Eerste paard kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sumiry

Eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:17

Vraagje.

Als je voor het eerst een eigen paard aan wil schaffen(komt aan huis te staan), zouden jullie dan voor een veulen gaan, of een beleerd paard, en welke leeftijd raden jullie dan aan?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:18

Wat wil je er mee gaan doen? :)
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 22-05-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:19

Ligt eraan wat voor ervaring je zelf hebt. Als je al ervaring heb met beleren, en je wilt graag een veulen, dan zou ik een veulen doen. Anders absoluut niet als je geen ervaring heb!

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:20

Ik zou in deze situatue kijken naar ervaring en je doelen met het paard... Als je iets meer verteld kunnen we ook iets beter meedenken :)) ...

Edit: reactie al gegeven ;)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:37

Suzan_v_h schreef:
Ligt eraan wat voor ervaring je zelf hebt. Als je al ervaring heb met beleren, en je wilt graag een veulen, dan zou ik een veulen doen. Anders absoluut niet als je geen ervaring heb!

een veulen nemen en niet zelf kunnen inrijden is ook geen probleem hoor. stallen zat waar ze op een correcte manier ingereden kunnen worden.

Ik zou gaan voor een veulen, het is zo mooi om te zien hoe ze groeien. Hoe alles steeds mooier word, en sommige periodes lelijker :D

ik heb meerdere paardjes gehad,. vanaf 6 mnd tot een 8 jarige. die ik nu heb heb ik vanaf 8mnd. het is zo leuk!

Maar het is natuurlijk ook, kan je ruim 3jaar wachten op het inrijden? of wil je meteen rijden. En als je er 1 bij huis zet. Zet er dan nog een paardje bij. 1 is zo alleen ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:39

Als je geen ervaring hebt geen jong dier nemen!! Een paard vanaf een jaar of 8/10 is dan het beste, zoek niet de topper, maar een braaf, werkwilliiig paard met wat ervaring.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:40

Paard komt aan huis te staan.. geen veulen dus zou ik zeggen. Die moeten heerlijk kunnen dollen met leeftijdsgenootjes.
Wat ik mis in het verhaal is; komt er nog een ander paard bij te staan of komt hij alleen te staan? Wat wil je met het paard doen? Wil je hem gaan rijden en/of voor de koets zetten?
Ik zou kiezen voor een lekker koudbloedje van een jaar of 10, ervaren, braaf, breed. Koppige Shetlandpony erbij en dan zou mijn plaatje compleet zijn.
Weet alleen niet wat JIJ ermee wil. :)

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:41

Ben het helemaal met Henkjan eens. Als je geen ervarling hebt met jonge paarden, koop er dan geen.
Ga voor het iets oudere bravere paard. Door jouw gebrek aan ervaring (ervaring in omgang is totaal iets anders dan rij ervaring) zou je wel eens de nodige problemen kunnen krijgen.

Veel succes met je eerste paardje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:45

Ik zou zeggen vanaf een jaar of 6.
Een jong paard kan vies tegen vallen. En tuurlijk kun je het dier laten inrijden maar het is wel de bedoeling dat je het dier later zelf gaat rijden. En dat kun je niet inschatten. Misschien is het paard zelfs na het inrijden te hoog gegrepen. Of klikt het onder het zadel niet. Mijn eerste was een pony van 12 jaar. Heerlijk dier. Mijn tweede was een veulen inmiddels 4 jaar maar had ik toen geweten wat ik nu weet had ik zeker eentje van een jaar of 6 gekocht ook al had ik dan wat langer door moeten sparen. Dus voor mijn nooit meer een groen paard. Het is leuk. Maar er zijn veel ups en downs en tot nu toe heb ik meer down momenten gehad maarja.
Zeker voor je eerste paard lijkt me dat je meteen aan de slag wilt met een veulen duurt het al gauw een jaar of 3,5/4 jaar voordat je echt aan de slag kan. Je kan wat dingen doen maar de eerste 3 jaar is het niet verstandig om er te veel mee te doen. Daarbij wil je hem aan huis stallen. Een veulen heeft ook andere paarden nodig voor opvoeding bij voorkeur meerdere. Dus weet niet of daar over nagedacht is? Zoiezo heeft elk paar minimaal 1 maatje nodig maar voor een veulen is het prettig meerdere te hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:49

Volwassen, beleerd paard. Wat je ervaring ook is, 1e eigen paard is toch anders.
Aan te raden is wel om er een gezelschapspaard/pony bij te zetten. Paard alleen geeft vaak veel stress en gedrags/omgangs problemen.

