verder willen in de dressuur sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evamontfoort

verder willen in de dressuur sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:13

Ik zou graag verder willen in de dressuur sport, maar hoe doe ik dat? Er worden wel regelmatig fnrs-wedstrijden op de manege georganiseerd.

xx

Miracle_

Re: verder willen in de dressuur sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:14

Les nemen en aan veel wedstrijden meedoen om ervaring op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:15

Een goed leerpaard kopen en een goede instructrice nemen. ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:15

een eigen dressuur paard/pony kopen

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:16

speed101 schreef:

daar kom je er niet mee lijkt mee maargoed.

Beter goed les, mensen die je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:17

Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een leuk paard, via een manege kom je er niet..
Dit hoeft nog niet eens een eigen paard te zijn, met een verzorgpony kan dit ook lukken. :)
En dan veel oefenen en je door de juiste mensen laten begeleiden, dan kom je er wel!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:17

Dieuwkee schreef:
speed101 schreef:

Op een manegepaard zul je ook moeilijk in de hogere dressuursport komen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:20

Netwerken, heel erg veel netwerken.
Op wedstrijden, bij stallen, noem maar op.
En niet alleen paardenmensen, want op den duur ben je ook wel een sponsor nodig :+

En vooral ouders met veel geld hebben.

Indien je echt op nationaal/internationaal niveau wilt presteren.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:21

Wil je echt hoger komen, dan is het handig om een eigen pony te hebben en mee te gaan doen aan knhs wedstrijden, maar het allerbelangrijkst is nog dat je goede begeleiding hebt. Dit houdt in dat het slim is om privélessen te nemen elke week of een paar keer per week en/of bij een ponyclub te rijden. Houdt er rekening mee dat als je echt hoger wil komen je hier ook veel voor op zal moeten geven. :)

Om hoger te komen is in ieder geval de begeleiding het sleutelwoord en zoals boven al wordt gezegd is een goed gevulde portemonnee van de ouders, en inzet van je ouders helaas wel een vereiste.

evamontfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:28

Dieuwkee schreef:
speed101 schreef:

jaa ik rijd op een manege en ze geven daar wel heel goed les en goede begeleiding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:32

evamontfoort schreef:
jaa ik rijd op een manege en ze geven daar wel heel goed les en goede begeleiding.

Het is niet banketstaaf bedoeld.
En ik werd er vroeger ook kwaad over als een vriendinnetje dit zei, die zelf wel een pony had en nooit op de manege had gereden... (ze rijdt zelf erg goed)
Maar op een manege leer je niets. Je leert stap, draf, galop.. Een paar figuren en als je geluk hebt wijken en schouderbinnenwaarts. Maar ik trek in twijfel of die oefeningen technisch correct uitgevoerd worden.

Dus maar even de vraag, hoe ver wil je in de sport komen?

evamontfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:39

nouja zo ver mogelijk haha .
want ik vind paardrijden gewoon een geweldige sport. en om er ook nog eens nog verder in te komen, dat zou ik echt heel erg vet vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:47

evamontfoort schreef:
want ik vind paardrijden gewoon een geweldige sport. en om er ook nog eens nog verder in te komen, dat zou ik echt heel erg vet vinden.

Dan moet je in ieder geval beginnen (samen met je ouders), met het vinden van een onafhankelijk begeleider in het kopen van een eigen paard/pony, deze begeleider is niet zo even een instructrice van de manege, maar heeft oog voor paarden.
Je moet een flinke smak geld voor een talentvolle pony of paard hebben, ga maar uit van een bedrag met 4 nullen...
Het beste is om een leerpaard/pony aan te schaffen, die echt iets heeft gepresteerd.
En les nemen bij gerenommeerde instructeurs... Ik heb zelf niet de ambities die jij hebt, ik vind de sport onwijs leuk en ik zet me er heel graag voor in. Ik betaal voor een half uur privéles 18 euro en dan heb ik geen hele bekende (in de regio wel) instructrice.
Je moet zelf ook oog voor paarden/pony's en het rijden hebben. Je moet begrijpen waar het om gaat.

Ik kan zo nog wel eeuwig doorgaan geloof ik. Maar je bent 14, niet op de hoogte van wat de paardensport inhoudt (niet banketstaaf bedoeld hoor) en hebt geen idee wat het kost. Hou er rekening mee dat het niet gaat lukken, en blijf het plezier houden dat je nu hebt.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:12

Op de manege kan je ook ver komen. Kom er niet alleen voor je les, maar ga naar andere lessen kijken, vraag of je mag helpen uitmesten etc. Dan leer je erg veel en wie weet wat er op je pad komt ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:29

