Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met de trailer gewoon t gas intrappen?

Poll eindigt op

Heb geen ervaring met het rijden van zo'n combinatie
6 (3%)
Ik heb geen BE rijbewijs maar dit zou ik zeker niet doen
31 (17%)
Ach m'n auto heeft er geen probleem mee als ik 110km rijd met een gevulde trailer
6 (3%)
Wat is er mis mee om 100km te rijden maar 10km meer dan de toegestane snelheid!
18 (9%)
Ik houd me aan de snelheid omdat ik graag m'n paard nog een keer in de trailer wil krijgen
100 (54%)
Toegestane snelheid 90km nou ik rijd op de snelheid liever 70km
17 (9%)
Kom zeg wees geen moraalridder harder met die kar!
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 182

PaysBas

Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:13

Al geruime tijd vraag ik me af of bestuurders van een auto incombinatie met een trailer wel weten dat je max. 90km mag rijden.

Gisteravond zag ik met grote verbijstering een heer (ik dacht wat anders...) met een tweepaards trailer een andere trailer inhalen.
De trailer die werd ingehaald hield zich netjes aan de snelheid.

Geen wonder dat sommige paarden geen trek (letterlijk!) meer hebben om met de trailer op pad te gaan.

Waarom scheuren met de trailer? Is dit tegenwoordig meer regel dan uitzondering geworden ik hoop t niet.

Zien jullie ook vaker lui scheuren met trailer en paard?

De toegestane snelheid voor het rijden met een aanhanger is van 80km naar 90km verhoogd. Volgens mij is dit al twee jaar ofzo, pin me er niet op vast...!

Het is niet zo dat ik pleit om met een slakkegangetje met trailer en al op de snelweg te rijden maar juist aan de maximum snelheid voor je paard te houden.

manex

Re: Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:16

Stond er een paard in die trailer van die man die aan het inhalen was?
Oke, met een lege trailer mag je ook niet harder dan 90, maar ik kan me voorstellen dat dat dan wel eens gebeurd.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:17

Nou, ik zie dat eigenlijk nooit hoor.
En ik zie het nut van dit topic ook niet zo....want iedereen zal zeggen dat je verantwoord moet rijden....en toch zullen er altijd mensen blijven die dat niet doen.
Net als 30 km in bepaalde woonwijken....daar zijn ook altijd wel een paar automobilisten die daar toch hard doorheen scheuren. Zo is het nu eenmaal.
Dus...doe gewoon zoals je zelf vindt dat het moet en vermoei je niet met naar anderen te kijken....dat is mijn idee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:20

Tja.

Wij rijden eigenlijk nooit harder dan 90 behalve met spoed.
Als we dus dringent naar de kliniek moeten en het is een kwestie van leven en dood dan rijden we rustig 120 km. per uur. Maar dat móet dan ook.

Verder rijden we heel netjes, bewust, veilig en rustig.

Heb wel veel gegroomed op dekstations, en die vrachtwagens reden standaard 110 km per uur.
Waarom?? Geen idee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:21

Die 120 km. per uur rit was dus een uitzondering ,dat dat ff duidelijk is.
Ik ben juist voor aangenaam rijgedrag vóór je paard.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:22

Ik denk niet dat die 10 km harder echt een trauma voor je paard op levert, het is gewoon gevaarlijk omdat de kans op ongelukken vergroot. Maar je paard staat echt niet door zijn ruitje mee te kijken op de kilometerteller hoor, vind dat paarden-trailer-angst idee een beetje appart..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:24

Ik rij standaard 90 km per uur op de snelweg met trailer, tenzij ik een onrustig paard mee dan pas ik snelheid aan.
Maar als het paard rustig staat dan gewoon 90 km. en als ik daarmee harder rij dan de rest van het verkeer om de rechterbaan haal ik ook rustig in :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:25

Ach, ik denk dat er meer paarden zijn die last hebben van abrupt optrekken / remmen, te hard door de bocht, te hard over rotonde, al optrekken terwijl de trailer nog in de bocht is etc, etc dan 100 rijden ipv 90.

