Wat is mijn recht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissMarie

Wat is mijn recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 22:52

Onlangs heb ik een paard gekocht, tenminste gekocht, ik mocht het in een paar termijnen doen.
Bij het eerste deel heb ik de helft gegeven het tweede deel zou in juni zijn.

Nu is het zo dat ik de verkoper er op gewezen heb dat het paard zijn rechter voorbeen niet helemaal in orde is, hij gaat af en toe door zijn knie/enkel heen en geeft dan een paar flinke klappen met zijn rechter voorbeen op de grond.
Ook heeft het paard flinke mok aan zijn achter benen wat zelfs open ligt, dat was mijn niet verteld bij de aankoop.

Ik wil nu dus van de koop afzien en hem het paard terug geven en dat hij mij mijn geld terug geeft.
Hij is nog in het bezit van zijn paspoort.

We hebben wel een contract opgesteld dat ik inderdaad de helft betaald heb en dat ik het resterende bedrag in juni zou voldoen.

Nu is de verkoper een handelaar en wilt het paard niet terug nemen, maar wat zijn mij rechten?
Mag ik alsnog van de verkoop af zien?

Cossie

Re: Wat is mijn recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:34

De bekende vraag: Is het paard gekeurd door een dierenarts?

Heb je zelf al een dierenarts naar het been laten kijken? De vraag is had dit paard er al last van of is dit ontstaan tijdens zijn verblijf bij jou?

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:36

Omdat ik geen papieren heb kan ik het paard niet laten keuren.
Het paard had er al last van voordat ik het kocht, blijkt nu achteraf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:37

MissMarie schreef:

Je hebt geen papieren nodig hoor.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:39

Is dat door een dierenarts vastgesteld en dus aantoonbaar? Vervelende kwestie zeg. Er zijn diverse topic's hier op bokt waarin dit aan de orde is gesteld hoe en wat bij aankoop paard bij een handelaar.

Als het te bewijzen is zou hij het paard terug moeten nemen namelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:42

Je kunt niet de koop ongedaan maken als daarvoor geen clausule in het contract staat. Soms kun je beter geen contract hebben dan een slecht contract.
Paard heeft dingen die je op had kunnen merken met het blote oog voordat je tot aankoop overging.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-05-11 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:42

Heb je zelf het paard nagekeken voor aankoop, als de mok aanwezig was had je dat simpel kunnen zien en mok is simpel te verhelpen.

Wat betreft het been waar wat mis mee is. Is daar na gekeken en weet je wat het is en heb je bewijs dat het voor aankoop was?
En ja het paard is dus niet klinisch gekeurd voor aankoop?
Wat staat er verder in contract buiten de betalingsregeling.
Ik geloof dat jij moet kunnen aantonen dat het paard dit al had voor aankoop.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:46

Oké, maar aangezien de verkopende partij nu zo ontzettend boos is dat ik het paard wilde laten keuren door een onafhankelijke veearts is er echt een strijd ontstaan. Op deze voet wil ik gewoon niet verder met iemand handelen.

Het gaat nu zo ver dat de handelaar al ge-smst heeft: Dat als ik mijn telefoon niet op zou nemen hij wel eens even langs zou komen.
Ik heb gezegd het even te willen laten rusten omdat er zo veel heen en weer ging, dat ik alles op een rijtje wilde hebben.

Tot nu toen zijn hun de wettelijke eigenaren, het paard staat nog niet op mijn naam, ik heb geen papieren in mijn bezit, het enige wat ik gedaan heb is de helft van het bedrag betaald.

Het contract is door zijn vriendin gemaakt, er staat alleen in dat ik het paard gekocht heb met de bedragen er bij.
Verder staat er in dat als ik het paard zou vervoeren naar mijn eigen stal en er zou een ongeluk gebeuren dan zou dat voor mijn rekening zijn.
Het is echt een onprofessioneel contract.
Feitelijk is het een lange zin, zonder punten, komma's en hoofdletters.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:48

Lusitana schreef:
Je kunt niet de koop ongedaan maken als daarvoor geen clausule in het contract staat. Soms kun je beter geen contract hebben dan een slecht contract.
Paard heeft dingen die je op had kunnen merken met het blote oog voordat je tot aankoop overging.

