IJzers...wie heeft er gelijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

IJzers...wie heeft er gelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:28

Wil toch maar een keer jullie meningen vragen.
Mijn merrie heeft de afgelopen paar maanden voorijzers gehad. De troela weet ze echter altijd binnen no-time (3 tot 4 weken na beslaan) eraf te meppen. Gevolg: ik kan iedere 3/4 weken de hoefsmid langs laten komen. Omdat dat me toch wel veel geld kost en ik na enig nadenken eigenlijk geen goede reden had om haar op ijzers te houden, loopt ze nu op blote voeten.
Volgende week start ik voor het eerst in de B (outdoor, wel op zand) en nu hoor ik links en rechts toch weer geluiden (oa van mijn instructeur) "waarom ze niet op ijzers staat".. Onder andere met als argument dat ze "minder goed zou lopen". Nu kan ik dat zelf moeilijk zien als ik erop zit, en ik ben ook niet zo ervaren op dit gebied....Mijn idee was om gewoon eerst maar eens te proberen zonder ijzers hoe dat gaat op wedstrijden.
Wel twijfel ik nu: wel of geen ijzers ? Is het met de wedstrijden beter/handiger/veiliger om haar op ijzers te hebben of maakt het niks uit ? Voor thuis heeft ze iig niet nodig... Wat zouden jullie adviseren ?

Kaitlyn

Re: IJzers...wie heeft er gelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:31

In principe kunnen ze gewoon zonder ijzers :j

Wat ik alleen zelf wel fijn vindt tijdens het buitenseizoen is toch wel ijzers zodat je er kalkoenen in kunt draaien als het gras glad wordt door regen of langdurige droogte. :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:32

Hmm ik zou op dit moment lekker zonder ijzers rond kachelen als ik jou was. Als je nou echt super veel verschil hebt omdat hij bijvoorbeeld mega gevoelig loopt zonder ijzer, oke dan kun je overwegen ze er toch onder te laten maar dit is niet het geval maak ik uit je post op toch?
Ik zou deze zomer gewoon lekker een beetje op zaderige grond starten, mocht je nou richting het L2/M1 gaan en je merkt dat het misschien toch wel zou helpen en handig zou zijn op concours dan probeer je het volgend jaar toch nog eens, of jij dan misschien inderdaad wel verschil merkt, zo niet lekker eronderuit laten.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:33

Ijzers zijn in principeniet nodig mocht je paard goede voeten hebben. Wel zijn ijzers nodig als je op gras gaat starten, dan kunnen er stiften ingedraaid worden, zodat ze niet uitglijdt. Maar zolang je niet veel op de weg rijd, geen gras wedstrijden gepland hebt, laat haar maar op blote voeten staan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:34

De meeste paarden kunnen prima uit de voeten op blote voeten :+ .
Wanneer er een gladde ondergrond is (zoals nat gras), heeft een paard met ijzers (en bijbehorende stiften) meer grip.
Een kwestie van uitproberen, lijkt me. Misschien kan jou paard zich prima redden zo.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:38

Ik denk dat een paard zonder ijzers zich prima red op gras, omdat hij beter aanvoelt wat hij wel en niet kan. Dit heb ik ook bij m'n eigen merrie gemerkt. Op ijzers Met kalkoenen voorzichtig lopen omdat ze gewoon niets voelde. ZOnder ijzers is ze veel zekerder.

Ik zou zeggen probeer het zonder ijzers. Gaat het niet kan je er altijd nog ijzers onder laten slaan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:38

Zonder ijzers moet prima kunnen zelfs op gras ze letten echt wel op hoor wat ze doen.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:39

Waarom had ze eigenlijk ijzers? Zwakke hoeven, stand corrigeren? Het is per paard verschillend of ze op blote voeten kunnen.
Gewoon proberen hoe het op de wedstrijd gaat.. ijzers echt niet persé nodig. Mocht het niet goed gaan kun je altijd weer voor ijzers kiezen! Succes.. :)

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:39

Ik heb met mijn pony Z springen en Z1 dressuur gereden zonder ijzers en eigenlijk altijd op gras.
Het verschilt heel erg per paard, je zou het gewoon een beetje moeten aankijken.
Maar als ze zo ook goed op dr benen kan blijven staan, kan het prima! :)

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:41

mijn pony heeft nooit hoefijzers gehad, is altijd goed gegaan.
Ik denk dat het wel lukt hoor, je kunt het op z'n minst even proberen. VAlt het tegen dan kun je ze er altijd nog onder zetten :D

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:41

ik had ijzers omdat... tja waarom eigenlijk... ? Ik geef eerlijk toe omdat ik gevoelig was voor de meningen van mensen om mij heen... :o Ze zou er beter door lopen maar inmiddels kom ik terug op mijn idee daarover omdat ik zelf niet zo geloof in het beter "dragen" door een paar ijzers..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:43

IJzers zijn in de meeste gevallen onzin. Ik begrijp zelf niet zo goed waarom we het nog steeds heel normaal vinden om paarden op ijzers te zetten terwijl al lang duidelijk is dat het niets toevoegt bij een gezond paard. Integendeel. En ik geloof al helemaal niet dat een gezond paard met goede hoeven beter loopt op ijzers...

