Manen heel dun?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Manen heel dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:54

Mijn verzorghaf heeft sinds een tijdje zijn manen onderaan heel erg dun...

Dit is even de duidelijkste foto die ik heb, zo zagen ze er eerst uit:
Afbeelding

Nu zijn ze bovenaan nog heel dik, alleen onderaan hangen een paar haartjes en that's it.. Ik vind het erg jammer als ik weer helemaal opnieuw zou moeten sparen met z'n manen :')
Heeft iemand een oplossing?..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:59

Ik snap niet helemaal wat je nu precies wil. Maar als de punten dun zijn zal de rest toch gewoon eerst weer moeten bij groeien. Of je moet je paard extensions geven maar dan wordt het ook aan de bovenkant dikker dus daar heb je weinig aan.

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:24

gewoon laten groeien denk ik /3

xbreezer

Re: Manen heel dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:49

misschien zijn de puntjes wel dood? , of het moet gewoon nog groeien

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:55

T zou kunnen dat de puntjes dood zijn.
Even aankijken, en word het nog dunner zou je de dode puntjes eraf kunnen halen.

Jettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:44

Mijn verzorg pony kreeg 't omdat hij ouder werd, maar volgens mij is die van jou niet echt oud?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:00

Is niet zoveel aan te doen denk ik. Ik zou de manen weer op 1 lengte maken, zodat ze er weer mooi vol uitzien, en weer laten groeien.

Mijn tink staat met andere paarden op de wei, en ze knabbelen en groomen elkaar veel. Helaas worden de manen van mijn tink regelmatig gebruikt als flosdraad voor de tanden *D en breken ze af. Ik heb liever dat dan dat mijn paard geen sociaal contact heeft. Het is niet anders....

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:18

gwn laten groeiten

Winsor86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:37

Niet te veel kammen

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:55

Staat je verzorgpaard in de wei met anderen en die er aan knabbelen? Anders zou ik de dode puntjes eraf knippen en dan laten groeien.

xx_marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:50

Onze shetlander kreeg hier ook last van toen ze net 4 was.
Wij hebben de manen 2 maal per week gewassen met groene zeep, als ze halfdroog zijn anti-klit erin.
Zijn de manen volledig droog dan plukte we ze gewoon met onze vingers uit elkaar en dan een paar vlechten erin.
Hebben nu 2 jaar de manen niet meer geborsteld maar echt enkel op bovenstaande manier gedaan.
En ze zijn weer aanzienlijk dikker en langer geworden zonder uitval!

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:51

Niet te veel kammen en gewoon laten groeien

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:54

Kan het zijn dat je paard schuurt, of dat in zijn afgelopen leven heeft gedaan? Dat geval is bij mijn pony, Nu doet hij het niet meer maar bij de vorige eigenaar schuurde ze aan een kant van de manen de helft eraf, Nu knip ik bij en is de andere kant "dood" en de ene kant groeit nog, en dat is echt een dom gezicht! :')
Misschien kan het zijn dat de puntjes echt helemaal dood zijn, dit komt bij best veel paarden voor, het is niet echt iets om je echt zorgen over te maken, en.. vindt je het echt lelijk? Dan kun je altijd nog extentions in de manen doen ;)

Veel succes

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:56

idd dode puntjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:24

Lieshorses schreef:
Kan het zijn dat je paard schuurt, of dat in zijn afgelopen leven heeft gedaan? Dat geval is bij mijn pony, Nu doet hij het niet meer maar bij de vorige eigenaar schuurde ze aan een kant van de manen de helft eraf, Nu knip ik bij en is de andere kant "dood" en de ene kant groeit nog, en dat is echt een dom gezicht! :')
Misschien kan het zijn dat de puntjes echt helemaal dood zijn, dit komt bij best veel paarden voor, het is niet echt iets om je echt zorgen over te maken, en.. vindt je het echt lelijk? Dan kun je altijd nog extentions in de manen doen ;)

Veel succes

Hij schuurt inderdaad, maar wel veel bij zijn staart, bij zijn manen heb ik het hem nog nooit zien schuren? Kan zijn dat ik het natuurlijk nooit zie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:25

xx_marloes schreef:
Onze shetlander kreeg hier ook last van toen ze net 4 was.
Wij hebben de manen 2 maal per week gewassen met groene zeep, als ze halfdroog zijn anti-klit erin.
Zijn de manen volledig droog dan plukte we ze gewoon met onze vingers uit elkaar en dan een paar vlechten erin.
Hebben nu 2 jaar de manen niet meer geborsteld maar echt enkel op bovenstaande manier gedaan.
En ze zijn weer aanzienlijk dikker en langer geworden zonder uitval!

Bedankt voor de tip! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:25

Esmeralda17 schreef:
Staat je verzorgpaard in de wei met anderen en die er aan knabbelen? Anders zou ik de dode puntjes eraf knippen en dan laten groeien.

Bedankt, hij staat inderdaad met andere paarden in de weide :)
Iedereen bedankt voor de reacties :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:35

waarschijnlijk heeft hij idd veel dode punten, die breken af, de rest is dus al afgebroken, je kan kijken of als je er een kam doorhaalt of de manen dan breken, als dit het geval is zou ik de overgebleven punten gewoon weg knippen, je kan het ook laten zitten want die breken met de tijd ook wel af maar dan loopt hij nog een tijdje met van die lelijke pieken.
mijn paardje krijgt ook heel gauw dode punten als zijn manen wat langer worden, dus ik hou het gewoon op een lengete van zo'n 30cm, dan blijft het net aan mooi.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:37

Staat je paard bij je huis? Of ehh wat verder weg? Als hij aan je huis staat kun je wat vaker kijken, ( ik weet het, niet echt een goede oplossing ) en als hij wat verder weg woont kun je vragen of iemand in zijn buurt een oogje in het zeil wil houden

Liinn schreef:
Lieshorses schreef:

Veel succes

Hij schuurt inderdaad, maar wel veel bij zijn staart, bij zijn manen heb ik het hem nog nooit zien schuren? Kan zijn dat ik het natuurlijk nooit zie :)

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:21

Niet teveel kammen en vooral geen anti klitspray gebruiken. Dat laatste zorgt voor een laagje om het haar waardoor er geen vocht in het haar kan komen. Hierdoor droogt het uit met als gevolg dat het afknapt!

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:54

Denk dat de punten gewoon dood zijn, sommige paarden krijgen dan zulke dunne punten, kun je op zich gewoon beter afknippen of vlechten maken en om de 2 weken eruit halen, dode haar weg borstelen en weer nieuwe vlechten erin :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:42

Laat er desnoods een deskundige naar kijken, en ach, is het echt zo erg/lelyk?

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:43

je moet het gewoon laten groeien iets anders kun je niet doen. kam het niet te vaak.

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:57

ik zou het onderste dan afknippen zodat het weer dik aangroeit
of als je dat niet wilt dan weinig aan doen .

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:42

ja dode puntjes denk ik ook.