Gedrag van paard van een ander..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Gedrag van paard van een ander..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 13:48

Allereerst weet niet of het hier goed staat. Zo niet zou het dan verplaatst kunnen worden? :o

Ben wel benieuwd wat mensen hier van vinden, en wat je zelf zou doen.

Wij hebben een privéstal met 8 paarden. Waarvan er 1 eigenlijk van een vrouw is die het paard als veulen heeft gekocht en hier heeft laten staan. Dit paard is een ontzettend leuk paard, maar nogal dominant. Ik heb dit paard ook een tijdje mogen rijden, en ze was zeker niet de makkelijkste. Maar door even goed door te pakken begon ze op een gegeven moment echt goed te lopen. Nou ligt eigenlijk niet zozeer het probleem bij het paard maar bij de eigenaresse.

Vanmorgen was het zo dat zij het paard vast had staan aan de ketting, en ik moest met een ander er achter langs lopen. Zij wil haar paard aan de kant zetten, maar ze krijgt geen reactie. Ze geeft hem dus even een por en dat beest haalt me toch uit. Rakelings langs haar heen. En het enige wat zij doet is "niet doen" zeggen en erom lachen..... :? Nou breekt mij toch de klomp.
Dit is niet het enige, want zo gauw het paard stijgert met rijden gaat ze stoppen, als hij slaat dan doet ze niks, als hij haar omver loopt negeert ze het etc. Het paard weet het precies. Nou is het vanaf het begin zo geweest dat ze op een gegeven moment niks meer met het paard kon beginnen. Dan vraagt ze aan mij of ik hem even goed aan wil pakken. Dan is die weer "normaal" en dan rijdt ze hem weer tot het punt dat ik er weer even op moet volgens haar. Nou weet het paard precies bij wie die het moet doen. Hij haalt het niet in zijn hoofd om zijn been op te tillen als ik in de buurt ben :n

Het punt is eigenlijk dat ze ziet hoe het paard op mij reageert (braaf)
En dat ze ook merkt hoe die bij haar is (zenuwachtig en "gemeen")
Ze weet dat ik het paard "aanpak" en dit wil ze ook graag, maar ik snap niet dat ze het zelf niet doet. Het paard heeft mijn opa ook al een paar keer van de sokken gelopen en haalt soms echt gemene dingen uit, ook bij de andere paarden (waarvan er al één 32 jaar is, en zich niet meer goed kan verdedigen).

Hoe zouden jullie hierop reageren, en wat zouden jullie doen? Ik heb namelijk het idee dat ze net zolang wacht tot ik hem aanpak. Maar het is haar paard, dus ik vind dat zij hem aan moet pakken als ze het zelf ziet.

juval

Re: Gedrag van paard van een ander..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:52

lastig probleem..
ik zou haar dit berichtje laten lezen, en eens een gesprek met haar aangaan. als zij haar paard niet opvoed of aankan is het dus een gevaar voor haarzelf maar ook voor de omgeving. dat zou ik niet prettig vinden als het mijn stalling was.

succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:52

Ik heb nog nooit in zon situatie gezeten, maar ik zou het denk ik laten gaan.
Idd, het is het paard van een ander, dus help je niemand er wat mee om er steeds weer tijdelijk tussen te springen. Uiteindelijk zal het goed mis gaan, hoe rot dat ook is. Ik schat in dat op den duur diertje dan wel te koop zal komen, in zo'n situatie denk ik dat diertje ook maar beter af is bij een ander... Natuurlijk kan je haar wel dingen als les nemen aanraden...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:53

Lijkt wel of ze bang is voor haar paard.
Je zou haar eens kunnen vragen of dat de reden is dat ze hem niet aanpakt. Ze ziet zelf wel in denk ik dat ze niet goed bezig is omdat ze jou vraagt hem zo nu en dan aan te pakken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:53

Toch eens proberen met haar te praten dat ze hem aan moet pakken. En dat dat dat aanpakken niet alleen maar een goed gemikte klap op het juiste moment is maar dat ze zich zelf naar het paard toe duidelijker moet opstellen.
Ze wil graag vriendelijk naar het paard blijven wat goed bedoeld is maar het paard snapt het niet meer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:55

robeer schreef:
Lijkt wel of ze bang is voor haar paard.