DeSa

Re: Eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:12

Mijn eerste pony was er een van geloof 8 jaar (weet het al niet meer :o ) heb die na een half jaar verkocht omdat het niet goed ging. Heb 2 weken nadat ik de eerste kocht een veulentje gekregen en die is er nu nog, kan er mee lezen en schrijven. Had daarvoor 1 veulentje opgevoed bij mijn ex verzorgponys.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:09

ik zou gaan voor een merrie of ruin van rond de 10 jaar. Een beleerd paard.
Een veulen moet alles nog leren, kun je de eerste jaren niet veel mee maar je hebt wel al alle kosten, ook van de opfok/beleren, dit komt er nog extra bij!

KellyHerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:25

Ik zou ook gaan voor een paard met wat meer ervaring hoor, vanaf een jaar of 8/9
tegen die leeftijd zijn ze meestal aan alles aan gewend, want een paard zadelmak maken
is toch ook een hele klus hoor!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:42

Ik zou eerst uitgebreid nagaan wat ik met het komende paard wil doen, dan kijken welke rassen (of rasloze paarden) daaraan zouden kunnen voldoen.
In wat ik kan zou ik besluiten voor een jonger of ouder paard te gaan die op dat moment aan mijn eisen (en misschienook toekomsteisen) voldoen.
Bij de aankoop van mijn eerste paard zocht ik een ouder paard, wegens gezondheidsredenen kwam ik in mijn zoektocht op steeds jongere paarden uit. Waarna uiteindelijk mijn keuze een 3 jarig groen paard gekocht, die alleen zadelmak was.

Bij de fokkerij vind ik dat je buiten een mooi en correct paard wilt fokken ook zeker het temperament in de gaten moet houden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:39

ik ben eerst voor het uiterste gegaan.
k kreeg op me 13e een top fitte merrie van maar liefst 21.
hiermee heb ik alle dingen geleerd.
goede maar ook de foute :o .
heb er erg fijn mee leren rijden en mee leren omgaan met paarden,

heb op me 18e een 2 jarige gekregen.
heel anders, erg leuk maar ook moeilijk.
terug denkend aan de keus ga ik in het vervolg weer voor een ouder paardje.
al is meneer inmiddels bijna 4 en ben ik helemaal gek van hem.

het ligt voor iedereen anders.
ik ben gek van oudjes en heb daarom ook nog een 23 jarige shet erbij genomen.
maar de meeste zien daar toch lievervanaf

test waar je hart ligt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:56

Als je geen ervaring hebt: koop een wat ouder paard, of je moet goede begeleiding hebben.

Aan huis zou ik geen veulen nemen, of je moet een hele groep kwijt kunnen :+. Een veulen hoort op te groeien met meerdere andere paarden in de buurt, dat hoeven niet allemaal jonkies te zijn, maar in ieder geval wel enkele paarden die van spelen houden, en je veulen kunnen opvoeden in het paard zijn (dat doen paarden toch echt een stuk beter als je zelf ooit zou kunnen).

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:52

Roosch schreef:
Paard komt aan huis te staan.. geen veulen dus zou ik zeggen. Die moeten heerlijk kunnen dollen met leeftijdsgenootjes.
Wat ik mis in het verhaal is; komt er nog een ander paard bij te staan of komt hij alleen te staan?

Ik ga mee met deze reactie en met die van Angela boven mij.
Maar houd er inderdaad rekening mee dat ook een ouder paard aan huis behoefte heeft aan gezelschap van een soortgenoot.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:58

wat kun je allemaal? kun je een veulen helemaal 'opleiden'? in inrijden? ben je weleens bang geweest toen je aan het rijden was? ikzelf zou voor een veulen gaan.

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:07

licht er aan , als je al een beetje evaard bent men inrijden enzo.
en kan wachten tot hij of zij 3 is dan zou ik een veulen nemen
wat betreft de band.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:21

ik zou een 1 á 2 jarige nemen.
Die zijn nog aardig groen en je kan hem helemaal naar je hand zetten,
en vaak ook nog een deel van zijn karakter bepalen.
xxx.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:47

Als eerste paard zou ik er eentje kopen die al meer ervaring heeft ;) Alles is nieuw voor je en een paard dat niet staat te springen tijdens het poetsen lijkt mij (helemaal in het begin) erg fijn :+
Ik vind btw ook dat veulens eerst minimaal 3 jaar in een opfok o i d moeten uitgroeien xD

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:01

VSW--TAO

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:08

Als je ervaring hebt zal ik je zeker een jong paard aanraden van ongeveer 1 jaar... zorg wel dat het paard niet alleen komt te staan dat is echt slecht voor z'n ontwikkeling, en nu met de nieuwe wetgeving mag het volgens mij ook niet eens meer. Paarden moeten contact kunnen hebben met elkaar

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:57

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:02

Op bokt zijn meerdere topics hierover geopend.
Even de zoekfunctie gebruiken en je hebt een schat aan info.