Het paard heeft er niet continu last van, het komt af en toe voor.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:49

MissMarie schreef:
Lusitana schreef:

Het paard heeft er niet continu last van, het komt af en toe voor.

Heb je zelf al een dierenarts naar laten kijken en wat is het dan precies?

annastasia

Je hebt als koper onderzoeksplicht, en als verkoper meldingsplicht.

Feitelijk gezien heb jij niet aan je onderzoeksplicht voldaan.
Je hebt het paard namelijk niet laten keuren voor aankoop.

Was dit paard al kreupel toen je er ging kijken?
En was het toen zichtbaar?

Tigra_

Citaat:
Verder staat er in dat als ik het paard zou vervoeren naar mijn eigen stal en er zou een ongeluk gebeuren dan zou dat voor mijn rekening zijn.

Dit kan een probleem vormen als er geen duidelijkheid komt over het feit of het paard het echt bij aankoop had en dat zal een dierenarts van jouw kant moeten bevestigen. Heb je er al een DA bij gehad om de oorzaak te achterhalen dat is nu lijkt mij even belangrijker voordat je weet wat je rechten kunnen zijn.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:52

annastasia schreef:
Je hebt als koper onderzoeksplicht, en als verkoper meldingsplicht.

Feitelijk gezien heb jij niet aan je onderzoeksplicht voldaan.
Je hebt het paard namelijk niet laten keuren voor aankoop.

Was dit paard al kreupel toen je er ging kijken?
En was het toen zichtbaar?

Het paard is/was niet kreupel. Maar af en toe als hij aan "het werk" is lijkt het alsof hij door zijn voorpoot heen stuikt, dan trapt hij een paar keer met zijn voorpoot op de grond en gaat hij weer verder.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:54

Heb je al een dierenarts laten kijken naar het voorbeen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:58

Correct me if I'm wrong :+

Een handelaar heeft meldings plicht, een koper onderzoeks plicht. Maar aangezien een handelaar een prof. is gaat zijn meldings plicht boven het onderzoeks plicht van de koper (dit is in elk geval in NL zo).
De handelaar zal dus aan moeten tonen dat het paard niets mankeerde op het moment van de verkoop.

Ik zou zo snel mogelijk een DA erbij halen om wel "bewijs" voor jezelf te verzamelen, en niets over de telefoon afspreken maar alles via mail of aangetekende brieven.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:59

Tigra_ schreef:
Citaat:

Dit kan een probleem vormen als er geen duidelijkheid komt over het feit of het paard het echt bij aankoop had en dat zal een dierenarts van jouw kant moeten bevestigen. Heb je er al een DA bij gehad om de oorzaak te achterhalen dat is nu lijkt mij even belangrijker voordat je weet wat je rechten kunnen zijn.

A.s. woensdag heb ik een afspraak bij de DA, er is al een arts bij geweest maar volgens de verkopende partij was het niet eerlijk dat mijn DA er naar heeft gekeken (hij adviseerde trouwens om foto's te laten maken, maar aangezien dit aardig in de kosten gaat lopen heb ik hierover eerst de verkopende partij benaderd (heb het paard sinds afgelopen vrijdag)). Hij wilde zijn dierenarts inschakelen waarop ik zelf een onafhankelijke DA benaderd heb om hem te laten keuren.
Dit viel bij de VK verkeerd en werd toen erg boos, hij wilt het op zijn terrein laten keuren door zijn dierenarts.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:00

Saffier schreef:
Correct me if I'm wrong :+

Een handelaar heeft meldings plicht, een koper onderzoeks plicht. Maar aangezien een handelaar een prof. is gaat zijn meldings plicht boven het onderzoeks plicht van de koper (dit is in elk geval in NL zo).
De handelaar zal dus aan moeten tonen dat het paard niets mankeerde op het moment van de verkoop.

Ik zou zo snel mogelijk een DA erbij halen om wel "bewijs" voor jezelf te verzamelen, en niets over de telefoon afspreken maar alles via mail of aangetekende brieven.