Zou ik ook worden als hij naar mij uit zou halen :=
Feit is dat je dat niet zover moet laten komen, en als het gebeurd het in zon situatie om moet kunnen zetten in duidelijkheid geven naar het paard.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:00

Dankjewel alvast voor jullie reactie. Het probleem is dat ik idd al zeker weet dat ze bang is. En dat weet ze zelf ook. Haar moeder (die geen verstand heeft van paarden) heeft haar laatst zelfs al verteld dat ze hem aan moet pakken. Maar dan geeft ze als antwoord dat het dan nog veel erger wordt.
Ik heb haar al eens gezegd dat ze hem iets harder aan moet pakken, maar dan lacht ze erom en doet ze vervolgens niks. Het probleem is dat ik 23 jaar ben en zij 38. Ik denk dan bij mezelf wie ben ik om haar dat te vertellen, ze heeft zelf veel meer ervaring.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:03

Oja wat ze dan ook nog zegt (en daar moet ik dan weer om lachen), als ze ziet dat ik mijn paard een "tik" verkoop. "Ja als die van mij zo makkelijk was had ik het ook wel gedaan" (paarden zijn uit dezelfde stam, dus bijna hetzelfde karakter) Ze vergeet dan alleen dat ik mijn paard opvoeding heb gegeven, en zij die van haar alleen voeding.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:06

Ja, kan me voorstellen dat het leeftijds verschil lastig is bij het bespreken hiervan. Al vind ik dat dat geen probleem zou moeten zijn...maar ik begrijp je gevoel.
Is je Opa nog in staat om hier iets over te zeggen tegen haar?? Oude wijze paardenmannetjes maken op mij altijd een diepe indruk...misschien op haar ook..
(denkt aan de uitspraak in huize Hekkert: Een paard moet zo nu en dan met de klompen om de oren krijgen...daar worden ze braaf van....maar dan in dialect :D...aan een ieder ...figuurlijk he....ze slaan daar geen paarden met klompen)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:08

Tja...als ik er voor moet zorgen, dan voed ik hem op.
Ik accepteer niet dat ik geslagen wordt. Vaak vraag ik of ik er een keertje of wat mee mag grondwerken en zet dat beest naar mijn hand. ;) Als je geen advies mag geven en er niets mee hoeft is het haar probleem en weiger je gewoon om er voor te zorgen. Of voed je hem op als je alleen met hem bent.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:11

Haha had een uitspraak kunnen zijn van mijn opa. Het probleem is dat mijn opa niet meer bij de paarden komt en het enige waar hij momenteelcommentaar op heeft is dat paarden of te dik, of te dun zijn (en dit verschilt per dag :P ). Maar op zich heeft hij haar dat al vaak genoeg gezegd. Ze lacht er alleen om en bij de volgende streek kijkt ze mij weer aan van "ga je gang".

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:11

Dan kun je met dat paard toch aan de slag?

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:12

@Pauline, het probleem is dat hij het bij mijn alleen niet in z'n hoofd haalt. Dan is het een braaf paard en gedraagt het zich goed. Maar zo gauw zij in de buurt is zie je het paard ook veranderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:15

Zover ik begrijp doet ze dat ook....maar ja...bij de eigenaresse doet ie dan weer vervelend.

Vraag haar: Zal ik je de gebruiksaanwijzing van hem even uitleggen....even kort uitleggen wat je er meebedoeld.(dat het zo niet langer kan want als hij bij haar braaf is, ze dan veel meer lol van haar knol heeft.) en haar dan een poosje inenssief begeleiden in het omgaan met paarden....

Tis maar een idee hoor....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:16

Het klinkt eigenlijk alsof ze jou al - wellicht wat indirect en onhandig - om hulp vraagt dus ik denk dat als je eens rustig met haar om de tafel gaat zitten om het probleem te bespreken, je beiden al een heel eind komt. Je zou dan zelfs kunnen voorstellen dat jullie samen het paard eens gaan freestylen en dat je een paar keer tijd aan hen beiden besteedt in de vorm van omgangslessen met het paard, zodat haar duidelijk wordt dat een consequente manier van doen haar paard duidelijkheid verschaft waardoor ie beter hanteerbaar wordt. In die omgangslessen kun je dan een keer tijd besteden aan gedrag op de poetsplaats, netjes meelopen etc., alles gebaseerd op duidelijk leiderschap
Je kunt daar, als jij dat wilt tenminste, een afspraak over maken, bijv. 1x per week een half uur of zo, en natuurlijk doe je dat niet voor niets, het is tenslotte les.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 14:22

Ja ik denk dat ik het haar maar rustig ga zeggen. Ze wil graag met het paard de weg op, maar komt zonder hulp niet verder dan het inrit. Terwijl we dit paard met inrijden (ik heb hem ingereden) meteen verkeersmak hebben gemaakt. Ze wil het wel graag, maar durft niet aan/door te pakken.
Het grote probleem vind ik eigenlijk dat ze het verschil kan zien van het paard bij haar en bij mij. Dan zou er bij mij al een lichtje opgaan...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:04

Het lichtje is bij haar al opgegaan, daar ben ik zeker van, alleen zij durft niet zo goed, misschien vanwege het leeftijdsverschil tussen jullie of gewoon misschien omdat het altijd lastig is hardop toe te geven dat iemand anders iets beter kan en dat je graag diens hulp zou inroepen.

