Wat zien paarden nou eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Wat zien paarden nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:26

Ik ben op zoek naar informatie gegaan naar aanleiding van een discussie over of paarden 1) nu wel of geen kleuren zien en 2) op wat voor een afstand zij nog een hindernis zien.

1) Ik ben van menig (heb ik ook geleerd) dat paarden wel degelijk kleur zien. In de praktijk ben ik daar ook achter gekomen, witte paraplu vond ze niet eng, de gele wel. (allebei het zelfde model) Als paarden alleen zwart wit zien zouden ze (volgens mij) niet anders reageren op wit of geel of wat voor een kleur dan ook het meeste zou gewoon een grijstint hebben. Niet iets om bang van te worden.

Op inter net vind ik verschillende uitspraken van verschillende mensen (al dan niet geleerden) wat kleuren betreft. Er is alleen geen duidelijkheid te vinden wat betreft welke kleuren paarden zien. Zo blijven er mensen beweren dat paarden echt alleen zwart/wit zien, over de kleur rood is ook onenigheid (de een zegt zien ze wel de ander weer niet, weer een ander dat het als groen gezien word) met geel het zelfde, zien ze wel/niet. Waar ze wel over eens zijn (de meeste dan) is dat ze wel zwart, wit, grijzen, groen en blauw kunnen zien en onderscheiden.

2) Tevens ben ik van mening dat een paard een hindernis tot op korte afstand nog ziet (een paar meter toch wel), misschien niet scherp meer maar ziet het toch. De gene waar de discussie mee was beweerd (bij hoog en laag) dat een paard 7 meter voor de hindernis die niet meer ziet. Het lijkt mij dan niet mogelijk dat een paard zelf kan inschatten of dat ie nog een pasje meer moet zetten, dat een paard net voor de hindernis weigert (want hij zou hem niet zien) of de maaiende benen die je wel eens ziet boven een hindernis. Mij is verteld dat het maaien een reactie is op dat het paard zich vergist heeft in de breedte van de hindernis. Ergens heb ik een filmpje gezien waarin uitgelegd werd wat een paard ziet als deze op een hindernis af gaat. De arts die hierin het woord had (een uit engeland) vertelde ook dat tot een meter of 2 á 3 het paard de hindernis nog ziet.

De enige "bron" van mijn discussie genoot is dat een bekende springruiter dit verteld heeft, paarden zijn kleurenblind en zien op 7 meter afstand de hindernis niet meer.

Hoe denkt bokt hier over? Weet iemand een site/artikel waar hier meer over te vinden is?

Bellissima_

Re: Wat zien paarden nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:03

Interessant, ben ik ook wel benieuwd naar. Ik volg even :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:07

ER heeft een heel mooi artikel gestaan in de Bit, alleen zou ik echt niet weten welk jaargang en/ of welk nummer.
Misschien dat je via google nog iets kan vinden.
Ik weet wel dat een paard kleurenblind is, van dichtbij goed ziet en van veraf, maar verder...ik ben dressuurruiter/instructrice en dan maakt het natuurlijk minder uit dan bij een springruiter lijkt mij.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:14

Volgens de Dual Aktivierung van Michael Geitner (hier in Duitsland is dat nu heel 'hip'), zien paarden alleen de kleuren blauw en geel.
Ik heb de boeken enigszins doorgebladerd en het toegepast om mijn paard. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard hier erg positief op reageerde en duidelijk beter en enthousiaster meewerkte!
Er is ook een NL site van, dualaktivierung.nl, daarop wordt veel uitgelegd. Hier een quote over het stukje kleuren:

Citaat:
blauw en geel
Tijdens een wetenschappelijk onderzoek in 2001 in Wisconsin bleek dat paarden (net als bv honden) dichromaten zijn. Dat houdt in dat zij 2 types kegeltjes hebben. Hun kleurzicht is vergelijkbaar met een kleurenblind persoon; zij zien geel, blauw, wit en grijstinten maar kunnen rood en groen niet van elkaar onderscheiden.
In de Dual-Aktivierung maken we bij het grondwerk, het longeren en bij het rijden gebruik van deze kleuren. Door gelijktijdige links-rechts impulsen laten we het paard meer informatie van beiden kanten opnemen, waardoor het heen- en weerschakelen tussen de beiden hersenhelften bevorderd wordt. Het gevolg is dat het paard rechtgericht is, het treedt vermeerd onder de massa en neemt langer last op met de achterhand.
Laatst bijgewerkt door Benthe op 27-05-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:15

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:41

Aerdenhout1 Dat artikel heb ik ook gelezen, dat was van een Australische arts.

