E rijbewijs. Dagcursus of losse lessen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

E rijbewijs. Dagcursus of losse lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:08

Ik zit te denken toch maar eens voor m'n E-rijbewijs te gaan. Met de huidige combinatie auto - trailer is het niet nodig, maar wie weet voor de toekomst wel.

Nu twijfel ik over dagcursussen of losse lessen.
Zo'n dagcursus klinkt wel handig, maar ik vraag me af of het wel goed te doen is. Kan me zo voorstellen dat de aandacht aan het einde van de dag toch wel verslapt en dan moet er nog een examen gedaan worden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Losse lessen of een dagcursus?

xx_Irisje

Re: E rijbewijs. Dagcursus of losse lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:10

Ik heb 3 x 2 uur gereden en ben blij dat ik het gesplitst heb.
Had een duidelijk instructeur en kon zo elke keer even verwerken wat ik geleerd had en weer met nieuwe energie aan de gang.
Vond het echt heel fijn zo!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:10

Ik heb het in een dagcursus gedaan. Ik had al wat geoefend en vond het prima te doen. Ik ben ook geslaagd dus er lekker gelijk van af.
Succes ermee!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:11

Ik heb 2 dagen elk 3 uren gelest en bij de 2e dag gelijk het examen er achter aan. Qua uren kwam ik op het zelfde aantal uren uit als dat ik een dagcursus had gedaan.
Maar ik ben ontzettend blij dat ik het op deze manier heb gedaan, was tijdens het examen nog relatief fris :) En uiteraard in 1x geslaagd.
Meeste mensen die ik spreek die een dag cursus hebben gedaan waren toch wel erg duf van 6/7 uren les en dan nog een examen, wat ook niet altijd het examen ten goede kwam.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:28

Ik heb ook 2x3uur les gehad en daarna examen, ook ik ben in een keer geslaagd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:32

Ik heb de eerste keer een dagcursus gedaan. Helaas gingen we toen naar Utrecht, in plaats van naar Leusden, wat ik eerder gedacht had. Wat jij zegt, had ik echt, de aandacht na 6 uur rijden was verslapt, je wordt moe. Daardoor minder geconcentreerd, plus de zenuwen die je erbij krijgt zorgde ervoor dat ik het niet haalde. Tweede keer heb ik 2 uur les gehad, en toen het examen, ook nu niet gehaald omdat ik dankzij vrachtwagens de snelweg niet goed op kwam. Drie keer is scheepsrecht, nu wel gehaald, met eigenlijk weinig zenuwen.
Zeker als je al ervaring hebt, scheelt dat een boel, dus als je kunt oefenen zou ik dat zeker doen!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:12

Ik wil ook mn E halen maar ik denk dat ik een paar keer 2 uurtjes ga doen, dan kan je tussen de lessen door zelf ook nog ff op het terrein oefenen met achteruit rijden etc.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:50

Ik heb in het verleden gekozen voor losse lessen, dit omdat je dan in meer verschillende omstandigheden zult rijden (qua weertype en situaties).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:24

ik had nog nooit achteruit gereden of iets (vooruit alleen gereden met zo'n kleine 750 km aanhanger, wel ook bochtige bergwegen dus gewone bochten rijden kon ik wel, maar met zo'n klein ding kan je haast niet achteruit rijden). Ik heb een pakket van 7 uur en examen gedaan, dat kan in 2 dagen maar ik heb het verspreid over een weekje, vond het wel fijner omdat het kwartje even kon vallen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:37

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:37

Het is alleen jammer dat het nog niet bekend is wat de aanvullende regels zijn. Misschien maken die aanvullende regels het alleen nog maar lastiger.