Het feit dat zij graag wil buitenrijden met haar paard is misschien een goed doel/uitgangspunt om samen naar toe te werken als je haar jouw hulp gaat aanbieden. Hier kan je mooi een `behandelplan` aan hangen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:14

hopelijk komt het niet zweverig over, maar dit paard probeert haar wat 'te vertellen'... Bij jou is ze braaf en welwillend, en idd waarschijnlijk omdat jij in het verleden duidelijk je grens hebt aangegeven en dat nu ook nog doet. Deze mevrouw is bang en daardoor komt een zogenaamde correctie van haar ook niet aan bij het paard (als ze al corrigeert). Die voelt de angst. De angst van de vrouw maakt dat het paard de leiding overneemt en zich door haar dus ook niet zo maar laat corrigeren. Andere paarden worden onzeker en paniekerig, deze doet dit. En wat probeert het paard haar 'te vertellen'? Overwin je angst, waar die ook vandaag komt. Anders komt ze geen steek verder. Niet met het paard, maar waarschijnlijk ook niet met sommige andere dingen die wellicht helemaal niets met paarden te maken hebben. Dit is vast niet de enige situatie waarin ze het zo 'oplost'. Sorry voor psycho praat, maar dat is mijn ervaring als er dit soort dingen spelen tussen paard en ruiter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:12

Tja als je er met praten niet uit komt of het komt gewoon niet bij haar binnen komt. Zou ik zo iets hebben klooi dan maar aan. Maar als ik dan eens iets met het paard moet doen dan zal die zich moeten gedragen maar de rest laat ik mooi aan de eigenaar over.
Als ze niets van je adviezen serieus nemen of niet oppakken is het helaas verspilde moeite. En frustrerend omdat je wel wil maar als je er niets mee opschiet.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:20

Gehoord van het spreekwoord "geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven."?

Je kan wel iedere keer dat paard heropvoeden, maar het heeft veel meer zin, om die eigenaar te leren hoe ze met haar paard om moet gaan :) Ik snap dat dat lastig is, ook omdat je niet als betweter/wijsneus wilt over komen, maar ga een keer naar haar toe en zeg: "Heb je er interesse in om eens wat dagen samen te werken, waarin ik je probeer te helpen om het paard zich ook netjes bij jou te leren gedragen?" . Dan heb je het netjes gevraagd, en waarschijnlijk gaat ze hier wel op in :) En dan mag je de wijsneus uithangen, zoveel je wilt :D Succes, ik hoop dat je hen beiden kan helpen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 17:10

Ze heeft op zich al eens hulp gevraagd van een vrouw die aan grondwerk deed. Ze wilde graag met het paard aan de gang op de grond. Het probleem is dat deze vrouw nogal "zweverig" was en overal een reden voor had bij verzet van het paard. Ik heb langs de kant even staan kijken, maar als een paard kon lachen had die dat op het moment gedaan :D Ze waren daar met z'n tweeën aan het klungelen en het paard werd hoe langer hoe vervelender. Nou voed ik de paarden zo op dat als ik de stem verhef ze weten dat ze fout zitten. Maar bij deze vrouw mocht je dus geen stem gebruiken alleen lichaamstaal.
Hier is ze dus zelf ook mee verder gegaan, maar ze snapt volgens mij helemaal niet hoe een paard in elkaar zit. Ze gaat ervan uit dat een paard alles maar snapt wat je doet. Ik heb haar dit ook al eens duidelijk proberen te maken. Maar ze neemt dus blijkbaar wel wat aan van een ander (die het paard voor de rest niet kent), dan van een bekende die met het paard gewerkt heeft.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:49

Ik zou hier dus mee kappen. Je hebt wel wat beters te doen dan andermans geklooi te corrigeren.
Heb je ál die moeite gedaan.

Of over een andere boeg: zeggen dat je ziet dat het paard er niet gelukkiger van wordt.
Als ze toch zo zweverig bezig is....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:56

anoukie88 schreef:
Allereerst weet niet of het hier goed staat. Zo niet zou het dan verplaatst kunnen worden? :o

Ben wel benieuwd wat mensen hier van vinden, en wat je zelf zou doen.

