Laarzen inlopen, tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coeur

Laarzen inlopen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:18

K heb al een tijdje op maat gemaakte rijlaarzen, maar k heb ze eig nog nooit echt ingelopen.
K krijg ze amper dicht, en ze zijn nog veel te hoog.
Weet iemand hoe veel ze ongeveer zakken? En heeft iemand tips om ze soepeler te maken?
K heb ze al vaak ingevet en af en toe mee gelopen, en vandaag ermee gereden (heb ze wel half open gelaten, anders ging het ni). Het rijden ging niet echt zo goed, mn laarzen waren helemaal stijf en k kreeg mn hiel geen centimeter naar beneden.
Heeft iemand tips?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:22

Deze dingen schijnen te helpen:

Afbeelding

Enige tip die ik zou geven is doorbijten :D Het wordt vanzelf beter. Er zijn ook mensen (schijnt het!) die met hun laarzen aan in bad gaan zodat het leer zich naar hun voeten vormt, maar daar zou ik niet aan beginnen als ik jou was :n

Het ligt aan de leersoort en het model wat je hebt hoeveel je laarzen nog gaan zakken.

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:22

Ik heb toevallig voor 2 a 3 weken terug ook leren laarzen gekocht.
Tip die ik meekreeg is met zonnebloem olie, de binnenkant van de laars goed mee insmeren rond de enkels (daar waar de laars meestal zakt). Dit moet je dan gelijk voor het rijden doen en tijdens het rijden even een paar dagen plastic zakjes om je voeten doen zodat je sokken niet helemaal onder de olie zitten.

Heb het zelf nog niet geprobeerd omdat het paard nu een veulen heeft :P . Maar ben wel van plan om het straks te gaan proberen.
Laarzen zouden dan 1 tot 2 cm zakken. Deze tips kreeg ik trouwens bij Divoza.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:24

Door bijten, doorbijten, doorbijten!!!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:26

Bedankt voor de reacties al! In bad staan ga ik niet meteen doen hoor, zonde van t geld :p
Ze spannen vooral rond mn kuit, niet echt aan mn enkels...
Zou het goed zijn om er veel mee rond te lopen, of juist te rijden? Want rijden lukt niet echt zo :p
En als ik ze gewoon draag, krijg ik ze ook nog niet helemaal dicht...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Laarzen inlopen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:28

Dan zou je even naar de leverancier terug moeten, want ze horen wel gewoon dicht te kunnen natuurlijk. Misschien kunnen ze het leer iets oprekken of evt elastiek erin zetten. Als je ze niet goed dicht kunt krijgen, moet je ze ook nog niet gaan inlopen, anders vormen ze verkeerd doordat ze niet op de juiste manier gedragen worden.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:29

als je voor de tv op de bank zit gewoon lekker je laarzen aan trekken, haha en dan steeds meer mee gaan lopen.
we zullen vast allemaal een hoop blaren van onze laarzen hebben gehad, maar daarna zitten ze oh zo heerlijk!

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:31

Ik weet nog goed mijn eerste paar leren rijlaarzen. Wat een hel was dat :P Vooral rijden, rijden en nog eens rijden. Ik had er toen inderdaad ook van die hak verhogers in omdat ze te hoog waren. Eigenlijk zijn dat soort laarzen ook niet om te lopen of stal werk etc. mee te doen. Dat van die zonnebloem olie heb ik nog nooit gehoord! Misschien ga ik dat wel proberen bij mijn volgende paar laarzen! Succes! :)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:34

Rijerijerije schreef:
Dan zou je even naar de leverancier terug moeten, want ze horen wel gewoon dicht te kunnen natuurlijk. Misschien kunnen ze het leer iets oprekken of evt elastiek erin zetten. Als je ze niet goed dicht kunt krijgen, moet je ze ook nog niet gaan inlopen, anders vormen ze verkeerd doordat ze niet op de juiste manier gedragen worden.

