Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wendy_Komen schreef:Hoeveel brok krijgt ze/ welk soort ruwvoer?
troi schreef:Tja, als ze het in de zomer niet doet is dit wellicht 1 van die paarden die niet tegen stallen kunnen.. Niet heel handig (want vindt maar een stal die in de winter minstens 8 uur buitengang biedt) maar soms is het niet anders en zul je moeten..
Wendy_Komen schreef:Voor een jong paard wat 3/4 keer per dag niet al te belastend loopt, vind ik het brok toch wel flink aan de hoge kant, helemaal in combinatie met de muesli. 2 kilo muesli en 1,5 kilo brok per dag? Zou daar toch verandering in proberen te brengen, kijken of het scheelt. (In jouw situatie, als het paard in goede conditie is (niet te dun of te dik) zou ik eerder max. 1 kilo muesli, en 1/2 kilo brok max. geven! )
Eerder goede kwalitatieve ruwvoer.Johanna59 schreef:Zelf zou ik minder krachtvoer geven. De müsli laten staan. Ze kan beter ruwvoer eten, dan krachtvoer, ze moet hier alleen niet te dik van worden.
Verder is het een Partout. Dit zijn geen makkelijke paarden. Het is een kwestie van proberen, in wat voor box en op wat voor plek ze het beste staat. Waarschijnlijk is ze waar ze nu staat, niet erg happy.
Overdag zoveel mogelijk buiten op het land. Let op haar conditie.
Doe iedere dag iets met haar en dan bedoel ik niet wandelen. Longeren, rijden, stapmolen, afwisseling dus.
Wendy_Komen schreef:Voor de groei hebben ze toch echt brok nodigEerder goede kwalitatieve ruwvoer.
En energie heeft ze meer dan genoeg toch? Je zou allicht het een week of maand kunnen schrappen. Als ze dan genoeg energie heeft onder het zadel, maar rustiger op stal weet je genoeg toch? En als ze net zo druk op stal blijft, weet je ook dat dat niet helpt, maar weet je het tenminste wel.
sassiej92 schreef:Johanna59 schreef:Zelf zou ik minder krachtvoer geven. De müsli laten staan. Ze kan beter ruwvoer eten, dan krachtvoer, ze moet hier alleen niet te dik van worden.
Verder is het een Partout. Dit zijn geen makkelijke paarden. Het is een kwestie van proberen, in wat voor box en op wat voor plek ze het beste staat. Waarschijnlijk is ze waar ze nu staat, niet erg happy.
Overdag zoveel mogelijk buiten op het land. Let op haar conditie.
Doe iedere dag iets met haar en dan bedoel ik niet wandelen. Longeren, rijden, stapmolen, afwisseling dus.
Ik doe elke dag iets. Ik rijd haar om de dag en de rest van de dagen gaat ze mee fietsen of gaat ze los in de binnebak(groot en lekker rennen) of we doen vrijheidsdressuur. Ik kan de hoeveelheid ruwvoer niet aanpassen anders had ik dat al lang gedaan want ik vind zelf dat ze te weinig krijgt en in de winter is ze inderdaad aan de slanke kant. Per 1 augustus of september verhuis ik naar een stal waar ik dat alles zelf kan bepalen en dan zal ze zeker op meer ruwvoer verdeeld over meer delen in dag komen te staan.
Laurabyoux schreef:Hey Sassie, wij kennen elkaar. Ik heb ook een Troy merrie.
Zodra ik kuil ga voeren, wordt ook Beaux hyper actief. Verder zou ik ECHT heel veel brok minderen... Een halfje per keer, of zelfs een kwart met wat lucerne of grasmix zodat ze er langer over doen... Zou je geen hooinetten kunnen vullen in stal, zodat ze continu eten hebben?
En ik vind 4 uur naar buiten ook erg weinig, is er geen stal in de buurt waar ze de hele dag buiten komen? Minimaal 7 a 8 uur in de winter en 24/7 in de zomer? Dat scheelt ook heel erg veel...
Laurabyoux schreef:Zou je het biks niet kunnen mengen met je muesli, en dan wat minder?
In princiepe hebben ze genoeg aan goed ruwvoer.
Troys staan er om bekend onrustig te zijn op stal (al heeft die van mij dat niet). Ik zou op de volgende stal proberen om een hooinet met kleine mazen op te hangen, zo zijn ze lang bezig met het hooi en dan ook gewoon hooi bij te voeren, dus gewoon 1 hooinet en dan de gewone porties die ze krijgen. Die van mij krijgt per dag 3 hooinetten in de winter, 's zomers gooi ik hooi op het land.
Ik zou echt van het kuil af proberen te gaan, nu heb je die mogelijkheid niet, misschien op de volgende stal wel? Zoals ik zei wordt die van mij daar hyper van (misschien een familie kwaaltje?)
Ik denk idd dat meer buiten wonderen voor Berlita doet.
Wel balen zeg, dat weven... Heb je al een weefrek geprobeerd?
Lijkt me leuk contact met je te houden over hoe het gaat, er zijn al zo weinig Troy's!
(Met die van mij gaat het goed, is erg braaf, zal je wel ff een PB'tje sturen met alle in's en outs!)