Gelukkig is er veel over de sms gegaan, dat heb ik allemaal bewaard.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:02

Citaat:
Dit viel bij de VK verkeerd en werd toen erg boos, hij wilt het op zijn terrein laten keuren door zijn dierenarts.

Vond je dit dan niet vreemd? Dat zou bij mij al heel veel twijfel zaaien..

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:04

MissMarie schreef:

zonder papier kun je paard ook laten keuren...je had zelf veearts kunen regelen daar in de buurt...
als eigenaar dat niet wil had ik al afezien van de koop...sorry maar vind weer een erg domme handel op deze manier...win eerst info als je zo`n aankoop doet.
hoe weet je zo zeker dat het paard dit al had voor de aankoop ?
Laatst bijgewerkt door frangelica op 24-05-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:05

MissMarie schreef:
A.s. woensdag heb ik een afspraak bij de DA, er is al een arts bij geweest maar volgens de verkopende partij was het niet eerlijk dat mijn DA er naar heeft gekeken (hij adviseerde trouwens om foto's te laten maken, maar aangezien dit aardig in de kosten gaat lopen heb ik hierover eerst de verkopende partij benaderd (heb het paard sinds afgelopen vrijdag)). Hij wilde zijn dierenarts inschakelen waarop ik zelf een onafhankelijke DA benaderd heb om hem te laten keuren.

Slim van je om een onafhankelijke dierenarts in te schakelen en zeker niet goedkeuren dat het op zijn terrein moet en door zijn dierenarts. Misschien verstandig om iets van een jurist in te schakelen zodat je precies weet wat je volgende stap het beste kan zijn zodat je in je recht blijft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:06

Cossie schreef:
Citaat:

Nee, dat is logisch, want waarom zou hij een DA vertrouwen van een koper die de deal wil breken?
Bekijk het ook eens van de andere kant...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:07

Waarom krijgt die handelaar nou de zwarte piet toegespeeld terwijl jezelf geen enkel onderzoek hebt gedaan? MOK zie je toch? Als je dat niet gezien hebt is het helemaal een stommiteit dat je dat paard niet hebt laten keuren. Erken dan tenminste dat jezelf niet bekwaam genoeg bent om een paard te keuren voor aankoop en laat die expertise door een ander uitvoeren. Wbt. dat voorbeen kan vanalles of niks zijn. Kan rijtechnisch zijn tot een serieus probleem. Maar als je er niemand met verstand ervan naar laat kijken weet je het niet en hoef de handelaar zeker het paard niet terug te nemen en zul je gewoon volgende maand de resterende betaling moeten doen.

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:11

Cossie schreef:
Citaat:

Dit is vandaag besproken, vandaar dat ik van de koop af wil zien omdat ik het niet vertrouw.
Aangezien de handel stal blijkbaar veel paarden verkopen onder valse voorwendselen en niet goed bekend staan in Zeeland.

Toen ik het paardje kocht had ik zelf al jaren geen eigen paard meer, ik had dus een andere pension stal gevonden waar hij een nieuw onderkomen zou krijgen.
Toen ik hun vertelde wat er aan de hand was vanmiddag verteld hun mij dat er 4 meiden zijn die daar een paard gekocht hebben die achteraf niet in orde bleken te zijn, waarvan er een paard met hoef kanker is gekocht, een paard waarvan de aorta geklapt is en een paard die (weet niet meer zeker of het door de mok was) maar er was iets wat naar binnen is geslagen en dat had zijn gewrichten aangetast...

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:13

[/quote]

Nee, dat is logisch, want waarom zou hij een DA vertrouwen van een koper die de deal wil breken?
Bekijk het ook eens van de andere kant...[/quote]

Daarom laat ik ook een onafhankelijke DA komen;-)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:14

Tsja, en dit is waarom er zo gehamerd wordt op een aankoopkeuring Voordat je daadwerkelijk tot kopen overgaat....
Hopelijk krijg je nog iets gedaan maar ik vrees het ergste als ik eerlijk ben.