Ik zelf probeer me wel aan de maximum snelheid te houden, maar de reden daarvoor is niet dat m'n paard anders de trailer niet meer in zou willen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:26

ik ben ook van mening dat die 10 km harder ook geen probleem is voor het paard.
wat superlise zegt.. misschien meer kans op ongelukken. daar kan ik me wat bij voorstellen.

ik rij soms ook 100 met paard op de snelweg. op de cruise control.

met bochten en zo, en kruispunten, stoplichten etc. daar moet je gewoon echt rustig aan doe.
wanneer je rechtuit rijdt en er weinig kans is dat je ineens moet remmen, vind ik het geen probleem.

mocht je een ongeluk krijgen, maakt 100 of 90 ook niet uit. dan is het beide keren een ramp

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:26

Ik heb me vandaag nog zitten te verbazen...! Een trailer reed achter mij ik reed 100 misschien ietsjes harder. En die haalde me gewoon in, bleef doodleuk links rijden met het gaspendaal ingedrukt. Denk dat de combinatie toch echt zo 110- 120 reed. Op de terugweg kwam ik weer een combinatie tegen, die haalde op een gegeven moment een auto in die zo rond de 90-95 reed. HOEZO haal je die in ? Dat is toch al een snelheid die aan de hoge kant is.

Mensen zien niet in dat die KM te hard die je rijdt 100den meters zijn in je remweg.... En dan lopen brullen als
het mis gaat en je paard gewond of erger raakt. :x .

Wij rijden met de trailer en een oude landrover discovery ervoor. Dit is ECHT een zware auto, nog rijden we 85- hoogstens 90 :n , je hebt met 85 al een remweg waar je akelig van wordt...

En dan nog een grote ergernis, die bumperklevers achterop je trailer. Hallo mensen wordt wakker je rijdt letterlijk de benen onder een paard vandaan wanneer deze flink op de rem moet. Om over de vrachtwagens nog maar niet te spreken %)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:29

Het ligt aan de omstandigheden. Ik rijd meestal 90 met de trailer, maar als de weg slecht is en het waait hard rijd ik ook wel eens 80 of nog langzamer.

Als de weg goed is, en de weersomstandigheden zijn er naar om door te kunnen rijden doe ik dat ook.

En die van mij heeft er totaal geen moeite mee om de trailer in te gaan.

Je moet juist voorzichtiger zijn in dorpjes, wegen met bochten e.d.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:33

Randie: Dat bumperkleven op de snelweg heb ik zon haat aan. En dan zijn het voornamelijk vrachtwagenchaffeurs die dat doen! :(

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:36

Citaat:
Randie: Dat bumperkleven op de snelweg heb ik zon haat aan. En dan zijn het voornamelijk vrachtwagenchaffeurs die dat doen!

ja precies, en je wil niet weten wat er gebeurt als je een noodstop moet maken met zon grote jongen
achter je paard %) . Mijn vorige paard had ook super schrik van vrachtwagens die dicht erop reden.
Daarvoor moest ik ook echt het luikje deels dicht doen, want die ging helemaal over de emmer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:36

ik zie hier ook weleens klanten op het erf al flink gas intrappen.. staat het dier soms voor het eerst in de trailer..en ze rijden dan ehct niet met 20 km ofzo over het erf hier.. met bochten/hobbels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:37

Ik rij zo relaxed mogelijk met de trailer en heb dan ook nóóit haast. Ik rij defensief en ga ervan uit dat alle andere weggebruikers idioten zijn (en dat zijn er vaak ook veel!) en probeer voor mijn paarden de rit altijd zo comfortabel mogelijk te maken.
Ze lopen nu zo de trailer op en dat wil ik graag zo houden, ook mesten ze vrijwel nooit meer in de trailer terwijl ze dat, toen ik ze pas had, wel regelmatig deden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:45

Die 10 km per uur harder merkt je paard niets van hoor. :') Natuurlijk is het minder veilig dan 90, maar als je onverwachts moet remmen is dat sowieso nogal onprettig voor een paard.

Vind dat jij het heel vreemd stelt TS, want alles wat jij aanhaalt is niet per se hinderlijk voor de reis. Bochten, hobbels, onverwachts moeten remmen zijn veel vervelender. Wij zijn wel eens omgereden met onervaren paard om over de snelweg te gaan, het alternatief was een bochtige hobbeligere weg, qua reistijd was dat sneller, maar wel veel vervelender voor het paard.

