Wel of niet afstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:31

Mijn paard ging er gisteren voor het eerst in zijn leven ineens vandoor, omdat er tweehonderd meter verder een gans opsteeg. Op dat moment kwamen er twee tractoren en fietsers langs, dus mijn paard nog meer in paniek en kreeg hem geen centimeter meer vooruit en de tractorchauffeurs en fietsers keken me bang aan. Toen ben ik afgestegen en lopend met het paard aan de hand verder gelopen, in tussen biddend dat het paard er niet vandoor zou gaan. Ver weg van de gans ben ik weer op gestegen, paard gerust gesteld en verder gestapt en in de bak nog gereden. Is het fout geweest om af te stappen?

mirror666

Re: Wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:32

als dat voor jou op dat moment veiliger voelde voor jou, voor je medeweggebruikers om je heen en voor je paard. Dan kan dat nooit fout zijn toch? :)

Ik stap regelmatig af als me dat veiliger lijkt. Meestal is dat dan omdat ik ze dan harder zie vliegen dan mijn pony :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:33

Ik ben van mening dat je op een paard meer te zeggen hebt als naast je paard, zeker als je een beetje stevig zit. Als je ernaast staat, kan ie bovenop je springen. Ik zou het van de situatie af laten hangen wat het beste is, maar zo te lezen was jouw besluit niet verkeerd hoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:33

Nee helemaal niet fout, juist goed! Als je je paard beter gerust kunt stellen van af de grond, en dan zelf ook beter rustig kan worden, is dat toch super fijn. Er zijn mensen die koste wat kost willen blijven zitten, en dat vind ik zo jammer, want je kunt soms zo veel meer vanaf de grond. Ik stap ook wel eens af als mijn paard ergens niet langs durft, en dan durft ze er de volgende keer wel langs als ik er op blijf zitten. Dus ik vind dat je goed gehandeld hebt! :)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:34

ik vind van niet hoor, dit bewijst enkel dat je paard nog niet zoveel vertrouwen heeft in degene boven op hem. maar dat komt vanzelf wel goed :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:35

nee hoor, ik zie dat zeker niet als fout.

waarom zou je het risico op ongelukken nemen?
Ik stap ook van mijn ruin als hij in paniek lijkt te raken.
Bij een volgende keer gaat het dan ook gelijk wel beter ( tracker, vrachwagen, ander groot verkeer)
Ik rijd hem buiten dan wel verder zeg maar.
Het lijkt me voor een paard juist fijn te weten dat hij op zijn baasje kan rekenen als het eens eng drijgt te worden.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:11

Naaltje schreef:
Ik stap regelmatig af als me dat veiliger lijkt. Meestal is dat dan omdat ik ze dan harder zie vliegen dan mijn pony :+

Dat heb ik ook wel eens, haha! :+

Als er iets in de omgeving is wat ik niet vertrouw, of waar mijn paard niet langs wil of nerveus van wordt dan stap ik altijd af. Dat is veel veiliger voor het paard en voor mezelf, moet er niet aan denken dat er iets gebeurd!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:17

Vind het in deze situatie heel verstandig dat je bent afgestegen. Je kent je eigen paard zelf het beste en als je het niet vertrouwd en denkt hem te kunnen geruststellen als je er naast staat een goede keuze.

Wel is het de vraag of het een terugkerend probleem is en of je paard het niet tegen je gaat gebruiken; even etteren en de ruiter stapt af. Want als dat gaat gebeuren is het verstandig om te oefenen op onverwachte situaties (Dat je samen met iemand bv ergens stukje plastic op de weg neer legt, schriktraining).

Maar het is helemaal niet verkeerd om soms af te stappen zelf voorop te gaan en het paard gerust te stellen, als het in de toekomst maar wel verbeterd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:19

Mijn paard had p zo'n moment juist leiding vanaf de grond nodig. Als ik afstapte had ik haar zo bij haar positieven, blijven zitten was zacht uitgedrukt niet handig :n

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:23

ik denk dat het niet slecht is dat je afgestapt bent :)

in principe wil ik op buitenrit niet afstappen, zeker omdat mijn paard dan zoiets heeft van 'hee, als ik moeilijk doe, dan stapt zij af!' als ik dan afstap los ik het probleem niet op.
toch doe ik het wel eens, zeker als er andere mensen in de buurt zijn omdat het dan gewoon veiliger is.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:31

Ik geef je groot gelijk; een paard dat in paniek is kan rare dingen doen. En ik denk dan altijd maar dat ie in z'n eentje in de sloot of prikkeldraad of voor die traktor moet gaan liggen, maar ik leen me daar niet voor. Ik stap ook af!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:09

Ik denk dat ik in dit geval hetzelfde gedaan zou hebben. Rust tonen aan het paard is het beste wat je kunt doen.

Loes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:13

Ik stap van me pony niet af tijdens een buitenrit want ik weet dat ik hem niet houd als ik er naast sta (hij was helemaal naar huis gerent omdat ik was afgestapt)
Bij me paard kan ik wel afstappen dat werkt vaak idd beter! Die wordt er een stuk rustiger en controleerbaarder van.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:16

Je eigen veiligheid gaat voor alles.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:21

Als mijn paard iets ECHT eng vind, stap ik eigenlijk altijd af (als hond het niet voor elkaar krijgt om voor haar aan te lopen en ze volgt). Dan is ze gelijk rustig. Ik laat haar kijken en het liefst het neusje ertegenaan tot ze ontspant en ik stijg weer op. Ik vind dit een prettige oplossing en paardlief wordt er niet banger van, integendeel heb ik het idee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:01

Ik ben het met de reacties hierboven eens. Als je afstapt, kun je in veel gevallen je paard beter op zijn gemak stellen en zal hij, als hij jou vertrouwt, gemakkelijker achter je aan lopen bij iets engs, dan wanneer je erbovenop blijft zitten en hem 'alleen' dwingt om langs iets engs te gaan.

