijk los, TS? Als je paard toch niet snel ergens van onder de indruk is, heb je ook niet zo lang nodig voor het inrijden. Dan hoef je alleen te zorgen dat je paard los is en dat kun je met 20 minuten tot een klein half uurtje ook al voor elkaar hebben.

Ik rij ook zo'n dier dat altijd een beetje inkakt, maar ik moet zeggen dat het ook enigszins aan mijn eigen rijden ligt. Maar ook merk ik dat ik maar een kwartiertje hoef te rijden en dat ik het liefst dan meteen al de ring in ga. Als ik drie kwartier of een uur zou gaan inrijden, zoals sommige mensen doen, dan komt er in de proef helemáál niks meer uit :n

En dus gewoon een beetje lef tonen in de ring: je mag best een keer flink doorkomen met je hulpen hoor! En wat ook kan helpen als je twee proeven rijdt: even tussendoor nog even flink je paard herinneren dat er meer is dan een braaf arbeidsdrafje, dus even wakker maken tussendoor. En dan weer je volgende proef! Succes!