Ben het niet eens met het verband tussen niet de trailer op willen en de snelheid op de snelweg. Kan ook juist schelen, want dan schudt je die klevende vrachtwagenchaffeur misschien af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:16

Chaos schreef:
Randie: Dat bumperkleven op de snelweg heb ik zon haat aan. En dan zijn het voornamelijk vrachtwagenchaffeurs die dat doen! :(

Daarom is de max. snelheid voor aanhangers dus ook verhoogd, zodat auto's met trailers en caravans het vrachtverkeer niet meer hinderen. Wij hinderen nl het vrachtverkeer, met onze 'langzame' combinaties, en ook een beroepschauffeur met z'n zware en traag optrekkende (en begrensde!) vrachtwagen zit er niet om te springen de linkerbaan op te moeten om in te halen (helaas rijden er 's zomers heel wat mensen met een sleurhut die dat ding 1x per jaar achter de auto hebben hangen en 70 al eng vinden, en daar wordt niemand erg blij van)

Ik probeer me dus qua snelheid aan te passen aan wat er aan rijdt aan (zwaar) verkeer. Rijdt er voor me niks maar zie ik een vrachtwagen langzaam dichterbij komen die kennelijk eerder 95 dan 90 rijdt, dan pas ik me daaraan aan. Maar zit er voor me een vrachtwagen die 85 rijdt en zit er niets achter me te duwen, dan blijf ik 9 van de 10 keer daar lekker achter hangen. Rijdt nog lekker zuinig ook, in de slipstream van zo'n grote jongen.

Als je paard het overigens echt eng vindt, vrachtauto's achter de trailer, wil een groot bord achterop wel helpen - ik heb iemand gekend die dat had ("angstig paard, graag afstand houden" oid had ze er op staan) en het werkte.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:24

Ze hebben, wat Ibbel ook al aangeeft, met een reden de snelheid aangepast.
Ik houd me wel aan de snelheid, ga niet harder.
Het stroomt wel beter door en ik merkte aan oude merrie dat ze het echt niet fijn vond als er een vrachtwagen zo dicht achterop zat, jammer genoeg heeft zij die nieuwe regel niet meer meegekregen, weet zeker dat ze daardoor een stuk rustiger had gestaan.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:00

gaucho schreef:
Ach, ik denk dat er meer paarden zijn die last hebben van abrupt optrekken / remmen, te hard door de bocht, te hard over rotonde, al optrekken terwijl de trailer nog in de bocht is etc, etc dan 100 rijden ipv 90.

Ik zelf probeer me wel aan de maximum snelheid te houden, maar de reden daarvoor is niet dat m'n paard anders de trailer niet meer in zou willen.

Precies, als je op de rechte snelweg 100 of harder rijd zal een paard daar niet zoveel van merken denk ik, in bochten etc hard rijden daarentegen des te meer!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:24

Ik denk ook dat de rechte stukken niet zoveel uitmaken, het zijn voor ons ook vooral de bochten waarin wij het rustig aan moeten doen, omdat mijn paard dat prettiger vind. Wel houdt mijn man zich als het even kan aan de snelheid op de snelweg, maar probeert dan wel zoveel mogelijk met het verkeer mee te gaan. Dus als dat dan iets harder is dan 90, is het niet anders.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:30

Lamar schreef:
Ik rij zo relaxed mogelijk met de trailer en heb dan ook nóóit haast. Ik rij defensief en ga ervan uit dat alle andere weggebruikers idioten zijn (en dat zijn er vaak ook veel!) en probeer voor mijn paarden de rit altijd zo comfortabel mogelijk te maken.
Ze lopen nu zo de trailer op en dat wil ik graag zo houden, ook mesten ze vrijwel nooit meer in de trailer terwijl ze dat, toen ik ze pas had, wel regelmatig deden.

haha zo rijd tik ook altijd, als je die gedachten in je hoofd houd is de kans dat het goed gaat het grootst :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:44

De snelheidsregels zijn er feitelijk alleen om de randdebielen aan te pakken.
De snelheid van de combinatie is NOOIT een probleem; al rijdt je 180km/h. Het zijn de omgevingsomstandigheden die maken dat een snelheid wel of niet verantwoordt is. Immers, als die snelheid het probleem is, waarom kan er op een racecircuit dan gewoon 300km/h worden gereden? Juist, omdat de omstandigheden zodanig zijn, dat het wel kan.