Alleen zijn er idd ook paarden die juist als jij er naast loopt, weten dat ze sterker zijn dan jij en de benen nemen. In zulke gevallen is erafstappen idd niet handig, aangezien de kans dan groot is dat je paard er alleen van tussen gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:15

Ankie2011 schreef:
Mijn paard ging er gisteren voor het eerst in zijn leven ineens vandoor, omdat er tweehonderd meter verder een gans opsteeg. Op dat moment kwamen er twee tractoren en fietsers langs, dus mijn paard nog meer in paniek en kreeg hem geen centimeter meer vooruit en de tractorchauffeurs en fietsers keken me bang aan. Toen ben ik afgestegen en lopend met het paard aan de hand verder gelopen, in tussen biddend dat het paard er niet vandoor zou gaan. Ver weg van de gans ben ik weer op gestegen, paard gerust gesteld en verder gestapt en in de bak nog gereden. Is het fout geweest om af te stappen?

Het is nooit fout, hooguit was het missschien handiger geweest (of juist niet!) om te bijven zitten; volledig afhankelijk van de daadwerkelijke situatie en jouw inschattingsvermogen daarop.
Dit is zo'n schoolvoorbeeld voor mijn lesgeefmens: it all depends.......

Wanneer jij achteraf er nog steeds van overtuigd bent dat je de juiste actie hebt genomen, dan was het een goede actie.
Wanneer je je afvraagd of je beter iets anders had kunnen doen, dan kan het een leermoment zijn. Een overweging voor jezelf wat je beter had kunnen doen. What doesn't kill you, makes you stronger!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:16

Juist goed hoor! :j Ben vandaag ook weer even afgestapt toen er een enorme trekker met maaimachine aankwam. Anders flipt mijn pony echt, en als ik er naast loop is ze toch een stuk rustiger.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:00

Ik heb altijd wel meer het gevoel dat ik er beter aan doe door te blijven zitten, omdat ik uiteindelijk mijn paard weer onder controle krijg en ik hem niet het idee wil geven dat gek doen een goede manier is om mij van zijn rug af te krijgen.

Maar.. Ik zeg uiteindelijk, want voordat ik mijn paard weer honderd procent onder controle heb, zitten er best weleens gekke sprongen of pasjes achteruit en dergelijke ongecontroleerde dingen tussen, als ik daarmee een ander in gevaar zou brengen was ik denk ik ook afgestapt. Wel gebaald, maar veiligheid gaat voor alles.

Kortom, ik vind dat je goed gehandeld hebt, maar zorg wel dat je paard geen verkeerde ideeën krijgt

EVDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:10

Ik blijf er altijd zo lang mogelijk opzitten, zolang ik zelf niet bang ben! meestal kun je je paard als je zelf rustig bent vanaf "boven" goed geruststellen , echter wanener je zelf in paniek raakt voelt je paard dit meteen aan jou en is het soms beter om af te stappen. naar mijn idee is het dus nooit echt te zeggen wanneer het beter is, doe gewoon wat je gevoel je ingeeft op zo'n moment!

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:18

Fout is iets nooit, het is net wat voor jou op dat moment het verstandigste lijkt.
Ik ben meer van het blijven zitten, maar ik wil niet zeggen dat dat per se de juiste manier is.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:57

Het is niet persé goed of fout. Het gaat er om wat jou op dat moment het beste lijkt. Ik vind dat je het goed hebt opgelost hoor!

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:07

EVDM schreef:
Ik blijf er altijd zo lang mogelijk opzitten, zolang ik zelf niet bang ben! meestal kun je je paard als je zelf rustig bent vanaf "boven" goed geruststellen , echter wanener je zelf in paniek raakt voelt je paard dit meteen aan jou en is het soms beter om af te stappen. naar mijn idee is het dus nooit echt te zeggen wanneer het beter is, doe gewoon wat je gevoel je ingeeft op zo'n moment!

ben het helemaal met je eens, je paard merkt het toch als je zelf onrustig bent en als het voor jezelf een veiliger en rustiger gevoel geeft om af te stappen moet je dat zeker doen zolang je er maar geen gewoonte van maakt.
Stap bijna nooit af alleen in dit soort noodgevallen zeg maar, zelf schat je dat het beste in zolang je maar niet afstapt om het minste geringste.
Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:09

Er naast kan ik mijn paard veel meer gerust stellen,ik spring er dus af als dat beter is.Is per paard verschillend, maar er af kan soms gewoon veiliger zijn.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:16

Persoonlijk zou ik niet afstappen, maar dat ligt aan mijn pony. Op z'n rug heb ik meer te vertellen dan ernaast.
Wanneer hij bang is ziet meneer niets meer en focust hij zich alleen op het 'enge'. Hij wordt dan erg lomp in de omgang en zou zo over me heen walsen, dus ik blijf zitten! :D
Als hij er vandoor gaat kan ik hem op z'n rug na het eerste spurtje wel weer kalmeren maar als hij zich naast me losrukt heb ik niets meer te vertellen en wie weet wat er dan kan gebeuren...

Maar als jou paard zich goed laat kalmeren door er naast te gaan lopen dan heb je toch niets fout gedaan?
Het ligt er helemaal aan hoe je paard reageert of je beter kunt blijven zitten of afstappen.