Hm, dat zal moeilijk gaan... Want dat is overgenomen en k heb ze echt al veel te lang :D
Ik had gehoord dat ze net niet dicht moeten gaan, omdat ze dan net goed gaan passen als ze uitgezet zijn...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:35

Natte kranten erin, of met natte sokken inlopen ;)

@ sasjaaa, ik niet, heb ze op maar laten maken :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:36

Coeur schreef:
Rijerijerije schreef:

Hm, dat zal moeilijk gaan... Want dat is overgenomen en k heb ze echt al veel te lang :D
Ik had gehoord dat ze net niet dicht moeten gaan, omdat ze dan net goed gaan passen als ze uitgezet zijn...

iig dan je hak omlaag drukken, dan spant je kuit aan dus is hij kleiner :D

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:39

natte kranten erin doen na het rijden, of met natte sokken, helpt egt!!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:42

Candeletta schreef:

Ja?? helpt dat echt?
Hoe bedoel je dan, natte kousen aantrekken, in de laarzen stappen, en wachten tot de sokken droog zijn? :p
Of hoe moet het eig? Bedankt voor de tip!

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:42

Ik heb ze ook thuis lang aangehouden en ben er een paar keer mee naar de supermarkt gelopen. Staat wel raar :D, maar dan vormen ze zich wel naar je voet en been en zakken ze ook in.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:57

Coeur schreef:

Je laarzen vormen wel naar je benen maar de omvang van de laars (dus om je kuiten heen) zal echt niet wijder gaan worden. Ze moeten gewoon dicht kunnen, als dat niet kan moet je ze op laten rekken wat 9 van de 10x maar voor korte tijd effect heeft. Dan kan je er ook nog een stuk elastiek in laten zetten.

Inlopen zelf kan je gewoon lekker thuis doen, vaak drinken halen voor iedereen, je kan ook de trap een paar keer op en neer lopen. Als het iets soepeler is moet je gewoon gaan rijden, dat zal niet makkelijk gaan maar zal wel moeten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:01

Coeur schreef:
Candeletta schreef:

Ja?? helpt dat echt?
Hoe bedoel je dan, natte kousen aantrekken, in de laarzen stappen, en wachten tot de sokken droog zijn? :p
Of hoe moet het eig? Bedankt voor de tip!

En het schuurt ook zo lekker dat je overal blaren en kapotte plekken krijgt. Ik zeg vooral doen :')

Niets bijzonders mee doen dan alleen rijden,rijden en rijden.

tomboytop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:49

Ik zou eerst de hakjes in doen en dan lekker thuis voor de TV gaan zitten of op de computer en vooral veel lopen!
Traplopen werkt ook heel goed :)

Het is gewoon even doorbijten :=

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:57

Ik heb in mijn leren laarzen een rits laten zetten, en ik heb steeds een paar minuten langer de laarzen aangedaan, eerst 5 minuten, daarna 10 enz enz, en wat bij mij heel goed heeft geholpen is traplopen!!!
en inderdaad plastic zakjes om je voeten doen, dan glij je makkelijker in en uit,
Wel oppassen dat je niet te veel gaat invetten/olieen, want dan kan je leer te slap worden!!!

succes

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:03

Ik heb ze eerst ingelopen gewoon door stukjes gelopen en daarna mee gaan fietsen. Vreselijk, het leed wat paardrijlaarzen inlopen heet.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:03

Als ze te strak zitten rond de kuit kan je ze laten oprekken bij een schoenmaker. Krijg je meteen meer ruimte.
Als ze te hoog zijn, kan je halve zooltjes erin leggen (zoals al eerder op een foto wordt getoond).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:44

Heel veel lopen. Alleen wel oppassen met trappen. Daardoor kunnen er "vouwen" in lopen aan de bovenkant achter je knie die er niet horen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:36

zoals miss_lizje zegt, uitkijken met traplopen en zitten. dan krijg je idd vouwen en dat ziet er niet mooi uit.
gewoon heel veel lopen en rijden. als je in het begin rijdt wel geen sporen gebruiken, dit heb ik namelijk gedaan en toen is mijn laars op 1 punt ingedeukt, dan zit er dus een hoek in je voet te duwen, een uur lang, verschrikkelijk. gelukkig is het wel weer redelijk goed gekomen :)

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:44

toen ik mij laarzen moest inlopen ging ik fietsen en veel wandelen. nadeel is wel dat het best veel pijn doet.
inmiddels zitten mijn laarzen super lekker en alleen rond mijn enkels zijn ze en beetje in gezakt. bij trap lopen en zitten krijg je vouwen, dat zou ik zelf net doen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:50

Van HAR naar RUI

piiiienq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:00

inderdaad veel lopen, is de beste optie.