Trailercursus nav inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Trailercursus nav inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 08:48

Hoi,

het is misschien een beetje een moeilijke titel, maar ik wist niet hoe het anders te omschrijven.

Mijn merrie is 23 jaar en 'op' aan het geraken.
Momenteel weet ik niet hoe lang ik haar nog ga laten ronddartelen op haar wei.

Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat ze wordt ingeslapen.

Ik zou dit echter liever in een ziekenhuis laten doen zodat ik niet nog een paar dagen
naar mijn dood paard hoef te staren tot ze haar komen optakelen en afvoeren.

Ik heb dit 1x gezien en het gedachte dat mijn paard nog een paar dagen aan de straatkant dient te liggen is voor mij liever geen optie.

Een vriendin van mij heeft haar paard laten inslapen in de kliniek,
en haar verhaal klonk mij zo goed in de oren dat ik dat ook wel zie als optie voor Amore.

Maar: ze is als de dood voor een trailer!

De laatste keer dat ze vervoerd is is alweer 6 jaar geleden, dit was een trailerrit van nog geen tien minuten en dat heeft haar veel stress bezorgd.

Heeft iemand ervaringen met trailercursussen voor oudere stressgevoelige paarden?

Of ervaringen over inslapen in een kliniek zijn ook welkom!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:52

Je kan van te voren een afspraak maken dat de Rendac haar gelijk op komt halen.

Mijn paard is om 21.00 in geslapen en de volgende ochtend om 07.00 opgehaald.

Hij zou eigenlijk naar de slacht zijn gegaan, maar wilde pertinent niet de trailer op, heb het toen maar zo gelaten, wilde hem al die stress besparen.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 31-05-11 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:53

Als je de afspraken met de dierenarts en de destructie goed plant dan hoeft je paard echt geen paar dagen aan huis te liggen maar kan dezelfde dag nog opgehaald worden. Vaak is er ook een speciale service voor paarden, dan komen ze niet met een grote vrachtwagen en hoeft je paard niet aan de weg te liggen hier betaal je wel extra voor.

Als je paard angst en stress heeft voor de trailer is het dan wel eerlijk naar het dier toe om hem die laatste reis op de trailer naar de kliniek te laten maken?
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 31-05-11 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:53

Als het paard zo bang is voor de trailer zou ik hem dat niet meer aandoen.
Helemaal omdat je zelf op die dag natuurlijk ook niet op je best bent en het dier dat direct aanvoelt.
Daarbij lijkt het me veel rustiger voor het paard als hij in de vertrouwde omgeving mag inslapen.
Zorg dat je rendac al hebt gebeld voor de dierenarts komt, zodat hij als hij is ingeslapen of dezelfde of de volgende morgen kan worden opgehaald.
Heel veel sterkte in elk geval, het blijft altijd weer verschrikkelijk moeilijk!
Rendac heeft trouwens ook een aparte trailer waarbij het paard dus niet in de grote wagen bij de rest word "gestort" maar rustig op een plaat de trailer in word geladen.
Daar zit natuurlijk wel een ander prijskaartje aan.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 31-05-11 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:54

Ik heb goede ervaring met inslapen in een kliniek, maar vraag me wel af of je een paard met zoveel stress dat proces nog aan moet doen. Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar ik heb bij mijn vorige paard het zo geregeld dat hij 's avonds werd ingeslapen en de volgende dag werd opgehaald door de Rendac. Is dat geen optie?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:54

Mijn paard is s'avonds rond 7 uur ingeslapen en de volgende ochtend al vroeg opgehaald.
Hij heeft ook niet langs de weg gelegen. Hij is gewoon in zijn eigen weiland ingeslapen en daar zijn ze hem de volgende dag komen halen. Zolang de vrachtwagen van het Rendac maar door alle hekken heen kan en het land niet te modderig is, vinden ze dat helemaal geen probleem.
Je moet er wel van tevoren voor zorgen dat alle hekken open staan.

