Ik krijg mijn paard de wei niet uit. help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraSindy

Ik krijg mijn paard de wei niet uit. help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:17

Hallo,

Ik heb een 4 jarige kwpn x Haflinger ruin.
Hij staat met 4 andere paarden altijd in de wei.
nu is mijn probleem: Ik krijg hem de wei niet uit!
Ik krijg hem heel makkelijk te pakken. Maar ik krijg hem er niet uit!
Hij loopt een paar meter, en gaat dan weer stil staan :s
Ik krijg hem dan niet meer verder! Of als we bijna bij de uitgang is draait hij om en rent weer terug :s
Hij is dan ook met geen mogelijkheid te houden!
Dit heb ik al geprobeerd
- Eten
- touw over zijn neus
- zweep mee

Ik krijg hem eigenlijk alleen als ik ze er alle 5 uit haal, maar dat is iedere keer zo een gedoe!

Heeft iemand tips?
hoe ik hem er uit krijg zonder iedere keer ze alle 5 mee te nemen.

Groetjes Bibian

mrjlnx

Re: Ik krijg mijn paard de wei niet uit. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:19

Probeer je het altijd in je eentje, of zijn er ook mensen bij om te helpen?

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:23

Meestal met de man waar hij staat er bij, hij is denk ik 2m lang, en die krijgt hem zelfs niet de wei uit :s

Wingsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:24

als hij stil gaat staan. draai je dan naar hem toe of blijf je met je rug naar hem toe staan?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:30

Heeft je paard verlatingsangst? Of heeft hij misschien een nare ervaring aan door een smallere opening heen gaan?

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:30

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:31

Nee, niet dat ik weet

Wingsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:32

oke. zelf ben ik er niet voorstander van maar een hengsten ketting? wat ik eerder zou proberen is met natural horsemanship gaan werken, dat je paard je meer vertrouwd en voor je wilt werken. Ik doe dat met mijn verzorgpaard de eigenarresse ook en ik kan hem vaak gewoon loslaten en hij loopt dan mee.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:33

Ga je bijvoorbeeld wel eens alleen met 'm buitenrijden en doet ie dan vervelend?

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:35

@Wingsielove: Hengsten ketting werk ook niet :S
Dat doe ik ook regelmatig met hem, hij loopt in de bak enzo ook zo achter me aan.
Maar in de wei krijg ik hem er niet uit!

@Dilan1993: Ja, dat doe ik regelmatig, maar heb dan geen enkele problemen!

Wingsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:36

jammer zeg. Merk je in de stal dat als er 1 bepaald paard is dat hij dan heel graag weg wilt, en naar dat paard toe?

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:38

@Wingsielove: Ja, er is 1 merrie waar hij altijd bij wil blijven. Maar als ik haar ook mee neem rent hij toch weer weg de wei in :s

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:38

Misschien is les nemen in gronwerk een optie? Denk namelijk, omdat het dus geen angst is, dat je paard een beetje gebrek aan respect voor je heeft. Hij is 4, wil je uitproberen. Zodra jij laat zien dat jij de baas over hem bent, waar dan ook, verdwijnt het probleem waarschijnlijk ook.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:39

hengsten ketting vind ik persoonlijk geen fijne oplossing.
zeker niet als het paard zich los rukt en weg rent.
Als hij op de ketting trapt kan hij zijn kaak breken met een beetje pech.

Heb je het al eens geprobeert met bij iedere stap een snoepje als beloning?
later kan je daar 2 stappen van maken en weer laten een paar meters en op het eind als hij netjes door het hek mee komt.

Het touw losjes laten hangen en bij protest er even een flinke ruk aan geven.
Net zo lang tot hij netjes stil staat en wacht op wat jij zegt dat hij mag gaan doen.
dan vervolgens belonen met lekkers als hij verder braaf is?

Dat lekkers kan je altijd om gaan wisselen voor een heerlijke knuffel later, maar je moet nu ergens beginnen.

Wingsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:41

klopt bij mijn verzorgpaard heeft het ook tijdje geduurt hij was toen 5. Maar als hij wel respect voor je heeft dan is het echt geweldig. BTW ken jij join up???

