Mag dit bit in de L2 dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoireIdylle

Mag dit bit in de L2 dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:02

Hallo collega's,

Vandaag gejureerd en kwam daarbij een combi tegen in de L2 met een soort van Pessoabit, maar dan met de kleine ringetjes in de grote bitring. Bovenaan bakstuk zat dus op vast punt en teugel zat niet aan het vaste punt, maar aan de grote bitring. Dit deed mij besluiten om de proef te stoppen, want ik meende dat dit bit niet zou mogen. Het betreft tevens een selectieproef voor de regiokampioenschappen.
Op blz. 52 van het dressuurreglement kom ik hem niet tegen onder het plaatje toegestane bitten, hooguit vergelijkend met plaatje 8; maar deze is vlgs bijlage 2 alleen toegestaan vanaf kl Z1.
Vader beweerde bij hoog en laag dat ze dit bij de KNHS nagevraagd hadden en KNHS had gezegd dat dit bit wel toegestaan was. Overlegd met collegajury van andere ring. Deze dacht ook dat het mocht, maar wist het niet zeker. Voordeel van de twijfel gegeven en amazone mocht haar proef vervolgen.

Ook tijdens de lunch met overige collega's overgehad en men kon er geen eenduidig antwoord opgeven.
Ik blijf het een dilemma vinden en mijn inziens had ze er niet mee mogen rijden. Bit wordt nl. nergens getoond onder toegestane bitten..

Wat zouden jullie gedaan hebben? Graag jullie visie.
Afbeelding voorbeeld bitringen

mellamoshan

Re: Mag dit bit in de L2 dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:09

Tja, als er niemand echt zekerheid kan bieden over het wel/niet mogen... Dan maar laten starten denk ik zo...
Misschien een idee voor vader, om de uitleg van de knhs met dat het toegestaan is, mee te nemen...

wacker81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:12

Volgens mij is het een western bit. Wij hebben het op concours een keer gehad en die combinatie is toen uitgesloten, die vader was ook erg boos..

lynnXtubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:13

Ik weet het niet zeker.. Als je nog een normaal bit heb, kun je die dan niet eraan doen, en deze meenemen? En eventjes vragen... :o

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:14

Dit is geen westernbit hoor.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:18

lynnXtubbie schreef:
Ik weet het niet zeker.. Als je nog een normaal bit heb, kun je die dan niet eraan doen, en deze meenemen? En eventjes vragen... :o

Vlgs vader hadden ze alleen dit bit mee en ze rijden er al heel vaak dressuurwedstrijden mee. :-)
Ook was zijn bemerking: de hefboomwerking is er nu toch niet, omdat de teugel aan de grote ring zit?

Mijn reactie; waarom rijdt ze dan met dit bit en niet met een gewoon bit? Antw. omdat pony te sterk wordt met springen > dan hebben ze de teugel wel op vast punt bevestigd.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:21

Ik ben dan wel geen jury, maar heb er even de reglementen op nageslagen...
Volgens mij mag dit bit niet bij de dressuur, zie artiktel 118 Harnachement:
Citaat:
7. Het gebruik van bitringen, die een hefboomwerking bewerkstelligen, is niet toegestaan.

Als ik kijk naar het disciplinereglement Springen staat daar in artikel 257:
Citaat:
b. [...] Bitringen met twee sleuven of oogjes waar (boven) de bakstukken en (onder) de teugel aan bevestigd kunnen worden zijn toegestaan.

Waarschijnlijk denken ze dat wat voor het springen geldt, ook voor de dressuur geldt... helaas gaat dat deze keer niet voor hen op...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:24

Nee dat mag niet!
kijk maar in het regelement, daar staat dit bit niet in, en anders zou er wel bij staan dat er een uitzindering in is ;)
Dat ze alleen dit bit hebben is denk ik onzin, iedereen die een pony heeft heeft op zijn minst een trensbit, en ik denk niet dat ze bit hebben gekocht toen ze de pony net hadden, dan weet je toch helemaal nog niet of hij wel/niet sterk is met springen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:25

het is een Yankee bit en volgens mij mag het niet in de dressuur maar ik ben er niet zeker van.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:25

Dat laatste wat jij zegt, _Amigo... het kan best zijn dat ze van een eventuele vorige eigenaar het advies hebben gekregen om met dit bit te springen.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:25

Ok, maar vlgs hun is die hefboomwerking er dus niet omdat de teugel niet aan de kleine maar aan de grote bevestigd is.
(@Puera; ben het wel met je eens hoor)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:26

Dit is een soort type pessoabit en mag alleen met springen gebruikt worden.
Het is zeker niet toegestaan bij dressuur.
Dit bit heeft een kleinere hefboomwerking dan de traditionele pessoabit met de kleinere ringetjes onder de grote ring, maar het heeft dus wel een hefboomwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:28

Het mag niet omdat er een hefboomwerking in zit. Of je iemand er dan wel mee mag laten starten als je de hefboom "uit staat" door de teugel in de grote ring te doen weet ik niet.