Ik was er superblij mee. Mijn paard is ingeslapen in zijn eigen landje en er is niet met hem gesleept.
Ik heb ook niet gezien hoe ze hem kwamen ophalen. Dat is s'ochtends in alle stilte gegaan en ze zijn er met veel respect mee omgegaan.
(Een stalgenootje was er wel bij.)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 08:56

Ik heb met mijn vorige 2 paarden ook geregeld dat Rendac hen direct kwam ophalen en de eerste hebben ze maar liefst 4 dagen laten liggen.
De tweede heeft er ook 3 dagen gelegen.

De pony van een vriend van mij hebben ze maar liefst 7 (!) dagen laten liggen bij een temperatuur van 30 graden.

Ik ben mijn vertrouwen in Rendac dus kwijt :(:)

Het is inderdaad niet eerlijk naar Amore toe om haar in stress in een trailer te zetten.
Ik vroeg me dus af of ik op een natural way trailerladen voor haar gemakkelijk kon maken,
zodat ze zeker relax naar de laatste bestemming reist.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:57

Ik heb geen ervaring met trailercursus op oudere leeftijd. Ik vraag me alleen af, of je dat toch nog moet willen met zo'n ouwetje. Die ga je toch nog een hoop stress bezorgen.

Wat betreft het thuis ophalen: er is een speciale ophaalservice die maar iets meer kost, waarbij ze niet getakeld, maar liggend via een soort trolly een laadvloer op worden gesleept.

Daarnaast zou ik het eens bespreken met je eigen dierenarts. De praktijk waar wij vroeger bij zaten (voor ik ben verhuisd), kwam ook op afspraak 's avonds euthanaseren. Als je dan op voorhand de ophaaldienst hebt ingelicht, wordt het dier de volgende morgen meteen opgehaald (op werkdagen).

Dat betekent dat je paard geen dagen langs de kant van de weg hoeft te liggen, maar hooguit 1 nacht.

Ik weet niet precies hoe die ophaalservice heet, waarbij ze niet getakeld worden, maar heb van kennisen er erg positieve verhalen over gehoord. Dan komen ze ook wel gewoon bij je op het erf, ipv aan de kant van de weg.

Edit: bovenstaande geldt voor Nederland, zie nu dat je uit België komt.
Hoe het daar precies geregeld is, weet ik niet. Maar ik zou eerst uitzoeken wat daarin de mogelijkheden zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:01

Ik zou dat niet meer doen hoor. Ik bel soms de Rendac al voor het dier ingeslapen is. Als ik weet dat de veearts die middag komt, dan bel ik 's morgens al.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:02

ik zou proberen een trailer in het land te zetten en daar voer in te leggen zodat ze op haar gemakje de trailer opnieuw kan ontdekken. Gewoon elke dag wat voer in leggen en het haar zelf uit laten zoeken.
Je zult zien dat ze op een gegeven moment gewoon in en uit loopt...
Wel even opletten dat hij stevig staat ;)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:05

Als je echt een goede cursus wil krijgen met trailerladen ben je niet in 1 x klaar, bij sommige paarden moet je daar een paar weken maar ook maanden voor uit trekken. Ligt er aan hoe het paard erop reageerd.
Als ik heel eerlijk ben, zou ik dat niet eens meer willen proberen, je geeft zelf aan dat het beestje al op begint te raken. En dan wil jij zo'n intensiefe curcus trailer laden doen. Want een paard met angst voor de trailer die krijgt een hoop te verwerken! En dat zal niet zonder stress gaan.
Wat je misschien wel kan afspreken is dat als je een datum hebt dat je je paard laat inslapen en dat je een week van te voren rendac belt en het verhaal uitlegt. Dat ze dan wel op tijd zijn?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:07

Volgens mij moeten ze binnen een bepaald aantal uren komen van Rendac. Mijn paardje is op 28jarige leeftijd thuis, op haar eigen vertrouwde stekkie, bij haar eigen vriendjes, op haar eigen weitje ingeslapen.