Dusseh, gewoon lekker zonder! :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:43

Probeer daar dan nu vanaf te stappen ;)
Ook nu wil je namelijk weer de mening van andere over dit onderwerp.
Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.
Commentaar krijg je toch wel, wat je ook doet :j

Ik start ook zonder ijzers en daar merk ik echt helemaal niks van.
Die loopt echt niet minder dan de paarden met ijzers.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:44

superlise schreef:
Hmm ik zou op dit moment lekker zonder ijzers rond kachelen als ik jou was. Als je nou echt super veel verschil hebt omdat hij bijvoorbeeld mega gevoelig loopt zonder ijzer, oke dan kun je overwegen ze er toch onder te laten maar dit is niet het geval maak ik uit je post op toch?
Ik zou deze zomer gewoon lekker een beetje op zaderige grond starten, mocht je nou richting het L2/M1 gaan en je merkt dat het misschien toch wel zou helpen en handig zou zijn op concours dan probeer je het volgend jaar toch nog eens, of jij dan misschien inderdaad wel verschil merkt, zo niet lekker eronderuit laten.

eens. Paarden kunnen prima zonder ijzers, als ze maar niet op eieren lopen om zo maar te spreken. Een paard met gevoelige hoeven loopt toch wat minder lekker zonder ijzers dan mét. Als het merkbaar is voor de omgeving dat je paard niet lekker loopt, zoals je vertelt in je verhaal, dan is het misschien toch beter je paard op ijzers te zetten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:44

Ze zouden iets meer kunnen heffen met het voorbeen dat klopt wel maar of het echt beter is nee hoor.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:45

ha ha, ik zie het al, de adviezen zijn duidelijk... Maar waarom ben je dan bijna meer een uitzondering (heb ik het idee) als je je paard niet op ijzers hebt....

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:48

Is ook een stukje hype geworden. :j

Verder omdat paarden veel op asfalt lopen, op eieren lopen, scheef lopen, voor extra ondersteuning op wedstrijd door er kalkoenen/stiften in te draaien en nog veel meer redenen :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:50

Omdat het er gewoon een beetje bij hoort tegenwoordig? En mensen vinden het bijna raar vinden als ze niet op ijzers staan? Onzin hoor!

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:51

mischien een andere hoefsmid proberen, maar inprincipe kunnen ze zonder ijzers..

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:52

Een uitzondering? mijn paardje heeft geen ijzers omdat ik het zeker niet nodig vind! Ze heeft mooie hoefjes en loopt erg netjes. Ik heb nog nooit commentaar daar op gehad.. Probeer gewoon de beste oplossing voor je paard te vinden en je niet te veel van anderen aan te trekken.. :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:53

Mijn fries loopt normaal gesproken ook zonder ijzers. Het is imo een hype om ze op ijzers te hebben. Hoeveel friezen zie je nu zonder ijzers? Wat een ander zegt heb je niks mee te maken. Als je paard het niet nodig heeft vooral NIET doen. :)
Nu gaat mijn paard wel even rondom op ijzers omdat we heel veel over de straat rijden maar aan het einde van de zomer gewoon weer blootvoets

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:01

Ijzers hoeven echt niet hoor! Je kan makkelijk zonder.
Mijn pony staat in het outdoor seizoen voor op ijzers omdat ik niet wil dat hij uitglijd. Als je ijzers neemt zowiezo kalkoenen erin doen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:03

Mijn paard heeft 2 jaar tijdens de zomer voorijzers gehad en een paar keer rondom omdat ie gevoelig liep op steentjes.
Maar nu zijn ze eraf en ze komen er nimmer nooit meer op. Zijn hoeven zijn supersterk geworden door vaak te gaan wandelen en nu heeft ie er geen last meer van steentjes.

Als je geen reden hebt om je paard op ijzers te zetten doe het dan niet. Op zand is blootvoets helemaal geen probleem, op nat gras kan het al eens wat gladder zijn, al valt dat best mee. Maar dan moet je zelf kiezen: ijzers met vijsgaten of voorzichtiger rijden. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:08

Ik vind de argumentatie van jouw instructeur om wel ijzers te nemen echt ongelofelijk! :roll:
Net als die van 'de omgeving'. Ik ken 'die omgeving' ook en daar moet je je niets van aan trekken. :n
Lekker je gevoel volgen.
Gewoon lekker zonder ijzers laten lopen. Is veel gezonder voor de voeten en op het gras redden ze zich echt wel, hoor. ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:15

Zonder ijzers, veel beter voor t lichaam (doorbloeding vd benen gaat door hoefpompmechanisme, met ijzers word dit met 70% verminderd) en als ze langer ijzerloos blijft worden de hoeven ook steeds harder, voor grip zou je de straal lekker ruw moeten laten, niet glad af laten snijden. Mijn paard word natuurlijk bekapt (maar "gewone" blote hoeven kan natuurlijk ook) en daar word de straal ruw gelaten voor extra grip en gevoel.