Het ligt ook aan de Manege op zich. Ken er 1 waar je pony's/paarden kunt leasen en deze mag je dan ook uit brengen op wedstrijden. Ken diverse meisjes die zo toch al in het Z terecht gekomen zijn, ééntje zelfs destijds NL kampioen in de M1. Normaliter is het dus zo dat je een vaste pony ter beschikking moet hebben, veel moet trainen en goede instructie. Bovendien heb je vervoer nodig om op wedstrijden te kunnen gaan en tis wel handig als je over wat (extra) centjes beschikt zodat je dit alles ook kunt betalen ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:37

sorry, maar ik denk niet dat je dit op een manege gaat bereiken. ongeacht welke manege.
als je echt hoger wil komen met de dressuur is de beste keuze denk ik toch echt een eigen pony/paard die geschikt is voor de hogere dressuur, een goede instructrice&prive les en veel wedstrijden rijden(KNHS) ook zul je over 'n dosis talent moeten beschikken.

Elise95, vragen of je mag helpen met uitmesten? haha sorry maar dit gaat je niet helpen om de hogere dressuur te halen?
wake up, ziet iemand ooit 'n manegepaard Z+ rijden? nee. niet aanvallend bedoeld, maar de realiteit zit gewoon niet zo in elkaar. overigens praten mensen hier over manegepaarden die nu of ooit Z gereden hebben. ja heel knap, maar ieder gezond paard zou dat moeten kunnen. manegelessen&paarden zijn gewoon niet te vergelijken met de hogere dressuur.. 1x in de week 'n manegelesje is niet te vergelijken met de wedstrijdsport.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:48

Een rijke kerel trouwen als je 18 bent! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:50

evamontfoort schreef:

Geloof me, zogauw je een beetje uitvindt hoe de paardenwereld in elkaar zit zul je anders praten :D
Maar je zou ook kunnen kijken voor een bijrijdpaard om wedstrijden mee te rijden :) Als je eenmaal van maneges af bent kom je ook veel makkelijker aan een paard dan als manege-ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:51

Dieuwkee schreef:
speed101 schreef:

Maar zonder kom je er ook niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:53

Ik ken anders genoeg ruiters die op een manege begonnen zijn en later op de OS plakken
hebben behaald zonder dat de ouders geld hebben geïnvesteerd :)

Vriend van mij rijdt ook internationaal, op een manege begonnen, stage gaan lopen/weekend werk
bij een goede ruiter en via daar de mogelijkheden gekregen om als stal/wedstrijdruiter aan de slag te gaan.
Ouders waren er nooit en hebben geen dubbeltje aan die jongen uitgegeven....
maar met hard werken en wilskracht kom je ook een heel eind ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-05-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:54

Je rijd pas een jaartje paard, ik zou het maar even op een laag pitje zetten, mits je een heel leuk verzorg paard kan vinden waar je prive les mee mag nemen, dan maak je nog een kans!
Maar het is een hele lange weg, met veel ups en downs!
Kost klauwen vol geld en al kan je leuk rijden wil het nog niet zeggen dat je ook in de top sport kan komen!
GP rijden zelfs nu, nog maar de enkele die geld hebben, of super veel talent en dan rijden ze het paard van iemand anders.
Ik help je vast uit de droom...met 1 jaartje manege ervaring gaat dat nog jaren duren!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:54

heel veel les nemen! dan een keer een wedstrijdje mee pakken. :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:57

Ten eerste natuurlijk les nemen.
Je kan als het geld of de tijd voor een eigen paard er niet in zit eventueel met de fnrs op de manege kunnen starten. Ook als je pas een jaartje rijd, je kan dan met de eerste simpele proefjes van de fnrs kijken of je het echt wat vind en wat ervaring op doen.

Als het je bevalt en je rijdt wat langer kan je altijd nog een paard aan schaffen om knhs wedstrijden te gaan rijden.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:28

listiglistje schreef:
Ik ken anders genoeg ruiters die op een manege begonnen zijn en later op de OS plakken
hebben behaald zonder dat de ouders geld hebben geïnvesteerd :)

Vriend van mij rijdt ook internationaal, op een manege begonnen, stage gaan lopen/weekend werk
bij een goede ruiter en via daar de mogelijkheden gekregen om als stal/wedstrijdruiter aan de slag te gaan.
Ouders waren er nooit en hebben geen dubbeltje aan die jongen uitgegeven....
maar met hard werken en wilskracht kom je ook een heel eind ;)

er zit nogal 'n verschil in of je op 'n manege bent begonnen, of dat je nog steeds op 'n manege rijd en hoog in de dressuur wil komen.
op een manege gaat dat gewoon niet lukken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:38

Als je ver(der) wilt komen ga dan op zoek naar een leerpaard (voor/van jezelf of van een ander) en neem [b]goed[/i] les. Niet van de eerste de beste manege instructeur, ;) maar privéles van iemand waar je leert op je zit te rijden, hoe je met paarden omgaat en ook waar je met teleurstellingen om leert gaan.