Asyaa bedankt, had you tube nog niet als zodanig bedacht. Het filmpje heb ik gezien, MAAAARRR hier word weer gesproken over dat een paard zijn overlapping (wat hij met beide ogen tegelijk ziet) maar 30% bedraagt van wat hij ziet terwijl andere het weer hebben over 60%. En ook hier zeggen ze dat ze geen kleur zien. Verwarrend.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:50

Wat ik heb begrepen is dat het paardenoog geen receptoren heeft voor de kleur rood. Alles waar rood in zit zien zij dus anders dan wij. Hun wereld bevat daardoor veel minder kleur dan de onze. Maar hoe ze kleuren precies waarnemen is nog veel discussie over, ik meen dat er onderzoeken naar lopen. Ik zelf zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik weet wel dat ze niet volledig kleurenblind zijn, dat is vrij simpel te testen met gekleurde, enge objecten. En waarom reageren veel paarden heftiger op een groene kliko dan op een grijze? Qua vorm zijn ze gelijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:28

Ik heb ergens gelezen dat er opvallend veel meer schade, veroorzaakt door dieren, is aan rode auto's dan aan andere kleuren. Echt veel kan je er niet over vinden op het net.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:38

Ik kan er 100% inkomen dat paarden moeite hebben met het kleur rood. Dat zijn net de hindernissen waar mijn paard het meeste bij twijfelt!

Ik heb ergens wel nog een cursus liggen waar dat in staat, maar ik denk dat deze eventjes ver weg ligt.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:51

stukjes uit mijn cursus (die ik toch snel heb gevonden) Uit cursus ethologie, ethiek en dierenwelzijn van Prof Dr F O Odberg - het recht blijft bij deze persoon!-
Citaat:
Wat dieren zien en hoe steunt gedeeltelijk op experimenteel werk en op gedragsobservaties, maar ook grotendeels op veronderstellingen en extrapolaties. Het zicht is bij paarden anders ontwikkeld als bij de mens. Het kan goed bewegingen detecteren op verre afstanden en ziet goed snachts. Het gezichtsveld hangt af van de positie van het hoofd. Tijdens het grazen heeft een paard een gezichtsveld van practisch 340°.

Met het hoofd omhoog is er een zeker binoculair veld vooraan, maar ook een blinde zonde van ongeveer 1.20m neerwaarts. Dit heeft implicaties bij het springen. Waarschijnlijk ziet een paard niet of moeilijk de hindernis tijdens de laatste galopsprong. Dit kan misschien wat gecompenseerd worden door het hoofd wat schuin te houden.
...
Het paard is dichromaat en kan kleuren zien. Best blauw geel en groen, rood wat minder. De vraag is echter of het dier spontaan gebruik maakt van kleuren. Het gebeurt dat dieren moeten leren dat kleuren betekenisvol kunnen zijn. Paarden zien wel een geod verschil in intensiteit en schaduwen. De mydriasis en myosis gaan traag. Dit heeft practische implicaties wanneer men een paard van een verlichte zone naar een donkere zone brengt en omgekeerd.

Een nog niet uitgelegd fenomeen is het verschijnsel, welbekend door ruiters, dat het paard anders kan reageren wanneer het iets links of rechts waarneemt. Bv een paard schrikt van iets butien de rijbaan wanneer het aan de linkerkant gewerkt wordt. Habituatie treedt geleiedelijk op en het dier reageert niet meer. Wanneer het paard aan de rechterkant gewerkt wordt, schrikt het opnieuw. Een hypothese oppert dat dit te wijten zou zijn aan een minder ontwikkeld corpus callosum, hetgeen zou interfereren met de integratie van de visuele linker en rechter occipitale projectiezones. Een ander emogelijkheid is dat, zelfs indien de stimulus binnen een binoculair veld zou vallen, het totaalbeeld uiteraard anders is wanneer men iets uit verschillende richtingen benadert. Dit zou betekenen dat het paard meer aan Gestalt habitueert dan aan een welbepaalde stimulus. Er is daar nog geen onderzoek uit gebeurd.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:59

Interessant, zelf geloof ik wel dat paarden redelijk wat kleuren zien.
Zo heb ik een jaarlingertje die helemaal weg is van alles wat fel rood is.
Al is het een rode auto, paraplu, bekertje, shirt of wat dan ook ze gaat ernaar staren.
Dat vind ik toch wel apart, het is ook alleen met rood dat dit mij opgevallen is en verder helemaal niks, bij de andere paarden overigens ook niet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:07

Het is nu ook wel duidelijk (voor mij) waarom paarden in het tuig vaak oogkleppen op hebben. Alleen het scherpe beeld zien ze.

Volgens mij zien ze rood, heb mee gemaakt met jonge paarden dat wanneer ik mijn blauwe jas aan had geen probleem met ze had. De rode jas gaf stress en waren niet te benaderen. Een collega liep altijd in een rode jas en was niet bepaald paard vriendelijk bezig. Als ze alleen zwart/wit/grijs zien zou dat niet mogen uitmaken.

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:29

Naar mijn mening zien paarden wel dergelijk kleur ja!
Net als bij hindernisse, de 1 vinden ze dood eng en de ander in misschien een net iets andere kleur vinden ze niet eng!