Ik zou zeer zeker een paard wat bang is voor een trailer het niet aandoen om dat voor zijn dood nog even op te gaan pakken.

Dan is het voro jou maar wat moeilijker, paard voelt er niets meer van en heeft geen ellende gehad of stress.

In dit geval gaat je paard voor.

Edit: mijn paardje is savonds ingeslapen en smorgens voor 6 uur opgehaald, mijn ouders zijn daar bij geweest, ik wilde dat niet.
Laatst bijgewerkt door ukoldaatje op 31-05-11 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:08

Niet doen, gewoon over je eigen belangen heen stappen en voor het beesie kiezen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:09

Je paard is nu nog wel gezond dus, anders zou ik mezelf afvragen of het nog eerlijk is om eraan te gaan beginnen. Als hij echt bang is ga je het dier nog wel de nodige stress geven. Wil je het toch perse? Dan kun je eens het ebook van Eddy Modde lezen op http://www.diagonaal-paardenvervoer.com. Dit kun je thuis doen in korte sessies.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:10

Ok ik weet voldoende :) Bedankt in elk geval voor de uilteg.
Ik had er niet eens bij stilgestaan om de Rendac gewoon RUIM op voorhand op te bellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:11

Suzanne F. schreef:
Ik zou dat niet meer doen hoor. Ik bel soms de Rendac al voor het dier ingeslapen is. Als ik weet dat de veearts die middag komt, dan bel ik 's morgens al.

Dat heb ik dus ook gedaan.
Eerst het Rendac bellen (moeilijkste telefoontje uit m'n leven, want je praat dan toch over een karkas terwijl je paard nog levend en wel op het land staat) en daarna pas de veearts. Dan kun je het precies op elkaar afstemmen.
Ze waren overigens wel heel vriendelijk en begrijpend terwijl ik ze (al huilend :o ) aan de telefoon had.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:12

Is er niet een stal of boerderij op loopafstand van waar je paard staat?
Die hebben normaal gesproken een abonnement bij de Rendac lopen en dan komen ze wel heel snel. Daarnaast ligt ie dan niet bij jouw voor aan de weg, iets prettiger voor je misschien. Je kunt het altijd vragen aan de boer/stalhouder.

Mijn paard is s'avonds ingeslapen en de volgende ochtend al vroeg opgehaald.

Angela

Re: Trailercursus nav inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:18

Toen ik mijn oude merrie heb laten inslapen heb ik dit ook op haar eigen wei gedaan, aan de rand, zodat ze vanaf daar weggehaalt kon worden door de rendac. Ik heb haar 's avonds op zondag laten inslapen, en ze is 's ochtends vroeg op maandag opgehaald. Hiervoor heb ik ze op vrijdag al gebeld. Het ophalen heb ik trouwens bewust niet gezien.

Ik zou zo'n paardje niet leren trailerladen, gewoon op het eigen land laten inslapen, en alles eromheen van tevoren regelen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:21

Het komt misschien een beetje hard over maar om je paard met alle stress naar de kliniek te rijden is niet in het belang van het paard maar in jou eigen belang, ik denk niet dat je dat mag doen! Laat het beestje lekker in zijn vertrouwde omgeving staan en laat het daar eindigen, dat dit voor jou dan moeilijker is is dan erg spijtig!

Héél veel sterkte met deze moeilijke beslissing!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:26

Goede afspraken maken.
Het laatste paard dat bij ons heenging werd 's morgens om 08:00 uur ingeslapen en een half uur later was de Rendac er om het lichaam op te halen. Dat had onze VA zo geregeld.
Waar je wel aan moet denken dat de plaats waar het paard ligt, bereikbaar moet zijn voor de Rendac wagen - officieel moet het zelfs aan de weg. Maar je laat het paard niet inslapen aan de weg.. Je moet dus ook iets regelen om het paard naar de best bereikbare plek te laten slepen. En eerlijk gezegd vond ik dat geen prettig gezicht - het paard achter een trekker te laten verslepen.
Wij hebben ook eens een gestorven paard laten ophalen voor sectie bij de GD - dat ging heel wat respectvoller: paard werd met zeilen bedekt en door een sleepmechanisme de vrachtwagen ingetrokken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:28

@ Jannepauli: die dienst hebben ze bij Rendac ook, alleen kost het wat meer. De exacte bedragen weet ik niet, ik weet alleen dat kennissen van mij daar zeer over te spreken waren, de manier waarop dat gegaan is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:29

Ten eerste, sterkte met de beslissing. Is altijd moeilijk, zo'n oudje...