Ik heb op een totaal verlaten snelweg weleens 120km/h gereden met een dikke combi-met-geladen-tweepaards. Die weg had vals plat, maar dan naar beneden! Wanneer er dan helemaal geen verkeer is en je kijkt niet op je meter, dan is de enige waarschuwing die overblijft je motortoerental. Dat loopt echter zo langzaam op, dat je dat in eerste instantie niet eens door hebt. Toen ik me begon af te vragen waarom die motor zoveel toeren maakte, wees de meter al ruim 120km/h aan (en deze auto wees ECHTE km/h aan!). Aan het rijgedrag van de auto noch de trailer viel echter iets te merken. Ik heb dus maar gewoon gas gelost en de boel rustig af laten zakken naar (toen nog) 80km/h.

Of nee, dan vandaag. Ik rijd weer met een dikke combi-met-geladen-tweepaards ergens in de buurt van 020; aan 91km/h volgens Truus, op cruise control (de enige reden om een automaat te hebben). Ik wordt ingehaald (!!!) door een vrachtwagencombinatie, die er vervolgens voor schuift en 'm af laat zakken naar 85km/h, en bedankt! Ik heb dus even op ruimte gewacht en ben die 020-er voorbij gestoken en ervoor op de cruise verder gegaan aan 91km/h.
En nu vraagt iedereen zich af: waarom nou per se 91km/h?? Wel, dan loopt de motor in 4-lock nog net 1900 toeren en dat is toch echt een ondergrens om de automaat heel te houden op een langere rit. Eigenlijk zou ik liever 2300toeren lopen, maar dan gaat ie echt naar de 100km/h en dat is zeker nabij 020 echt niet zo verstandig. Niet vanwege de snelheid, maar vanwege de omstandigheden.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:08

Ik rijd eigenlijk altijd standaard tussen de 90 en 100 maar dit heeft meer met het type auto te maken waar ik mee rijd. Dus ook als ik er geen trailer achter heb hangen.
Vaak zie je fransen hard rijden met aanhangers/trailers.
Dit komt omdat je in frankrijk 130 mag met een aanhanger/trailer.
Die snelheden worden daar dus ook heel vaak gereden.
Hier in NL komen ze je dus ook vaak voorbij gevlogen alsof je stil staat.

Gr Dennis

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:25

Met paard in de trailer houd ik me netjes aan de snelheid en hang ik hem op gepaste afstand achter een vrachtwagen.

Leeg of met ander spul erin gaat ie wel harder... Als je trouwens je trailer weleens uitleend als boedelbak kom je er ook achter dat anderen ook gewoon doorjakkeren met zo'n ding. Tijdens een trajectcontrole is mijn trailer op die manier twee keer op de bon gegaan en die waren niet misselijk. Gelukkig heeft de dader ze gewoon voldaan maar het was voor mij wel een waarschuwing om er echt op te letten als er geen paard in staat. De mooie stoeltjes van marktplaats werden iig duurder dan nieuw uit de winkel want er kwam nog ruim 500 euro aan bekeuringen bij...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 01:01

Ikke, geld dat toerenverhaal ook nog als je de overdrive uitschakelt?

Om OT te blijven, daar waar het kan rijd ik op cruise lekker door, ik scheur niet, maar ga ook niet iedere 10 seconden op de meter kijken of ik wel echt 90 rijd. Blijf meerijden met het vrachtverkeer, en invoegen doe ik als de mogelijkheid zich aanbied rustig met 110, en laat hem daarna aflopen. Anders creeer je mijn inziens enkel maar onveilige situaties. Ter info, 4 van mijn paarden gaan regelmatig mee op pad, 3 hiervan lopen er fluitend op (als het moet lopen ze er los op), en komen er droog af. Nummer 4 is een etter en vind trailerrijden doodsaai. Niet eng.