Dan wat het examen betreft. Ik zou ook eerder de lesuren spreiden omdat je anders wel heel lang geconcentreerd moet blijven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:40

Ik heb in totaal 7 lessen van 2,5 uur gehad (twee keer gezakt door de zenuwen, dus vandaag het hoge aantal lessen). Ik was ook erg blij dat ik niet de hele dag hoefde te rijden, na 2 uur was mijn concentratie toch wel op en ging het rijden en inparkeren net wat minder netjes.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:43

Ik heb een dagcursus gedaan ..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:59

ik heb het met een paar losse lessen gedaan, en vond dat wel fijn. na een hele dag in de auto ben ik zo gaar als boter, en om dán nog examen te doen.... mij niet gezien!
heb overigens bij dezelfde instructeur gelest als bij B. vond ik wel fijn; deze man kende mij en mijn rijden al.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:24

Ik heb ook een dagcursus gedaan! Was prima te doen! Eerst even rijden, daarna een pauze waarin er wat theorie aangeboden wordt. Daarna weer rijden, kleine pauze en daarna het examen! Prima te doen en was er in één keer van af! Ideaal :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:41

Zelf kan ik wel een beetje een stresskip zijn met examens.
Dus ik heb er bewust voor gekozen om lekker losse lessen te nemen.
Zodat het elke keer weer even kon 'inzinken'.
En dat hielp: met vlekkeloos in 1x geslaagd :D

Super dat je je E gaat halen by the way, is echt heel erg leerzaam!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:46

ik heb het in 1 dag gehaald. om 8.00 uur beginnen met lessen en om 14.00 uur examen, om 14.30 uur in de auto richting huis met een ferme handdruk op zak dat ik geslaagd was.
( en nog wel op mijn verjaardag, hihi)
http://in1dagjeaanhangerrijbewijs.nl/

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:47

Ik moet het ook halen eigenlijk....

Wat zijn de kosten van de lessen + examen ongeveer? Waar moet je op rekenen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:14

mij is 3 x 2 uur en daarna examen erg goed bevallen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:07

Als je al een tijdje regelmatig met een trailer rijdt en je hebt een handig persoon voor handen die je een middagje kan helpen met verrichtingen dan moet een dagcursus goed te doen zijn. Over het algemeen is dit een stuk goedkoper.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:14

Johnnydepony schreef:
Als je al een tijdje regelmatig met een trailer rijdt en je hebt een handig persoon voor handen die je een middagje kan helpen met verrichtingen dan moet een dagcursus goed te doen zijn. Over het algemeen is dit een stuk goedkoper.

ik heb de dagcursus zonder ervaring gedaan. voordeel van vantevoren oefenen is dat je nog niks fout hebt aangeleerd, wat je weer moet afleren

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:17

hoezo is een dagcursus trouwens goedkoper? Want ik had gewoon een dagcursuspakket van 7 uur met examen en dat is voor dezelfde prijs gewoon over anderhalve week verspreid!
ik was voor 7 uur en examen 494 euro kwijt en ben in een keer geslaagd :D (máár voor een vrouw reed ik wel erg goede verrichtingen aangezien ik niet ging sturen als een kip zonder kop ;) dat is bij veel dames nogal eens een probleem schijnbaar :P )

en je kan inderdaad beter niet zelf gaan oefenen want het moet toch op een bepaalde manier tijdens het examen, en je moet ook weer enorm veel spiegels kijken enzo!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:20

ik heb een dagcursus gedaan; vantevoren een losse les genomen en het weekend vh examen een aanhangwagen gehuurd en daar mee geoefend(uit de losse les kwam naar voren dat ik de speciale verrichtingen niet voor elkaar kreeg)
en ondanks dat ik een zenuw stresskip ben ging alles goed en ben ik geslaagd

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:07

Bedankt voor alle reacties! Hele wisselende ervaringen zo te lezen.
Met dit soort dingen ben ik ook best een stresskip en denk daarom dat losse lessen beter zijn.

Als ik koel in de kop ben kan ik de trailer keurig achterwaarts insturen, maar als 't even niet lukt dan zie ik het ook helemaal niet meer :o
Een dagje oefenen met m'n vriend samen zie ik helemaal niet zitten, daar krijg ik pas echt stress van, ha ha.

Binnenkort eerst op vakantie en dan eens even wat rijschoolhouders afbellen.
Moet je trouwens net als bij B-rijbewijs heel correct rijden in de zin van overdreven in de spiegels kijken enzo, of gaat het meer om de handigheid met zo'n trailer en geloven ze de rest wel?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:09

Nee, je moet wel weer heeeeel goed kijken, 2 handjes aan het stuur etc :P