Voor wat betreft het trailerladen, het is inmiddels wel duidelijk dat thuis in laten slapen de voorkeur heeft bij mijn voorgangers, maar is wellicht een beetje sedatie geen oplossing als je toch echt naar de kliniek wil? Beetje versuffen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:51

Ik zou zeker eerst eens contact opnemen met Rendac voor wat er voor jou mogelijk is.

Bij ons op stal worden de paarden ingeslapen in de binnenbak, de stalhouder zorgt dat hij aanwezig is en iedereen is op de hoogte (en niet in de buurt uit respect voor de eigenaren).
Zodra de dierenarts en eigenaar weg zijn (of de eigenaar moet erbij willen zijn) word het dier opgetilt met de trekker, dus niet gesleept en zeker als je veel met kuilbalen werkt die je met zo'n grote schuif met pinnen erop verplaatst is dat best makkelijk. Dat is ook de reden van het inslapen in de binnenbak, de pinnen worden door het zand ONDER het paard door geschoven, dat is een beetje lastig als ze op stenen/gras zijn ingeslapen.
Bij ons word het paard dan vlakbij de ingang op de kuilplaat gelegd, zo hoeft niemand het te zien die het niet wil zien en tot nu toe zijn bij de ingeslapen paarden de vrachtwagens 's morgens voor 7.30u geweest zonder dat iemand het gehoord heeft.
1 eigenaar heeft zelfs gevraagd of de chauffeur wilde bellen als hij geweest was en dat is ook gebeurd.

Ik heb zelf rendac helaas diverse malen aan de telefoon gehad en ze zijn altijd aardig en begripvol geweest.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:53

Het zal dan thuis inslapen worden, maar ik zal wel andere mensen eventjes opzadelen met Rendac bellen...
De vorige 2 keer zat ik ook al met een doos Kleenex tussen mijn knieën toen ik met hen aan de lijn hing.

Ik denk dat het voor Amore eerlijker is om haar tot op het einde Amore te houden.
Mijn man opteerde ook voor haar wat te versuffen, maar dat zal het niet worden.

Ik wil niet per sé naar de kliniek, ik probeer uit te vinden wat voor haar het prettigst zal zijn.
En uiteraard ook voor mezelf.

Voor mezelf zou ik naar de kliniek gaan,
maar voor haar zal het eerlijker zijn om bij haar vrienden op de wei te worden ingeslapen.

Ik sta op een weiland met buitenpiste.

Brr ik hoop dat 'het' moment nog een tijd mag wegblijven want ik zit hier wéér met dikke tranen in mijn ogen.

Langs ene kant ben ik 'blij' dat ik voorbereid ben, mijn andere 2 paarden, van hen zag ik het einde niet komen :n

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:27

De Rendac komt ook wel op het erf, als het maar bereikbaar is voor de vrachtwagen.

De speciale paardenservice is een kleinere wagen en die kan dus ook op een minder bereikbare hoek komen. Je paard ligt dan alleen in die wagen. Het idee is best aardig, maar denk aan de uitdrukking "trekken aan een dood paard", die bestaat niet voor niets. Of hij nou met een lier een trailer in moet, of met een grijper een vrachtwagen in moet, het blijft een rotgezicht. De kosten zijn fors hoger (ik meen E450,-)

Het is fijn als je mensen om je heen hebt die wat verder van je paard af staan en dat met iets minder emotie voor je kunnen regelen.
Sterkte met je beslissing, het hoort er helaas bij als je dieren hebt.