Als ik die combi was zou ik een normale trens mee nemen en gewoon bitjes wisselen dan heb je het probleem/twijfel niet.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:29

Ok het heet dus een Yankeebit, dat wist ik niet.
Krijg door jullie reacties wel het idee, dat ik het in eerste instantie bij het juiste eind had en toch combi had moeten uitsluiten. Weer een leermomentje als jury :-)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:33

Hefboom werking staat idd uit,

Afbeelding

Geeft deze foto ook aan. Alleen weet ik niet of je wel gewoon mag starten als je het op " manier 1 " draagt? Aangezien het dan net als een bus/water trens is..

Kun je het zelf niet eens na vragen bij de KNHS? Dan weet je het zeker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:35

NoireIdylle schreef:
Ok het heet dus een Yankeebit, dat wist ik niet.
Krijg door jullie reacties wel het idee, dat ik het in eerste instantie bij het juiste eind had en toch combi had moeten uitsluiten. Weer een leermomentje als jury :-)

Misschien even de knhs mailen. Of je iemand dus ook mag uitsluiten wanneer de teugel anders bevestigd is. Dan weet je het zeker, en sta je de volgende keer sterker. En hoef je niet een ander jury lid te raad plegen. Lijkt mij heel nuttig om te weten :)

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:36

JLLN_ schreef:
Hefboom werking staat idd uit,
Geeft deze foto ook aan. Alleen weet ik niet of je wel gewoon mag starten als je het op " manier 1 " draagt? Aangezien het dan net als een bus/water trens is..
Kun je het zelf niet eens na vragen bij de KNHS? Dan weet je het zeker :)

Ik ga het zeker navragen bij de KNHS, maar dan zou ik graag zien dat ze een plaatje van dit bit toe voegen bij toegestane bitten, als ze dit goedkeuren. Ik zou zeggen; hij staat er nu niet tussen, dus mag niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:05

Puera schreef:
Volgens mij mag dit bit niet bij de dressuur, zie artiktel 118 Harnachement:
Citaat:
7. Het gebruik van bitringen, die een hefboomwerking bewerkstelligen, is niet toegestaan.

Ik quote mijn vorige post even... als je die zin uit 't dressuurreglement bekijkt, dan zou het gebruik van de bitringen niet toegestaan zijn, ondanks dat ze wel aan het bit zitten.
Vind het overigens dan wel verwarrend... volgens mij kan je toch enigszins een hefboomwerking bewerkstellingen, ook als je de teugels aan de grote ring bevestigd.

Ik zou de KNHS vragen. :j

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:08

Bij mijn weten is het bit niet toegestaan in de dressuur, ook niet wanneer de hefboomwerking niet gebruikt wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:11

Volgens mij mag het ook alleen in t springen en niet in dressuur.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:18

Mail is onderweg naar KNHS, (ik heb hierbij gebruik gemaakt van je foto JLLN_ tnx)
Antwoord zal ik zsm plaatsen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:25

Ik ken iemand die ook met een Yankee bit rijdt in de dressuur M1 en M2 en daar is nog nooit commentaar opgegeven... :o

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:27

Dit bit is NIET toegestaan in de dressuur!
Zelfde verhaal als een pessoabit waarmee er zo af en toe ook de dressuurring ingereden wordt ( teugel aan de grote ring, niet eronder) maar dan zit het bakstuk wel vast , net als bij dit bit ( deze zie je zelfs voorbij komen , waarbij handige vaders er zelf vaste stukjes ingelast hebben :D ) Er blijft dus een lichte hefboom werking bestaan , ook al wordt het bakstuk/teugel aan de grote ring vast gemaakt.
Jammer dat er nog steeds combinaties mee "mogen"rijden dan blijft de discussie levend.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:46

ARhythmical schreef:
Dit bit is NIET toegestaan in de dressuur!
Zelfde verhaal als een pessoabit waarmee er zo af en toe ook de dressuurring ingereden wordt ( teugel aan de grote ring, niet eronder) maar dan zit het bakstuk wel vast , net als bij dit bit ( deze zie je zelfs voorbij komen , waarbij handige vaders er zelf vaste stukjes ingelast hebben :D ) Er blijft dus een lichte hefboom werking bestaan , ook al wordt het bakstuk/teugel aan de grote ring vast gemaakt.
Jammer dat er nog steeds combinaties mee "mogen"rijden dan blijft de discussie levend.

Ik hoop dit ook zwart op wit in mijn mail terug te zien van de KNHS. M.a.w. komt bit niet voor tussen plaatjes toegestane bitten, dan mag het dus niet en zal ik het ook nooit meer tolereren.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:41

x_Jeanine_x schreef:
Ik ken iemand die ook met een Yankee bit rijdt in de dressuur M1 en M2 en daar is nog nooit commentaar opgegeven... :o
Tussen gewoonweg doen en toegestaan zijn zit heel veel verschil.