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:44

Op welke plek in de rangorde staat jou paard? Misschien 'durft' hij niet langs paarden die hoger in rangorde staan

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:45

Dilan1993: Grondwerk doe ik ook heel vaak met hem. Dan doet hij echt alles voor me.
Maar zodra hij weer in de wei staat is alles weer bij af als ik hem wil pakken :S

@Quartel: Snoepjes heeft geen nut, reageert hij totaal niet op! Heb het al een paar keer geprobeerd, hij loopt dan heel braaf mee, tot het hek, maak ik het open is hij weer weg :s
Ruk aan het touw heeft ook geen effect, hij reageert er totaal niet op :s

@Wingsielove: Join up ken ik en doe ik altijd met hem als ik hem eenmaal de wei uit heb. Dat gaat echt super! Maar als hij weer in de wei staat is alles weer bij af :s

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:46

Wingsielove schreef:
klopt bij mijn verzorgpaard heeft het ook tijdje geduurt hij was toen 5. Maar als hij wel respect voor je heeft dan is het echt geweldig. BTW ken jij join up???

ik zou de TS geen JU aanraden voor zo'n soort probleem :n

SaraSindy, ALTIJD???
Laatst bijgewerkt door Dilan1993 op 21-05-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:46

@roo_19: Hij staat onderaan in de rangorde, maar hij loopt er gewoon langs, als hij eenmaal loopt.
Alleen hij rent altijd weer terug :s

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:47

@Dilan1993: Wat is TS?:$
Ja, altijd :S
Laatst bijgewerkt door SaraSindy op 21-05-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wingsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:47

jammer zeg. en klinkt misschien raar maar ook waarschijnlijk veel werk. zo lang touw hebben en je paard als je hem eruit wil halen dan afschermen van de rest van de paarden? misschien loopt hij dan makkelijker mee

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:48

SaraSindy schreef:
@Dilan1993: Wat is TS?:$

Topicschrijver/topicstarter

maar altijd een Join Up doen is echt niet goed voor je paard hoor :n Heel zonde

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:49

@wingsielove: Doe ik ook meestal, maar dan springt hij wel weer over het draad heen, of hij gaat er gewoon door heen :s

Wingsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:49

ik weet wel met een JU dat je een paard veel dingen kan aanleren, omdat je paard dan jou vertrouwd XD

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:49

Hoi,

ik heb dit probleem ook (gehad). Bij mij was de oorzaak dat mijn paardje een schok heeft gehad van t stroomdraad. Zij stond in een plas, ik pakte de draad om m los te maken en op dat moment valt de draad in de plas. Paard een schok gehad. Ik was er zelf niet gelijk achter dat dit het probleem was. Ik had haar pas net en kende haar nog helemaal niet. Vanaf dat moment wilde ze niet meer de wei uit. Bij mij ging het goed tot het moment dat ik de betreffende draad wilde pakken. Dan liep ze achteruit of racete er vandoor.In de wei deed ze ook niet normaal maar ze racete door de opening heen. Wat mij heeft geholpen is heel veel geduld. Soms pasje voor pasje de wei uit. Omdat je niet altijd tijd en zin hebt om het pasje voor pasje te doen had ik verschillende trucjes: de draad vast loshangen zodat ik m alleen maar achter me dicht hoefde te doen (ik had wel een sluisje zodat de andere paarden niet konden ontsnappen) het paard meer ruimte geven wanneer ik de draad wilde pakken of simpelweg de stroom eraf, dat was voor ons al een oplossing, dat was er niks aan de hand. Bij andere draden is het totaal geen probleem. Nu staat ze in een ander land en loopt ze altijd zo mee. Ik hoop dat tegen de tijd dat ze weer in het andere land staat ze genoeg vertrouwen in mij heeft gekregen om ook zonder problemen dat stukje door te gaan.
Nou weet ik natuurlijk niet of zoiets bij jou gebeurd is maar je zou er eens over na kunnen denken. ik bedacht het pas toen ik de vorige eigenaren aan de lijn had en zij zeiden dat t ooit bij hun hetzelfde was gegaan, na een aanvaring met het stroom...
Tja als zoiets bij jouw niet het probleem is en je al veel grondwerk doet: misschien ook eens in het land grondwerken? Puur om daar ook je leiderschap te bevestigen?