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:45

Over de kleuren weet ik het niet echt, maar over de hindernis afstand heb ik wel zo mijn twijfels..
Mijn vz paard weet namelijk bij een krappe meter voor een hindernis als het net niet past een aantal dribbelpasjes te maken om het passend te krijgen, dat doet ze geheel zelf hoef ik geen hulp of iets voor te geven. Maar als een paard een hindernis niet zou zien van zo'n korte afstand, vraag ik me af hoe ze het anders wel weet dat ze die dribbelpasjes moet neerzetten, dus ik denk dat ze een hindernis wel kunnen zien van dichtbij..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 13:13

Dat ben ik met je eens. Heb meermalen een paard de sprong over een hindernis heen zien "redden" om er maar niet vol in te klappen. Dan zou een paard ook niet kunnen vrij springen, ze hebben dan de hulp van de ruiter nodig. Mijn discussie genoot gelooft het niet. Temeer omdat haar zo geleerd is. Vraag me toch af hoe ze het dan in haar hoofd gehaald heeft een pony te gaan longeren met balken op de grond en cavaletie's, ze zou dan volgens haar eigen theorie spelen met het leven van dat dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:15

mijn paard ziet weleens dingen die er naar mijn idee niet zijn.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:17

Ik weet niet precies wat paarden zien,
maar ik weet wel dat [naam] spoken ziet :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 13:40

Misschien zijn ze er ook wel, EN heel gevaarlijk. :P

Ik heb op een paardje gereden die als de dood was voor bloemperken. 8)7 Daar ging ze met een boog om heen. Lekker als er aan beide kanten van de weg bloemperken zijn :( Dus dan maar midden over de weg, verkeer of niet. En een laag overvliegende helikopter...............niks aan het handje, zien we dagelijks |o

cinn93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:32

goh 'aikon' toch nog zo druk mee bezig geweest. Ik geloof ook best dat paarden wel wat kleuren kunnen zien. Ik denk ook meer de gewone vaste kleuren inderdaad! Ik kom hier morgen op stal even met je op terug, haha.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:40

Benthe schreef:
Tijdens een wetenschappelijk onderzoek in 2001 in Wisconsin bleek dat paarden (net als bv honden) dichromaten zijn. Dat houdt in dat zij 2 types kegeltjes hebben. Hun kleurzicht is vergelijkbaar met een kleurenblind persoon; zij zien geel, blauw, wit en grijstinten maar kunnen rood en groen niet van elkaar onderscheiden.
In de Dual-Aktivierung maken we bij het grondwerk, het longeren en bij het rijden gebruik van deze kleuren. Door gelijktijdige links-rechts impulsen laten we het paard meer informatie van beiden kanten opnemen, waardoor het heen- en weerschakelen tussen de beiden hersenhelften bevorderd wordt. Het gevolg is dat het paard rechtgericht is, het treedt vermeerd onder de massa en neemt langer last op met de achterhand.

Interessant hoe dat effect kan hebben op de rechtgerichtheid.... is er iemand die hier ervaring mee heeft en/of hier meer over kan vertellen?
Laatst bijgewerkt door JPS op 21-06-11 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:54

Interessant! :) Een van mijn dochters stelde de "kleuren" vraag onlangs. Denk ook wel dat ze goed wat kleuren zien maar toch ook wel een hindernis tot kort van te voren. Mijn paard heeft een tijdje geleden het polsbandje van mijn gsm eraf getrokken. Gsm zat in mijn binnenzak en bandje stak eruit. Ik stond vlak voor haar en opeens snok... en dat bandje is dan maar 5cm lang en 0,5 dik!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 01:00

aikon schreef:
Het is nu ook wel duidelijk (voor mij) waarom paarden in het tuig vaak oogkleppen op hebben. Alleen het scherpe beeld zien ze.

Volgens mij zien ze rood, heb mee gemaakt met jonge paarden dat wanneer ik mijn blauwe jas aan had geen probleem met ze had. De rode jas gaf stress en waren niet te benaderen. Een collega liep altijd in een rode jas en was niet bepaald paard vriendelijk bezig. Als ze alleen zwart/wit/grijs zien zou dat niet mogen uitmaken.

Ik denk juist dat je voor je paard makkelijker herkenbaar bent in je blauwe jas, want die kan hij goed zien terwijl je in je rode jas een grijzige gestalte bent. Voor zover mij bekend kunnen paarden geen rood en groen zien. Geel absoluut wel: mijn paard, en hij niet alleen, reageert op geel. Gele wegwerkers, gele paaltjes, gele bloemetjes :roll:

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:52

In Horsimo heeft een tijdje geleden ook een zeer interessant stuk gestaan over het zien van kleuren, maar ook waarom een paard op de ene hand nergens van schrikt en op de andere hand hetzelfde ineens "eng" vindt. Dat laatste heeft weer met het corresponderen van de hersenhelften en de ogen te maken, maar dat even terzijde. Ik heb het blad zelf niet, maar mijn moeder had het via de Dierenarts (ongevraagd) opgestuurd gekregen. Misschien dat het op Internet terug te vinden is om welk nummer het gaat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:43

Dat artikel was erg interessant. Daar is de discussie uit ontstaan, van mijn kant tenminste. Vind het toch jammer dat er mensen koppig vast blijven houden aan het idee dat paarden alleen maar zwart/wit zien.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:46

Onze pony kreeg zijn voer in een nieuwe RODE voerbak....hij ging achterin zijn stal staan te snurken....ik heb toen de vertrouwde blauwe voerbak weer teruggehangen en hij ging gewoon weer eten!