Wij hebben een privéstal met 8 paarden. Waarvan er 1 eigenlijk van een vrouw is die het paard als veulen heeft gekocht en hier heeft laten staan. Dit paard is een ontzettend leuk paard, maar nogal dominant. Ik heb dit paard ook een tijdje mogen rijden, en ze was zeker niet de makkelijkste. Maar door even goed door te pakken begon ze op een gegeven moment echt goed te lopen. Nou ligt eigenlijk niet zozeer het probleem bij het paard maar bij de eigenaresse.

Vanmorgen was het zo dat zij het paard vast had staan aan de ketting, en ik moest met een ander er achter langs lopen. Zij wil haar paard aan de kant zetten, maar ze krijgt geen reactie. Ze geeft hem dus even een por en dat beest haalt me toch uit. Rakelings langs haar heen. En het enige wat zij doet is "niet doen" zeggen en erom lachen..... :? Nou breekt mij toch de klomp.
Dit is niet het enige, want zo gauw het paard stijgert met rijden gaat ze stoppen, als hij slaat dan doet ze niks, als hij haar omver loopt negeert ze het etc. Het paard weet het precies. Nou is het vanaf het begin zo geweest dat ze op een gegeven moment niks meer met het paard kon beginnen. Dan vraagt ze aan mij of ik hem even goed aan wil pakken. Dan is die weer "normaal" en dan rijdt ze hem weer tot het punt dat ik er weer even op moet volgens haar. Nou weet het paard precies bij wie die het moet doen. Hij haalt het niet in zijn hoofd om zijn been op te tillen als ik in de buurt ben :n

Het punt is eigenlijk dat ze ziet hoe het paard op mij reageert (braaf)
En dat ze ook merkt hoe die bij haar is (zenuwachtig en "gemeen")
Ze weet dat ik het paard "aanpak" en dit wil ze ook graag, maar ik snap niet dat ze het zelf niet doet. Het paard heeft mijn opa ook al een paar keer van de sokken gelopen en haalt soms echt gemene dingen uit, ook bij de andere paarden (waarvan er al één 32 jaar is, en zich niet meer goed kan verdedigen).

Hoe zouden jullie hierop reageren, en wat zouden jullie doen? Ik heb namelijk het idee dat ze net zolang wacht tot ik hem aanpak. Maar het is haar paard, dus ik vind dat zij hem aan moet pakken als ze het zelf ziet.

Heel herkenbaar, zeker omdat ik een pensionstal heb met 15 pensionpaarden, buiten de paarden die nog van mijzelf zijn.
Sommige staan er voor open als je iets probeerd duidelijk te maken, andere denken/vinden dat ze het zelf aankunnen en willen geen hulp.
Bij mijn eigen paarden die bijna allemaal in 1/2 pension staan, blijf ik natuurlijk de baas en kan ik ingrijpen als ik iets zie wat echt niet kan.
Slaan als er een ander paard langs moet, toloreer ik van geen enkel paard, net als bijten op stal of/ en steigeren als ze aan de hand mee naar het land moeten.
Zolang het niet gevaarlijk word voor andere klanten heb ik zoiets..lekker zelf doen allemaal!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:06

Nouja, ze vraagt nu zelf om hulp bij jou... ik zou haar uitleggen dat ze een onderdanige houding naar haar paard toe heeft. En dan kun je misschien uitleggen hoe het wel moet.. eventueel wat titels van boeken/dvds geven waar ze wat aan heeft.
Je kan haar ook aan haar lot overlaten :+

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:23

Op zich kan ik het ook wel makkelijk van mij afzetten wat zij met haar paard doet. Ze moet het helemaal zelf weten hoe en wat ze ermee doet. Het probleem vind ik alleen dat andere paarden en mensen er last van hebben. Als iemand de wei in loopt om een paard te pakken dan is ze zo vreselijk opdringerig dat ze zo ongeveer op je komt staan. Geef je haar dan een tik dan draait ze zich om en slaat. Zoals eerder gezegd doet ze dit bij mij niet, maar moet toch niet zo zijn dat een ander de wei niet in durft omdat zij het paard niet heeft opgevoed. Het is nu zo dat ik elke keer de wei in moet om haar vast te houden zodat een ander een paard kan pakken.
Ze gaat ook wel eens met mij de weg mee op. Maar dan zeg ik van te voren dat ze het paard aan moet pakken onderweg, anders doe ik het. Kan het niet wagen dat we onderweg ongelukken krijgen.